2012-06-25, 23:00
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDylan3.0
Alltså, ni "nationalister" har ju ett eget judiskt forum. Varför kan ni inte bara skriva om judar där? Varför måste ni skriva om judar i min tråd för? Visst, ibland kan det "israeliska spåret" vara intressant men det känns litet tröttsamt att ni hela tiden låter "jude, jude, jude"...

Intressant. Vad jag kan se så "expanderar" Expo - vilket vi har sett på den senaste tiden. De försöker bli en större antirasistisk rörelse, säkerligen har de SPLC i tankarna som har nära en miljard dollar på banken. Jag tror dock inte att Expo kommer lyckas med det här projektet - av den anledningen att det inte finns en marknad för "anti-rasism". Vad de dock verkar förstå är att de måste få med sig "folket" på ett eller annat sätt genom någon typ av aktivism. Det räcker inte bara att sälja artiklar till media och sälja föreläsningar till SAP och Fackförbunden. Detta är ganska djärvt av dem och ganska onödigt eftersom de krävs att de diskuterar och talar med vanliga människor - och de kommer inte var sugna på att idealt "laga flyktingförläggningar", i synnerhet fungerar Sverige inte så. Förstörd statlig egendom lagas företag inhyrda av staten och inte av idealistiska organisationer. Men det är i alla fall intressant att Expo börjar förstå att man måste ha sina åsikter "förankrade" i folket och inte bara hos eliter. Tack för informationen.

Glöm inte att Expo är dopade av Millennium-pengarna. Expo har haft varierande ekonomi genom åren och ligger numer på topp. Men man måste få in och säkra pengar på lång sikt, och den stora kassa kistan finns hos staten och då måste man ha ett bredare arbete än att bara vara en antirasistisk think-tank. Så det låter phelt riktigt att de försöker bredda sig. Gissar att de kommer att köpa in sig i en del organisationer. Organistoriskt har man inte mycket mer än några anställda, finns inget fotfolk, ingen bred organisation förutom lite politruker lite här och där. Så man har inget att bidra med förutom pengar, men sen kanske man vill ta sig in och ta över. Entrism som det heter. Men det blir svårt att genomföra utan fotfolk som kan göra jobbet.
Citera
2012-06-25, 23:50
Medlem
rotaprinters avatar
Intressanta kommentarer på Expos nysatsning.

Om aktivism:
Citat:
Vad de dock verkar förstå är att de måste få med sig "folket" på ett eller annat sätt genom någon typ av aktivism. Det räcker inte bara att sälja artiklar till media och sälja föreläsningar till SAP och Fackförbunden. Detta är ganska djärvt av dem och ganska onödigt eftersom de krävs att de diskuterar och talar med vanliga människor - och de kommer inte var sugna på att idealt "laga flyktingförläggningar", i synnerhet fungerar Sverige inte så. Förstörd statlig egendom lagas företag inhyrda av staten och inte av idealistiska organisationer.

Att nya Expo ger sig in i aktivismbranchen känns ogenomtänkt och övermodigt. Radikal vänster som AFA har skaffat sig styrka och inflytande genom aktivism. Nu träder även radikal höger som Nordisk Ungdom och SvP in på banan med genomtänkt aktivism. Aktivism och politisk radikalism hör samman.

Expo är inte radikala på motsvarande sätt. De fungerar mer som tillsatta handläggare med ganska fritt mandat. I det mandatet ingår inte aktivism. Expo riskerar att uppfattas som löjliga om de börjar försöka skapa aktivistisk "antirasism". Deras fram tills nu framgångsrika affärsidé är att bekosta sin verksamhet med konferens- och föreläsningsarvoden för aktiviteter som av de flesta inblandade inte har samma drag av "nerv" som den aktivism som bedrivs av radikala organisationer. Expos sneglande på aktivism indikerar snarare svaghet än styrka och nytänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Att ena alla dessa under en fana går inte, vilket visas väl av denna tråd och Dogdylan i synnerhet, kriget handlar nu om hur den gränslösa invandringen ska förvaltas, om jag citerar rätt.
Det går inte att ena i en handvändning och risken är nu stor att Expo slits itu och mals ner av de krafter som vi diskuterar, mångkulturalister, separatiserer, liberala frihetsförespråkare med flera. För att inte tala om den osaliga blandingen av konservativa, nationalister, counterjihadister och sverigevänner som står bakom Sd och andra invandringskritiska strömningar. Det blir ett flerfrontskrig och det är en ovan situation. Man får inte bara Sverigedemokraterna som motståndare utan även kanske Bengt Westerberg, Eli Göndör, Dilsa Demirbag-Sten, Johan Norberg, Nathan Schachar, Adam Cwejman, lite beronde på hur man lyckas hålla rent omkring sig.

Det blir en helt ny verklighet. Från att ha levt på bidrag, indragna i sin skyddade bunker ska man nu gå ut på stan och ragga upp folk till en helt ny folkrörelse. Det blir inte lätt.

Precis. De har (har haft) en ganska tydlig och bekväm plats i mångkulturindustrins ekosystem. Om de börjar röra sig genom ekosystemet mot en mer aktivistisk position kan de nog få helt oväntade fiender.

Om betydelsen av socialdemokratisk valseger:

Citat:
Ursprungligen postat av Evangelion
Expo har inte en särskilt stor marknad, om man jämför med deras ställning under nittiotalet fram till början av 2000-talet har deras inflytande marginaliserats en del. Expo, ROKS och övriga identitetspolitiska post-strukturalister och post-marxister kommer gagnas rejält vid ett socialdemokratiskt maktskifte, det är jag fullständigt övertygad om.

"Sahlinismen" hade sin storhetstid i början på 2000-talet. Det är ett annorlunda Sverige som en eventuellt segrande Socialdemokrati tar över 2014. Mångkulturen är inte teoretisk och spännande längre utan ett högst rejält politiskt problem även i sossebastioner som Borlänge och Malmö. Att dubblera antalet expoföreläsningar kommer inte att kännas meningsfullt. Expo kan nog få mer pengar, men knappast mer inflytande.
Citera
2012-06-25, 23:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Mohamed Omar gör rejäl avbön på Newsmill idag.

Att det kommer nu har naturligtvis att göra med att den här Mursi vann valet i Egypten, vilket enligt allt vad jag läst och förstått kommer att innebära en katastrof. Vad jag tror att Omar förutspår är att islamismen kommer att bli ett allvarligt hot mot stabiliteten även i länder som Sverige, precis som Sverigedemokraternas nuvarande ledning säger, och att han därför redan nu vill se till att han inte förknippas med den.

Vi som anser att det är ett misstag att fokusera på islam, istället för på Reinfeldts "etniska svenskar" kommer att få det tuffare nu och framöver. Det kommer att bli lättare att vara kontrajihadist när vi har en president i Egypten som uppmanar sina anhängare på massmöten att marschera mot Gaza som martyrer och talar om att upprätta ett muslimskt kalifat med Jerusalem som huvudstad. Det kommer att bli svårare för Gustav Kasselstrand i ett samhällsklimat som inte tolererar fackeltåg (utom när Olof Palme går med Nordkoreas ambassadör) men som börjar vänja sig vid antiislamska manifestationer med israelisk flaggviftning på programmet.

Inte alls omöjligt att Omar får rätt.

Det är väl fullt möjligt att Omar får rätt. I Egypten tycks det ju hända nästan samtidigt som han säger det. Men Muhammed Omar har nog bränt sina skepp. Svårt att se honom som annat än islamist efter de senaste årens aktiviteter. Han får nog se sig som fortsatt placerad i utvisningsbåset.
Citera
2012-06-26, 00:07
Medlem
DogDylan3.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Du ljög förmodligen medvetet om att neokonservatismen inte hade något samband med Frankfurtskolan och kulturmarxismen. Då blev jag tvungen att visa detta för eventuella läsare som kanske tror på ditt lögnaktiga och ofta osammanhängande svammel och ordbajsande. De ledande "nekonservativa" judarna, som skapade och fortfarande utgör själva neokonservatismen, kommer ur en vänsterextremistisk och kulturmarxistisk judisk miljö och omfamnar än idag centrala delar inom Frankfurtskolans ideologi.

Så kallade neokonservativa är inte konservativa i en enda konservativ kärnfråga. I alla traditionella amerikanska konservativa frågor som lag och ordning, begränsad invandring, moral, kristendom, vapenrätt, yttrandefrihet, nationellt oberoende m.m. så har de neokonservativa en direkt anti-konservativ och vänsterliberal(judisk) inställning. Det enda de gör som avviker från "vänstern" är att propagera för Israel och hetsa för och iscensätta krig i Mellanöstern för Israels och judarnas räkning. De nekonseravtivas hela anledning till att existera är att försvara Israel och använda den vita amerikanska befolkningens skattepengar, krigsmakt och söner i kampen för Israels och världsjudenhetens intressen.
Har du läst något av Frankfurtskolan? Har du skrivet en akademisk uppsats om någon av företrädarnas ideologi? Jag har läst fem-sex böcker av Adorno, Althusser och Marcuse och det är allt. Jag har också läst senare teoretiker från Frankfurtskolan och då bara Habermas och Offe. I synnerhet Habermas. Det är allt. Jag är inte "expert" på den skolan. Jag vet dock att de flesta av dagens "post-marxister" inte ingår i Frankfurtskolan. Bara för att Frankfurtskolan delvis pysslade med "konstruktivism" innebär det inte att alla som pysslar med konstruktivism ingår i Frankfurtskolan - vilket är en specifik skola inom kritisk teori och det är ett ganska omfattande akademiskt fält. Ja, jag är medveten om att det finns en mängd judar som ägnar sig åt "kritisk teori" - so what? Det enda jag hör från er rasister (no offense) är "jude, jude, jude" och sedan hänvisar till Kevin McDonalds böcker - vilket förövrigt är en litteraturstudie. Varför skall EN (och bara EN) psykologs ord gälla? Vem är han att värdera validiteten i en filosofisk skola. Han är biolog och psykolog. McDonalds resonemang är ungefär så här: Jag gillar inte vad de skriver och därför måste de vara etniskt medvetna judar som skriver detta för att de är judar. Det är allt och det kan han inte bevisa. Vad jag inte gillar är att ni säger att alla som ägnar sig åt ett visst sociologiskt, statsvetenskapligt eller filosofiskt fält är "kulturmarxister" och "Judar". Det är egentligen fantastiskt att så många FB-skribenter, utan akademiskt titel, har (egenhändigt) kartlagt ett helt forskningsfält och kan dra slutsatser som få klarar av att göra under en hel livstid arbetandes i akademin. Varför inte skapa en tråd för oss i filosofiforumet där ni recenserar böcker av Frankfurtskolan. Varför inte "höja nivån"?

Citat:
Fast tråden (som är förträfflig btw ) behandlar mångkultur och media. Företeelser som är svåra att analysera på djupet utan att beröra judiska intressen, då de är intimt sammankopplade. RexNemorensis har dessutom rätt angående neo-konservativa (som egentligen inte är konservativa i någon egentlig mening överhuvudtaget), de är en kraftfullt judiskdominerad grupp som ofta är f.d trotskister och kommunister. Jag tror du har rätt här. Expo har inte en särskilt stor marknad, om man jämför med deras ställning under nittiotalet fram till början av 2000-talet har deras inflytande marginaliserats en del. Expo, ROKS och övriga identitetspolitiska post-strukturalister och post-marxister kommer gagnas rejält vid ett socialdemokratiskt maktskifte, det är jag fullständigt övertygad om.
Expo var mer marginaliserade under 1990-talet än de är idag. Expo har en större budget. Expo har till och med en "VD" nu förtiden och det säger ganska mycket om att de har växt. Expo var "ingenting" en gång i tiden och idag är de i alla fall på mediahusen välkända. Expo får också hyfsat stort mediautrymme. Expos resurser är stora jämfört med små hatpartier så som ND och SvP men Expo har inte i närheten så stora resurser som Sd. Om Sd verkligen ville skulle de likt SAP och C en gång i tiden gjorde - kunna köpa in sig eller skapa egna mediakanaler. Det räcker ju med att titta på hur framgångrika Avpixlat är för att förstå att det finns en ganska stor marknad för Sd, om de bara ville. Problemet med Sd är de är ganska "nya i kläderna". Sd-taktiken verkar också gå ut på att samla alla pengarna i en hög och sedan hårdspendera dem i valen. Det var en nödvändig taktik post-2010 men för ett riksdagsparti är det en annan sak. Till och med Kd har metapolitiska kanaler men Sd har ingenting förutom Avpixlat, som de ändå inte (vad jag vet) kontrollerar. Jag antar att de tänker att det inte är deras roll men med 300 miljoner fördelat på fyra år och ännu mer pengar i plånboken efter nästa val så kommer man ha råd att göra större investeringar. De måste kunna betala skribenter och journalister. De hade ju den här Sd-televisionen som kunde ha blivit ett spännande kapitel men det sumpade de genom att börja bråka internt. Visst är det många viljor i partiet men samtidigt så styrs Sd av tio personer som har i princip all makt i partiet. Sd bör faktiskt fundera på ett större mediaprojekt men som det ser ut nu verkar ingenting hända. Jag antar att de kommer fundera på det efter nästa val.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Glöm inte att Expo är dopade av Millennium-pengarna. Expo har haft varierande ekonomi genom åren och ligger numer på topp. Men man måste få in och säkra pengar på lång sikt, och den stora kassa kistan finns hos staten och då måste man ha ett bredare arbete än att bara vara en antirasistisk think-tank. Så det låter phelt riktigt att de försöker bredda sig. Gissar att de kommer att köpa in sig i en del organisationer. Organistoriskt har man inte mycket mer än några anställda, finns inget fotfolk, ingen bred organisation förutom lite politruker lite här och där. Så man har inget att bidra med förutom pengar, men sen kanske man vill ta sig in och ta över. Entrism som det heter. Men det blir svårt att genomföra utan fotfolk som kan göra jobbet.
Jag tror inte Expo fick de här ärva från pengar från Stig Larsson. Där emot lär de ha fått en del publicitet men det är nog allt. Frågan är hur mycket pengar Expo har. Jag gissar på ett tiotals miljoner på banken och deras årliga budget är högst ett par miljoner. Som du säger så har de inte mer än 3-5 heltidsanställda - så det är en minimal organisation. De har inte heller speciellt många läsare. Varken till hemsidan eller till deras tidning. Jag tror inte det är speciellt många är intresserade av Expo. Frågar du personer som bara läser DN på morgonen och har ett svalt politiskt intresse så har de ju ingen anning om vilka de är.

Jag har pratat med en del aktiva moderater och de har ju i princip "noll koll" på den här organisationen. De är totalt okända i en större krets. Jag tror inte en majoritet av de 300 000 som röstade på SD känner till Expo. Expo har offentligt klagat på att andra "anti-rasistiska" organisationer får mer pengar än dem och att budgeten är liten. Det här med att den "anti-rasistiska" rörelsen skulle börja ägna sig åt socialt arbete tror jag inte ett dugg på. Vem skulle organisera det? Vänstern ägnar sig inte ens åt den här. Vi har en ganska omfattande välfärdsstat och väldigt en väldigt liten (civil) informell och formell välgörenhetsektor. Det sociala kapitalet i Sverige är relativt högt men det formulerar sig inte organisatoriskt. Det är dock intressant att se att Expo expanderar - och vill gå mot en "folklig" rörelse. Jar har ju varit inne på att de skulle gå det här "CJ-spåret" och det finns mycket som tyder på det, men om så är fallet är det konstigt att de skulle börja ägna sig åt välgörenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av rotaprinter
Om Expo
Jag skulle inte kalla Expos medarbetare för "handläggare". De är "journalister" eller "PR-folk". Mer än så är det inte. De ägnar sig åt journalistisk aktivism och "granskande" av det som de inte gillar. Det som skiljer Expo från tex. Axess är att Axess inte "granskar" de producerar borglig intelligentia. Expo producerar ingenting annat än "granskningar" av det som de ogillar. SvP och Nordisk Ungdom (och jag vet inte mycket om dessa och har aldrig sett en SvP, ND och NU aktivst "IRL". Jag har faktiskt inte ens SD-politiker "IRL") ägnar sig inte åt "smart" aktivism. Vad jag vet om Expo, utifrån den artikeln vi läst är att Expo vill förankra sitt arbete hos "folket" - vilket bara är cp och man undrar ju vad som försigår i deras huvud. Varför skall de ägna sig åt sådant? Visst kan de organisera "anti-rasistiska" dagar men det görs redan av vänstern. Det här med att reparera "flyktingförläggningar" (som de föreställer sig brinner då och då på grund av nazister) är bara korkat. Dels för de är praktiskt omöjligt eftersom sådana reparationer görs av inhyrda företag. Trots allt är sådana anläggningar statliga anläggningar. Expo har sin "shit going" och de behöver inte förankra något i de "folkliga" lagren. Det räcker med att de expanderar sin verksamhet, varför inte börja med att uppdatera sin hemsida mer än ett par gånger i månaden. En annan viktig sak är att Expo måste börja ta politiska positioner. De måste faktiskt TYCKA något. "Anti-rasism" är inte apolitisk - snarare tvärtom. Det finns ingen "universiell" anti-rasism och Expo måste erbjuda ett politiskt alternativ. Det räcker inte bara att vara "kritisk".
Senast redigerad av DogDylan3.0 2012-06-26 kl. 00:28.
Citera
2012-06-26, 00:13
Medlem
Citat:
"Sahlinismen" hade sin storhetstid i början på 2000-talet. Det är ett annorlunda Sverige som en eventuellt segrande Socialdemokrati tar över 2014. Mångkulturen är inte teoretisk och spännande längre utan ett högst rejält politiskt problem även i sossebastioner som Borlänge och Malmö. Att dubblera antalet expoföreläsningar kommer inte att kännas meningsfullt. Expo kan nog få mer pengar, men knappast mer inflytande.

Den här rotaprinter är ett välkommet tillskott i tråden, och på Flashback. Fortsätt gärna med dina inlägg. Vi behöver alla dra på smilbanden åt galenskapen emellanåt.

Du har naturligtvis rätt. De senaste dagarna har vi sett att mångkulturen blivit ett problem t.o.m. för Vänsterpartiet. Problemet går inte att blunda för längre. Det tränger in i alla politiska sakfrågor och är den helt överskuggande ödesfrågan för Sverige. Det räcker inte ens att tredubbla antalet Expo-föreläsningar.
Citera
2012-06-26, 00:41
Medlem
Evangelions avatar
Citat:
Om betydelsen av socialdemokratisk valseger:

Jo, deras anslag (och så även ROKS, Ungdom mot rasism, RFSL och allt vad de heter) kommer säkerligen öka rejält vid en socialdemokratisk valseger. Men att de kommer få reellt inflytande är tveksamt, annat än att fler "temadagar" och tramsiga indoktrineringsaktiviteter införs i den offentliga sektorn och i skolorna. I och med att mångkulturen blir mer och mer spridd och problematisk börjar även de trögaste sosseröstarna få nog av dylika organisationers världsfrånvändhet, knappt någon tar ju de på allvar som det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är väl fullt möjligt att Omar får rätt. I Egypten tycks det ju hända nästan samtidigt som han säger det. Men Muhammed Omar har nog bränt sina skepp. Svårt att se honom som annat än islamist efter de senaste årens aktiviteter. Han får nog se sig som fortsatt placerad i utvisningsbåset.

Omars islamism har alltid varit mer av den sufiska philosophia perennis-typen (som bland annat Tage Lindbom tillbekände sig). Att han inte kallar sig islamist längre torde ha mer med att han är desillusionerad av de anti-intellektuella, bokstavstroende elementen inom moskéer osv än att han vill "tillbaka in i värmen". Dessutom har han ju inte ändrat sina kontroversiella åsikter - det var främst hans radikala anti-sionism och radikalkonservativa kritik av den post-marxistiska och vänsterliberala åsiktshegemonin som diskade honom, även om hans yrande om muhammedanism knappast hjälpte (epitetet "islamist" tycks enligt PK-språk vara synonymt med "ond muslim", trots att all genuin islam egentligen är politisk)

Citat:
Expo var mer marginaliserade under 1990-talet än de är idag. Expo har en större budget. Expo har till och med en "VD" nu förtiden och det säger ganska mycket om att de har växt. Expo var "ingenting" en gång i tiden och idag är de i alla fall på mediahusen välkända. Expo får också hyfsat stort mediautrymme. Expos resurser är stora jämfört med små hatpartier så som ND och SvP men Expo har inte i närheten så stora resurser som Sd. Om Sd verkligen ville skulle de likt SAP och C en gång i tiden gjorde - kunna köpa in sig eller skapa egna mediakanaler. Det räcker ju med att titta på hur framgångrika Avpixlat är för att förstå att det finns en ganska stor marknad för Sd, om de bara ville. Problemet med Sd är de är ganska "nya i kläderna". Sd-taktiken verkar också gå ut på att samla alla pengarna i en hög och sedan hårdspendera dem i valen. Det var en nödvändig taktik post-2010 men för ett riksdagsparti är det en annan sak. Till och med Kd har metapolitiska kanaler men Sd har ingenting förutom Avpixlat, som de ändå inte (vad jag vet) kontrollerar. Jag antar att de tänker att det inte är deras roll men med 300 miljoner fördelat på fyra år och ännu mer pengar i plånboken efter nästa val så kommer man ha råd att göra större investeringar. De måste kunna betala skribenter och journalister. De hade ju den här Sd-televisionen som kunde ha blivit ett spännande kapitel men det sumpade de genom att börja bråka internt. Visst är det många viljor i partiet men samtidigt så styrs Sd av tio personer som har i princip all makt i partiet. Sd bör faktiskt fundera på ett större mediaprojekt men som det ser ut nu verkar ingenting hända. Jag antar att de kommer fundera på det efter nästa val.

De har säkert mer pengar, men diskursen har ändrats. För inte så länge sedan var i princip hela etablissemanget radikala identitetspolitiska post-marxister. Alla mångkulturkritiska röster var helt marginaliserade, Ungdom mot rasism hade sin storhetstid och "debatterna" var alla på ungefär denna nivå: http://www.youtube.com/watch?v=1LS93_eH1Uk

Numera är det offentliga samtalet något mer öppet. Intellektuell kritik mot identitetspolitik och särrättigheter börjar ta plats allt mer i även i mainstreammedia. Seminarier likt denna http://www.youtube.com/watch?v=HK96-...eature=related vore helt otänkbara i MSM för tio år sedan. Den här "sahlinistiska" (tack rotaprinter ) vänstersfären, med Sahlin, Baksi, Pekgul och gängets storhetstid är över. Det är i det klimatet Expo mår bäst, när de kan gå i polemik och bedriva häxjakter mot icke-rasistiska högerdebattörer som ifrågasätter särrättigheter och mångkulturalistisk identitetspolitik. Allteftersom Expo trappar ner på hetsen mot SD (vilket de kommer bli mer och mer är tvungna att göra då de inte har någonting av värde att gå på), kommer det enda föremålet för de här "antirasistiska" organisationernas granskning vara genuint rasistiska organisationer (alltså biologiska rasister). Hela den här "kulturrasism"-paniken verkar ha lugnat ner sig en smula.

Håller annars med om det du skriver om Sverigedemokraternas bristande mediasatsningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Den här rotaprinter är ett välkommet tillskott i tråden, och på Flashback. Fortsätt gärna med dina inlägg. Vi behöver alla dra på smilbanden åt galenskapen emellanåt.

Du har naturligtvis rätt. De senaste dagarna har vi sett att mångkulturen blivit ett problem t.o.m. för Vänsterpartiet. Problemet går inte att blunda för längre. Det tränger in i alla politiska sakfrågor och är den helt överskuggande ödesfrågan för Sverige. Det räcker inte ens att tredubbla antalet Expo-föreläsningar.

Fast fortfarande är det ju bara enstaka dissidentröster som sedmera snabbt tystas ner. Vänstern domineras fortfarande helt av mångkulturalister. Jag tror att högern kommer bli de första som tar avstånd, titta på Cameron och Merkel. Kristdemokraternas ungdomsförbund skrev ju nyligen att de var emot mångkulturalism, vilket gör de till det första av de etablerade partiernas ungdomsförbund som sätter ner foten.
Senast redigerad av Evangelion 2012-06-26 kl. 01:38.
Citera
2012-06-26, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengeRunflak

Gunnar Sandelin:

http://www.dn.se/debatt/journalister...om-invandrarna
Ny artikel från Sandelin i judiskägda Göteborgsposten:
Citat:
Dags ändra kursen på asylinvandringen

---

Internationella jämförelser visar tydligt att Sveriges politiska elit kör sitt eget race i asylinvandringsfrågan. Ska vi på allvar kunna värna asylrätten för dem som verkligen flyr för sina liv och har skyddsbehov, så måste Sverige ändra kurs. Ska vi undvika ökad enklavisering, motsättning mellan folkgrupper, armod och rasism i framtiden, måste de ansvariga börja se de stora konflikter som de varit med om att bygga in i samhället, ta reda på vad som händer i Sverige och lära av andra länders erfarenhet.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.98...ylinvandringen
Citera
2012-06-26, 01:36
Medlem
DogDylan3.0s avatar
Citat:
De har säkert mer pengar, men diskursen har ändrats. För inte så länge sedan var i princip hela etablissemanget radikala identitetspolitiska post-marxister. Alla mångkulturkritiska röster var helt marginaliserade, Ungdom mot rasism hade sin storhetstid och "debatterna" var alla på ungefär denna nivå: http://www.youtube.com/watch?v=1LS93_eH1Uk

Numera är det offentliga samtalet något mer öppet. Intellektuell kritik mot identitetspolitik och särrättigheter börjar ta plats allt mer i även i mainstreammedia. Seminarier som dessa http://www.youtube.com/watch?v=y6dDMU_JfXw vore helt otänkbara i MSM för tio år sedan. Den här "sahlinistiska" (tack rotaprinter ) sfären, med Sahlin, Baksi, Pekgul och gängets storhetstid är över. Det är i det klimatet Expo mår bäst, när de kan gå i polemik och bedriva häxjakter mot icke-rasistiska högerdebattörer som ifrågasätter särrättigheter och mångkulturalistisk identitetspolitik. Allteftersom Expo trappar ner på hetsen mot SD, kommer det enda föremålet för de här "antirasistiska" organisationernas granskning vara genuint rasistiska organisationer (alltså biologiska rasister). Hela den här "kulturrasism"-paniken verkar ha lugnat ner sig en smula. Håller annars med om det du skriver om Sverigedemokraternas bristande mediasatsningar.

Jag skulle inte säga att vi ser ett "paradigm skifte", eller en "diskursiv förändring" - men vad vi ser är att det inte är tabu att vara liberal längre och att det faktiskt går att kritisera "identitetspolitik" och "särrättigheter". Adam Cwejman, Dilsa Demirbag Sten, humanisterna, Sarah Mohammed och ett gäng till gör det. LUF har det som officell policy, vilket säger ganska mycket hur många steg de har tagit. Vänsterpartiet har förvisso varit kritiska mycket längre, men de är också kommunister och deras begreppsvärld är så "fucked up" så man vet ju inte vad de står. Som du säger så är "Sahlinismen" är över - dvs. post-kolonialister är marginaliserade. Istället söker sig de flesta mot den "socialliberala" mitten. Dock så har vi ju det här ekot från "Sahlinist-tiden" från Svenska Kyrkan, DN-kultursidor, Aftonbladets ledar-kultursidor osv. och även om de har en viss ställning i debatten - dominerar de inte den som tidigare. Den värsta tiden var mellan "1994-2006". Mona Sahlin satsade allt under sina fyra år vid S-rodret och nu är hon borta och troligtvis förevigt från svensk politik. Man kommer inte högre än till partiledare i ett parti och det är sällan någon ex-partiledare kommer tillbaka. Vidare så är det ju "okej" att tala om hedermord vilket det inte var kring 2004-2005, då Mona Sahlin och Massoud Kamali försökte göra "hedersmords" diskussionen tabu. Expo är fortfarande på SD. För det mesta verkar de dock bara leta efter fritidspolitiker som skriver idiotiska grejer i kommentarsfälten. Jag menar, Nyheter24 gör bättre granskningar av SD än Expo. Troligtvis är det nog på grund av bristande resurser och att litet faktiskt händer i SD. SD lär ha ganska hård mediaträning - och i synnerhet försöker de nog banka in i huvudet på företrädarna att inte skriva på nätet under eget namn.

För att understryka. Jag är kritisk till att vi (i princip) har en oreglerad invandring som inte tar hänsyn till situationen som Sverige befinner sig i. Jag är också kritisk till "normativ" mångkulturalism. Mina åsikter var för 20 år sedan "mainstream" i Moderaterna och är "mainstream" i de flesta länder i Europa men i Sverige betraktas de som "främlingsfientliga". Jag är inte ens (kultur)nationalist - jag är en typ av liberalkonservativ med sympati för libertarianismen. Mina åsikter är i princip tabu överallt - och jag passar inte in i något parti. Jag får nog förevigt vara en "sökare".
Citera
2012-06-26, 02:11
Medlem
Evangelions avatar
Citat:
Jag skulle inte säga att vi ser ett "paradigm skifte", eller en "diskursiv förändring" - men vad vi ser är att det inte är tabu att vara liberal längre och att det faktiskt går att kritisera "identitetspolitik" och "särrättigheter".

I denna ankdamm till åsiktsdiktatur är det ett rätt stort steg. Man får vara glad för det lilla man får

Citat:
Som du säger så är "Sahlinismen" är över - dvs. post-kolonialister är marginaliserade. Istället söker sig de flesta mot den "socialliberala" mitten. Dock så har vi ju det här ekot från "Sahlinist-tiden" från Svenska Kyrkan, DN-kultursidor, Aftonbladets ledar-kultursidor osv. och även om de har en viss ställning i debatten - dominerar de inte den som tidigare.

Tyvärr har det här motbjudande gänget fortfarande en del inflytande. Maria Svelands patetiska anti-intellektuella DN-krönika där hon med den mest infantila guilt-by-association försöker koppla alltifrån Tanja Bergkvist via Axess till Breivik är faktiskt rätt hyllad hos vissa rätt tongivande media-och-kulturfolk jag är bekant med. Den här "socialliberala mitten" är ju nästan lika anti-intellektuell den med, framför allt vad gäller den absoluta intoleransen vis-á-vis genuint liberal kritik mot exempelvis feminism (det säger ju en hel del om det här landets sjuka politiska klimat, att liberala jämställdhetsförespråkare som Billing och Bergkvist blir demoniserade och beläggs med de facto yrkesförbud medan en skoluppsättning av Solonas motbjudande hatiska skitpjäs hyllas i DN och Aftonbladet) - där har Axess varit en välsignelse.

Citat:
Den värsta tiden var mellan "1994-2006". Mona Sahlin satsade allt under sina fyra år vid S-rodret och nu är hon borta och troligtvis förevigt från svensk politik. Man kommer inte högre än till partiledare i ett parti och det är sällan någon ex-partiledare kommer tillbaka. Vidare så är det ju "okej" att tala om hedermord vilket det inte var kring 2004-2005, då Mona Sahlin och Massoud Kamali försökte göra "hedersmords" diskussionen tabu.

Jag vet inte om Birros rätt frispråkiga krönika har tagits upp i tråden, men den kan vara av intresse (även om Birro är rätt korkad): http://www.dagen.se/kronikor/insikts...enaldersmoral/

Det här skulle väl orsaka ett smärre drev under Sahlin-epoken. Baby-steps, men ändå någonting...

Citat:
Expo är fortfarande på SD. För det mesta verkar de dock bara leta efter fritidspolitiker som skriver idiotiska grejer i kommentarsfälten. Jag menar, Nyheter24 gör bättre granskningar av SD än Expo. Troligtvis är det nog på grund av bristande resurser och att litet faktiskt händer i SD. SD lär ha ganska hård mediaträning - och i synnerhet försöker de nog banka in i huvudet på företrädarna att inte skriva på nätet under eget namn.

Jag menade lite att Expo och etablissemangets anti-SD korståg förmodligen kommer lugna ner sig en del, då de som du säger har så lite att gå på när alla utom de mest perifera bonnläpparna inom partiet är mycket mediatränade, slipade och eftertänksamma. Allteftersom det offentliga samtalet öppnar upp och Sverigedemokraternas position blir mer normaliserad tror jag "anti-rasisterna" kommer satsa mer på att kartlägga genuina rasister.

Egentligen har denna oerhört korkade rasismhäxjakt riktad mot icke-rasistiska invandringskritiker bara gynnat de riktiga rasisterna. Etablissemanget skilde ju nästan inte på SD och NSF för några år sedan, vilket självfallet gynnar genuint rasistiska grupperingar. Då kulturrasism är att likställa med biologisk rasism i de post-marxistiska galningarnas ögon blir biologisk rasism således mindre tabubelagt då hela rasism-begreppet reducerats till en meningslös luddighet.

Citat:
För att understryka. Jag är kritisk till att vi (i princip) har en oreglerad invandring som inte tar hänsyn till situationen som Sverige befinner sig i. Jag är också kritisk till "normativ" mångkulturalism.Mina åsikter var för 20 år sedan "mainstream" i Moderaterna och är "mainstream" i de flesta länder i Europa men i Sverige betraktas de som "främlingsfientliga".Jag är inte ens (kultur)nationalist - jag är en typ av liberalkonservativ med sympati för libertarianismen. Mina åsikter är i princip tabu överallt - och jag passar inte in i något parti. Jag får nog förevigt vara en "sökare".

Du får emigrera till Storbrittanien, de har precis rätt parti för dig (även om dogmatisk partidyrkan är rätt tröttsamt): http://www.ukip.org/

Läs gärna Hans Hermann-Hoppe, en intressant libertarian som argumenterar för en restriktiv invandringspolitik: http://en.wikipedia.org/wiki/Hans-Hermann_Hoppe
Senast redigerad av Evangelion 2012-06-26 kl. 02:42.
Citera
2012-06-26, 06:18
Citat:
För att understryka. Jag är kritisk till att vi (i princip) har en oreglerad invandring som inte tar hänsyn till situationen som Sverige befinner sig i. Jag är också kritisk till "normativ" mångkulturalism. Mina åsikter var för 20 år sedan "mainstream" i Moderaterna och är "mainstream" i de flesta länder i Europa men i Sverige betraktas de som "främlingsfientliga". Jag är inte ens (kultur)nationalist - jag är en typ av liberalkonservativ med sympati för libertarianismen. Mina åsikter är i princip tabu överallt - och jag passar inte in i något parti. Jag får nog förevigt vara en "sökare".

Som högerliberal massinvandringskritisk NWO-sympatisör kan jag förstå din känsla av utanförskap. Sökare är emellertid en inkorrekt terminologi. Du har ju uppenbarligen funnit dig själv och har inga problem med att placera dig själv i ett ideologiskt fack. Starta en blogg och vinn lärjungar vet jag.

Gå ut, gå ut ...

(Det är ett seriöst förslag.)
Citera
2012-06-26, 09:09
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Ny artikel från Sandelin i judiskägda Göteborgsposten:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.98...ylinvandringen

Otroligt att en sådan avslöjande artikel publiceras i GP.
Citera
2012-06-26, 09:59
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.98...ra-kursen-pa-e

Mycket bra artikel av Sandelin och djärv publikation av GP. Sandelin hävdar att somalierna är extremt svårintegrerbara vilket leder till exploderande bidragskostnader, islamisering och enklavisering. Han använder vänsterpartisten Gun Holmertz och sossepampen i Katrineholm Göran Dahlström som sköldar att ta betäckning bakom. På ett effektivt sätt kontrasterar han de svenska rikspolitikernas världsfrånvända extremism (exemplet Ullenhag) med en havererad verklighet. Lysande Gunnar!

Kommer artikeln tigas ihjäl eller blir det twitterstorm och sydvästen på för Sandelin?
Senast redigerad av BengeRunflak 2012-06-26 kl. 10:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in