Citat:
Intressant, det fetade går verkligen mot mina fördomar (många högprofilerade debattörer även till höger är ju judar) - även om det väl å andra sidan kan innebära att den vita identitetspolitiken i USA är starkare än jag trodde.
Om jag inte minns fel, så fick jag höra som ett motargument till att Trumps framgång berodde på vit identitetspolitik att Romney hade högre andel av de vita rösterna när han förlorade mot Obama. Vilket ju kanske snarare bekräftar styrkan hos den tribalistiska instinkten hos vita väljare, än falsifierar den.
Det intressanta är ju vad som händer i de fall där kandidaternas etniska tillhörighet INTE sammanfaller med de socioekonomiska indikatorerna. När trumfar ideologi verkligen identitet?
Om jag inte minns fel, så fick jag höra som ett motargument till att Trumps framgång berodde på vit identitetspolitik att Romney hade högre andel av de vita rösterna när han förlorade mot Obama. Vilket ju kanske snarare bekräftar styrkan hos den tribalistiska instinkten hos vita väljare, än falsifierar den.
Det intressanta är ju vad som händer i de fall där kandidaternas etniska tillhörighet INTE sammanfaller med de socioekonomiska indikatorerna. När trumfar ideologi verkligen identitet?
Vilka judar tänker du på? Populisten Michael Savage eller tänker du på paleo-konservativa Paul Gottfried? Du kanske tänker på de neo-konservativa judarna i Commentary Magazine? Faktum är att judar tillhör en mycket om inte obefintlig del av GOP eller konservativ idébildning i USA. De har främst bidragit till neo-konservatism så som Irving Kristol. Däremot har judar bidragit till delar av den klassiska marxismen och mycket plausibel kritik av det kapitalistiska systemet. Jag hyser ingen aversion mot judar som grupp och precis som alla etniciteter så har de bidragit till det ackumulerade kunskaperna. Italienarna har bidragit enormt mycket till katolsk traditionalism, fascism men också anti-fascism.
Man kan inte tro det spanjorerna och många latin-amerikanska tänkare har bidragit till idébilder kring anarkism. Svensken har bidragit på sitt sätt genom folkhemmet och social ingenjörskonst. Britterna har dragit sitt strå till stacken genom de ekonomiska vetenskaperna. Afrikanerna har bidragit till animistisk teologi och turkarna till muslimsk mysticism (Sufism). Hur som helst. Olika folk utformar olika samhällen och alla kulturer är värda att bevara på sitt sätt.
Jag har aldrig varit tyckt att tysk supremacism har varit speciellt intressant eller positiv eller för den delen amerikansk exceptionalism. Ideologi, social klass, etnicitet, ras, geografi, kön, kultur, historiska händelser, slumpen, vetenskapliga framgångar osv. är konvergenta och utgör ”Who we are”. Människan är extremt komplex. Det innebär inte att du inte kan fånga samhällsvetenskapliga fenomen men för den lilla människan kan saker och ting te sig paradoxalt. Rossenstrasse protesterna beskrivs ofta som om anti-nazister demonstrerade för att deras barn och män skulle släppas fria. Men det var inte detta som fick dem att gå ut på gatorna men för att kämpa för sina egna. Det var vanligt folk utan något direkt politiskt hemvist.
Judar och Palestinier må hata varandra men för den ”lilla människan” upphör hatet i mindre sammanhang. Det är därför det fungerar alldeles utmärkt för en iransk muslimsk familj att vara produktiva och lyckliga omgivna av endast etniska svenskar eller tvärtom. Men när grupperna växer så omformas vår syn på varandra. Assimilation är fruktansvärt lyckat i det mindre men misslyckas alltid i det större. Det samma gäller mångkulturalism - det var ingen som sade något när man kan smärre särrättigheter till ett antal muslimer som ville be men när den muslimska gruppen inkräktar på majoritetskulturen uppstår konflikt.
Således, den mest hätska rasisten kan vara den som gifter sig med en indisk kvinna och den mest hätska anti-rasisten kan vara den som bidrar till ett folkmord så som det i Bosnien. Du har helt rätt i att identitet kommer ”trumfa” klass men det har att göra med externa mekanismer om rädslan (ibland fullständigt korrekt rädsla) att bli minoritet men på längre sikt kommer samverkar klass, etnicitet osv.