2018-07-15, 12:05
Medlem
orrtupps avatar
Oj oj! Kritik mot identitetspolitik i P1...oemotsagt dessutom, vad händer!

Jahaja, det var kritik mot svenskars identitetspolitik förstås med udden riktad mot SD. Av Göran Rosenberg förstås.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6998569

Även om jag inte är förvånad så tycker jag ändå någonstans att det är märkligt att vare sig det är valår eller ej så tillåts denne Rosenberg att sprida sin anti SD-propaganda vecka in och vecka ut i Sveriges radio.
Citera
2018-07-15, 12:17
Medlem
orrtupps avatar
Samma visa förra veckan i programmet "I lagens namn" som skulle handla om hot och hat mot domare och annan personal i domstolarna som riskerar att påverka besluten som domstolarna fattar.
Särskilt gäller detta vid sexualbrottsmål.

Aha! Tänkte jag nu kanske vi får förklaringen till att straffen blir så låga och att utvisning så sällan blir påföljden men ack vad jag bedrog mig!

Programmet handlar om antagligen ganska vanligt folk som förmodligen oöverlagt skriver arga mejl till domare efter friande domar eller låga påföljder för brutala gängvåldtäkter.

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=4702
Citera
2018-07-15, 12:41
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Jahaja, det var kritik mot svenskars identitetspolitik förstås med udden riktad mot SD. Av Göran Rosenberg förstås.

Även om jag inte är förvånad så tycker jag ändå någonstans att det är märkligt att vare sig det är valår eller ej så tillåts denne Rosenberg att sprida sin anti SD-propaganda vecka in och vecka ut i Sveriges radio.

Nedanstående är otroligt skenheligt sagt av ngn som framhåller, att hans egen judiska identitet är betydelsefull.

Citat:
Svårare att förstå är varför så många lockas att söka svaret i identiteter som betonar det som skiljer oss från andra människor, istället för identiteter som betonar det som förenar oss.

Liksom avslutningen:

Citat:
Identiteten människa kan naturligtvis inte vara vår enda identitet, och är knappast heller den som dagligdags betyder mest för vilka vi är och vart vi hör, men en identitetspolitik som gör en huvudsak av vem som ska få kalla sig svensk har, som jag ser det, inte till fullo förstått vad det idag innebär att vara människa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Return

Citera
2018-07-15, 12:43
Medlem
Citat:

Citat:
Aha! Tänkte jag nu kanske vi får förklaringen till att straffen blir så låga och att utvisning så sällan blir påföljden men ack vad jag bedrog mig!
Du tycks ha höga förväntningar på regimmediets bättringsvilja.

Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me.
Citera
2018-07-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt

Den intressanta frågan är vad Iran har i kikaren. Iran, inte Afghanistan, har skickat sina hazarmän att "swamp" Sverige och Europa. I Iran var vår superfeministiska regering med uppvaktning och förnedrade sig i slöjor för lite småslantar. Iran har ett kärnprogramsavtal med väst, ett avtal som USA dragit sig ur och nu pressar andra att också lämna. De iranska hazarmännen ska till varje pris räddas kvar medan ingen vill befatta sig med skeppslasterna från Afrika. Något är ruttet och då inte bara i Danmark.

Ps. Propagerandet sköter förstås aktivister på plats om, visserligen ofta organiserade och finansierade via internationella aktörer, men inhemska professionella inom det migrationsindustriella omhändertagandekomplexet sköter markservicen. Metoden fungerar visst lika bra för allehanda normnedbrytande verksamheter i "the target liberal democracy". Översvämma först med offerkoftor och exploatera skuldkänslor och hycklerikapital utav bara helvete. Sedan övertagande av "strukturerna".
Mer intressant och påtagligt - enligt mig - är landet, Nato-medlemmen samt med förslag om EU-medlemskap, nämligen Turkiet. Som 2016 med Erdogan i spetsen t.o.m offentligt hotade EU med "open-the-gates" (miljontals migranter från Syrien).

ps Turken har såklart sina skäl ds
Senast redigerad av P-o-beln 2018-07-15 kl. 12:46.
Citera
2018-07-15, 12:51
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Nu gör det ju ingenting längre. På något sätt känns det bra att SR av och till kommer med sin propaganda mot SD. Hatet mot partiet stärker banden mellan SD:s väljare och de blir påminda om att inte slappna av. SR kommer aldrig bli neutral till SD och då kan mediet lika gärna agera valarbetare åt SD.

Väl efter valet är det dags för public service att göra en lägesanalys. Sant är att SR:s egentliga kund är staten, men samtidigt lär SD bli det största partiet i riksdagen och man har då större handlingsutrymme att bevaka sina väljares önskemål. Särskilt S och M har redan nu märkt av att mainstreammedias förföljelse av SD gjort att SD vuxit, och det på bekostnad av M och S. Dessa två partier kan knappast vara tacksam för dessa drev.

Anar att S och M får än mer avhopp till SD eller Medborgerlig samling efter valet. Detta samtidigt som alternativ media växer än mer. Vi måste ju ändå medge att det hänt väldigt mycket på den fronten sedan 2014. Det är som en folkrörelse numer. Att det är konsumenten som också är kunden blir en viktig faktor framöver i opinionsbildningen.
Citera
2018-07-15, 12:57
Medlem
Holdingbreaths avatar
Sveriges Radio är en ofta levererar offentlig publik disservice. Ingen överraskning är det. Rosenberg är dock en smart kille och det här stycket är ganska välskriven. I sitt ansträngningar att attackera SD gjorde han flera antaganden om identitetspolitik som kunde ha gjorts av SD eller AfS.

Citat:
Sverigedemokraterna är idag långt ifrån de enda som idag ägnar sig åt identitetspolitik. I själva verket har identitetspolitiska idéer och föreställningar också trängt in i politiska miljöer där det nyss ansågs självklart att det som förenade människor, oavsett identitet, var viktigare än det som skilde dem åt.

Helt korrekt.

Citat:
Att vår förmåga att identifiera oss med andra människor kort sagt har sina identitetspolitiska begränsningar.

Också korrekt.

Citat:
... i nätets lavinartade utbud av ekokammare och filterbubblor kommer ständigt nya identiteter och identitetsskillnader att etableras och förstärkas.

Falskt. Flashback har en tydligt konsensus byggande effekt. Det är nationalistiskt.

Citat:
I synnerhet när vi nog aldrig tidigare i historien haft så mycket som förenar oss med andra människor – i vår egenskap av just människor.

Människor är djur som har skapat civilisationen som medel för att komma överens med mindre våld. Men det följer inte att alla kulturer kan komma överens. Värderingar för kultur A och kultur B går inte ihop ibland. Rosenberg vet det här, han är inte dum. Men han har nästan skrivit färdig och kan hoppa över argumentation.

Citat:
Att i dagens värld göra huvudsak av de identiteter som skiljer oss åt är som att göra huvudsak av färgen på den båt som mänskligheten riskerar att sjunka i.

De stigande haven kommer inte att fråga efter nationalitet eller hudfärg.

Marxistisk argument om en ovis framtiden. Man kunde lika väll dra slutsats att Sverige ska bygg mer på högre mark.

Citat:
Identiteten människa kan naturligtvis inte vara vår enda identitet, och är knappast heller den som dagligdags betyder mest för vilka vi är och vart vi hör, men en identitetspolitik som gör en huvudsak av vem som ska få kalla sig svensk har, som jag ser det, inte till fullo förstått vad det idag innebär att vara människa.

Skulle han tycker att skydd för nationella minoriteter erkände av Sveriges riksdag (samer, tornedalsfinnar, sverigefinnar, romer och judar) är bra eller dåligt? Faktum är när icke västerländska del av befolkning stiger för högt, Sverige kommer att gå under.
Citera
2018-07-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nedanstående är otroligt skenheligt sagt av ngn som framhåller, att hans egen judiska identitet är betydelsefull.

Liksom avslutningen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Return

Hehehe. Jag citerar ur citatet: "inte till fullo förstått vad det idag innebär att vara människa"... Jag tror ju för min del att det där med att vara människa är existentiellt och har något mer än just "idag" inom sig. Totalitära anspråk, formandet av sovjetmänniskor, kan dock nyttja uppfordrande flexibilitet och efemära föreställningar som prokrustesbädd. Historielöshet, historierevisionism och inkluderande historieskrivning hjälper de sociala ingenjörerna.

Och för att återknyta till Samuel Huntington beträffande gruppidentiteten:

Citat:
In social psychology, distinctiveness theory holds that people define themselves by what makes them different from others in a particular context[...]

People define their identity by what they are not. As increased communications, trade, and travel multiply the interactions among civilizations, people increasingly accord greater relevance to their civilizational identity.
Citera
2018-07-15, 14:21
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Göran Rosenberg
Undan för undan har det judiska kommit tillbaka som en del av min identitet, i dag kan jag se hur judisk jag är, när jag skriver och tänker.

Citat:
Ursprungligen postat av Göran Rosenberg
men en identitetspolitik som gör en huvudsak av vem som ska få kalla sig svensk har, som jag ser det, inte till fullo förstått vad det idag innebär att vara människa.

Jag missunnar inte Göran att uppleva sin etniska identitet. Men Göran måste förstå att han inte är ensam om att känna så. Annars har han inte till fullo förstått vad det innebär att vara människa.
Citera
2018-07-15, 14:54
Medlem
Citat:

Tänka sig att Rosenberg först nu upptäckt att det finns exkluderande identitetspolitik, trots att det nu varit de ”godas” kärna i snart 30 år. Detta från en som alltid hävdat sin särställning med sin judiska identitet.
”blir betoningen av skillnader mellan människor viktigare igen – min identitet är inte din”
Det är väl vad sådana som Rosenberg marknadsför sig med.

”i nätets lavinartade utbud av ekokammare och filterbubblor kommer ständigt nya identiteter och identitetsskillnader att etableras och förstärkas”
Endast ett folk har egentlig rätt till det stora lidandet och särskiljande identitet.

Så en radda plattityder om att ”vara människa” osv.
Citera
2018-07-15, 15:23
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Jag missunnar inte Göran att uppleva sin etniska identitet. Men Göran måste förstå att han inte är ensam om att känna så. Annars har han inte till fullo förstått vad det innebär att vara människa.

Det är intressant att många som genom åren varit mycket noggranna med att manifestera sin kärlek till den egna etniska tillhörigheten, vilken de inte sällan jämfört med den svenska motsvarigheten vilken dessutom ofta beskrivits i negativa ordalag, nu plötsligt blivit så måna om att få kallas just ”svenskar”.
Citera
2018-07-15, 18:36
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja, alltså mångkulturprojektet har inte lett till att svenskar blir mer mångkulturellt berikade, utan snarare har det orsakat till det berömda white flight. Aldrig tidigare har det varit mer populärt än idag att köpa sommarhus på landet för att komma bort från stan. Allt fler väljer aktivt privata skolor eller andra privata alternativ inom välfärden. Få tittar på nyheter samma tid som programmet sänds. Istället väljer man att i efterhand se nyheterna och man scrollar då bort indoktrineringen.

Det är en tidsfråga innan våra museum och bibliotek blir privatiserade. Det är i och för sig bara i Sverige som privata aktörer inom offentlig sektor kan göra så stora vinster. Men missnöjet kring det är inte utbredd eftersom man vet att den kommunala driften kostar mer och det är sämre kvalité.

Vänstern tappar således sina möjligheter att kunna påverka trots att man besitter institutionerna. Alice Bah Kuhnke har lyckats nedmontera våra museum och göra dem till politiska nästen. Det har ju knappast lett till fler besökare. Vad är det man trodde sig åstadkomma? Istället blomstrar lokala kulturföreningar som drivs ideellt. Folk kan till exempel åka flera mil för att se på en teaterföreställning om en bruksorts historia. Garanterat fri från inslag med hbtq och genusperspektiv. Och absolut inget identitetsperspektiv.

Såsom du säger finns det väldigt lite kvar inom institutionerna som intresserar folk och som man är beroende av. Dessutom är det av dålig kvalité. Vet folk att de blir påtvingad genusperspektiv eller ännu sådan här jävla utställning om rasism på en institution så undviker många att gå dit. Att ha det som koncept kan knappast fungera i längden. De numer politiskt korrekta Martin Beckfilmerna har ju helt spårat ur. Varför ska man plåga sig med att titta på dem. Viss politisk korrekthet kan dock vara bra. Grotescos sju mästerverk var strålande. Vi vet vad vi får, men det är ändå fyndigt. Satir får inte vara förutsägbar, och absolut inte tråkig. Vad jag vet så var ambitionen att nå ut till alla, även de som anammar SD. Någonstans har man då fattat att det inte längre går att bara tilltala några få och att andra tvingas titta på eftersom det finns något annat. Nu finns det annat.

När svenskar inte längre kommer ihåg i vilken hand att hålla kniven och gaffeln kommer eliten att trösta folk att man inte ska oroa sig för sådana triviala detaljer. I slutändan kommer människor inte att ha bordsskick och många svenska kvinnor kommer att förlora sin frihet. Landet kommer att bli fattigt och eliten kommer att kräva tolerans. Utan normer och sund förnuft blir det tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in