2012-09-21, 09:05
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Gårdagens (20/9) debatt i programmet Debatt mellan Åkesson och Myten får väl kvalificera in som en skärmytsling i det påstådda mediakriget om mångkulturen. Intressantare var kanske Södertäljes socialdemokratiska representant som trots ihärdiga utspel om vikten av solidaritet gång på gång konstaterade att Södertäljes solidaritet var ohållbar.
Den debatten har en egen tråd, men jag anser att vi kan diskutera den även här.
Min uppfattning är att den faktiskt representerar ett trendbrott, att en vanlig hederlig svensk kommunalrådissa anser att det är något fel på delar av invandringspolitiken.
Hon debatterar detta med Ullenhag och vinner trots sin nervositet poäng eftersom hon hela tiden knyter an till Södertäljes situation när floskelstormen från Ullenhag viner. Det är det som är trendbrottet. Kommunalrådet hängs inte ut som rasist eller nazist utan får stå fram som vanlig svensk.
Det efterföljande munhuggandet mellan Åkesson å ena sidan och progamledaren/Ulllenhag/somalier m fl. känns igen som mer följande den vanliga mallen.
Det jag fäster mig vid är att argumenten för att invandringen berikar Sverige i stort sett är borta ur diskussionen.
Istället diskuterar man problem, åtgärder och kostnader. Lite som vilken annan samhällsfråga som helst.
Ullenhag har intaget en slags etnonationalistisk ståndpunkt. Hans tes är att Sverige har en unik roll att fylla genom att vi är de enda folk som kan frigöra invandrarnas inneboende kapacitet. Sveriges unika förutsättningar, vårt folks framsteg kan smitta av sig på invandrare och transformera dem till nya människor.
Ett skickligt debattgrepp. Han knyter an till en vida spridd uppfattning, även bland invandringsförespråkare, om att Sverige och svenskar är unika och lite bättre. Sen vänder han denna uppfattning till sin egen fördel, att Sveriges roll i världen är att bevisa sin överlägsenhet genom att ta emot och transformera allsköns invandrare till bättre och mer lyckade människor.
Det är en helt ny strategi och den är försåtlig eftersom den grundar sig delvis på etnonationalistiska idéer om svenskarnas överlägsenhet.
Underförstått är att invandrarna lyfts upp till en högre nivå av kontakten med svenskarna, men aldrig till samma nivå. Balansen hotas inte, vi är fortfarande överst. Ett i grunden rasistiskt och nationalistiskt resonemang, om man ska tala Expoiska.
Men det blir svårare att bemöta. Argument om invandrarnas klena prestationer kan bemötas med att de inte fått del tillräckligt av den svenska överlägsna kulturen för att förbättras. Argument om att den svenska kulturen hotas bemöts med att när invandrarna har förbättrats kommer de att inse den svenska kulturens överlägsenhet och bekänna sig till den som varande högre stående. Visserligen kommer de fortsatt att vara islamister, hedersmördare med mera men de kommer att vara det på ett specifikt svenskt, lite bättre sätt.