2017-12-28, 10:37
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det som kan rädda vänstern vid makten i valet är väl att Sverige vinner VM i fotboll, som 2018 går i Ryssland, med en rad importer. En nationell stolthet i Ryssland med politiska konsekvenser där alla kan deltaga och heja på Sverige vore ett historisk skämt.
Då är ju vänstern bortom all räddning. Bort med multikultivurmaren Hamrén och dennes förkärlek för namn som Zlatan, Zengin och Durmaz. In med Janne och med spelare som heter Micke, Andreas, Ludde, Ola, Gustaf och Mackan så har vi helt plötsligt ett vinnande lag som tar oss till VM (och inte ens Martin Olsson får vara med och spela).
Citera
2017-12-28, 10:48
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja, alltså Lifvendahls problem är att hon är för mycket insyltad i Svenskt Näringsliv. Det börjar bli väldigt tjatigt det där.

Ja, det börjar i sanning bli tjatigt med dessa banala saker som kommer från Lifvendahl. Precis som du säger så om hon hade släppt sargen före 2015 så kanske. Men hela argumentet är ju bevisat felaktigt. Argumentet "Mer folk, större produktion" är ju bara sant om alla i tillskottspopulationen är produktiva och bidrar på arbetsmarknaden. Annars blir det ju som i vårt fall, att BNP/capita istället sjunker.

Så frågan är om det är Svenskt Näringsliv som är idioter och håller Lifvendahl i kort koppel så hon tvingas mångla ut irrelevanta skitanalyser - eller om Svenskt näringsliv inte håller Lifvendahl i kort koppel? I det senare fallet är ju Lifvendahl isåfall en dåre. Om man inte kan göra analyser bortom det man lärde sig på en Svenskt Näringsliv argumentationskurs 2012 så måste man väl ändå inse att världen har gått vidare och man borde hålla käften 2017?
Citera
2017-12-28, 11:45
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ja, det börjar i sanning bli tjatigt med dessa banala saker som kommer från Lifvendahl. Precis som du säger så om hon hade släppt sargen före 2015 så kanske. Men hela argumentet är ju bevisat felaktigt. Argumentet "Mer folk, större produktion" är ju bara sant om alla i tillskottspopulationen är produktiva och bidrar på arbetsmarknaden. Annars blir det ju som i vårt fall, att BNP/capita istället sjunker.

Varken Lifvendahl eller Svenskt Näringsliv har särskilt mycket att säga. Företagens lönsamhet är alltjämt så pass bra att man sitter still i båten och håller klaffen. När nu kostnaderna för massinvandringen ska börja betalas verkar det som om regeringen håller företagen om ryggen. Inget om höjda sociala avgifter för sjukförsäkring och pensioner - nej det är arbetstagarna som ska betala kalaset via olika typer av skattehöjningar. Ingen regering vågar ge sig på företagen eftersom de lätt kan flytta på sig. En fråga är ju vid vilken tidpunkt företagen besväras så pass mycket av mångkulturen att de börjar knorra och röra på sig.
Citera
2017-12-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Varken Lifvendahl eller Svenskt Näringsliv har särskilt mycket att säga. Företagens lönsamhet är alltjämt så pass bra att man sitter still i båten och håller klaffen. När nu kostnaderna för massinvandringen ska börja betalas verkar det som om regeringen håller företagen om ryggen. Inget om höjda sociala avgifter för sjukförsäkring och pensioner - nej det är arbetstagarna som ska betala kalaset via olika typer av skattehöjningar. Ingen regering vågar ge sig på företagen eftersom de lätt kan flytta på sig. En fråga är ju vid vilken tidpunkt företagen besväras så pass mycket av mångkulturen att de börjar knorra och röra på sig.

Patrik Engelau gav helt nyss förklaringen. Det tar bara några minuter att läsa och jag rekommenderar hans inlägg som i korthet går ut på att Svenskt Näringsliv nu är kortsluten som organisation.

https://detgodasamhallet.com/2017/12...ollera-makten/

Citat:
Förlåt om jag tjatar om det här med att Leif Östling blev petad som ordförande i organisationen Svenskt Näringsliv för att han undrade vad en skattebetalare egentligen får för sina inbetalningar. Vi kan strunta i formalia som att han använde ett svärord i sammanhanget – ”vad fan får man för pengarna” eller något ditåt – ty ordval spelar egentligen ingen roll. Ingen ska försöka inbilla mig att han blev petad från sin betydelsefulla post för att han sa ”fan”. Nej, han blev avsatt för att han vågade ifrågasätta politikerväldet och det välfärdsindustriella komplexet. Jag har forskat lite i det sedan sist och jag är nu övertygad om att de krafter som motade bort Leif Östling var de företag inom organisationen Svenskt Näringsliv som ingår i det välfärdsindustriella komplexet.

Jag vill också upprepa vad jag sa tidigare i tråden. Svensk Näringsliv fick efter kuppen då Östlign drevs bort en ny chef som jag uppfattar är kopplad till globalisterna. Inge hjälp att vända därifrån alltså.
Citera
2017-12-28, 13:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Patrik Engelau gav helt nyss förklaringen. Det tar bara några minuter att läsa och jag rekommenderar hans inlägg som i korthet går ut på att Svenskt Näringsliv nu är kortsluten som organisation.

https://detgodasamhallet.com/2017/12...ollera-makten/

Jag vill också upprepa vad jag sa tidigare i tråden. Svensk Näringsliv fick efter kuppen då Östlign drevs bort en ny chef som jag uppfattar är kopplad till globalisterna. Inge hjälp att vända därifrån alltså.

Svenskt Näringsliv släpar efter. Europas främste företrädare och den som satte fart på globalismen i Europa är Tony Blair. Han har de senaste två åren omvärderat sitt vurm för invandring. Läser man engelsk press säger han att det var nödvändigt då, men engelsmännen tror honom inte. Sveket är för stort och Labour som parti får nu skulden. David Cameron sa i en intervju angående Brexit att det var Tony Blair som tog oss in i denna soppa. De mest vanliga frågeställningarna är: om migrationen är så bra, varför stagnerade då lönerna och om det finns stor arbetslöshet här, varför måste vi då ta in utländsk arbetskraft? I England och stora delar av Västeuropa anpassar sig politiker nu för en restriktiv invandring.

Engelau har rätt om Svensk Näringsliv och deras band till de privata tjänsterna inom offentlig sektor. Men han går inte längre och påpekar att det också är en felsatsning. Särskilt inte nu. Kan mycket väl tänka mig att Leif Östling sett utvecklingen i Europa och påpekat det varvid han blev obekväm. När välfärden nu sakta ifrågasätts som modell och att de som betalar missgynnas kommer Svensk Näringsliv betraktas som förrädare på samma sätt som Tony Blair. Socialdemokraterna i Europa lider stora nederlag och de svenska dito ligger nu runt 25, kanske mindre.

Ser vi till svensk press kan migrantvänner bara förlita sig på sådana som Lindberg och Wolodarski. De förlorar alla debatter på ett förnedrande sätt. När svt opinion live diskuterade demonstrationerna på Medborgarplatsen hade man med Mikael Wiehe. Totalt fiasko. Heberlein och Bieler dominerade och i stort sett krossade de andra. Samma sak när Hanif Bali diskuterade med Per Gahrton. Man kan tycka vad man vill om att flera ur 7klövern och större delen av ledarsidorna nu resonerar på samma sätt som Åkesson gjorde för några år sedan. Utvecklingen är dock oundviklig och den eskalerar. Det kommer att stå Svensk Näringsliv dyrt.
Citera
2017-12-28, 14:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Hon ifrågasätter inte att man med rapporten ville stävja främlingsfientlighet, utan det var fakta som inte stämde. Men som du noterar är Lifvendahl sent ute i det fallet. Givetvis måste hon nämna att satsningar på företagande. Det vill säga en fortsättning på lägre lägsta löner och så vidare.

Det låga i texten är givetvis att hon inte ens reflekterar över själva grejen med satsningar mot främlingsfientlighet. Som om det vore det mest akuta i dessa tider med systemkriser, bråk i offentliga rum och allmänt kaos.

Hon torgför en tämligen smal syn på hur mångkulturen skall kunna hanteras, och det är så gott som enbart ett ekonomiskt perspektiv som dominerar. Det gör hennes argumentation närmast meningslös, när det är lätt för vem som helst att se att problemen med mångkulturen kanske inte ens i första hand är ekonomiska, och att de ekonomiska problemen snrare är symptom än verkliga orsaker.

Vad gäller detta stolliga om lågkvalificerade låglönearbeten, så har jag nyligen berört det här: (FB) M: Enkla jobb för unga och utrikesfödda - 60 procents lön
Citera
2017-12-28, 15:17
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Hon torgför en tämligen smal syn på hur mångkulturen skall kunna hanteras, och det är så gott som enbart ett ekonomiskt perspektiv som dominerar. Det gör hennes argumentation närmast meningslös, när det är lätt för vem som helst att se att problemen med mångkulturen kanske inte ens i första hand är ekonomiska, och att de ekonomiska problemen snrare är symptom än verkliga orsaker.

Vad gäller detta stolliga om lågkvalificerade låglönearbeten, så har jag nyligen berört det här: (FB) M: Enkla jobb för unga och utrikesfödda - 60 procents lön

Ja, alltså det var väl över två år sedan Dahlbergskan övergav idén om lägre lägsta löner. Likaså Rayman. Tino har aldrig trott på den. Han har bland påpekat de skäl som du framför.

Du har rätt i att ekonomin inte är det egentliga problemet. Svensk ekonomi kommer inte att krisa på grund av invandringen. Kommersen kommer att fortgå och man kan inte höja skatten mer. Arbetslösheten bland svenskar är den lägsta sedan länge. Istället är det systemen som krisar, stöket i offentliga rum ökar successivt och kaoset överlag. På detta är politiker tvungna att sänka bidragen rejält. Det är då de verkliga problemen tar ny fart vars konsekvenser vi ännu inte kan se vidden av.
Citera
2017-12-28, 16:22
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Istället är det systemen som krisar, stöket i offentliga rum ökar successivt och kaoset överlag. På detta är politiker tvungna att sänka bidragen rejält. Det är då de verkliga problemen tar ny fart vars konsekvenser vi ännu inte kan se vidden av.

Jag ska försöka se i min kristallkula om jag kan se vidden. Du har rätt i det du påstår både det när det gäller skattehöjningsmöjligheterna för den jobbande delen av befolkningen, och också att arbetslösheten hos "etniska svenskar mitt i livet" är lägre än på mycket länge. Återstår då bidragssänkningar för att dra åt tumskruvarna på bidragsproletariatet.

Den eskalerande kriminaliteten har tre huvudorsaker. En del är alternativsekonomidriven. Dom som inte kan eller vill hitta reguljära jobb försörjer sig i skuggekonomi med knark- och vapenaffärer. Det är en del. En annan del drivs av kulturella orsaker och taskig kvinnosyn (hedersrelaterat). Den tredje brottskategorin är personrån där folk blir av med jackor och telefoner och "lyxartiklar".

Bidragsfontänen håller en del av folket hemma - och utanför kriminalitet, hemma i TV-soffan framför X-Boxen, Playstation och Netflix.

Eftersom man nu inte kan höja skatten för att finansiera merkostnaden, vad händer då när man tvingar ut Playstation- och Netflixgruppen av zero-productivity-workers i påtvingad självförsörjning, hänvisade till jobb som inte finns, för dessa personer som ingen vill anställa? I allafall inte anställa utan en fet bidragscheck som inte finns?

Tillgreppsbrotten (stölder, rån osv) kommer att tokrusa i höjden är vad som kommer att hända. Ska våra politiker komma undan igen med "vi var naiva"?

Lägg till detta att svenskarna beväpnar sig som aldrig förr och Kreti & Pleti tar jägarcertifikat. När Linnea, Max, Sara eller Erik kommer hem och har fått sin fjärde i-phone och sin tredje "Canada Goose"-jacka stulen så är det lätt hänt att det blir villaförortsinhemsk tjuvjakt på tillresta individer som ser sig nödgade att stänga av Netflix eller Playstationen en stund och ge sig ut för att skaffa livets nödtorft.

Lägg till detta Dan Eliassons genuscertifierade dialogpolis som inte löser några brott överhuvudtaget.
Det är en farlig bryggd 7K-kartellen har bryggt. Den kan både koka över och explodera. Samtidigt.

Jag sätter fram en fläkt och poppar popcorn sålänge.

Det behövdes knappt ens någon kristallkula för att göra den profetian. Det är lika bra att säga som Iron Maiden:

Give me the strength to hold my head up, spit back in their face. Don't need no key to unlock this door, gotta break down the walls; get out of this bad place. Can I play with madness? The prophet stared at his crystal ball. Can I play with madness? There's no vision there at all.
Citera
2017-12-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ja, alltså det var väl över två år sedan Dahlbergskan övergav idén om lägre lägsta löner. Likaså Rayman. Tino har aldrig trott på den. Han har bland påpekat de skäl som du framför.

Du har rätt i att ekonomin inte är det egentliga problemet. Svensk ekonomi kommer inte att krisa på grund av invandringen. Kommersen kommer att fortgå och man kan inte höja skatten mer. Arbetslösheten bland svenskar är den lägsta sedan länge. Istället är det systemen som krisar, stöket i offentliga rum ökar successivt och kaoset överlag. På detta är politiker tvungna att sänka bidragen rejält. Det är då de verkliga problemen tar ny fart vars konsekvenser vi ännu inte kan se vidden av.

De verkliga problemen var det ja. Malcom Kyeyune dödar drömmen om de skyddade oaserna.

För att förgylla vår syn på framtiden har den klassiska vänsterns företrädare nu skrivit en text som nog är avsedd för den mer välsituerade medelklassen. Den tar effektivt död på eventuella förhoppningar och drömmar om välorganiserade gated communities med hus med vita knutar.

Citat:
Att kalla denna dröm för ”hoppfull” eller ”optimistisk” kanske verkar galet i vissa läsares ögon. Detta är dock helt och hållet befogat. De flesta känner nog till Kübler-Ross-modellen för sorghantering. Modellen består av fem faser, även om de nu kan se lite olika ut från person till person. De fem faserna är förnekelse, ilska, förhandling, depression, och slutligen acceptans. Att prata om grindsamhällen och en medelklass som tvingas bosätta sig i små oaser av lugn, omgivna av taggtråd och misär, kan vid första anblicken verka som en nattsvart skildring av ett framtida Sverige, men subtexten här är i princip alltid ”ja, vi går mot stora problem, men jag/min familj kommer att klara oss”. I en tid där framtiden ter sig skrämmande och osäker så blir diverse visioner om taggtråd och murar, grindar och privata ordningsvakter mycket lätt en trösterik snuttefilt: hit men inte längre kommer utvecklingen att gå.

Låt mig vara bärare av dåliga nyheter. Sverige kommer inte att gå mot att bli ett ”grindsamhälle”. Sverige kommer inte börja ”se ut som Brasilien”. Sverige kommer inte bli ett land av inhägnade medelklassreservat, där de boende gått med på amputera sin humanistiska hjärnhalva i utbyte mot ett liv i (relativ) säkerhet. Allt detta är blott naiva önskedrömmar, och det finns stora, materiella skäl till att så är fallet. Sverige är på ett fundamentalt plan inte byggt för att ha gated communities. Stadsplanering är sedimentär process: beslut läggs på beslut läggs på beslut, över en period av många årtionden. Hade vi velat bygga ett samhälle som kunde garantera medelklassen sin säkerhet även i tider av snabbt ökande kriminalitet och växande osäkerhet skulle vi ha varit tvungna att börja för länge, länge sedan, och låtit denna ambition fått reflekteras i princip varje allmän yta idag.

https://tinkzorg.wordpress.com/2017/...dliga-latthet/

Som de flesta av Malcom Kyeyunes texter är den värd att läsa i hela sin dystopiskt realistiska helhet.
De kommer inte att finnas någonstans att fly i de kulturberikade städernas närområden. Vi kommer att få en amerikansk situation.

En text som faktiskt förtjänar en vidare spridning.
Senast redigerad av Ottokar 2017-12-28 kl. 16:34.
Citera
2017-12-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass

Jag sätter fram en fläkt och poppar popcorn sålänge.

Det behövdes knappt ens någon kristallkula för att göra den profetian. Det är lika bra att säga som Iron Maiden:

Give me the strength to hold my head up, spit back in their face. Don't need no key to unlock this door, gotta break down the walls; get out of this bad place. Can I play with madness? The prophet stared at his crystal ball. Can I play with madness? There's no vision there at all.

Skulle nog vilja kontra med Run for the hills.
Citera
2017-12-28, 17:17
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Skulle nog vilja kontra med Run for the hills.

Lyssna på "Thats How Every Empire Falls" med John Prine. När vi överger de goda änglarna är vi illa ute. Och är inte mottagliga för nåden. Dämpat och med en vass gitarr. Ursäkta OT.

https://www.youtube.com/watch?v=Hsu2oASd6x8

Caught a train from Alexandria
Just a broken man in flight
Running scared with his devils
Saying prayers all through the night
Oh but mercy can't find him
Not in the shadows where he calls
Forsaking all his better angels
That's how every empire falls.
Citera
2017-12-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Lyssna på "Thats How Every Empire Falls" med John Prine. När vi överger de goda änglarna är vi illa ute. Och är inte mottagliga för nåden. Dämpat och med en vass gitarr. Ursäkta OT.

https://www.youtube.com/watch?v=Hsu2oASd6x8

Caught a train from Alexandria
Just a broken man in flight
Running scared with his devils
Saying prayers all through the night
Oh but mercy can't find him
Not in the shadows where he calls
Forsaking all his better angels
That's how every empire falls.

Undrar om tråden nu är mogen för en djupare analys av det s.a.s. andra ledet av trådens tema, dvs. mångkulturen i sig bortom drömmarna om kumbaya?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in