2012-07-25, 19:29
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Radikalism är ett vitt begrepp. Jag ser mig själv som högerradikal, en fri ande till höger om SD. Den radikalisering jag antydde nyss var att folk blir rasbiologer och militanta etnokrater. Det är, som jag ser det, onödigt när vad vi behöver blott är en flytt av det metapolitiska fokus, bort från svenskfientlighet och antivitt sentiment till ett klimat där etniska svenskar vägs in i bilden, där de tas hänsyn till som de som byggt upp detta land, de erkänns som majoritetsbefolkning och den främsta bäraren av svensk kultur och svensk tradition.

Gärna radikalism, gärna ökad intensitet i kulturkriget, men det får inte bli för mycket av det goda. Jag vill, mutatis mutandum, ha ett samhällsklimat där kulturliten inte kissar på sig bara för att man nämner Frans G. Bengtsson, Verner von Heidenstam och Esaias Tegnér. Ungefär så som det var ett kort tag på 90-talet innan en våt vante la sig på allt och vi fick en andens diktatur med Expo, Sahlinism och rasiststämpel på alla som andades ordet "svensk", "traditionell" och "identitet".

Sorry men jag kan inte diskutera med någon som skapar sin egen ordlista. "Högerradikal till höger om SD"

Vem fan inom kultureliten kissar på sig när man nämner Heidenstam
Dina ord är inte valda för att skapa debatt. Dina ord är valda av någon/något du inte förstår...
Citera
2012-07-25, 20:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Alla namn till trots, den person som gör mest för saken, i och med hon gör det utan politiska syften (vad vi vet) är Merit Wäger. Hon kommer att hyllas som den första profeten när vi står i spillrorna efter mediakriget och gör slut på sårade fiender.

Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl

Hell Wäger!
Wager, om jag får be.
Citera
2012-07-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Wager, om jag får be.

I beg your pardon, som en liberal skulle uttryckt sig.
Citera
2012-07-25, 23:13
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Förmodligen kommer synen på vad som är en etnisk svensk att ändras, på samma sätt som det alltid gjort. Oavsett hur lång tid tillbaka vi går i historien så blir det svårt att definiera en etnisk svensk. Eller en etnisk amerikan

Detta argument är ständigt återkommande från olika håll, men det är naturligtvis ett totalt ickeargument. Ja, etnicitet är ett begrepp som är "svårt" att definiera i bemärkelsen att det inte går att dra en knivskarp gräns mellan vad som faller inom och utom respektive etnicitet. Detta gäller dock för i princip alla begrepp, utom inom vissa naturvetenskaper.

Att hävda att etnicitet är för "svårt" för att användas medan begrepp som "stat", "företag" - eller varför inte "krukväxt? - anses som helt entydiga är inget annat än ett försök, medvetet eller omedvetet, att maskera ett politiskt ställningstagande. Begrepp får sitt värde genom att vara användbara, inte genom att vara precist definierade. Du kan naturligtvis förklara, exempelvis, krigen på Balkan endast med använding av helt entydiga begrepp ("Ett gäng atomer flög in i ett gäng andra atomer, entropin ökade", typ), men det är mer meningsfullt att förstå dem med hjälp av användbara begrepp. Varav etnicitet är ett. På precis samma sätt är det möjligt att skilja på etniska svenskar och icke etniska svenskar, i de allra flesta fall. Att det finns tveksamma fall utesluter inte att begreppet har en betydelse.

Vad gäller ditt prat om amerikaner räcker det med att notera att amerikan är en medborgarskapsidentitet som rymmer många olika etniciteter. Få amerikaner skulle däremot hävda att de saknar etnicitet (det är ju nämligen nonsens), så varför gör du det? (Jag antar här att du är "svensk" som hävdar att du inte är etnisk svensk, utan just ingenting.)
Citera
2012-07-26, 00:50
Medlem
SwedishDissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Ordförande
Detta argument är ständigt återkommande från olika håll, men det är naturligtvis ett totalt ickeargument. Ja, etnicitet är ett begrepp som är "svårt" att definiera i bemärkelsen att det inte går att dra en knivskarp gräns mellan vad som faller inom och utom respektive etnicitet. Detta gäller dock för i princip alla begrepp, utom inom vissa naturvetenskaper.

Att hävda att etnicitet är för "svårt" för att användas medan begrepp som "stat", "företag" - eller varför inte "krukväxt? - anses som helt entydiga är inget annat än ett försök, medvetet eller omedvetet, att maskera ett politiskt ställningstagande. Begrepp får sitt värde genom att vara användbara, inte genom att vara precist definierade. Du kan naturligtvis förklara, exempelvis, krigen på Balkan endast med använding av helt entydiga begrepp ("Ett gäng atomer flög in i ett gäng andra atomer, entropin ökade", typ), men det är mer meningsfullt att förstå dem med hjälp av användbara begrepp. Varav etnicitet är ett. På precis samma sätt är det möjligt att skilja på etniska svenskar och icke etniska svenskar, i de allra flesta fall. Att det finns tveksamma fall utesluter inte att begreppet har en betydelse.

Vad gäller ditt prat om amerikaner räcker det med att notera att amerikan är en medborgarskapsidentitet som rymmer många olika etniciteter. Få amerikaner skulle däremot hävda att de saknar etnicitet (det är ju nämligen nonsens), så varför gör du det? (Jag antar här att du är "svensk" som hävdar att du inte är etnisk svensk, utan just ingenting.)
Väl talat. Motargumentet från etniska relativister påminner en del om Lewontin's fallacy, att saker som definieras över ett kontinuum och/eller är överlappande påstås vara irrelevanta:
http://en.wikipedia.org/wiki/%22Human_genetic_diversity:_Lewontin's_fallacy%22_ (scientific_paper)
Citera
2012-07-26, 01:29
Medlem
Citat:
Sorry men jag kan inte diskutera med någon som skapar sin egen ordlista.

Vad bra! Kan vi verkligen lita på att du nu kommer att lämna denna tråd?
Citera
2012-07-26, 10:13
Medlem
lampross avatar
Återigen: Bless was it that dawn to be alive, / but to be young was very heaven. Det är de tiderna nu, det är kulturrevolution på gång och man kan känna samma tillförsikt som Wordsworth kände under franska revolutionen. Då betyder det mindre att man ifrågasätts av en kryptisk postare:
Citat:
Sorry men jag kan inte diskutera med någon som skapar sin egen ordlista. "Högerradikal till höger om SD"

Vem fan inom kultureliten kissar på sig när man nämner Heidenstam
Dina ord är inte valda för att skapa debatt. Dina ord är valda av någon/något du inte förstår...
"Till höger om SD" = med det menas att man inte håller fast vid kulturnationalismen som en snuttefilt. Etnicitet måste vägas in, hur mycket kan diskuteras, någon etnokrati är inte aktuell för min del. Men etnicitet är satt på dagordningen. Det kan vi tacka massinvandringen för. Importerar man en främmande befolkning som kommer att utgöra 15% av medborgarna, ja då får man kontrast, då lyfter man samtidigt de etniska svenskarna.

Btw så är Heidenstam, Tegnér, Frans G. Bengtsson och andra traditionalister röda skynken för kultureliten. De är rädda för dem, de kan inte hantera dem. De motarbetar dem på kvinnligt vis, med nålstick och dissanden, men verken i sig påverkas inte utan går en ny vår till mötes. "Röde Orms" nyutgåva möttes i våras i DN av sedvanlig fint formulerad defamering men who cares...! Folk i gemen vill ha sina vikingaäventyr, sitt Ultima Thule och sitt Valhalla av Peter Madsen. Detta är en tecknad serie om asagudar. Madsen är t.o.m vänster men så är han ju dansk också, då kan man gilla sitt land. Det går inte i Sverige för en vänsterist. Ännu.

Madsen sa en gång detta:
Citat:
Jag känner att det norröna är en del av min identitet som människa, den är något som jag inte kommer ifrån. Alltså, det är inte så att jag blotar i min trädgård, nej då. Men jag tror det är viktigt att vara stolt över att vara nordisk, att vara stolt över den norröna kulturella identiteten vi har gemensam med Danmark, Sverige, Norge. Island. Jag anser det är fint att vara nationalist – på ett positivt sätt: att vara stolt över den man är.

[Klassekampen/Bokmagasinet 28, 2010]
Nationalismen är tillbaka. Spelplanen är nationen och PK-falangen är rädd för detta. Då säger jag: vad är ni rädda för? Släpp sargen och kom in i matchen. Det enda ni har att förlora är era bojor, de bojor som hindrar er från att ha lite roligt i vardagen också. De senaste 15 årens diktatursentiment, dess sahlinism och rasiststämpel-välde, det liknar förbudstiden i USA. Ingen ska få dricka och ha roligt, ingen ska få gilla sitt land, ingen ska få bekräfta sin identitet via sitt kulturella och etniska arv.

Well slöjan lyfts nu och jag tror PK-regimen, mångkulturkramarna och antinationalisterna börjar se lite tråkiga och osexiga ut. Ingen säger längre att mångkultur är spännande, ingen gör längre TV-serier ā la Peter Birros "Det nya landet" från 2000 med afrikan och kurd som berikar Sverige på sin flykt från flyktingförvaret. Ingen gör längre låtar som "Blanda upp" eller "Det här är mitt land", Pete Seegers gamla dänga, moderniserad för ett tiotal år sedan med mångkulturell kör. Bubbles "Regnbågens barn" var väl sista skriket i denna genre: "Regnbågens barn, tillsammans är vi vackra"... http://www.youtube.com/watch?v=3WU4nzyRNsg Youtubeklippet ifråga är upplagt 2006 men filmen i sig sägs vara från BaraBarn Galan 2001. Det svänger ju...!

Bubbles svänger men det var 2001 det. Idag får man väl säga att multisarna are running on empty. Självförtroendet finns hos samnationalismen och identitärerna, inte hos negativister, självhatare och rasiststämplare.
Senast redigerad av lampros 2012-07-26 kl. 10:15.
Citera
2012-07-26, 11:08
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
... Här kan man förstås tänka på signaturen Siegfrid; han sa nyss i tråden, idag 15.13, att "nationalistiska företrädare är ytterst sällsynta och dyker endast upp lagom till skolavslutning och midsommar"... Well det var inte formellt fel, jag är nationalist och har som synes sagt min identitära mening på nationaldagen, i år och förra året. Plus 100 gånger till det senaste året, minst, men det ska jag inte länka till idag

Där tänkte jag främst på innehållet i mainstream-media. Det borde jag kanske ha förtydligat.
I alternativa media är det betydligt bättre ställt. Så diskussionen förs främst mellan två olika grupper av media som sinsemellan bekämpar varandra. Aldrig har det "upplysta samtalet" varit mer fragmenterat.

Citat:
Nu handlar det om vad mediakriget om mångkulturen ska ta för riktning. Och då kan man säga att fokus är flyttat från mångkulturkramande och pseudofrågor som "hur ska vi få integrationen att bli effektivare", till frågor som centrerar kring en inte oviktig kultur i sammanhanget, den hos landets majoritetsbefolkning: svenskarna.
.
Absolut, det är där fokus hamnar nu, den inomliberala debatten leder ingenstans längre. Liberalerna har tappat styrfarten eller är det kanske styråran.
Citera
2012-07-26, 12:59
Medlem
ojhos avatar
Citat:

Bra rutet! Värt att notera är att det i etablissemanget endast är vissa gruppidentiter i vissa sammanhang som är "svåra" i din bemärkelse. Att prata om muslimer som grupp i det offentliga samtalet är fullt möjligt om det handlar om någonting positivt med den gruppen eller någonting negativt som den utsätts för av en grupp som "inte finns". Etniska svenskar finns(i alla fall implicit) när man talar om negativa egenskaper, såsom konflikträdsla, kulturlöshet, rasism eller liknande, som man påstår är stora problem inom denna grupp.
Citera
2012-07-26, 15:30
Medlem
Fp ser inte ut att satsa på att försöka locka (lura) över SD-väljare trots utspelet om mer krav på invandrare nyligen. För i så fall har Ullenhag förstört det nu genom att gå ut tillsammans med fd. ungdomsförbundets ordförande Frida Metso, som vill ha fri invandring, och skriva på Expressen Debatt att "Migrationspolitiken måste bli generösare":
Citat:
Vi som fötts i fred och frihet har en medmänsklig skyldighet att ge människor som flyr undan förföljelse en fristad. Sverige för också en solidarisk flyktingpolitik som ger många asylsökanden rätten att stanna. Men även den svenska migrationspolitiken behöver liberaliseras. Det faktum att 19 svenska utvisningsbeslut fällts av FN:s tortyrkommitté visar att lagstiftningen behöver ses över. Folkpartiet vill därför se förändringar i utlänningslagstiftningen som garanterar att Sverige i praktiken följer UNHCR:s rekommendationer.
Man kan väl misstänka att DN-debattartikeln (förutom inledningen med "600.000 utrikes födda går till jobbet varje vecka" och den första punkten) främst härstammade från major Björklund och Sabuni och att Ullenhag fått lite kritik av sina socialliberala polare för att ha undertecknat den och nu känt sig nödgad att blidka dem med Expressenartikeln.
Citera
2012-07-26, 15:41
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Att hävda att etnicitet är för "svårt" för att användas medan begrepp som "stat", "företag" - eller varför inte "krukväxt? - anses som helt entydiga är inget annat än ett försök, medvetet eller omedvetet, att maskera ett politiskt ställningstagande.

Jo att det är ett politiskt ställningstagande är viktigt att betona. Sedan tycker jag att man bör uppmärksamma att kritiken mot vedertagna begrepp såsom ordet svensk handlar om att vara emot och ta avstånd. Sådant fungerar inte. Det vi vet fungerar är att låta demokratiska och humana rättigheter vara vägledande. Låt oss betrakta grupper som verkligen varit utsatta, men som kämpat för ett bättre liv. Handikappades rättigheter kom till genom att kravet att få leva som andra. Rätten till personlig assistans grundas på detta. Det handlar alltså inte om att man raljerar, förlöjligar eller ratar de icke handikappade. Samma sak var det med arbetarrörelsen, man ville arbeta och försörja sig under drägliga former. Målet var faktiskt få leva småborgerligt. Det var det kampen handlade om, inte att krossa kapitalismen och hata borgarna som tokvänstern torgförde. Vi kan gå vi vidare med de svarta i USA: deras medborgarrättsrörelse handlade om att ha samma rättigheter som vita. Inte att förinta de vita eller att man såg vita som ett problem i sig.

Det som sker nu i mångkulturprojektet är att personer i samma grupp, i detta fall svenskar inom media, börjar problematisera begreppen som svenskarna själva använder. Dessa begrepp betraktas som särskiljande, fördomsfulla och förtryckande mot andra. Men nu är det ju ändå så att det är ingen som har efterfrågat det här annat än dessa personer själva, det finns inget genuint och naturligt behov av att avskaffa begreppet svensk. Och det sätt varpå den här idiotin fortskrider sker inte med demokratiska medel och den fria åsikten som vägledande. För vilken svensk skulle rösta för att öppna upp landet för alla som vill hit om det sker genom att svensk som etnicitet försvinner och att välfärden försämras rejält?
Citera
2012-07-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Fp ser inte ut att satsa på att försöka locka (lura) över SD-väljare trots utspelet om mer krav på invandrare nyligen. För i så fall har Ullenhag förstört det nu genom att gå ut tillsammans med fd. ungdomsförbundets ordförande Frida Metso, som vill ha fri invandring, och skriva på Expressen Debatt att "Migrationspolitiken måste bli generösare":

Man kan väl misstänka att DN-debattartikeln (förutom inledningen med "600.000 utrikes födda går till jobbet varje vecka" och den första punkten) främst härstammade från major Björklund och Sabuni och att Ullenhag fått lite kritik av sina socialliberala polare för att ha undertecknat den och nu känt sig nödgad att blidka dem med Expressenartikeln.

Får vi månne se en replik på detta från Wäger Wager i Expressen? Nehej, inte det. Man undrar ju om hela gänget är gravt förståndshandikappade. Och de gånger man hört dem prata kammaren så blir ju diagnosen än tydligare. Finns det inga urvalskrierier (tex åtminstone normal IQ) för att få bli folkpartirepresentant? Men detta lär inte locka nya väljare, det är säkert. Det här är en del av sprattlandet inför mångkulturens snara död. Snart röstar bara den judiska gruppen, överklassen (som är liten) och några eftersläntrande lärare på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in