2017-11-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vad var det för rasistiska tirader Röda Korset-damen hävde ut sig? Vad händer idag med den student som klistrar upp en lapp på ett amerikanskt universitet om att det är OK att vara vit?

Omvänt - varför skulle en skitnödigt formulerad oro för könsobalansen vara mer tabu än andra funderingar som Arpi, Gudmundsson eller Teodorescu redan publicerat vid det laget? Vad hade hänt, mer än några sura och insinuanta tweets?

Välj parallelluniversum, så bor vi alla där tillsammans sedan. Jag har inget emot axelryckningsvarianten.

Jag har redan sagt att jag kan förstå anpasslighet på ett mänskligt plan, precis som man kan förstå att en åklagare, polis eller journalist viker ned för hot från kriminella. Dock är det fortfarande pliktförgätet, på ett sätt som skiljer sig från den vanlige medborgaren.

Vad är vitsen med ett kommentariat som inte förstår, törs eller tillåts att göra annat än att i efterhand avspegla den opinion de misslyckats mästra till underkastelse, i samtidens mest ödesdigra fråga?

Sedan är det bra att du inte accepterar mindre än repatriering, vilket jag gissar är en radikalisering från din sida under den åsiktsresa som kanske inte är över ännu. Att inte acceptera sakers tillstånd är det viktigaste steget mot förändring.

Skulle vilja lyfta den här frågan ur ett annat perspektiv som har att göra med frågan om medias ägarskap. Tyvärr har jag inte tid att göra temat rättvisa, men vill lyfta fram en av utvecklingslinjerna och så skulle jag önska mothugg eller medhåll från trådens giganter.

Låt oss ta frågan om Östlings skattemoral och planering som utgångspunkt. Han gick ut och sa det episka "Vad fan får jag för pengarna?".

För 20 år sedan hade han fått medhåll från i vart fall SvD och Dagens Industri av de rikstäckande tidningarna. Vi hade då någon typ av diversifiering av åsikter och det fanns en grundhållning hos näringslivets megafoner att det som var lagligt det var försvarligt.

Idag leder i princip SvD och DI drevet mot den gamle vite Volvodirektören. Motröster kommer enbart från spridda försök till opinion i bloggar och disparata media. Alla samhällets stora megafoner blåste bokstavligen en veritabel skitstorm över honom. Först nu kommer några motröster.

Vad som har hänt under de här åren är att i princip all privatägd media numera är uppköpt och kontrollerad av tre ägarblock. Bonniers, Stampen och Schibsteds. Alla verkar ha samma agenda och agerar samfällt. Det handlar naturligtvis inte om att redaktionerna ringer varandra och stämmer av. Det handlar numera om att de är i princip helt likriktade sin grundhållning. Alla samhällets stora privatägda megafoner agerar synkront. Vi har en agendastyrd synkronmedia.

Applicera sedan samma fenomen på frågan om mångkulturen så har ni svaret på åsiktskorridoren och varför de enskilda anställda inom media hukat sig och till och med talat mot bättre vetande. Alla megafoner har varit på full volym och har spelat samma melodi.

Det är mänskligt men tyvärr alltför mänskligt att vika ned sig. Att vilja behålla lönekuvertet. Att kanske tro att man ska leva för att kunna vara ärlig och strida en annan dag. Jag kan inte säga att jag skulle ha gjort ett annorlunda val, men jag har inte heller utgett mig inför allmänheten att vara en professionell samhällsdebattör med eget tänkande, etik och ryggrad.
Citera
2017-11-07, 18:48
Medlem
smoerreboms avatar
De här kändishorornas patetiska ögontjäneri-krönikor upphör ju för fan inte! Vad jag fattar har Gardell skrivit samma smörja som Schulman. Varför finns det ingen mekanism som får tidningarna att sluta publicera sånt här? Alla i min bekantskapskrets retar sig på sånt här, finns det människor som läser sånt här och tycker att gud vad fint skrivet av Jonas det här, det kvittar att Hultsfred håller på att gå under.

https://www.expressen.se/kultur/jona...jartat-lofven/
Citera
2017-11-07, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Finns inte mycket at skiljer mellan DN och SvD nuförtiden tycker jag. Fast DN är mera öppet i sitt stöd för mass invandring, läs Wolodarskis ledarartiklar m.m. Samt stöd av Jonas Gardell i Expressen m.m. . Media krig ? Nja SVT & SR följer regeringens politik,trots allt de är statstjänstemän allihopa. TV4 inte så annorlunda. Riktigt debatt inom media för politik/ekonomin m.m. finns inte längre i sverige. Lite ohälsosamt att ha ett media som är så ikke polariserad. Behövs kanske en tredje alternativ inom media TV/tidningar...m.m. ?

Japp - Det skulle behövas ett svenskägt mediahus. Tyvärr kontrolleras så mycket av den bakomliggande kommersiella strukturerna av de befintliga ägarblocken att jag har svårt att se hur ett sådant skulle kunna drivas kommersiellt framgångsrikt.
Citera
2017-11-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det handlar numera om att de är i princip helt likriktade sin grundhållning. Alla samhällets stora privatägda megafoner agerar synkront. Vi har en agendastyrd synkronmedia.

Nu vet jag inte riktigt om jag var tilltalad när du nämnde trådens giganter men jag tänker hoppa in i vilket fall. Agendastyrd, ja. Ägarstyrd? Nej. Det är agendan som styr, inte ägarna. Ägarna åker med.

Att byta eller modifiera "agendan" kräver ett aktivt beslut från ägarna. De tar inte detta beslut -- ännu. Jag vill återigen jämföra med Fox News i USA. Ruport Murdoch blev tillsagd att han inte skulle ha en chans mot CNN när han startade TV-kanalen. Skälet till det var att man förutsatte att hans skulle göra vänster/liberal-TV. Det gjorde han inte, han tog ett tydligt ägarbeslut att inte göra det.

Citat:
Applicera sedan samma fenomen på frågan om mångkulturen så har ni svaret på åsiktskorridoren och varför de enskilda anställda inom media hukat sig och till och med talat mot bättre vetande. Alla megafoner har varit på full volym och har spelat samma melodi.

Det går att fundera över hur mycket Twitter har medverkat till likriktningen... alla håller ögonen på alla och responsen är omedelbar. Twitter-mobben sitter redo.
Citera
2017-11-07, 19:33
Moderator
Diagorass avatar
Jag får nästan en känsla av att det är fler och fler som börjar inse varthän det börjar rulla, men att en lämplig syndabock måste hittas som inte innefattar de politiska beslut som lett oss hit.

Citat:
Den avancerade skatteplanering som flera företagsledare ägnar sig åt är ett hot mot både välfärdsstaten och det samhällskontrakt den bygger på. En välfärdsstat av nordisk modell bygger på ett högt skatteuttag. Detta är de svenska partierna mer eller mindre överens om, även om det finns skilda meningar om hur höga skatterna ska vara.

För att medborgarna ska vara villiga att betala höga skatter är det en förutsättning att de uppfattar att de får valuta för pengarna. Det kan vara avgiftsfri skola, trygghet vid sjukdom eller omsorg om de äldre, för att ta några exempel. Den sociala trygghet som erbjuds i utbyte mot skatterna brukar sammanfattas i begreppet samhällskontraktet. Medborgarna levererar in skattepengar i utbyte mot att stat och kommun levererar trygghet. Det är grundbulten i välfärdsstaten.

De senaste åren har bland annat poliskrisen och växande köer inom sjukvården lyfts fram som argument för att politikerna inte uppfyllt sin del av samhällskontraktet. En växande marknad för väktare och allt fler svenskar som tecknar privata sjukvårdsförsäkringar är tecken på detta.

Men aldrig någonsin har en så högt uppsatt offentlig person i Sverige som Leif Östling så rakt och direkt förklarat att han inget får för sina skattepengar. Även om en del svenskar säkert delar hans syn är det anmärkningsvärt att en företrädare för landets största näringslivsorganisation uttrycker sig på detta sätt.

Uttalandet legitimerar ståndpunkten att den svenska välfärdsstaten inte levererar vad den utlovar. Att samhällskontraktet är brutet. Uttalandet får naturligtvis också en extra dimension av att en rad olika näringslivsprofiler nu avslöjas med avancerad skatteplanering. Bilden som ges är att den som är förmögen och har möjlighet att undvika skatt också gör detta. Långsiktigt är det förstås ett hot mot både samhällskontraktet och välfärdsstaten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...allskontraktet

Anledningen till att värlfärdsstaten krisar och att samhällskontraktet börjar luckras upp har ingenting att göra med hundratusentals invandrare som flyttar till Sverige för att leva på bidrag, utan att ett antal näringslivstoppar skatteplanerar. För att förtydliga: jag är ingen anhängare av giriga direktörer som försöker blåsa staten på pengar, men det verkar inte vara det som hänt här. Jag tror många på den vänstra planhalvan inom politiken blev lite överraskade när någon rakt ut påpekade att skattebetalarna inte får valuta för sina pengar. Tänk om fler började fråga samma sak. Tänk om fler började fråga sig varför svenska kommuner spenderar mer pengar på invandrade vuxna män som utger sig för att vara barn än på pensionärer som jobbat hela livet? Varför spenderar vi miljarder på ett försvar som inte fungerar? Varför har vi en poliskår här i landet som inte kan lösa brott? Varför har vi en sjukvård som år efter år går på knäna?

Tänk om fler började fråga sig vad det är som vi egentligen lägger våra pengar på och vad vi får ut av det. Politikers prioriteringar brukar inte alltid stämma överens med den folkliga opinionen. Tänk om fler börjar fråga sig varför miljarder efter miljarder stoppas in i det asylindustriella komplexet år efter år. Det vore ju inte så bra för en del politiker om den frågan hamnade på dagordningen.
Citera
2017-11-07, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nu vet jag inte riktigt om jag var tilltalad när du nämnde trådens giganter men jag tänker hoppa in i vilket fall. Agendastyrd, ja. Ägarstyrd? Nej. Det är agendan som styr, inte ägarna. Ägarna åker med.

Att byta eller modifiera "agendan" kräver ett aktivt beslut från ägarna. De tar inte detta beslut -- ännu. Jag vill återigen jämföra med Fox News i USA. Ruport Murdoch blev tillsagd att han inte skulle ha en chans mot CNN när han startade TV-kanalen. Skälet till det var att man förutsatte att hans skulle göra vänster/liberal-TV. Det gjorde han inte, han tog ett tydligt ägarbeslut att inte göra det.

Det går att fundera över hur mycket Twitter har medverkat till likriktningen... alla håller ögonen på alla och responsen är omedelbar. Twitter-mobben sitter redo.
Agendan existerar på ägarnas premisser. Om det mot förmodan ser ut att någonsin uppstå motsättningar mellan en viss eller föreställd politik hos ägarna versus redaktionerna, så är det nog inbillning eller en vilseledande jämförelse mellan strategi/mål och flyktigare taktik. En skenbar kursändring är taktik, medan målsättningen ligger fast. Röken skulle kunna bolma i diverse riktningar, men skutan rör sig lik förbannat i samma riktning.

Rupert Murdoch och CNN? Du menar inte Ted Turner?
Citera
2017-11-07, 19:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Låt oss ta frågan om Östlings skattemoral och planering som utgångspunkt. Han gick ut och sa det episka "Vad fan får jag för pengarna?".

För 20 år sedan hade han fått medhåll från i vart fall SvD och Dagens Industri av de rikstäckande tidningarna. Vi hade då någon typ av diversifiering av åsikter och det fanns en grundhållning hos näringslivets megafoner att det som var lagligt det var försvarligt.

Idag leder i princip SvD och DI drevet mot den gamle vite Volvodirektören. Motröster kommer enbart från spridda försök till opinion i bloggar och disparata media. Alla samhällets stora megafoner blåste bokstavligen en veritabel skitstorm över honom. Först nu kommer några motröster.

En välformulerad motröst är PJ Anders Linder i Axess. Han skriver:

"Ja, vad får svenska folket för pengarna?

Av PJ Anders Linder 2017-11-06 kl. 12:34

Svenska näringslivsredaktioner borde gå ihop och skicka blommor och tårta till Leif Östling. Medan i stort sett alla andra toppchefer i näringslivet är så övertränade av kommunikationskonsulter att de knappt törs säga flasklock producerar Östling den ena rubrikvänliga mustigheten efter den andra. Alla tycks inte vara så oerhört genomtänkta av klarlägganden och förtydliganden att döma, men jag har svårt att bli riktigt rasande över att det finns en ledande direktör som inte är genomregisserad i varje ögonblick.

"Vad fan får jag för pengarna", sade Östling. Man kunde enkelt svara: Vad fan väntar du dig? Sverige har höga skatter, om än inte längre världens högsta, och det är klart att de som tjänar allra mest inte får tillbaka förmåner för varje krona de betalar in. Det kan inte gärna komma som en överraskning för Östling att skatterna inte bara finansierar den offentliga sektorn utan också är tänkta att ha en omfördelande effekt. Jag är, möjligen i likhet med Östling, av åsikten att progressiviteten är för stark och framför allt att den slår till vid alldeles för låga inkomster, men det är bara att argumentera för sin sak så väl och så mycket man orkar och betala sin skatt under tiden.

Och det är väl just vad Östling har hållit på med. Enligt egen uppgift har han betalat 107 miljoner i inkomst- och kapitalskatt i Sverige efter att han blev folkpensionär. Att fortsätta arbeta efter pensionen och betala över hundra miljoner i skatt kan man kalla för mycket men knappast för att vara skattesmitare.

[---]

Oavsett om man vill ha en stor eller liten offentlig sektor finns alla skäl i världen att se till att varje skattekrona ger bästa möjliga verksamhet tillbaka. Jag är övertygad om att många - och allt fler - känner växande tveksamhet inför att så skulle vara fallet. Svenska skattebetalare får inte valuta för pengarna. Om Leif Östlings klumpiga utbrott gör att strålkastarljuset till sist faktiskt fixerar detta faktum och skapar politiskt tryck för att göra något åt saken kommer det att vara hans största och viktigaste insats i rollen som Svenskt Näringslivs ordförande."
https://www.axess.se/blog/2017/11/6/...a#.WgH7w4WcE2w

Vilka andra motröster har trådens deltagare noterat?
Citera
2017-11-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

Edward Blom dök upp i mitt flöde idag. Han uppmanade folk att sluta hyckla angående Östling, att han (Östling) visst får mindre för den skatt han betalar.

Edward Blom är stolt katolik och konservativ. Han är därtill folkkär och inte rädd för att uttrycka sina ståndpunkter (så vitt jag vet). En rätt udda och trevlig kombination som svensk i Sverige.

https://twitter.com/Edward_Blom/stat...23678871687168
Citera
2017-11-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
En välformulerad motröst är PJ Anders Linder i Axess.[...]
https://www.axess.se/blog/2017/11/6/...a#.WgH7w4WcE2w

Vilka andra motröster har trådens deltagare noterat?
NWT:

Citat:
Vad som faktiskt levererades var en sorglig blandning av partipolitisk moralism och allmänt dravel.
Citera
2017-11-07, 20:50
Medlem
Den här ledaren i form av ett riktigt identitetspolitiskt smashupplägg från Naomi A får väl Oyto göra bäst han vill med.Eller låta bli. Hans teser kring Naomi och hennes identitetspolitiska agenda känns inte mindre relevanta direkt efter denna hennes betraktelse kring judars situation i Malmö. Det går kort sagt inte så bra. Den enda hänvisningen eller kopplingen till Sverige är att berättelsen utspelar sig i Malmö. I övrigt finns liksom inte Sverige med i betraktelsen.

Citat:
Jag sätter mig en stund för att prata med tre män som är engagerade i församlingen. Alla är födda strax efter andra världskriget och barn till Förintelseöverlevare.
De berättar, i kör, att när de växte upp i Malmö kunde man inte ens stava till antisemitism. Ingen av dem har utsatts för judehat. Fast en av männen konstaterar att det är andra tider än när de var unga.

Andra tider ja. Vad för demografisk förändring kan Malmö ha genomgått sedan andra världskriget månnde?

Citat:
Den judiska församlingen gör sitt för att försöka förändra situationen. Även om medlemsantalet tynar bort, många unga judar och deras föräldrar har lämnat staden för Stockholm, finns det en sorts bister beslutsamhet. Det judiska livet i Malmö ska inte försvinna. Därför har det gjorts flera satsningar för att få bukt med judehatet.

Och det kristna svenska livet i Malmö då? Har det någon som helst betydelse för Naomis judiska världsåskådning? Gör det någonting för henne om det försvinner? Får svenskar också med bister beslutsamhet kämpa för att bevara sitt kulturarv och sitt land?

Citat:
Det är ingen hemlighet vilka som framför allt trakasserar stadens judar; unga muslimska män med bakgrund i Mellanöstern. Därför har man ansträngt sig särskilt för att nå ut till stadens ungdomar, bland annat genom klassvisningar av synagogan och utbildningsprojekt för Malmös lärare.

Ouch! Här kommer svepande anklagelser mot en hel folkgrupp minsann. Helt utan minsta lilla rasiststämpel. Varför ska stackars Naomi behöva bekymra sig om sådant,hon är ju en av the chosen ones och står därmed över sådana anklagelser. Jag skulle nog få betydligt svårare att försvara mig mot brunstämpling misstänker jag om jag vågat mig på något liknade.Sannolikt hade brunstämplingen kommit från Naomi själv.

Citat:
Trots alla projekt och satsningar känner jag mig nedslagen efter min dag i Malmö. Varför är det Malmös judar som ska behöva göra något åt antisemitismen? Hur blev det deras ansvar att se till att folk inte hatar och trakasserar dem?

Ring din judiske kompis Wolodarski och fråga om råd. Han är en aktivt bidragande orsak till det bakomliggande problemet.

https://www.expressen.se/ledare/naom...om-skyddsglas/
Citera
2017-11-07, 21:21
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag får nästan en känsla av att det är fler och fler som börjar inse varthän det börjar rulla, men att en lämplig syndabock måste hittas som inte innefattar de politiska beslut som lett oss hit.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...allskontraktet

Anledningen till att värlfärdsstaten krisar och att samhällskontraktet börjar luckras upp har ingenting att göra med hundratusentals invandrare som flyttar till Sverige för att leva på bidrag, utan att ett antal näringslivstoppar skatteplanerar. För att förtydliga: jag är ingen anhängare av giriga direktörer som försöker blåsa staten på pengar, men det verkar inte vara det som hänt här. Jag tror många på den vänstra planhalvan inom politiken blev lite överraskade när någon rakt ut påpekade att skattebetalarna inte får valuta för sina pengar. Tänk om fler började fråga samma sak. Tänk om fler började fråga sig varför svenska kommuner spenderar mer pengar på invandrade vuxna män som utger sig för att vara barn än på pensionärer som jobbat hela livet? Varför spenderar vi miljarder på ett försvar som inte fungerar? Varför har vi en poliskår här i landet som inte kan lösa brott? Varför har vi en sjukvård som år efter år går på knäna?

Tänk om fler började fråga sig vad det är som vi egentligen lägger våra pengar på och vad vi får ut av det. Politikers prioriteringar brukar inte alltid stämma överens med den folkliga opinionen. Tänk om fler börjar fråga sig varför miljarder efter miljarder stoppas in i det asylindustriella komplexet år efter år. Det vore ju inte så bra för en del politiker om den frågan hamnade på dagordningen.

(Min fetning)

Bra inlägg !

Sannerligen medias och politikers värsta mardröm när massan realize what hit them. Och vi är nära nu, att komma dragande med skattesmitande vd:ar eller att väl fungerande privatskolor tar ut för höga vinster som de största bovarna i välfärdskrisen, det blir en helt omöjlig ekvation. Inget i detta land kan dessutom föreslå högre skatter, det blir i närtid politiskt självmord

Förfallet och insikten närmar sig från vart sitt håll och snart smäller det, då vill ingen stå i mitten.
Senast redigerad av S.Kandal 2017-11-07 kl. 21:24.
Citera
2017-11-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
De här kändishorornas patetiska ögontjäneri-krönikor upphör ju för fan inte! Vad jag fattar har Gardell skrivit samma smörja som Schulman. Varför finns det ingen mekanism som får tidningarna att sluta publicera sånt här? Alla i min bekantskapskrets retar sig på sånt här, finns det människor som läser sånt här och tycker att gud vad fint skrivet av Jonas det här, det kvittar att Hultsfred håller på att gå under.

https://www.expressen.se/kultur/jona...jartat-lofven/

Såg någonstans en bok som hette Social Justice Warriors Allways Double Down. Tesen var att eftersom de Goda (TM) är drivna enbart av känslor och inte av förnuft, så låter de sig inte bli nedslagna av fakta. De är resistenta mot sådana. Istället fördubblar de sina ansträngningar och ger inte upp. De skriker ännu högre.

Det är troligen en av anledningarna till att mediakriget verkar evigt. Om oppositionens nyttiga idioter är för dumma för att förstå fakta och göra konsekvensanalyser går det inte att övertyga dem. Kanske fungerar bara hån, förlöjliganden och raka elakheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in