2017-12-03, 00:08
Medlem
fasligts avatar
Ett vittnesmål från insidan om godhetens funktionella dumhet och den farliga godhetsabstinensens effekt. Jonas Andersson som jobbat med sk ensamkommande i fjorton år skriver i GP.
Citat:
Viljan att vara god har överskuggat allt
[...]
Från början hade jag liksom många av mina kollegor en härlig känsla i magen. Vi fick hjälpa dessa föräldralösa och vilsna barn på vift i världen. Vi fick vara goda, ju mer sorgesamma historier som målades upp för oss desto mer viktiga blev vi.

Jag minns särskilt en ung man från Afghanistan, som lågmält men målande berättade om hur hans pappa dödats för sin politiska uppfattning. Hur nu även han själv ertappats med kommunistiskt material och tvingats fly hals över huvud. Detaljerat om hur onda smugglare flyttat hela gruppen flyktingar med lastbil, till fots genom djungler, han visade det stora ärret på armen där han skurits av en rysk fångvaktare som bevakat en bit av resan.

Han var 16 år, och trots att vi nog alla tyckte att han både såg äldre ut och betedde sig som en vuxen man så såg vi ingen anledning att misstro honom. Vilka var vi, att ifrågasätta ålder eller historia? Förresten ville vi inte ens göra det, för att hans hemska historia gav oss en tro på både vår egen och Sveriges godhet. Vi som kunde hjälpa honom och de andra som varit med om allt detta, vi kunde sova gott om nätterna. Våra ungdomar var höjda utom allt tvivel.

Tydligen har det åtminstone funnits anställda på Migrationsverket som inte varit asylaktivister. Jonas HVB fick vid ett tillfälle besök av en som "cyniskt" ifrågasatte såväl åldersuppgifter som asylskälshistorier. Personalstyrkan rös samfällt av obehag och hoppades fromt och innerligt att aldrig själva bli sådana. Verkligheten kom ifatt, i alla fall vissa av dem.
Citat:
Den unge mannan med historien fick sent omsider permanent uppehållstillstånd. Även på den tiden tog det väldigt lång tid, han bodde på grupphemmet i över ett år. När han lämnade behövde han bikta sig. Han efterlämnade ett långt handskrivet brev till sin kontaktperson, som råkade vara jag. Han bad om ursäkt för att han ljugit, att i princip inget av det han sagt var sant. Ärret på armen hade han tillfogat sig själv, några månader senare hade han fått pass och reste till familjen i Pakistan för att gifta sig med sin trolovade.

Å ena sidan var jag glad för hans skull och för förtroendet, å andra sidan kände jag mig oerhört korkad. Allt eftersom månaderna och åren gick, uppenbarade sig fler och fler liknande händelser med andra ungdomar. En 21-åring hade varit på semesterresa hos en vän i Stockholm, som övertalat honom om att söka asyl som ensamkommande. Säg att du är 16, de tror på allt! En tredje var på flykt från Norge, där han bott som ensamkommande i ett par år men ledsnat. Svenska myndigheter vägrade följa ens de mest uppenbara spår på exempelvis Facebook.

Man vill inte, och har inte velat, veta. Cirkusen pågår trots att alla numera har tvingats veta.
Citat:
Ett återkommande problem som inte gick att blunda för och som vi var tvungna att hantera var åldern. 2010 skrev jag min första artikel i ämnet, kollegorna nickade instämmande. Att många ensamkommande var vuxna, var en offentlig hemlighet. Jag menar att alla som jobbat med ensamkommande känt till detta. Har man inte sett det, så berodde det på ideologiska skygglappar. Viljan att vara god, var större än förmågan att tro sina egna ögon.

Migrationsminister Tobias Billström visste det, och såg det även ur ett ekonomiskt perspektiv. Han påpekade vid ett besök i Skellefteå 2010 att det var problematiskt att den procentandel som de ensamkommande utgjorde, tog en så orimligt stor del av migrationsbudgeten. Det året kom det 2 393 asylsökande som sade sig vara under 18. Fem år senare var siffran 35 369, men då hade Billström redan fått lämna sin post efter att ha pratat om volymer.

Så kom 2015 och vad man trodde skulle vara en bestående tillnyktring i migrationspolitik och debatt, men 2017 börjar snurren om igen.
Citat:
Inom ett år hade Sverige gått från att räddhågset vägra ifrågasätta grå hårstrån och rynkor, till att nitiskt och nästan maskinellt bli bäst i Europa på att nästan utan felmarginal skriva upp afghaner i ålder.

Och när närmare 10 000 åldersbedömningar utförts och över 80 procent befunnits vara vuxna, så föreslår regeringen plötsligt att alla som testats nog ändå kanske ska få sina beslut omprövade som barn men bara om de kommit innan 24 november 2015 och fått vänta mer än 15 månader på att få sin sak prövad. Varför vill regeringen tillbaka till en politik som bygger på känslor men trotsar all logik och erfarenhet? Ett system som återigen belönar lögnerna som är själva orsaken till att utredningstiderna blivit orimligt långa. Ett system som ger ihåliga löften och ännu längre väntan.
[...]
Hur ska jag förklara det systemet för mina ungdomar, och hur kan jag försvara det? Den goda viljans och de stängda ögonens system.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/vilj...allt-1.4884006

Förhoppningsvis hinner opinionsarbete som detta och liknande motivera ännu tveksamma inom L, C och KD att driva sina respektive partier att rösta mot det befängda lagförslag som regeringen kommer att presentera för Riksdagen. Kanske även en och annan hedervärd sosse tar sitt ansvar och röstar mot partilinjen, eller åtminstone avstår.
Citera
2017-12-03, 00:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Anna Dahlberg har skådat ljuset och till slut kommit till insikt om att mångkulturen är dysfunktionell och skapar enorma negativa effekter för det svenska värdfolket.

Vad är då Annas förslag på lösning?

Jag förstår mig inte på Anna. Hon har ju uppenbarligen "fattat "läget. Hon ser vad som sker och förstår fullt ut vad problemet beror på. Ändå framhåller hon att mer "kunskap och forskning " skulle vara någon framkomlig väg framåt. Vad är det för fel på Anna? Allting hon skriver utgör ju ett kvitto på den inneboende dysfunktionaliteten hos mångkulturen. Bara skrivningen att det rör sig om en medveten import av "män i brottsaktiv ålder" är ju skäl nog att påkalla ett omedelbart stopp på den samhällsdestruktiva verksamheten. Men inte Anna minsann. Hon nöjer sig med att konstatera fiasko och dra slutsatsen att det behövs mera "forskning " så blir det nog bra i slutändan. Den enda forskning som behöver göras är ett studium av Annas hjärna. Där kommer de vetenskapliga slutsatserna implodera i en orgie av olika sjukdomsanalyser.

För övrigt är rubriken på ledaren att vi behöver veta mer om den "nya" brottsligheten. Ungefär på samma absurda nivå som att jag skulle presentera mitt "nya" barn som föddes på 80-talet, eller kanske ännu tidigare. Suck.....

https://www.expressen.se/ledare/anna...a-brottsvagen/

Inte säker på att Anna Dahlberg har fattat läget. Hon kan - i likhet med Lotta Gröning, Widar Andersson m.fl. optiminstiska och/eller megalomana vänsterister - tro, att om man bara kan via mera "forskning" kan ge ett precist svar på frågan varför somliga personer väljer en brottslig bana, så har man automatiskt fått de samhälleliga, effektiva ingenjörsverktygen mot brottslighet.

I vart fall... så väljer Dahlberg att låtsas (?) att hon ser det så.

-----

Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Vi får hoppas att Ivar Arpi kommer med sundare förklaringar. Han har samtalat med Jordan Peterson, vilket har renderat en text av Arpi (bak betalvägg) och en video på youtube. Videon har Peterson benämnt ”Swedes want to know”.

https://www.svd.se/jordan-b-peterson...an-en-svag-man

https://youtu.be/q14VhGQIUxg

Artikeln i SvD är en presentation av Jordan Peterson och C-16 (den där egendomliga kanadensiska lagen). Arpi skriver:

Citat:
Den 55-årige Jordan B Peterson har på sätt och vis blivit en fadersgestalt för många unga män. Hans budskap är inte att de duger som de är, utan att de har ett högre syfte. Att de ska plocka upp sin börda och bära den som en man. Till skillnad från den feministiska föreställning som dominerar offentligheten, om en destruktiv manlighet som måste fördrivas, menar Peterson att män måste möta sina mörka sidor och lära sig kontrollera dem. De kan inte förnekas, men de kan tyglas.

Peterson tar fasta på att livet är ett lidande. Identitetspolitikens ideologier har gemensamt att de påstår att lidandet beror på att någon förtrycker dig. Ondskan är någon annan. Deras politiska krav på världen – på trygga rum och frånvaron av så kallade mikroaggressioner – handlar om att reducera lidandet till noll. Så länge lidandet är kvar, betyder det att förtrycket är intakt och att de onda är kvar vid makten. Men Peterson menar i stället att lidandet är en del av livet som vi alla måste hantera. Börja med dig själv och arbeta med dina egna tillkortakommanden, innan du försöker förändra världen.

– I den kristna tron är varje individ ansvarig för sitt eget mörker. Fördelen med det är att mörkret ses som något som finns på insidan, i stället för på utsidan. Så fort du rör dig bort från den tron blir du den gode, ihop med alla som tycker som du, medan ondskan förläggs någon annanstans.

Men åter till Bibeln. Jordan B Peterson anser att man behöver vara rotad i en levande mytologi för att må bra psykiskt och andligt. Myter som funnits så länge som de i Bibeln har en darwinistisk sanning i sig. De har visat i tusentals år att de skänker mening till människor. Medan kungariken och imperier fallit har Bibelns myter bestått och fortsatt svara på existentiella och etiska frågor. ...

– När allt är ostadigt, så letar du efter grunden. Bibeln är en fortlöpande historia om människans natur och hur man ska leva ett värdigt liv ställd inför livets tragedi. Det är resultatet av vad vår fantasi kollektivt har brottats med i tiotusentals år. För mig är grunden – det kristendomen har fått rätt – individens gudomlighet.

– Idén om den gudomliga individen står i centrum för vår lagstiftning. Vi är mottagare av det här moralsystemet. Vi lever inom dess skyddande gränser. Och nu gör vi allt vi kan för att förstöra det så snabbt som möjligt.

Svenska kyrkan, vår gamla statskyrka, överväger att byta ut könspronomen i sin gudstjänsthandbok. På vissa ställen har man exempelvis ändrat ”herren” eller ”han” till ”gud”, som ett steg i att ha ett mer inkluderande språkbruk. Vad tänker du om det?

– Det visar att personerna som styr kyrkan inte har någon aning om vad någon av kristendomens doktriner innebär. Så enkelt är det. Tanken att du lite nonchalant kan skriva om dessa gamla texter är så intellektuellt narcissistiskt. Det är den sataniska frestelsen av det ohämmade och obundna intellektet. Det var precis vad John Milton varnade för i Det förlorade paradiset (1667). Man skriver om för att anpassa till de just nu rådande uppfattningarna.

– Allt det kommer att göra är att snabba på förstörelsen av kyrkan. Jag tror ärligt talat att det är vad detta syftar till faktiskt. Kyrkan är ju ändå bara en patriarkal konstruktion som har förtryckt kvinnor i evighet.

Det som Ivar Arpi finner bestickande är förmodligen bl.a: "Identitetspolitikens ideologier har gemensamt att de påstår att lidandet beror på att någon förtrycker dig".

-----

TILLÄGG

En mening i Dahlbergs text är lite svårtolkad. Hon skriver: "Ökningen av brottsligheten i NTU är för omfattande för att enbart kunna förklaras av den stora strömmen av asylsökande under senare år, menar [kriminologen Manne Gerell vid Malmö högskola]."

Är det här ett inlindat sätt att framföra, att det inte enbart är "asylsökande under senare år" - med betoning på 1. asylsökande och betoning på 2. *senare års* asylsökande - som i genomsnitt är mer brottsaktiva? Eller antyds det, att Andersson, Pettersson och Lundström också har blivit i genomsnitt mer brottsaktiva?
Senast redigerad av Meiji 2017-12-03 kl. 00:28.
Citera
2017-12-03, 00:26
Medlem
fasligts avatar
Jenny Sonesson om den tickande boendefrågebomben och det grundlagsfästa kommunala självstyret i en tid när det mångkulturella tillflödet löper amok.
Citat:
Varför ska det anses skamligt att vuxna tillfälligt bor i en vinterbonad husvagn när bostadssituationen på många sätt är hopplös? Byggarbetare bor i husvagnar. Marit Paulsen, tidigare folkpartistisk europaparlamentariker, blev folkkär bland annat för att hon och maken Sture föredrog sin husvagn framför hotell.

Regeringen använder tvångslagstiftning för att skjuta ifrån sig ett växande problem som orsakats av nationell migrationspolitik helt utan konsekvensanalys. Det kommunala självstyret har djupa historiska rötter i vårt land och värnas i grundlagen. Att lokalpolitiker inte reduceras till statens marionetter är förutsättning för ansvarsutkrävande i en levande lokal demokrati. Men vem orkar vara kommunpolitiker om man tvingas svika löften till väljarna och inte klarar av att hålla budgeten?

Det är uppenbart att anvisningslagen borde avskaffas eller modifieras. Det är orimligt att Migrationsverket inte för en lyhörd dialog med kommunerna om hastigheten och omfattningen av mottagandet. Detta borde de göra, inte minst med tanke på att anhöriginvandringen ökar. Staten upphör dessutom med alla ersättningar efter två år, och då är tanken att de nyanlända har samma ansvar som andra att på egen hand hitta tak över huvudet. Frågan är var dessa nya svenskar ska bo efter 1 mars 2018 då de första kortidskontrakten löper ut?
http://www.gp.se/ledare/var-ska-alla...a-bo-1.4885876

Ja, var ska vi göra av dem? Man undrar. Och så 10 000 ytterligare med konstruerat asylskäl som går ut på att de under det år eller två de varit här "hunnit rota sig" med skola och vänner. Detta torde innebära att de inte bara är oberörbara i förhållande till Sverige utan även till den, ofta överutmanade, kommun de valt som sin speciella bidragsfontän.
Citera
2017-12-03, 00:28
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Inte säker på att Anna Dahlberg har fattat läget. Hon kan - i likhet med Lotta Gröning, Widar Andersson m.fl. optiminstiska och/eller megalomana vänsterister - tro, att om man bara kan via mera "forskning" kan ge ett precist svar på frågan varför somliga personer väljer en brottslig bana, så har man automatiskt fått de samhälleliga, effektiva ingenjörsverktygen mot brottslighet.

I vart fall... så väljer Dahlberg att låtsas (?) att hon ser det så.

-----

Artikeln i SvD är en presentation av Jordan Peterson och C-16 (den där egendomliga kanadensiska lagen). Arpi skriver:

Det som Ivar Arpi finner bestickande är förmodligen bl.a: "Identitetspolitikens ideologier har gemensamt att de påstår att lidandet beror på att någon förtrycker dig".

Jag uppfattar Widar Andersson som betydligt klokare och mindre progressiv än Anna Dahlberg. Han går nämligen ett steg till in i sundheten och bejakar sin svenskhet (med självbeskrivningen ”arbetarkonservativ”). Jag har refererat till denna hans text ovan.

Dvs. Widar bejakar den subjektiva svettlukten i människan. Dahlberg pratar om ett samhälle av lagar.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2017-12-03 kl. 00:32.
Citera
2017-12-03, 00:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag uppfattar Widar Andersson som betydligt klokare och mindre progressiv än Anna Dahlberg. Han går nämligen ett steg till in i sundheten och bejakar sin svenskhet (med självbeskrivningen ”arbetarkonservativ”). Jag har refererat till denna hans text ovan.

Dvs. Widar bejakar den subjektiva svettlukten i människan. Dahlberg pratar om ett samhälle av lagar.

Jodå. Men Widar Andersson (och andra av samma ull) verkar inte kunna föreställa sig, att problemen skulle kunna bli - eller redan är - oöverstigliga för socialdemokratiska samhällsingenjörer..
Citera
2017-12-03, 10:02
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg flyttade hit:
(FB) Expressen: PON (pressens opinionsnämnd) "certifierar" SDs "språkförskjutningar"

// mod
Citera
2017-12-03, 13:33
Medlem
Citat:
En mening i Dahlbergs text är lite svårtolkad. Hon skriver: "Ökningen av brottsligheten i NTU är för omfattande för att enbart kunna förklaras av den stora strömmen av asylsökande under senare år, menar [kriminologen Manne Gerell vid Malmö högskola]."

Är det här ett inlindat sätt att framföra, att det inte enbart är "asylsökande under senare år" - med betoning på 1. asylsökande och betoning på 2. *senare års* asylsökande - som i genomsnitt är mer brottsaktiva? Eller antyds det, att Andersson, Pettersson och Lundström också har blivit i genomsnitt mer brottsaktiva?
Ökningen av brottsligheten i NTU är för omfattande för att enbart kunna förklaras av den stora strömmen av asylsökande under senare år

Givetvis inte, det förklaras av decennier av huvudlös invandringspolitik där det varit svängdörrar för allsköns fyle som önskar en ny identitet och basförsörjning. När det sen kommer en påfyllningstsunami ökar konkurrensen inom de grå parallellsamhällena.

Ärligt talat förstår jag inte Dahlbergs nyvunna storhet hos invandringskritiska. Hon radar upp självklara faktorer och säger att det behövs mer forskning om samband. Sambandet är väl klart som korvspad, massinvandringen och folkutbytespolitiken.

Nu följer jag inte de nymornade ”invandringskritiska” som Dahlberg, Apri etc, eller troligen mer korrekt integrationskritiska. För något verkligt motstånd mot massinvandringen och folkutbytet har jag svårt att se. Lite mer ”forskning”, ”hårdare” tag och vips hade nog volymerna i folkutbytet kunnat fungera.
Citera
2017-12-03, 14:14
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Jodå. Men Widar Andersson (och andra av samma ull) verkar inte kunna föreställa sig, att problemen skulle kunna bli - eller redan är - oöverstigliga för socialdemokratiska samhällsingenjörer..

I så fall har väl Widar också gått i "utmaningsfällan", tillika Verklighetsinducerad kognitiv dissonans.

Det är detta som är så förrädiskt med ordet utmaningar. Det där att det implicerar att det alltid finns en lösning och att man kontrollerar systemets självsvängning (för att uttrycka sig ingenjörsmässigt). Och att ett misslyckande går att kompensera för senare.

Ex. när en tidigare soffpotatis i 40-årskris utmanar sig själv med att göra en Svensk klassiker så är det en utmaning. Ett misslyckande innebär i värsta fall en stukad självkänsla och någon enstaka överbelastningsskada. Men omgivningen hyllar i insatsen och stött aktiviteterna med glada tillrop. Och det går alltid att försöka igen nästa år.

Men när Morgan och Ylva pratar om utmaningar så är det nåt helt annat. Misslyckande med att ordna bostäder till de som upphör att vara nyanlända 2017-03-01 är en katastrof. Det är momentant som åtskilliga individer bokstavligen riskerar hamna på gatan. DÅ finns det igen tid att gå tillbaka till ritbordet...

Så, användningen av U-ordet borde automatiskt resultera i matchstraff och att den spelaren beläggs med spelförbud under lång tid framåt. Så även hos mediaaktörer.
Citera
2017-12-03, 14:50
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
I så fall har väl Widar också gått i "utmaningsfällan", tillika Verklighetsinducerad kognitiv dissonans.

Det är detta som är så förrädiskt med ordet utmaningar. Det där att det implicerar att det alltid finns en lösning och att man kontrollerar systemets självsvängning (för att uttrycka sig ingenjörsmässigt). Och att ett misslyckande går att kompensera för senare.

Ex. när en tidigare soffpotatis i 40-årskris utmanar sig själv med att göra en Svensk klassiker så är det en utmaning. Ett misslyckande innebär i värsta fall en stukad självkänsla och någon enstaka överbelastningsskada. Men omgivningen hyllar i insatsen och stött aktiviteterna med glada tillrop. Och det går alltid att försöka igen nästa år.

Men när Morgan och Ylva pratar om utmaningar så är det nåt helt annat. Misslyckande med att ordna bostäder till de som upphör att vara nyanlända 2017-03-01 är en katastrof. Det är momentant som åtskilliga individer bokstavligen riskerar hamna på gatan. DÅ finns det igen tid att gå tillbaka till ritbordet...

Så, användningen av U-ordet borde automatiskt resultera i matchstraff och att den spelaren beläggs med spelförbud under lång tid framåt. Så även hos mediaaktörer.

Har liksom de flesta andra länge stört mig på ordet utmaning, för utmaningar är inte vad Sverige har.
Utmaning är positivt laddad och något man gärna tar sig för på egen hand.

Att bestiga Mount Everest är en utmaning, att sitta fast på en klippavsats halvvägs upp med ett brutet ben är ett stort jävla problem.
Citera
2017-12-03, 17:01
Medlem
Unfabricables avatar
Citat:
Vi får hoppas att Ivar Arpi kommer med sundare förklaringar. Han har samtalat med Jordan Peterson, vilket har renderat en text av Arpi (bak betalvägg) och en video på youtube. Videon har Peterson benämnt ”Swedes want to know”.

https://www.svd.se/jordan-b-peterson...an-en-svag-man

https://youtu.be/q14VhGQIUxg
Utan betalvägg: https://web.archive.org/web/20171203...at/cobwjf.html
Citera
2017-12-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Ärligt talat förstår jag inte Dahlbergs nyvunna storhet hos invandringskritiska. Hon radar upp självklara faktorer och säger att det behövs mer forskning om samband. Sambandet är väl klart som korvspad, massinvandringen och folkutbytespolitiken.
Det där är väl lite som att inte förstå varför lågstadiebarn måste börja med lågstadiematte. Kan de inte bara gå rakt på högskolematten från dag 1? Jävla syltryggar. Well, man kan vända på det och fråga 20-åringarna som sitter längst bak i klassrummet och fnyser och rullar med ögonen när fröken Dahlberg går igenom multiplikationstabellen: Vad gör ni i hennes klassrum överhuvudtaget? Var inte barnteckningarna på väggen en tillräckligt tydlig signal om att ni har gått vilse?

Dahlbergs målgrupp är väljare som ännu inte är övertygade om att invandringen har fler baksidor än framsidor. Finns det fortfarande kvar såna väljare 2017? Tja, med tanke på att sjuklövern fortfarande har c:a 80% stöd så ska man kanske låta champagnen ligga kvar på kylning ett tag till. Våra två senaste statsministrar före Löfven sitter fortfarande i radio och TV och drar den gamla trötta Pensionsräddarvalsen och betonar invandringens nödvändighet för samhällsekonomin. Det heter fortfarande att den är en långsiktig investering. Eftersom Reinfeldt och Persson åtnjuter mer väljarförtroende än alla dagens politiker tillsammans så behövs fortfarande Dahlberg, Widar och andra mainstreamdebattörer som enträget fortsätter nöta hål på myterna. Om man tror att alla dörrar de sparkar in är öppna så har man nog inte tagit särskilt långa promenader i åsiktskorridoren.
Citera
2017-12-03, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det där är väl lite som att inte förstå varför lågstadiebarn måste börja med lågstadiematte. Kan de inte bara gå rakt på högskolematten från dag 1? Jävla syltryggar. Well, man kan vända på det och fråga 20-åringarna som sitter längst bak i klassrummet och fnyser och rullar med ögonen när fröken Dahlberg går igenom multiplikationstabellen: Vad gör ni i hennes klassrum överhuvudtaget? Var inte barnteckningarna på väggen en tillräckligt tydlig signal om att ni har gått vilse?

Dahlbergs målgrupp är väljare som ännu inte är övertygade om att invandringen har fler baksidor än framsidor. Finns det fortfarande kvar såna väljare 2017? Tja, med tanke på att sjuklövern fortfarande har c:a 80% stöd så ska man kanske låta champagnen ligga kvar på kylning ett tag till. Våra två senaste statsministrar före Löfven sitter fortfarande i radio och TV och drar den gamla trötta Pensionsräddarvalsen och betonar invandringens nödvändighet för samhällsekonomin. Det heter fortfarande att den är en långsiktig investering. Eftersom Reinfeldt och Persson åtnjuter mer väljarförtroende än alla dagens politiker tillsammans så behövs fortfarande Dahlberg, Widar och andra mainstreamdebattörer som enträget fortsätter nöta hål på myterna. Om man tror att alla dörrar de sparkar in är öppna så har man nog inte tagit särskilt långa promenader i åsiktskorridoren.
Förvisso kan det kanske vara så, men i sådant här är jag luttrad, innan jag sett handfasta bevis på verklig omvändelse. Att de egentligen menar något som de inte säger rent ut är jag skeptisk till. Är det omvändelse under galgen, de höll upp fingret och kände av vindkantringen när SD rusade i opinionsmätningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in