Citat:
Tidningar så som Dagens Nyheter kommer inte ha en chans i ett sådant klimat. Tidningen har börjat med kommentarer och i princip alla kommentarer är kritiska till artiklarna och i synnerhet deras ledarsidor. Vidare är det väldigt få kommentarer vilket också tyder på ointresse. Det värsta är ointresset eftersom det dödar inkomsterna för tidningarna. Det är vad de fruktar mest – att de skall bli irrelevanta.
Kommentarerna förhandsgranskas också, och man måste ange identitet när man registrerar sig. Det betyder att de dubbelmodereras, först självcensuren och sedan tredjepartscensuren (förutsatt att man vill ge Bonniers sin digitala identitet alltså). Så var det inte förut; då brakade det loss rejält i kommentarsfälten och även om PK-censuren var ganska hård så var alltid kommentarerna mer läsvärda än artiklarna. Detta för att journalister, i det stora hela, är inkompetenter inom allting. Det är min misstanke att det var därför kommentarerna egentligen togs bort, artiklarna var egentligen irrelevanta, det var i kommentarerna man hittade insikterna. Man läste rubriken, sedan gick man till kommentarerna, och vem kan då sätta agendan?
Vad gäller Bonniers. Det finns två aspekter av Bonniers påverkansoperationer. DN är prestigeprodukten. Stora delar av den burgna medel- och överklassen läser DN. Den levereras till företag. Den finns på statliga verks matbord. Den ligger i flygplatslounger. Det är där propagandan riktad till eliterna formas. Pappersprodukten DN är HELT annorlunda internetprodukten DN.
Samtidigt är TV4 pöbelpåverkan. Det är ett SVT med mer tjolahopp och mindre skicklig propaganda. Webb-DN ligger någonstans mellan pappers-DN och TV4.
Det som händer nu är att pöbeln överger linjär-TV. Pöbeln skiter i TV4-tramset och går till Netflix, HBO och Youtube Premium för att få ett oändligt utbud av bättre trams precis när de vill ha det. Då finns det ingen möjlighet att bedriva propaganda och då säljer man TV4 till Sveriges dummaste och sämsta företag, Telia.
DN kommer dock att behållas eftersom den påverkar de som räknas, dvs eliten. Och webb-DN ger pappers-DN legitimitet som en "komplett produkt" (den är dessutom nästan helt inlåst nuförtiden). Det ger intrycket att DN är en STOR produkt. Bonniers kommer behålla DN tills de alla dör oavsett vinst eftersom DN:s förmåga att påverka eliten är störst i Sverige.
Nu finns det ett litet problem med ovanstående. DN:s chefredaktör har blivit för öppet fanatisk. Flera personer i min närhet har på senare tid separat beklagat sig över att DN nuförtiden "bara skriver om judar" och det stämmer faktiskt. För några år sedan skrev någon (jag tror StuG) i Dagens Hitler-tråden att (ur minnet) DN var "en version av Judisk Krönika för goy-medelklass" och då skrattade jag lite åt det för det var fyndigt men överdrivet men nuförtiden är det fan i mig sant. Var och varenda artikel handlar om judar, antisemitism, Israel, globalismens välsignelser eller är en op-ed från WaPo eller NYT skriven av en jude. Om jag har noterat det, och om vänner (icke-antisemiter!) tar upp det spontant, då har MÅNGA noterat det. Detta kommer påverka Bonniers legitimitet på två sätt; dels genom att handlandet noteras, dels genom att ge nazisterna rätt vad gäller etniskt motiverade mediaägares påverkan.
Senast redigerad av bergsturk 2018-09-03 kl. 23:00.
Senast redigerad av bergsturk 2018-09-03 kl. 23:00.