Jo då, några har redan hakat på.
Tino Sanandaji var inte direkt imponerad. Då denna tråd handlar om media bedömmer jag hans Facebookinlägg som gränsfall och länkar bara till det för er som vill läsa.
https://m.facebook.com/story.php?sto...1&id=560498230
---------------
Aftonbladet avfärdar (föga överaskade) hela rapporten som oseriöst trams. Naturligtvis är det den pseudointellektuelle giganten Anders Lindberg som skjuter skarpt. Sandro Scocco är, förståss som alltid, behjälplig i det allt mer ansträngda arbetet med att finna argument som ursäktar och förminskar det pyramidabla misslyckande massinvandringsprojektet medfört. Som rubrik på detta magnifika alster har Anders Lindberg valt: "Experter" luras om flyktingar. Vårt eget lilla patetiska svar på Bagdad-Bob har verkligen gjort en karriär av att blåneka det alla andra ser.
Citat:
– Så här kan man faktiskt inte räkna. Det Joakim Ruist inte berättar är att hans "rest-sverige" utan invandrare skulle sakna en stor andel av undersköterskorna, kockarna, taxichaufförerna och personal i alla andra arbeten där utrikes födda är överrepresenterade. Det är en fiktiv ekonomi som inte skulle fungera alls, säger Sandro Scocco.
Länk:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...m-flyktingarna
--------------
SvD låter, tillskillnad från Aftonbladet, åtminstone citera rapporten. Även om man kan tycka att en journalistisk publikation även borde kritiskt granska och ifrågasätta...
Citat:
Vad som gör att vissa grupper klarar sig bättre än andra har inte kunnat klarläggas, enligt rapporten. Formell utbildning verkar spela mindre roll, medan tänkbara, dock inte verifierade förklaringar, är typen av flyktingar som kommer till Sverige, den generella utbildningsnivån i ursprungslandet och graden av diskriminering i Sverige.
(Min feting ovan.) När fråga ej är verifierad borde han då inte rimligen också avstå från att dra en slutsats utifrån den? Men sannolikt är det inte svårare än att han vill att detta skall vara orsaken. Vilket även är pudelns kärna i den i-&i-politiken som länge förts. Då den uppmätta verkligheten inte överensstämde med den "önskade verkligheten" valde postmarxistiska "tänkare" att istället utgå från känslan och på så vis "bevisa" sina teser. Åtminstone för sig själva, och sålänge ingen ifrågasatte det, eller verkligheten kommit ikapp. Men det är just detta som allt mer inträffat, vilket är orsaken till den skademinimering som nu uppkommit. Men det kommer dessvärre ta lång tid innan allt kvasivetenskapligt dravel är utraderat då många byggt sin karriär på det, inte minst stora delar av den media som är tänkt att kritiskt granska makten.
Citat:
– Integration har alltid varit svårt och allt vi vet om situationen i andra länder säger att det är svårt där också. Vi gör redan väldigt mycket i Sverige och vi forskare har inga nya lösningar. Om vi då upprepar att "nu måste det bli bättre" så lägger det press på politikerna att lägga fram en massa förslag som kanske inte blir bra.
[...]
–Mest framgångsrika har flyktingar från forna Jugoslavien, Etiopien/Eritrea och Iran varit. Minst framgångsrika är flyktingar från Somalia och Irak.
Själv reagerar jag på är det uppseendeväckande i att en nationalekonom i detta sammanhang väljer att uttala sig om integration och diskriminering. En fråga han dels ej utrett, ej har uppdrag att utreda och dessutom ej har kompetens till att utreda. En fråga jag ställer mig, och även SvD borde ställt sig, är hur etiopier och eritreaner, till skillnad från somalier, lyckas komma in på den svenska arbetsmarknaden om det finns en utbredd diskriminering mot svarta?
Så även om jag låter kritisk ser jag en stor ljusning i media jämfört med för något år sedan då vi fick hålla till godo med fantasifulla artiklar om somaliska läkare och raketforskare som bidrog till Sveriges samlade välstånd.
Länk:
https://www.svd.se/forskarrapport-in...nte-misslyckad