2017-11-16, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
FOI deltar på "Mötesplats Samhällssäkerhet 2017" (med seminarier rörande totalförsvar, krisberedskap, strategiskt säkerhetsarbete, etc.).

Rubriken "Troll och alternativa fakta" fångade min uppmärksamhet. Och se, vilken fin panel som FOI:s Magnus Sahlgren har hamnat i.

Mm, hur skiljer vi som "samhälle" åsikt från fakta och ser till att "demokratin inte förlorar medborgarens förtroende"?

Kommer paneldeltagarna att vilja gå längre i försvaret av yttrandefrihet, "journalistisk objektivitet" och demokrati än FOI:s Katie Asplund Cohen?
Jag tror att vi alla vill ha ett öppet samhälle med yttrandefrihet … men samtidigt inte kränka andra människor. Det är ganska grundläggande värderingar så på det sättet är vi inte opartiska.

Syftet är naturligtvis att begränsa hatbudskap – men det ska inte nödvändigtvis göras genom lagstiftning, utan genom att människor lär sig … att bete sig på ett annat sätt på internet.
Tillägg:
"Dispytmarkörer" är nästan ett måste när man "åsiktsrapporterar" och levererar "alternativa fakta". Hat, hat, hat.
Läste först "Mötesplats Staatssicherheit". Det här blir bara bättre och bättre. Att den nyttiga idioten (får man skriva så?) Patrik Oksanen är inblandad var ju inte så förvånande, med tanke på den här ledaren:

Citat:
Så hur ska samhället möta hatet? FOI-rapporten har inga färdiga svar, men lyfter Karl Poppers toleransparadox; ”ett samhälle som är fullständigt tolerant inför olika sorters åsikter i slutänden genom sin tolerans kommer att undergräva sig själv.”

Den intolerante är inte mottaglig för argument och är inte sällan beredd att acceptera våld som medel.

”Och ju mer makt intoleranta, totalitära och våldsbejakande rörelser får, desto mer kommer andra människors frihet att begränsas.”

Samtidigt pekar FOI-forskarna på lagstiftningsproblem, olika länders tolkningar på ett globalt internet och svårigheterna teknikjättarna har att hantera sina plattformar så att de blir rumsrena.
http://www.helahalsingland.se/opinio...gt-foi-rapport
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-16 kl. 10:18.
Citera
2017-11-16, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag ser dock inga fakta från "faktakollen" som på något vis bevisar att Fatemeh Khavari verkligen inte är en man.
Nej, så långt gick aldrig Aschberg i sin undersökande journalistik. Det finns ju #metoo och annat att ta hänsyn till.
Citera
2017-11-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Nej, så långt gick aldrig Aschberg i sin undersökande journalistik. Det finns ju #metoo och annat att ta hänsyn till.

Intressant frågor. Det finns gamla traditioner i Afghanistan kring att klä ut unga män i kvinnokläder att ta hänsyn till. Ingen kultur är ju sämre än den andra. Kombinerar man det synsättet med den moderna feministiska HBTQ synen på kön som en social konstruktion så kan man ju faktiskt ha vilket kön som helst oavsett det biologiska.

Sen kan ju vuxna män förvandlas till barn i samband med ankomsten till Sverige. Det är även det helt OK.

Frågor om ålder och biologiskt kön är kort och gott irrelevanta. Det är sociala konstruktioner.
Senast redigerad av Ottokar 2017-11-16 kl. 12:38.
Citera
2017-11-16, 12:42
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Det här med "faktakoll" fick snabbt ett löjets skimmer över sig. Nu kan alla ni som undrat pusta ut: Ung i Sveriges Fatemeh Khavari är inte en man. Aftonbladet anklagar hårfrisörska för att ha satt igång ryktet. Hon ställs inför inkvisitionen i form av Robert Aschberg och Jonathan Leman. Allt filmas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ut-som-en-man

Var har hon sin salong någonstans? jag fick en väldig lust att gå dit och klippa mig.

Ja hon är nog kvinna, jag såg en annan hazarkvinna som såg nästan likadan ut, dom är sådär apfula hazarerna och det är lätt att ta fel på män och kvinnor.
Däremot är hon föga 17 år gammal och Robert ljög. Hon är inte flykting, hon är anhöriginvandrare. Hon har inte flytt från någonting och bör därför lätt kunna återföras.

Mediakriget då? Ja buffliga Robban upplevs nog bara som en bufflig skitstövel av majoriteten av tittarna/läsarna. Sådana reportage gör nog bara mer skada för mångkulturisterna.
Citera
2017-11-16, 12:57
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Intressant frågor. Det finns gamla traditioner i Afghanistan kring att klä ut unga män i kvinnokläder att ta hänsyn till. Ingen kultur är ju sämre än den andra. Kombinerar man det synsättet med den moderna feministiska HBTQ synen på kön som en social konstruktion så kan man ju faktiskt ha vilket kön som helst oavsett det biologiska.

Sen kan ju vuxna män förvandlas till barn i samband med ankomsten till Sverige. Det är även det helt OK.

Frågor om ålder och biologiskt kön är kort och gott irrelevanta. Det är sociala konstruktioner.
Det är sjukt hur stark den hallucinationen är i skriven text, då ställer alla upp på frågeställningen utan att blinka. Det verkar så självklart när man enbart "pratar" i monologform och inte utmanas i någon högre grad p.g.a det absurda man faktiskt saluför. Arga motbloggare eller andra ifrågasättare kan enkelt "glömmas bort" så att de sjunker ner i myllan av konstant pladder som inte betyder något om det inte hamnar på löpsedlarna. I verkliga livet blir det inte lika enkelt att vifta bort en relevant frågeställning. I videon blir det pinsamt tydligt att ingen menar allvar när det kommer till kritan.

"Är jag en katt? Södertörnstudenter svarar".

https://m.youtube.com/watch?v=Qd1SVUXFgr8
Senast redigerad av Easy-Lee 2017-11-16 kl. 13:10.
Citera
2017-11-16, 14:00
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

som illustration till ovan text kan jag tipsa om detta fotot på Fatemeh Khavari med vänner:

https://www.instagram.com/p/BbVZ7uQHB-u/

Fotografen är Helena Isaksson Baeck
som bland annat är filmare. Som av en slump:
Citat:
Vägen till Ann-Christine

Dokumentärfilm i samarbete med
Sveriges Television. Visas den
2 augusti, 20.00, SVT2.

57 år gammal bestämmer sig kyrkoherden och trebarnsfadern Åke för att komma ut som den hon verkligen är. Under tre år följer jag hennes resa från Åke till Ann-Christine.

En film om transsexualitet och om längtan efter att få vara sig själv. Om sorg, glädje, hopp, förtvivlan och kärlek.
http://www.helenaisaksson.se/home/Filmerna_jag_gor.html
Nu i ett projekt om .... tada: flyktingbarn. Där fotot av Fatemeh Khavari är taget.

http://www.songlines.se/press/attachment/helena/
Songlines finansieras av Arvsfonden. Givetvis.

Hata slumpen.
Citera
2017-11-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
som illustration till ovan text kan jag tipsa om detta fotot på Fatemeh Khavari med vänner:

Nu i ett projekt om .... tada: flyktingbarn. Där fotot av Fatemeh Khavari är taget.

Hata slumpen.
På gränsen till off topic, men min hustru som gått på konstfack i sin ungdom lyckas att avslöja transor till 90%, enligt henne så har kvinnor en betydligt kortare överkropp än män och därför kan man se på hur armarna ser längre ut på en kvinna än på en man, jag bildsökte lite på afganskan men hon har ju alltid armarna i kors. För övrigt, eller för att förhålla mig till topic så bevisade ju Achberg ingenting i och med att han inte gjorde en opartisk besiktning av hens könstillhörighet.
"angående konstfackreferensen så var det något de fick lära sig när det gällde att avbilda män respektive kvinnor."
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2017-11-16 kl. 15:04.
Citera
2017-11-16, 16:33
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Hata slumpen.

Får mig att tänka på filmen The Crying game. Minnen från en tid...före allt det här.
Citera
2017-11-16, 16:36
Avstängd
sherms avatar
Nordisk Alternativhöger analyserar Försvarsmaktens analys av "det vita hatet", det är läsvärt och sakligt balanserat. Inte bara det, texten är av sådan art att man (läs jag) får smärre huvudbry över att välja ut ett citat då den är läsvärd i sin helhet. En sak är dock särskilt värd att anmärka på, nämligen rapportens kopplingar till judiska läror.
Citat:
Man försöker, därtill, att patologisera de undersökta subjekten genom att hänvisa till teorier som the Authoritarian Personality (utvecklad av Theodor Adorno från den kulturmarxistiska Frankfurtskolan) med tillhörande F-skala — en mätskala för att försöka uppskatta olika tendenser i människors personlighet, vilka ansågs kunna förklara hur Tredje Riket uppstod.
https://www.altnorden.se/2017/11/16/...tet-en-analys/

F för fascism alltså, om någon undrade vad skalan ifråga avser mäta - ett fascistindex således. Hoppas man får bra ratings! Richard Spencer intervjuade Jonathan Bowden angående Frankfurtskolan 2012 och det som då sades är likaväl aktuellt snart 8 år senare.
Citat:
RS: Let’s talk a little bit about the Frankfurt School’s journey to America. It’s quite an interesting one. The Frankfurt School was almost entirely Jewish. I don’t know if there were actually any exceptions to that. There might be.

JB: No, there aren’t. It’s unique in that sense. It’s almost stereotypical. Adorno was half Jewish, and a few of the others were this and that, but basically yes they were almost in toto.

RS: Right. And not only were they Jews but they were Marxists, so needless to say they weren’t accepted in the Third Reich, /.../

But they also were received, ironically, by the elite. A lot of the Frankfurt School members actually worked for the OSS, which would eventually become the CIA during the Second World War, and they were also getting grants. I believe Adorno got a Rockefeller grant working at Columbia University. They definitely had a reception by the more elite American opinions.

Was it the Rockefeller grant that actually sponsored The Authoritarian Personality?

JB: Yes, that’s right.
https://www.counter-currents.com/201...l-revisionism/

Därtill är det förstås talande att rapporten de facto utgör ett beställningsjobb av aktivister knutna till nätverket #jagärhär. Dessa förfäktar alltså en judisk lära i vilket vita som kämpar för sin egen, kollektiva överlevnad stämplas som sinnessjuka. I "det vita hatet" avslöjas det bottenlösa hatet mot vita.
Citera
2017-11-16, 16:53
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Från Mittmedias lokalblaskor, signerat Stefan Bergmark:

Citat:
Nya medier bryter ner demokratin

Fake news, polarisering och filterbubblor är resultat av hur våra sociala medier är uppbyggda. Nu inleder svenska mediebolag ett samarbete inför valåret 2018 för att hindra falska nyheter och slå hål på filterbubblor.

”Är det en slump att gammelmedierna har byggt demokrati medan de nya verkar rasera den?” Den frågan ställde Joel Halldorf på Expressens kultursida i lördags.

Tillspetsat förstås men för alla som ägnat någon minut till att reflektera över våra sociala mediers flöde är det uppenbart att de inte enbart har positiva konsekvenser för vår demokrati.

I förra veckan berättade Vinnova, det statliga verket för innovationssystem, i ett pressmeddelande om ett angeläget medieprojekt de nu drar igång inför valet. Närmare två miljoner kronor läggs ner i ett samarbete med fyra svenska mediebolag för att hindra falska nyheter och slå hål på filterbubblor.

En digital plattform ska utvecklas för att fejknyheter och lögner ska få spridning under valåret 2018 och istället lyfta fram faktagranskningar. Det kan exempelvis handla om påståenden i debatten som blivit virala. I projektet utvecklar de en automatiserad nyhetstjänst som kan göra en första värdering av kommuners och myndigheters digitala diarier.

De ska också utveckla en ”personaliseringsmotor” för att automatiskt matcha innehåll, funktionalitet, design och publicering efter faktiska digitala konsumtionsbehov. ”Personaliseringen ska erbjuda alternativa perspektiv i avsikt att slå hål på filterbubblor.” Projektet siktar också på att ta fram ett digitalt verktyg som automatiserar processer och flöden för faktakontroll på nyhetsredaktionerna ”som kan användas för att höja kvaliteten och minska risken för att falska och irrelevanta fakta når publiken.”

Fake news, polarisering och filterbubblor är resultat av hur våra sociala medier är uppbyggda. Hastigheten och att engagemang, ofta konflikt, premieras via delningar och likes gör kvalitéer som fakta och relevans underordnade. Att Sveriges Television, Schibsted, Sveriges Radio, Bonnier och NTM-koncernen nu inleder ett samarbete för att städa i den för demokratin osunda delarna av de sociala medierna etc är symptomatiskt.

För det var trots allt gammelmedierna, inte Facebook och Twitter, som var med och byggde demokratin.

http://www.allehanda.se/opinion/leda...ner-demokratin

Mina fetningar.

När mina röda förfäder satt och petade i såriga, valkiga händer diskuterandes hur man skulle vrida samhällsutvecklingen i en riktining som tillvaratog deras intressen - undrar om de då ansåg att gammelmedia var demokratins försvarare? Eller något man torkade röven med på dasset?

Uppblåstheten och folkföraktet hos dessa dagens drönare och parasiter i gammelmedia, garanterat utan valkar i händerna, är häpnadsväckande. Det tar liksom aldrig slut. Man är beredd att gå över vilka lik som helst, hur många som helst. Nu vill man skriva om historien och införa automatiserad datorbevakning av nyhetsflödet. Skattebetalarna står för fiolerna. Hur kan detta sluta på annat sätt än i elände? Det finns ingen väg ur detta. Någon måste förlora och det blir inte vackert.

Om jag tillåter mig en helt ogenomtänkt Alexander Bardsk profetia: Den industriella revolutionen ledde till arbetares revolution och klasskamp. Kommer den digitala revolutionen i sinom tid bångna under överhetens kontrollfunktioner och starta ett digitalt uppror? Upp trälar - på nätet.
Citera
2017-11-16, 17:57
Medlem
Citat:
FOI har kommit ut med en ny rapport som kallas Det vita hatet: radikal nationalism i digitala miljöer.

https://foi.se/press--nyheter/nyhete...-pa-natet.html

"Nya hatsymboler som mjölk".

FOI klumpar ihop olika alternativmedier (t.ex. f.d. Avpixlat och Nordfront) på ett inte särskilt nyanserat sätt. Rapportförfattarna skiljer inte heller på redaktionellt material och kommentarer.

Sammanfattning av resultaten med länk till rapporten som pdf:

https://foi.se/rapportsammanfattning...OI-R--4463--SE

Om man byter ut vissa ord på sid 20 och förtydligar med några exempel blir det en riktigt bra beskrivning av PK-sekten. (min fetstil)
Citat:
Den som identifierar sig som medlem i en grupp anpassar ofta sina värderingar
och beteenden, och sitt sätt att tolka världen, så att de ska överensstämma med
gruppens. Denna anpassning från gruppmedlemmarna leder till en konformitet
(likformighet) i gruppen vad gäller till exempel attityder och beteende.
Konformitet och snäva gruppnormer (osynliga regler, ”sa här brukar vi göra”)
motverkar självständigt och kreativt tänkande, vilket kan göra det svårt för
medlemmarna att tänka fritt utanför gruppnormerna. Konformiteten kan också
leda till ett förenklat svartvitt tänkande som gör att de konflikter som
oundvikligen emellanåt uppstår med andra grupper inte går att lösa på ett
konstruktivt sätt. (uthängningar, skampanjer, brunsmetning, "våga vägra debatten")

En annan effekt av att tillhöra en grupp baserad på åsiktsgemenskap är
gruppolarisering, det vill säga att människors attityder inom en grupp förstärks
och blir mer extrema. Tror vi på mångkulturalismen så kommer vi med stor sannolikhet
att göra det i ännu större utsträckning efter att ha spenderat tid tillsammans med
en grupp människor som har en liknande åsikt. Detta beror på att vi i en sådan
grupp kommer att få vår åsikt bekräftad, vilket gör att det känns bekvämt att ha
åsikten. Vi kommer också sannolikt att höra flera argument för mångkultur och vi
kommer dessutom att höra argumenten ofta, vilket får det att verka som att det är
en naturlig och självklar åsikt. Förutom att förstärka åsikter har gruppolarisering
effekten att distansera gruppen från andra grupper och tenderar dessutom att få
gruppen att fatta extrema beslut. (migrationsuppgörelsen med miljöpartiet 2011)
En möjlig förklaring till gruppolarisering är att extrema åsikter ger hög status eftersom
det betraktas som tecken på hängivenhet. Det gör medlemmarna mer benägna att
uttrycka mer extrema åsikter. Det kan till och med bli en ”tävling” om att bli den som
är mest extrem. (Annie Lööf och 30 miljoner invandrare)

Dynamiken i grupper påverkar naturligtvis både synen på gruppen vi verkar
inom (ingruppen/”vi”) och individer som inte ingår i samma grupp
(utgruppen/”dem”). Vi blir mindre benägen att se dem som individer och ser dem
istället alltmer utifrån stereotyper och bli föremål för fördomsfullhet. (mörka krafter, näthatare, undervegetationen, brunråttor)
Stereotyper är mentala representationen av individer och grupper. Stereotypa
uppfattningar om olika sociala grupper lärs kontinuerligt och lagras i minnet för
att påverka hur vi interagerar med berörda grupper eller individer som vi ser som
representanter för en viss grupp. Stereotypa uppfattningar kan vara både
positiva (t.ex. Japaner är artiga) och negativa (t.ex. kritiker till Sveriges invandringspolitik är rasister).
Citera
2017-11-16, 19:21
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Från Mittmedias lokalblaskor, signerat Stefan Bergmark:

http://www.allehanda.se/opinion/leda...ner-demokratin

Mina fetningar.

När mina röda förfäder satt och petade i såriga, valkiga händer diskuterandes hur man skulle vrida samhällsutvecklingen i en riktining som tillvaratog deras intressen - undrar om de då ansåg att gammelmedia var demokratins försvarare? Eller något man torkade röven med på dasset?

Uppblåstheten och folkföraktet hos dessa dagens drönare och parasiter i gammelmedia, garanterat utan valkar i händerna, är häpnadsväckande. Det tar liksom aldrig slut. Man är beredd att gå över vilka lik som helst, hur många som helst. Nu vill man skriva om historien och införa automatiserad datorbevakning av nyhetsflödet. Skattebetalarna står för fiolerna. Hur kan detta sluta på annat sätt än i elände? Det finns ingen väg ur detta. Någon måste förlora och det blir inte vackert.

Om jag tillåter mig en helt ogenomtänkt Alexander Bardsk profetia: Den industriella revolutionen ledde till arbetares revolution och klasskamp. Kommer den digitala revolutionen i sinom tid bångna under överhetens kontrollfunktioner och starta ett digitalt uppror? Upp trälar - på nätet.

Överheten har, helt korrekt, identifierat det oreglerade, ofiltrerade, fria och anonyma åsikts- och faktautbytet på nätet som det största hotet mot dess makt.

Det är hit all kraft uppifrån kommer att riktas. Om inte alternativa medier hade funnits, skulle vi aldrig ha känt till Soran Ismails sexuella beteende, utan bara Lasse Kronérs och Martin Timells. Tänk hur mycket lättare det vore att styra svenskar som bara fick sin information från kontrollerade kanaler.

Denna freudianska felformulering i texten från Mittmedia var lustig:
En digital plattform ska utvecklas för att fejknyheter och lögner ska få spridning under valåret 2018...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in