2018-01-01, 12:58
Medlem
Min-Jeddaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Det har ju spekulerats mycket i media om GAL-TAN , men i mitt tycke skjuter man ofta förbi målet.
Personligen är jag inte alls A (auktoritär), snarare tvärtom, om någon försöker utöva auktoritet så klipper jag till direkt. Det är snarare den nuvarande politiska korrektheten som kräver auktoritetstro.

GAL-TAN modellen är en av de smutsigaste taktikerna för att diskreditera kritiker av rådande ordning.

Man hade lika gärna kunnat introducera FKM-TNP modellen: Frihet-Kärlek-Mångkultur vs Traditionalism-Nationalism-Pedofili. Jaså du är inte odelat entusiastisk inför mångkulturen? Ja då har ”forskningen” visat att du också är mot frihet/kärlek och för pedofili.

Detta djupt ohederliga förfarande har uppmärksammats av bl.a. PJ Anders Linder i Borås Tidning. http://www.bt.se/ledare/pj-anders-li...od-ond-skalan/ Emellertid används tyvärr modellen fortfarande av många som vore det ett värdeneutralt verktyg att beskriva den nya verkligheten, vilket inte kunde vara längre från sanningen.

Authoritarianism (enligt Merriam-Webster = expecting or requiring people to obey rules or laws: not allowing personal freedom) är en ganska träffande beskrivning av den attityd Västs så kallade liberala demokratier i ökande grad intagit när de konfronterats med individer eller grupper med avvikande åsikter. Dock har man istället för att ta två steg bakåt och begrundat det man förvandlats till, helt enkelt ignorerat den korrekta betydelsen av ordet och börjat använda det godtyckligt på folk som inte sitter stilla i den progressiva båten.

Jaså du är kritisk mot att medarbetare sparkas för att de har invändningar mot senaste obligatoriska värdegrundsutbildningen? Du tycker det är obehagligt att föreläsare med kontroversiella teorier jagas från campus av studentmobbar ivrigt påhejade av universitetsledningen? Grattis, du är auktoritär.

Ett av de mest absurda och samtidigt kusliga försöken att omdefiniera ordets betydelse står Hillary Rodham Clinton för i sin litania ”What happened?”. Hon beskriver i ett stycke att ”the core feature of authoritarianism is attempting to define reality” och utvecklar:

Citat:
Ursprungligen postat av Hillary Clinton

This is what the Soviets did when they erased political dissidents from historical photos. This is what happens in George Orwell’s classic novel 1984, when a torturer holds up four fingers and delivers electric shocks until his prisoner sees five fingers as ordered. The goal is to make you question logic and reason and to sow mistrust toward exactly the people we need to rely on: Our leaders, the press, experts who seek to guide public policy based on evidence, ourselves.

(Min fetning.)

Att alltså ifrågasätta pressen, experterna och den supreme ledaren är ”the core feature of authoritarianism”. Ovanstående måste vara det mest skriande uppenbara exemplet på Orwelliskt doublespeak jag sett utanför en Anders Lindberg-krönika. Men att be Clinton och hennes följare att läsa 1984 och ta sig en funderare verkar inte vara ett alternativ eftersom de redan använder sig av boken för att styrka sin tes!

Vad göra med sådana motståndare? Hur överbryggar man en sådan avgrund? Är dialog eller samförstånd ens möjligt?

Vissa exponeras för forum som detta och gör korstecknet väsandes ”authoritarianism”. Andra upplever det exakt motsatta. Mitt eget första möte med denna tråden skulle kunna liknas vid en timid 60-tals hemmafru i ett namnlöst suburbia som efter 15 års tröstlöst äktenskap med barnfet, tunnhårig kamrer slår på TVn och får se Robert Plant kasta med sin lejonman och gnida sitt slitna jeansskrev mot mikrofonstativet. Dvs en kittlande, extatisk känsla inför upptäckten att det finns något annat oupptäckt och fundamentalt annorlunda därute.

Hur återgår man till bridgekvällar och tv-middagar med barnfete maken när Jimmy Pages solon fortfarande ekar i öronen? Hur samexisterar man med människor som instinktivt hatar och avskyr det man själv instinktivt gillar och stödjer?

Se där ett par tankar för det nya året.

Tack alla tråddeltagare för att ni gjorde mitt 2017 bättre.

P.S. Jag bekänner att jag inte har läst ”What Happened” men däremot en utmärkt recension och analys av densamma skriven av Emmet Rensin i Paste Magazine. Det var han som uppmärksammade ovan citerade passage. Förtjänar läsning i sin helhet. https://www.pastemagazine.com/articl...w-so-long.html D.S.
Citera
2018-01-01, 13:49
Medlem
fasligts avatar
Det svårartat asylaktivistiska vänsterfästet Blankspot meddelade som bekant i somras, närmast hänfört, att en tvångsutvisad afghan, vilken påstods vara yngling bara strax över PUT-ålder, dödats i ett terrordåd i Kabul. Denna dödsruna fick Blankspot dock tämligen omedelbart backa från men innan hade en stor del av MSM snappat upp godbiten till nyhet och basunerat, närmast hänfört, ut hur farlig detta dödsfall bevisat utvisning av de asylskälslösa afghanerna var. Exempel från MSM då det begav sig:
https://www.svd.se/tonaring-utvisad-...-dod-i-bombdad
https://www.expressen.se/nyheter/17-...ra-forsvunnen/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-nu-forsvunnen

Nåväl, nu publicerar Blankspot ett reportage från, som det framställs, ett inte alls särskilt farligt Kabul. Frågan är om MSM är ligga sugna på att hugga på denna tillkännagivelse. En Franz J Marty har enligt uppgift levt närmare tre år i Kabul, bland vanliga afghaner utan några säkerhetsarrangemang.
Citat:
Kabul framstår mer som en dödlig krigszon än som en stad. Personer som motsätter sig avvisningar brukar framhålla den här mörka bilden av Kabul. Men intressant nog är det få av de européer som påstår detta som har tillbringat så mycket som en dag i Afghanistan.

Det har jag gjort.

Jag har bott i Kabul i nästan tre år.
[...]
Jag lever mer eller mindre som en vanlig afghan, så jag vågar säga att jag har en ganska bra bild av vardagslivet i Kabul.

Jag har aldrig någonsin – inte en enda gång – varit rädd eller ännu mindre fruktat för mitt liv i Afghanistans huvudstad.

Kabul är inte det helveteshål som människor i Europa tänker sig.

Det är en mer eller mindre normal stad som inte är olik andra städer som jag har sett i den här regionen och på andra ställen. Inte vacker, inte på något vis speciell, men lång ifrån någon krigszon.

Livet är normalt och för det mesta precis som i andra länder i den här delen av världen. I basarerna tränger folk sig genom folkmassorna, hoppar ur vägen för karlar som kör varor fram och tillbaka i skottkärror eller försöker pruta ner gatuförsäljarnas eller affärsinnehavarnas priser på allt ifrån fårhuvuden till iphones.
[...]
Det finns ett nöjesfält med ett pariserhjul och andra attraktioner (där det senaste tillskottet är en restaurang i ett utrangerat flygplan), en djurpark och flera vattenparker (små jämfört med de europeiska). Man kan också titta på kricket, fotboll eller buzkashi (en traditionell sport där män till häst kämpar om ett huvudlöst getkadaver) eller besöka biljardklubbar, restauranger med vattenpipor (qaylun) och mycket mer.
[...]
De allra gladaste händelserna är antagligen bröllopen, där unga par spenderar en förmögenhet (även helt vanliga familjer lägger ned 20 000–30 000 dollar, försäkrar afghanerna mig) på en enorm fest där det inte är ovanligt med hundratals eller till och med tusentals gäster. De som har råd hyr festlokaler i så kallade bröllopspalats – gigantiska byggnader som har kitschig inredning och fasader som pryds av blinkande lampor som får de flesta europeiska julskyltningar att blekna.

Till dessa bröllop klär afghanerna upp sig. I Kabuls skyltfönster ser man prinsesslika klänningar, helvita för bruden och i andra färger för de andra kvinnorna. Bröllopen är också anledningen till att Kabul har så många skönhetssalonger, där man kan se enorma bilder på sminkade kvinnor – något som de flesta utlänningar antagligen inte skulle förknippa med Afghanistans huvudstad. På senare tid har det börjat dyka upp liknande inrättningar för män i stadens centrum, barberare som kombinerar en trendig stil med gammaldags logotyper med uppåtvridna mustascher och knivskarpa rakblad på ett hipstervis som tilltalar den modemedvetna afghanska ungdomen. Precis som piratkopiorna av designerjeans, t-shirts och de senaste smarttelefonerna i basarernas labyrinter.

Vem hade, utifrån gängse rapportering, kunnat tro att aktivisthazarerna inte ens löper risk att behöva låta sina trendiga frisyrer förfalla vid ett återvändande till Afghanistan? Skönhetssalonger för män i Kabul kunde bli en fin pendang till dito för damer i Puntland, något att investera återvändandebidraget i.
Citat:
Precis som alla andra städer har Kabul sina mörka sidor. Huvuddelen av stadens befolkning är alldeles för fattig för att ha råd med något av detta. De fattigaste lever och tigger på gatorna och lyckas precis överleva. Många har funktionshinder, inte sällan fruktansvärt förvridna och deformerade armar eller ben.

Tydligt alltså att Sverigedrällande hazarer skulle göra betydande positiv skillnad för utvecklingen i Afghanistan med sina återvändandebidrag. De kan med fördel åka hem och "bygga landet", rent av göra skillnad för funktionsnedsatta som de ju säger sig måna så väldigt om.
Citat:
Arbetslösheten är ett så stort problem att de flesta afghaner som vill fly eller som redan har flytt säger att det är den totala bristen på arbetstillfällen snarare än kriget som avgjort deras beslut. De avvisade personer som jag har träffat pratar ofta om risken för attacker och om kriget, men under samtalets gång visar det sig ofta att det är bristen på ekonomiska framtidsutsikter som oroar dem allra mest.

Jaså, det är alltså inte bomberna de flyr från, de emigrerar. Inte flyktingar utan vanliga lycksökare således. Men visst förekommer våld i Kabul.
Citat:
En viktig sak som många européer inte verkar förstå är att staden är så enorm att nästan ingen påverkas av en sådan attack, även om den inträffar i ett grannkvarter. För att ta ett exempel: Under min tid i Kabul har det kanske skett några hundra attacker. Ändå är det högst en handfull gånger, antagligen färre än tio, som jag ens har lagt märke till något mer än en avlägsen smäll, om ens det.

Även om det rör sig om stora attacker och man befinner sig i närheten är den enkla sanningen att man knappast berörs direkt. Exempelvis sprängdes en stor lastbilsbomb nära tyska ambassaden den 31 maj, vilket fick till följd att flera europeiska länder stoppade sina avvisningar. Det här inträffade bara fem till tio minuters promenad från mitt hem. Explosionen var kraftig, men tryckvågen orsakade bara några mindre skador på en dörr i mitt hus. På de andra husen i mitt kvarter krossades alla fönsterrutor av explosionen, men redan efter någon timme hade flera grannar satt in nya fönster och städat undan skärvorna efter de gamla. Kemtvätten, som låg närmare bombplatsen än mitt hus, stängde inte ens utan fortsatta sin verksamhet nästan som vanligt. Många andra affärer i området gjorde likadant. Livet går vidare och allt återgår redan efter några minuter – eller rentav sekunder – till det normala.
[...]
Platsen för en stor lastbilsbomb, dödliga sammandrabbningar mellan demonstranter och polis – allt låter farligt.

Men frånsett den sekund då bomben briserar och de få ögonblicken av skottlossning, råder ett totalt lugn på precis samma platser, utan någon känsla av fara i luften. Som jämförelse: slumpen kan också göra att man dödas i en attack i Paris, Bryssel eller London (som senare tid har visat oss), men betyder det att vi slutar resa dit eller påstår att faran är outhärdlig där?
[...]
Det är klart att attacker inträffar betydligt oftare i Kabul än i Europa. Men hur viktiga är de skillnaderna i slutändan? Hur många fler attacker drabbar Kabul? Ett tiotal? Hundratals? Och än viktigare – hur påverkar det risken? Den frågan är svår att besvara, men Bundesamt für Migration und Flüchtlinge (det tyska migrationsverket) har kvantifierat det här, och enligt deras beräkningar är risken för att dödas eller skadas i attacker eller sammandrabbningar 0,074 % högre i Afghanistan (siffrorna bygger på Afghanistans totala befolkning och det totala antalet civila offer i konflikten 2014). Samma myndighet sätter tröskeln för när risken ska anses alltför hög till 0,125 % – alltså nästan dubbelt så mycket som den beräknade siffran för Afghanistan.
[...]
Helt ärligt måste jag säga att den största risken för mitt liv i Afghanistan är att dödas i en trafikolycka.

Men är Kabul då en bra plats att bo på?

Det svaret är entydigt: Nej. Livet är hårt för nästan alla och ingen vet vad morgondagen kommer att föra med sig. Men det är inte det som är den relevanta frågan när vi diskuterar avvisningar anser jag.

Den relevanta frågan är om ens liv är i oacceptabelt allvarlig fara i Kabul eller om det är möjligt att leva relativt säkert här?

För mig är det helt klart möjligt och det hoppas jag upplevs som hoppfullt.
[...]
I slutändan är problemet att vår syn på Afghanistan verkar fördunklas av en irrationell rädsla som hindrar de flesta från att se verkligheten.

Och den verkligheten som jag har mött under mina nästan tre år i Kabul är att staden inte är hälften så farligt som alla tror.
https://www.blankspot.se/efter-tre-a...som-alla-tror/

Ja det var ju minst sagt en alternativ berättelse. Och den relevanta frågan är definitivt varför just afghaners ekonomiska problem ska anses vara asylgrundande.
Citera
2018-01-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Jeddak
GAL-TAN modellen är en av de smutsigaste taktikerna för att diskreditera kritiker av rådande ordning.

Man hade lika gärna kunnat introducera FKM-TNP modellen: Frihet-Kärlek-Mångkultur vs Traditionalism-Nationalism-Pedofili. Jaså du är inte odelat entusiastisk inför mångkulturen? Ja då har ”forskningen” visat att du också är mot frihet/kärlek och för pedofili.

Detta djupt ohederliga förfarande har uppmärksammats av bl.a. PJ Anders Linder i Borås Tidning. http://www.bt.se/ledare/pj-anders-li...od-ond-skalan/ Emellertid används tyvärr modellen fortfarande av många som vore det ett värdeneutralt verktyg att beskriva den nya verkligheten, vilket inte kunde vara längre från sanningen.

Authoritarianism (enligt Merriam-Webster = expecting or requiring people to obey rules or laws: not allowing personal freedom) är en ganska träffande beskrivning av den attityd Västs så kallade liberala demokratier i ökande grad intagit när de konfronterats med individer eller grupper med avvikande åsikter. Dock har man istället för att ta två steg bakåt och begrundat det man förvandlats till, helt enkelt ignorerat den korrekta betydelsen av ordet och börjat använda det godtyckligt på folk som inte sitter stilla i den progressiva båten.

Jaså du är kritisk mot att medarbetare sparkas för att de har invändningar mot senaste obligatoriska värdegrundsutbildningen? Du tycker det är obehagligt att föreläsare med kontroversiella teorier jagas från campus av studentmobbar ivrigt påhejade av universitetsledningen? Grattis, du är auktoritär.

Ett av de mest absurda och samtidigt kusliga försöken att omdefiniera ordets betydelse står Hillary Rodham Clinton för i sin litania ”What happened?”. Hon beskriver i ett stycke att ”the core feature of authoritarianism is attempting to define reality” och utvecklar:

(Min fetning.)

Att alltså ifrågasätta pressen, experterna och den supreme ledaren är ”the core feature of authoritarianism”. Ovanstående måste vara det mest skriande uppenbara exemplet på Orwelliskt doublespeak jag sett utanför en Anders Lindberg-krönika. Men att be Clinton och hennes följare att läsa 1984 och ta sig en funderare verkar inte vara ett alternativ eftersom de redan använder sig av boken för att styrka sin tes!

Vad göra med sådana motståndare? Hur överbryggar man en sådan avgrund? Är dialog eller samförstånd ens möjligt?

Vissa exponeras för forum som detta och gör korstecknet väsandes ”authoritarianism”. Andra upplever det exakt motsatta. Mitt eget första möte med denna tråden skulle kunna liknas vid en timid 60-tals hemmafru i ett namnlöst suburbia som efter 15 års tröstlöst äktenskap med barnfet, tunnhårig kamrer slår på TVn och får se Robert Plant kasta med sin lejonman och gnida sitt slitna jeansskrev mot mikrofonstativet. Dvs en kittlande, extatisk känsla inför upptäckten att det finns något annat oupptäckt och fundamentalt annorlunda därute.

Hur återgår man till bridgekvällar och tv-middagar med barnfete maken när Jimmy Pages solon fortfarande ekar i öronen? Hur samexisterar man med människor som instinktivt hatar och avskyr det man själv instinktivt gillar och stödjer?

P.S. Jag bekänner att jag inte har läst ”What Happened” men däremot en utmärkt recension och analys av densamma skriven av Emmet Rensin i Paste Magazine. Det var han som uppmärksammade ovan citerade passage. Förtjänar läsning i sin helhet. https://www.pastemagazine.com/articl...w-so-long.html D.S.
Jamen exakt. GAL-TAN-modellen är djupt ohederlig. De allra flesta som är skeptiska till nuvarande invandring är ju det eftersom de anser att den för med sig olika former av förtryck: islamism, misogyni, rasism mot européer, inskränkt yttrandefrihet i religionens namn o.s.v. Säg att det istället vore sekulära, västerländskt sinnade iranskor som flydde* till Europa - hur många skulle motsätta sig detta? (Så länge det var ekonomiskt hållbart.)

Spaningen att det numera anses vara auktoritärt att ifrågasätta media stämmer verkligen. Relevant mediekritik utmålas ofta som ett hot mot demokratin eller som "hat" och "hot" mot journalister. Som Nils Funcke konstaterar håller yttrandefrihet på att bli ett privilegium för journalister.

https://www.expressen.se/kultur/yttr...-journalister/

Artikeln är drygt ett år gammal och idag har de nya lagar som Funcke varnar för börjat gälla.

Samma sak när det postmarxistiska åsiktsförtrycket på universiteten uppmärksammas. Då skriks det i högan sky om hot mot den akademiska friheten.

* Dessa iranskor skulle då vara riktiga flyktingar till skillnad från många av de ekonomiska lycksökare som kommer idag.
Citera
2018-01-01, 14:05
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Det är en av världens äldsta strategier. Att själv definiera motståndarna.

S gör det hela tiden med SD. Eskimåer och nazister, Medier och konkurrenter. Nästan alla gör det.
Det förenklar debatten till för de goda eller för de onda.

Därför är det viktigt att också vi definierar motståndarna från vår synvinkel:
Som exempel:
  • NGO:er är odemokratiska krafter.
  • Globalister är odemokratiska.
  • Medierna är styrda

2018 blir året då demokratin segrar.
Citera
2018-01-01, 14:43
Medlem
Citat:

.....

Linders beskrivande av en idealism-realism-skala är långt bättre att beskriva dagens motsatta ståndpunkter än GAL-TAN. Men jag skulle vilja lägga på ännu en dimension för att beskriva ytterligheterna i dagens samhällsdebatt: centralisering-decentralisering.

En centralisering behöver nödvändigtvis inte vara av geografisk natur, utan kan även handla om att ge upp eller outsourca sin omvärldspåverkan till en överordnad "makt", t ex politiker, medier eller andra som driver de idéer som man omfamnar och tror på.

De senaste decennierna har uppenbarligen många människor i västerlandet i allmänhet, och kanske Sverige i synnerhet, gett upp en del av sina lokala påverkansmöjligheter. Först till en lokalregional nivå (kommunsammanslagningar runt 1970), sedan till en högre regional nivå, storkommuner, landsting och riksnivå, för att nu börja lämnas över till en överstatlig europeisk nivå.

Förutom rent politiskt har även idébildning och åsiktspåverkan lämnats över till andra mer centrala spelare i t ex media. Det har funnits en övertro att det globala samfundet har en vinnande monokulturell ideologi i form av en marknadsekonomiskt inriktad konsumistisk livsstil som omfamnas av alla världsmedborgare, och som man inte behöver debattera. När nu av olika anledningar insikten om att denna globala ideologi börjar visa tecken på ett sammanbrott, så uppstår givetvis åsiktskonflikter mellan olika parter. Det kan vara mellan dem som är vinnare eller förlorare på utvecklingen, eller helt enkelt att man tycker olika. Därav alla dessa "skalor" som ska beskriva nuvärldsdebatten.

Varför den här centraliseringen skett de senaste 50 åren (och där vi nu ser en backlash) är svårt att säga, men jag tror mycket ligger i faktorer som billig energi (möjliggör globalt resande), kommunismens fall (en konkurrerande global ideologi försvann) samt internets intåg (möjliggjort spridande av en global ideologi).

Jag förutspår att pendeln svänger tillbaka mot mer av decentraliseringssträvande. Det kan vara nationalism eller etnisk självmedvetenhet, men framför allt en önskan att kunna styra och påverka sin egen livssituation där man bor och verkar. Ett exempel som kommer att dra denna utveckling är statens dumpande av mångkulturens kostnader och problem på kommunerna och dess skattebetalare utan någon möjlighet att opponera sig. Många kommuner kommer att reagera genom olika former av "dutch auctions" som kan bli starten på lokala uppror.
Citera
2018-01-01, 14:49
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:

(Min fetning.)

Åtminstone sedan Freuds tid har detta varit en återkommande metod att få vår civilisation att överge nationalism, traditionalism, patriotism och kärnfamilj. De ideologier eller pseudovetenskaper som gått under namn som marxism, psykoanalys, postmodernism och mångkulturalism har delvis överlappat och en gemensam nämnare är att man har beskrivit mentala tillkortakommanden som orsaken till varför folk velat bevara ovanstående kärnvärden. Freud dömde ut det kristna västerlandet som sexuellt hämmat och analt-retentivt (särskilt Tyskland) men i dag är (75 år för sent) psykoanalysen avslöjad som skräp och istället klär man motståndet i termer som auktoritärt, rasistiskt, obildat.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2018-01-01 kl. 14:56.
Citera
2018-01-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Linders beskrivande av en idealism-realism-skala är långt bättre att beskriva dagens motsatta ståndpunkter än GAL-TAN. Men jag skulle vilja lägga på ännu en dimension för att beskriva ytterligheterna i dagens samhällsdebatt: centralisering-decentralisering.

En centralisering behöver nödvändigtvis inte vara av geografisk natur, utan kan även handla om att ge upp eller outsourca sin omvärldspåverkan till en överordnad "makt", t ex politiker, medier eller andra som driver de idéer som man omfamnar och tror på.

De senaste decennierna har uppenbarligen många människor i västerlandet i allmänhet, och kanske Sverige i synnerhet, gett upp en del av sina lokala påverkansmöjligheter. Först till en lokalregional nivå (kommunsammanslagningar runt 1970), sedan till en högre regional nivå, storkommuner, landsting och riksnivå, för att nu börja lämnas över till en överstatlig europeisk nivå.

Förutom rent politiskt har även idébildning och åsiktspåverkan lämnats över till andra mer centrala spelare i t ex media. Det har funnits en övertro att det globala samfundet har en vinnande monokulturell ideologi i form av en marknadsekonomiskt inriktad konsumistisk livsstil som omfamnas av alla världsmedborgare, och som man inte behöver debattera. När nu av olika anledningar insikten om att denna globala ideologi börjar visa tecken på ett sammanbrott, så uppstår givetvis åsiktskonflikter mellan olika parter. Det kan vara mellan dem som är vinnare eller förlorare på utvecklingen, eller helt enkelt att man tycker olika. Därav alla dessa "skalor" som ska beskriva nuvärldsdebatten.

Varför den här centraliseringen skett de senaste 50 åren (och där vi nu ser en backlash) är svårt att säga, men jag tror mycket ligger i faktorer som billig energi (möjliggör globalt resande), kommunismens fall (en konkurrerande global ideologi försvann) samt internets intåg (möjliggjort spridande av en global ideologi).

Jag förutspår att pendeln svänger tillbaka mot mer av decentraliseringssträvande. Det kan vara nationalism eller etnisk självmedvetenhet, men framför allt en önskan att kunna styra och påverka sin egen livssituation där man bor och verkar. Ett exempel som kommer att dra denna utveckling är statens dumpande av mångkulturens kostnader och problem på kommunerna och dess skattebetalare utan någon möjlighet att opponera sig. Många kommuner kommer att reagera genom olika former av "dutch auctions" som kan bli starten på lokala uppror.

Ja! Det finns olika sätt att beskriva folks politiska hemvist. Ett liberal-amerikanskt försök är political compass. Det är baserat på den auktoritära-anarkistiska axeln samt ekonomiska höger-vänster. Gör gärna testet och notera att det nästan är omöjligt för en svensk att komma på den övre resultathalvan.

https://www.politicalcompass.org

Precis som du säger behövs för korrekt placering av folk politiskt en tredje axel som jag kallar lokal-global (vilket motsvarar din).

Således ekonomisk höger-vänster, tradition-utveckling (motsvarar auktoritet-anarki) och lokal-global.

Men sen tillkommer 2000-talets stora faktor, etnicitet/religion/identitet, som blir allt viktigare i ett fragmenterat, post-politiskt samhälle.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2018-01-01 kl. 15:12.
Citera
2018-01-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Ja! Det finns olika sätt att beskriva folks politiska hemvist. Ett liberal-amerikanskt försök är political compass. Det är baserat på den auktoritära-anarkistiska axeln samt ekonomiska höger-vänster. Gör gärna testet och notera att det nästan är omöjligt för en svensk att komma på den övre resultathalvan.

https://www.politicalcompass.org
Det förvånar kanske trådens läsare att jag hamnade nere i vänstra hörnet - inte långt från Gandhi. Inte minst är jag förvånad själv! Många ser nog mig som en reinkarnation av Hin Håle själv...

Vad gäller global/lokal-perspektivet är det givetvis inget som "lilla jag" har kommit på. Jag ville bara peka på att många människor idag lever sitt liv uteslutande geografiskt lokalt men med ett totalt accepterande av globala värderingar. Det blir spännande att se hur detta kommer att förändras. Kanske blir 2018 i framtiden en motsvarighet till vad 1968 har beskrivits som? "The age of Aquarius" börjar förvandlas till en era av värnande av den egna kulturen?
Citera
2018-01-01, 16:43
Medlem
Citat:
Det förvånar kanske trådens läsare att jag hamnade nere i vänstra hörnet - inte långt från Gandhi.

Just detta är kongenialt. The political compass är manipulativt konstruerad -- dessutom hamnar i stort sett samtliga svenskar i nedre vänstra kvadranten eftersom de "auktoritära" frågorna handlar om abort och liknande.

Men Gandhi var nationalist! Tänk dig att du och han ligger still på X-Y-axeln men i Z-led går ni mot det lokala.

Citat:
Ursprungligen postat av Gandhi
I want the freedom of my country so that other countries may learn something from my free country, so that the resources of my country may be utilized for the benefit of mankind.
Just as the cult of patriotism teaches us today that the individual has to die for the family, the family has to die for the village, the village for the district, the district for the province, and the province for the country, even so country has to be free in order that it may die, if necessary, for the benefit of the world. My love, therefore, of nationalism or my idea of nationalism is that my country may become free, that if need be the whole of the country may die, so that the human race may live. There is no room for race hatred there. Let that be our nationalism. (GIV, p. 171)
Our nationalism can be no peril to other nations in as much as we will exploit none, just as we will allow none to exploit us. Through Swaraj we will serve the whole world. (YI, 16-4-1931, p. 79)
For me patriotism is the same as humanity. I am patriotic because I am human and humane. If is not exclusive, I will not hurt England or Germany to serve India. Imperialism has no place in my scheme of life. The law of a patriot is not different from that of the patriarch. And a patriot is so much the less patriot if he is a Luke-warm humanitarian. There is no conflict between private and political law.
(YI, 16-3-1921, p. 81)
It is impossible for one to be internationalist without being a nationalist. Internationalism is possible only when nationalism becomes a fact, i.e., when peoples belonging to different countries have organized themselves and are able to act as one man. It is not nationalism that is evil, it is the narrowness, selfishness, exclusiveness which is the bane of modern nations which is evil. Each wants to profit at the expense of, and rise on the ruin of, the other. Indian nationalism has struck a different path. It wants to organize itself or to find full self-expression for the benefit and service of humanity at large… God having cast my lot in the midst of the people of India, I should be untrue to my Maker if I failed to serve them. If I do not know how to serve them I shall never know how to serve humanity. And I cannot possibly go wrong so long as I do not harm other nations in the act of serving my county. (YI, 18-6-1925, p. 211).

Detta är precis samma form av modesta, icke-expansiva och respektfulla nationalism som Vox Day beskrivit i sitt Alt-Right-program:
Citat:
Ursprungligen postat av Vox Day
The Alt Right is openly and unavowedly nationalist. It supports all nationalism, and the right of all nations to exist...

Eller som Dalai Lamas.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2018-01-01 kl. 17:28.
Citera
2018-01-01, 16:53
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Det förvånar kanske trådens läsare att jag hamnade nere i vänstra hörnet - inte långt från Gandhi. Inte minst är jag förvånad själv! Många ser nog mig som en reinkarnation av Hin Håle själv...

Vad gäller global/lokal-perspektivet är det givetvis inget som "lilla jag" har kommit på. Jag ville bara peka på att många människor idag lever sitt liv uteslutande geografiskt lokalt men med ett totalt accepterande av globala värderingar. Det blir spännande att se hur detta kommer att förändras. Kanske blir 2018 i framtiden en motsvarighet till vad 1968 har beskrivits som? "The age of Aquarius" börjar förvandlas till en era av värnande av den egna kulturen?

Ha ha, ja du vad ska man säga om det? Var hälsad frände kanske från en som också lurkar därnere i vänsterhörnet. Skämt åsido. Tanken att 2018 kan bli ett slags sentida 68 är inte orimlig. The age of Aquarius eller Vattumannens tidsålder ska ju enligt de troende innebära ett skifte från Fiskarnas subjektiva trosdogmatiska och känslosamma tidsålder till vattenbärarens mer objektivt klarsynta tänkande och osentimentalt men fruktbart problemlösande tidevarv. Att kasta upplysningens späda planta till förmån för förtorkad islamdogmatik och auktoritetstro rimmar illa med den tanken och kommer sannolikt heller inte överleva in i framtiden. Varför spilla dyrbart vatten på vissnande plantor är en fråga fler och fler kommer ställa sig. Oerhört korkat, kommer bli det svar majoriteten kommer fram till. Arvet från Fiskarna som överlever blir troligen någon variant av "Den Heliga Värdegrunden" som fastslår att ingen har rätt att egenmäktigt utnyttja någon annan, och upplysningens tanke om att varje människa är född jämlik. I detta finns ingen plats för tankar om särskilda rättigheter för Guds egendomsfolk eller särskilda straff för otrogna. Desto mer plats för förnyad tro på det vetenskapliga framsteget och teknologi i mänsklighetens tjänst. Genusvetenskap och religionsexegetik har nog sett sina bästa dagar. Kunskap blir i spåren av decennier av förfelade prioriteringar den knappa resurs alla kämpar om och det borgar för slutet på den hedonistiska fest som normkritik, intersektionalism och utjämningskvotering inneburit.
Citera
2018-01-01, 17:31
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Jamen exakt. GAL-TAN-modellen är djupt ohederlig. De allra flesta som är skeptiska till nuvarande invandring är ju det eftersom de anser att den för med sig olika former av förtryck: islamism, misogyni, rasism mot européer, inskränkt yttrandefrihet i religionens namn o.s.v. Säg att det istället vore sekulära, västerländskt sinnade iranskor som flydde* till Europa - hur många skulle motsätta sig detta? (Så länge det var ekonomiskt hållbart.)

Spaningen att det numera anses vara auktoritärt att ifrågasätta media stämmer verkligen. Relevant mediekritik utmålas ofta som ett hot mot demokratin eller som "hat" och "hot" mot journalister. Som Nils Funcke konstaterar håller yttrandefrihet på att bli ett privilegium för journalister.

https://www.expressen.se/kultur/yttr...-journalister/

Artikeln är drygt ett år gammal och idag har de nya lagar som Funcke varnar för börjat gälla.

Samma sak när det postmarxistiska åsiktsförtrycket på universiteten uppmärksammas. Då skriks det i högan sky om hot mot den akademiska friheten.

* Dessa iranskor skulle då vara riktiga flyktingar till skillnad från många av de ekonomiska lycksökare som kommer idag.

När man i dessa sammanhang talar om "auktoritär" så är det inte i den betydelse som de flesta intuitivt lägger i det ordet. "Auktoritär" innebär i detta sammanhang en kulturmarxistisk konstruktion, med ursprung i den så kallade Frankfurtskolan, och byggd på Freuds idéer.

År 1950 publicerades boken "The Authoritarian Personality" i ett försök att vetenskaplig kunna identifiera personlighetsdrag som i slutändan riskerar att leda till en ny "förintelse".

Om man vill förenkla så är kulturmarxisternas betydelse av auktoritär synonym med konservativ. TAN borde således i stället benämnas TKN.
Citera
2018-01-01, 18:15
Medlem
En relevant skala med historiska förlagor är den demokratiska. Demokrater mot antidemokrater i en dragkamp med både klass och etnicitet som värdegrundande faktorer.

Ska den självutnämnda eliten styras av pöbeln? Finns ens ett demos, än mindre ett maktägande folk vars intressen ska råda?

Går vi tillbaka ett århundrade var demokratin sannerligen inte ett okontroversiellt honnörsord, utan belastat med samma bagage som idag populism - och ofta nationalism. Alltså ett hot mot rådande statsmakter, en utmaning mot styrande klasser i de homogena nationalstaterna och förhärskande etniciteter i mångkulturella imperier. Maktens nollsummespel var en realitet då som nu och repression möttes av underifrånkommande samling, med olika utfall efter omständigheterna.

Samma drivkrafter som ledde till ett självständigt Norge 1905 sågs av samtiden som svaret på första världskrigets fasor, en analys som varken delas av dagens antidemokratiska, övernationella krafter - eller dåtidens folkmördande sovjeter eller ungturkar. Då som nu, står respekten för de existerande, organiska folken mot det lika hänsynslösa som hopplösa projektet att skapa syntetiska överidentiteter.

Om medlet är massgravar eller social repression är målet det samma: Att den egna maktägande ingruppens intressen ska göras synonyma med statens allmänintresse. Att ett exkluderande makt-vi ska ha ett inkluderande ansvars-vi som fogliga tjänare. Om det sedan är arbetarklassen eller nationen som ska behärskas genom att söndras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in