Citat:
Det har ju spekulerats mycket i media om GAL-TAN , men i mitt tycke skjuter man ofta förbi målet.
Personligen är jag inte alls A (auktoritär), snarare tvärtom, om någon försöker utöva auktoritet så klipper jag till direkt. Det är snarare den nuvarande politiska korrektheten som kräver auktoritetstro.
Det har ju spekulerats mycket i media om GAL-TAN , men i mitt tycke skjuter man ofta förbi målet.
Personligen är jag inte alls A (auktoritär), snarare tvärtom, om någon försöker utöva auktoritet så klipper jag till direkt. Det är snarare den nuvarande politiska korrektheten som kräver auktoritetstro.
GAL-TAN modellen är en av de smutsigaste taktikerna för att diskreditera kritiker av rådande ordning.
Man hade lika gärna kunnat introducera FKM-TNP modellen: Frihet-Kärlek-Mångkultur vs Traditionalism-Nationalism-Pedofili. Jaså du är inte odelat entusiastisk inför mångkulturen? Ja då har ”forskningen” visat att du också är mot frihet/kärlek och för pedofili.
Detta djupt ohederliga förfarande har uppmärksammats av bl.a. PJ Anders Linder i Borås Tidning. http://www.bt.se/ledare/pj-anders-li...od-ond-skalan/ Emellertid används tyvärr modellen fortfarande av många som vore det ett värdeneutralt verktyg att beskriva den nya verkligheten, vilket inte kunde vara längre från sanningen.
Authoritarianism (enligt Merriam-Webster = expecting or requiring people to obey rules or laws: not allowing personal freedom) är en ganska träffande beskrivning av den attityd Västs så kallade liberala demokratier i ökande grad intagit när de konfronterats med individer eller grupper med avvikande åsikter. Dock har man istället för att ta två steg bakåt och begrundat det man förvandlats till, helt enkelt ignorerat den korrekta betydelsen av ordet och börjat använda det godtyckligt på folk som inte sitter stilla i den progressiva båten.
Jaså du är kritisk mot att medarbetare sparkas för att de har invändningar mot senaste obligatoriska värdegrundsutbildningen? Du tycker det är obehagligt att föreläsare med kontroversiella teorier jagas från campus av studentmobbar ivrigt påhejade av universitetsledningen? Grattis, du är auktoritär.
Ett av de mest absurda och samtidigt kusliga försöken att omdefiniera ordets betydelse står Hillary Rodham Clinton för i sin litania ”What happened?”. Hon beskriver i ett stycke att ”the core feature of authoritarianism is attempting to define reality” och utvecklar:
Citat:
This is what the Soviets did when they erased political dissidents from historical photos. This is what happens in George Orwell’s classic novel 1984, when a torturer holds up four fingers and delivers electric shocks until his prisoner sees five fingers as ordered. The goal is to make you question logic and reason and to sow mistrust toward exactly the people we need to rely on: Our leaders, the press, experts who seek to guide public policy based on evidence, ourselves.
Ursprungligen postat av Hillary Clinton
This is what the Soviets did when they erased political dissidents from historical photos. This is what happens in George Orwell’s classic novel 1984, when a torturer holds up four fingers and delivers electric shocks until his prisoner sees five fingers as ordered. The goal is to make you question logic and reason and to sow mistrust toward exactly the people we need to rely on: Our leaders, the press, experts who seek to guide public policy based on evidence, ourselves.
(Min fetning.)
Att alltså ifrågasätta pressen, experterna och den supreme ledaren är ”the core feature of authoritarianism”. Ovanstående måste vara det mest skriande uppenbara exemplet på Orwelliskt doublespeak jag sett utanför en Anders Lindberg-krönika. Men att be Clinton och hennes följare att läsa 1984 och ta sig en funderare verkar inte vara ett alternativ eftersom de redan använder sig av boken för att styrka sin tes!
Vad göra med sådana motståndare? Hur överbryggar man en sådan avgrund? Är dialog eller samförstånd ens möjligt?
Vissa exponeras för forum som detta och gör korstecknet väsandes ”authoritarianism”. Andra upplever det exakt motsatta. Mitt eget första möte med denna tråden skulle kunna liknas vid en timid 60-tals hemmafru i ett namnlöst suburbia som efter 15 års tröstlöst äktenskap med barnfet, tunnhårig kamrer slår på TVn och får se Robert Plant kasta med sin lejonman och gnida sitt slitna jeansskrev mot mikrofonstativet. Dvs en kittlande, extatisk känsla inför upptäckten att det finns något annat oupptäckt och fundamentalt annorlunda därute.
Hur återgår man till bridgekvällar och tv-middagar med barnfete maken när Jimmy Pages solon fortfarande ekar i öronen? Hur samexisterar man med människor som instinktivt hatar och avskyr det man själv instinktivt gillar och stödjer?
Se där ett par tankar för det nya året.
Tack alla tråddeltagare för att ni gjorde mitt 2017 bättre.
P.S. Jag bekänner att jag inte har läst ”What Happened” men däremot en utmärkt recension och analys av densamma skriven av Emmet Rensin i Paste Magazine. Det var han som uppmärksammade ovan citerade passage. Förtjänar läsning i sin helhet. https://www.pastemagazine.com/articl...w-so-long.html D.S.