2018-09-14, 08:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
En eftervalsanalys presenteras i Samhällsnytt. Det är Erik Almqvist som lägger fram utkast till riktlinjer för de kommande fyra åren. Han delar upp mellan partipolitiskt arbete och kulturkriget. Inte oävet beskrivet faktiskt.

https://samnytt.se/lat-lardomar-av-d...tyrka-i-nasta/

Kanske något förmätet av mig. Men jag skulle rekommendera läsning för hans analys innehåller en beskrivning av viktiga delar av mediakriget om mångkulturen.
Tyvärr kommer han bara halvvägs i sin analys. Jag skulle vilja slänga fram hypotesen att en av anledningarna till att SD inte nådde ända fram var just AfS. Jag tror att de är så aparta i folks ögon att minsta koppling mellan SD och dem bara har negativa konsekvenser i väljarstöd. Det visar att Almqvist et al. fortfarande inte riktigt har lärt sig läxan från valet. Sluta ägna någon tid alls åt "fenomenet" AfS. Låt dem sköta sig själv och ge dem absolut inget utrymme i Samnytt, åtminstone inte i positiva ordalag.

Svenska folket är helt enkelt inte mogna för ett sådant parti om de någonsin blir det. Låt AfS vara den slask partiet är istället.
Citera
2018-09-14, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tyvärr kommer han bara halvvägs i sin analys. Jag skulle vilja slänga fram hypotesen att en av anledningarna till att SD inte nådde ända fram var just AfS. Jag tror att de är så aparta i folks ögon att minsta koppling mellan SD och dem bara har negativa konsekvenser i väljarstöd. Det visar att Almqvist et al. fortfarande inte riktigt har lärt sig läxan från valet. Sluta ägna någon tid alls åt "fenomenet" AfS. Låt dem sköta sig själv och ge dem absolut inget utrymme i Samnytt, åtminstone inte i positiva ordalag.

Svenska folket är helt enkelt inte mogna för ett sådant parti om de någonsin blir det. Låt AfS vara den slask partiet är istället.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att mer än några procent av Sveriges befolkning ens kände till att AfS fanns som parti vid valet. De förekom över huvud taget inte i media förutom vid något nyhetsklipp om demonstration. De sammanblandades då nog sannolikt med NMR om nu svensken i gemen över huvud taget vet något om partier på högerkanten.

Ur mediakrigssynpunkt är de dock intressanta.
Citera
2018-09-14, 08:57
Medlem
Citat:
En eftervalsanalys presenteras i Samhällsnytt. Det är Erik Almqvist som lägger fram utkast till riktlinjer för de kommande fyra åren. Han delar upp mellan partipolitiskt arbete och kulturkriget. Inte oävet beskrivet faktiskt.

https://samnytt.se/lat-lardomar-av-d...tyrka-i-nasta/

Kanske något förmätet av mig. Men jag skulle rekommendera läsning för hans analys innehåller en beskrivning av viktiga delar av mediakriget om mångkulturen.

Lite lustigt är det allt eftersom Almqvist börjar med att motsäga sig själv via punkt 1 och 2.
Han kommer dock till samma slutsats själv och tycker då att man skall offra punkt 1 på punkt 2s altare.
Kort sammanfattat så vill Almqvist se partiet försöka vinna mer liberalt sinnande väljare.För detta krävs då en mera liberal politik.

Jag tror inte att det är en valvinnare om jag skall vara ärlig.De liberala partierna är bättre på att driva liberal politik än vad SD någonsin och förhoppningsvis blir.

Inte nog med att dessa väljare är svårvunna för SD.De är dessutom förhållandevis få till antalet om man jämför med de väljarskaror som fortfarande röstar på Moderaterna och Socialdemokraterna.

Fokuserar däremot SD framgent mera på punkt 1 istället för att lägga kraften på punkt 2 så tror jag att partiet kommer att finna att det fortfarande ger betydligt bättre utdelning i antal röster.

Det var ju inte så att de osäkra väljarna som skulle kunna tänka sig att rösta på SD istället gick till Liberalerna eller Centern.Almqvist själv säger ju att dessa ramlade tillbaka till Sossarna och Moderaterna i detta valet.
Citera
2018-09-14, 08:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att mer än några procent av Sveriges befolkning ens kände till att AfS fanns som parti vid valet. De förekom över huvud taget inte i media förutom vid något nyhetsklipp om demonstration. De sammanblandades då nog sannolikt med NMR om nu svensken i gemen över huvud taget vet något om partier på högerkanten.

AfS fick avsevärt mindre medietäckning än vad Svenskarnas Parti fick i förra valet. Så någon nämnvärd påverkan på valrörelsen fick dom inte.
Citera
2018-09-14, 09:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Nej, det var inte kända bland befolkning men när SD går ut hårt med ett återvändarbudskap för att möta "konkurrensen" så är man på fel spår medialt. Dels så är det ogenomförbart praktiskt och dels inte minst politiskt. Jag tror att SD förlorade röster där i synnerhet bland andra och tredje generationen invandrare där man faktiskt har en potential. Låt AfS et consortes som NMR ta den fajten även om man nu skulle kunna tycka likadant. Fokusera istället på att få hem de kriminella invandrarna där man istället skulle kunna få konsensus genom partilinjerna, kanske även bland de liberala mittenväljarna.
Citera
2018-09-14, 09:49
Medlem
Citat:
Nej, det var inte kända bland befolkning men när SD går ut hårt med ett återvändarbudskap för att möta "konkurrensen" så är man på fel spår medialt. Dels så är det ogenomförbart praktiskt och dels inte minst politiskt. Jag tror att SD förlorade röster där i synnerhet bland andra och tredje generationen invandrare där man faktiskt har en potential. Låt AfS et consortes som NMR ta den fajten även om man nu skulle kunna tycka likadant. Fokusera istället på att få hem de kriminella invandrarna där man istället skulle kunna få konsensus genom partilinjerna, kanske även bland de liberala mittenväljarna.

Kan så vara men jag tog upp artikeln i Samhällsnytt mer för att lyfta fram den som en apell i mediakriget om mångkulturen. Det verkar vara som om SD genom Åkesson även offentligt nu proklamerar att media är motståndarlaget i en kommande intervju hos Skavlan.

Citat:
Just formuleringen ”seger eller död” har orsakat häftiga reaktioner inom den svenska journalistkåren. När Jimmie Åkesson och hans sambo Louise Erixon gästar Skavlan i veckans avsnitt får han kommentera det kontroversiella uttalandet.
– Ja, det är ju sant, säger han.
– Men, det här är ju ett tal man håller i krig, säger Skavlan efter en kort paus.
– Det är ju ett kulturkrig som pågår i hög grad. Nu är det ju 50 år sedan 68-revolutionen. I de här 50 åren så har ju hela 68-rörelsen i väldigt hög grad påverkat vårt samhälle i en riktning där nation är någonting fult, nationell identitet är någonting fult, säger Åkesson.

https://nyheteridag.se/akesson-tysta...rig-som-pagar/

Tycker det var ett intressant inlägg i Samhällsnytt. Vill dock inte föra en partipolitisk diskussion här i tråden.
Citera
2018-09-14, 10:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Kan så vara men jag tog upp artikeln i Samhällsnytt mer för att lyfta fram den som en apell i mediakriget om mångkulturen. Det verkar vara som om SD genom Åkesson även offentligt nu proklamerar att media är motståndarlaget i en kommande intervju hos Skavlan.

Tycker det var ett intressant inlägg i Samhällsnytt. Vill dock inte föra en partipolitisk diskussion här i tråden.
Nej, dit ska vi inte dra diskussionen och jag skriver bara hur jag tror att SD uppfattas. Min uppfattning är att mediakriget förs bäst med ett trygghetsbudskap inte att onödigtvis skapa konflikter. Det är fullt tillräckligt att göra det och man vinner fler anhängare med en sådan strategi. Det har SD varit bra på och man borde hålla sig till den linjen. Ett positivt budskap helt enkelt. Vi gör Sverige tryggare för alla!
Citera
2018-09-14, 10:33
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Nej, dit ska vi inte dra diskussionen och jag skriver bara hur jag tror att SD uppfattas. Min uppfattning är att mediakriget förs bäst med ett trygghetsbudskap inte att onödigtvis skapa konflikter. Det är fullt tillräckligt att göra det och man vinner fler anhängare med en sådan strategi. Det har SD varit bra på och man borde hålla sig till den linjen. Ett positivt budskap helt enkelt. Vi gör Sverige tryggare för alla!

Så här alltså?
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Mångkulturen hotar tryggheten. Det är så enkelt.
Citera
2018-09-14, 10:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Så här alltså?
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Mångkulturen hotar tryggheten. Det är så enkelt.
Och jag ska erkänna att jag har funnit inspiration i ditt inlägg. Detta faktum gäller även generellt i mediakriget. Folk söker sig till det trygga alternativet och det är efter det man bör formulera sig även om man själv brinner av ilska inombords s.a.s. Visst får man med sig andra ilska (unga män) i ett krigiskt budskap men folk i gemen är snälla eller åtminstone vill vara det. Ett trygghetsbudskap, vilket inte är någon större svårighet att formulera kring invandringen, får ett betydligt större genomslag hos den bredare allmänheten.
Citera
2018-09-14, 11:51
Medlem
Holdingbreaths avatar
I dag har SVT försvarat sig angående attacken mot Åkesson och SD i riksdagsvalet debatt. Jan Helin, chefen på SVT, valde att gå genom DN debattsidan. Jag har inte läst själva debattartikeln, bara SVTs egen sammanfattning. Man kan fråga: varför skulle Helin gå genom DN istället för själva SVT?

En förklaring är ju att SVT känner inte att public service TV har den intellektuella skarphet som krävs för att bemötta kritiken av en uppenbarligen antidemokratiska beslut. Man vill ju också hitta stöd i mängder av röster.

Man antar att Helin är beredd att förlora ett beslut i Granskningsnämnden, som kan ta SVTs sidan men bara på bekostnad av institutionens värdighet. I media kriget konsekvenser för själva journalister är viktiga. Ska SVT disciplinera de som Eva Landahl, som tåg beslut att markerar att Åkessons tal? Vill DN ge någon plats på debatt siden för att bemötta Helin?

SVT, som citerar DN, låter Helin påstår att SVT har ”Har aldrig varit politiskt”.

Jan Helin påpekar att den här typen av markeringar inte är politiska.

"Att leva efter demokratiparagrafen är inte en politisk markering," skrev han i DN. Det låter absurd, vad är demokratiparagrafen än en form av politiska censur? Så naken var SVTs brist av opartiskhet att Helin inte vill se SVT brukar det igen. Man ska följer regel utan att låter SVT använda paragrafen.

Hur betraktar vanligt folk SVT och traditionella media? Varför finns det just nu så lite distans mellan DN och SVT?
Citera
2018-09-14, 14:48
Medlem
Citat:

Eftersom Åkesson nämnde etablissemanget i sin intervju före valet med TV4 tror (hoppas) jag att det är som är motståndarlaget. Media är naturligtvis en del av etablissemanget.

Det här "68"-köret är jag tveksam till om det fungerar särskilt bra däremot. Vi får se hur han och Karlsson går vidare med det. För tidigt att avgöra.
Citera
2018-09-14, 16:03
Medlem
Intressant att Åkesson får sitta hos självaste Skavlan och i lugn och ro får lägga fram sin syn på valresultatet mm.
https://www.svtplay.se/video/1930428...-louise-erixon
Och att SVT la ut det klippet från Skavlan redan igår.
Klart att det är ett kulturkrig som pågår.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in