2012-03-01, 19:27
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Robert Stenkvist (SD) skriver bra om den här trådens "liberalkonservativa" stofilers favoritblaska:

http://avpixlat.info/2012/03/01/axes...vilja-bekampa/

Det är bara att hålla med och minnas varför jag inte prenumererar längre. Tidningen fick mig helt enkelt att somna. Bloggen var lite bättre men tappade intresset när kommentarerna försvann.
Citera
2012-03-01, 19:35
Medlem
Autochthons avatar
DN:s globalist-hispanofile Anders Bolling har t.o.m. ett bokmanus färdigt med samma tema som den av StuG citerade DN-artikeln. Man kan dock anta att det även i bokform stannar vid abstrakta floskler ā la "världens tilltagande gränslöshet", "mänskligheten håller på att bli integrerad" och "öppenhet" (som "öppnar stora möjligheter").
Lyckligtvis har förlagen än så länge varit "svårflirtade"!

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Bolling
Jag har faktiskt haft ett nytt manus klart i ett halvår, men förlagen har varit svårflirtade. Kanske anses ämnet lite svårt att greppa. Det handlar om världens tilltagande gränslöshet.

Jag har förvånats över att det trots allt tal om globalisering dras ganska låga växlar på det faktum att mänskligheten håller på att bli integrerad för första gången i världshistorien. Det är ingen liten sak. Det betyder att gränser raseras socialt, politiskt, kulturellt, geografiskt, ja på alla områden. Det där gör saker med oss. En del skräms av att inte längre kunna fly in i väldefinierade grupper, lag, nationer, kön eller raser. De skräms av att inte längre kunna komma undan, av att vi i allt högre grad måste ta ansvar för vad vi säger och gör. De blir xenofober, extremister eller rabiata traditionalister. Men de flesta av oss tror jag bejakar öppenheten, för den öppnar stora möjligheter.

http://www.breakfastbookclub.se/2011...nders-bolling/

Hur en 08-boende villaägare med hycklande och verklighetsfrånvända extremsocialliberala böjelser skulle kunna vara kompatibel (och "integrerad" - vad nu det betyder i sammanhanget) med resten av "mänskligheten" känns lite oklart. Men man får verkligen hoppas att Anders Bolling kommer att få ta ansvar för vad han sagt och gjort.
Citera
2012-03-01, 20:22
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autochthon
DN:s globalist-hispanofile Anders Bolling har t.o.m. ett bokmanus färdigt med samma tema som den av StuG citerade DN-artikeln. Man kan dock anta att det även i bokform stannar vid abstrakta floskler ā la "världens tilltagande gränslöshet", "mänskligheten håller på att bli integrerad" och "öppenhet" (som "öppnar stora möjligheter").
Lyckligtvis har förlagen än så länge varit "svårflirtade"!

Hur en 08-boende villaägare med hycklande och verklighetsfrånvända extremsocialliberala böjelser skulle kunna vara kompatibel (och "integrerad" - vad nu det betyder i sammanhanget) med resten av "mänskligheten" känns lite oklart. Men man får verkligen hoppas att Anders Bolling kommer att få ta ansvar för vad han sagt och gjort.

Ja, herregud. "Förlagen svårflörtade". Bolling är en karikatyr. Nästan lite synd om honom då han tycks sakna tillräckligt mycket självkritik. Påminner om en frireligiös med flammande blick och fradga i mungipan.
Man kan läsa Timbro-Uvells alster istället.
Förlagen inser kanske att de inte kan sälja konserverad gröt med en blandning av högstadieförnumstighet och politikerfloskler som var passé för tio år sen. Konstigt att inte DN är smartare än så, men de går väl ut lite trevande i "stora mörka identitärskogen". Men vad skall de göra? De har bara en sliten kartong med halmgubbar och "hat"-etiketter att komma med. Lite som när det där gamla julgranspyntet åker fram, som skulle bytts ut för länge sen. Och det är minerad mark; de vet att vapnen kan vändas mot dem själva.
Senast redigerad av StuG 2012-03-01 kl. 20:24.
Citera
2012-03-01, 21:19
Medlem
nakenbadares avatar
Citat:
Jag vet inte om man, bland vissa kultursideskribenter, är ute efter att göra punkten Dagens Breivik till ett viktigt inslag i argumentation eller om det bara är lite väl ofta förekommande olyckor i arbetet. Statistiken talar för det första. Senast ut var Moa Matthis som på DN:s kultursidor stoltserade med sin okunskap och svingade friskt mot allt som hon uppfattade som till höger om socialdemokratin.

Citat:
Att befinna sig i en politisk debatt på våra kultursidor är som att försöka kliva över träskmark, man upptäcker ganska snabbt att man sitter fast med båda benen och kommer att sugas ner i dyngan. Det tar kraft och man blir oförtjänt smutsig. Men det är för sent att dra sig ur

http://www.dn.se/nyheter/dilsa-demir...n-kulturdebatt
Citera
2012-03-01, 21:30
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Antalet invånare i hela Mora kommun var vid det senaste årsskiftet 20 115 personer. I de centrala delarna av Mora bor ca 11 000, på Sollerön ca 1 700, i Venjan ca 650 och ca 1 250 i Våmhus.

http://www.mora.se/Kommun--politik/K...ta/Befolkning/

Citat:
I samband med Vasaloppet tredubblar Mora sin befolkning. Och så här vill Moras politiker ha det jämnt. Tillsammans med en konsultbyrå har kommunen utformat en vision om att Mora ska ha över 80 000 invånare om tio år.
"Måste tro på sina mål"
– Vi pratar om regionstaden Mora. Vi är redan idag en form av huvudstad i den här geografiska regionen som är runt Mora, och det är den vi tar avstamp på för att se till att växa. Det säger Bengt-Åke Rehn, som är socialdemokratiskt kommunalråd i Mora.
Tror du att ni kommer ha 85 000 invånare om tio år?
– Ja om man inte tror på de mål man sätter ska man inte sätta dem. Det som också finns med i undersökningarna är unika bilder och Moraborna gillar sitt Mora. Och det är en hög andel Morabor som kan rekommendera andra att flytta hit, säger Bengt-Åke Rehn.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4993252
Citera
2012-03-01, 21:30
Medlem
nakenbadares avatar
Citat:
Tre måltavlor har utkristalliserat sig för Europas högerradikala: muslimerna, romerna och den så kallade eliten.

http://www.dagensarena.se/innehall/i...are-maltavlor/
Citera
2012-03-02, 16:55
Medlem
Durgas avatar
Vet inte om det var i denna tråd jag läste om den förmodade mediaagendan (judiska!?) att medels en samfälld och ihållande attack få bort Juholt på grund av att han "kanske" inte omhuldade det mångkulturella experimentet.
Hur det nu än var med det ena eller andra syns det som om det gått i stöpet.
Är då denna Löfven fågel eller fisk och hur ska nu den samfällda media strategin gruppera sig , onekligen trasslar dessa news till det en aning.

"Stefan Löfven kommer att ge Håkan Juholt en ny framträdande position i partiet. Det avslöjar den nye partiledaren i en intervju med Östran/Nyheterna.

Politik Enligt Stefan Löfven har han en mycket bra relation med sin företrädare Håkan Juholt. De båda "träffas, talar i telefon och sms:ar ofta", berättar Löfven i intervjun.

"Det vi talar om nu är vilken plats han ska ha i laget. Vi har lovat varandra tid att fundera. Han är ju en agitator av Guds nåde", säger S-ledaren till Östran/Nyheterna.

På frågan om det kommer att bli "en ny framträdande position för Håkan Juholt", svarar Stefan Löfven:

"Ja, det är självklart. En person med en sådan kaliber måste partiet ta tillvara. Det är resursslöseri att inte göra det."

"Jag ser fram mot att han ska göra ett bra arbete. Han har mycket fina egenskaper och tillför partiet mycket. Nu funderar Håkan på vad han vill göra. Och så ska det passa in i laget förstås", säger Löfven till tidningen.

Håkan Juholt har inte kommenterat morgonens S-utspel.

http://www.ostran.se/nyheter/Kalmar/...-av-Guds-naade
Citera
2012-03-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
text

Jag är på din linje. Jag tror inte heller att Stefan Löfven tillhör den nya världsordningen, men jag är öppen för att jag kan ha fel. Den här Europakten som folk hetsar upp sig över är i praktiken helt betydelselös. Den innebär inga rättsliga förpliktelser för Sverige. Att regeringen ville att Sverige skulle vara med berodde som jag ser det på två skäl. Dels ville man visa Europa att vi är med på tåget. Dels ville man skicka en signal till den svenska valmanskåren att Sverige är med fullt ut. Om Sverige stod vid sidan av i någon detalj så skulle det kunna växa till en opinion som vill att Sverige ska lämna EU helt och hållet, och det vill man inte riskera.
Citera
2012-03-03, 16:51
Moderator
Siegfrids avatar
Om bashing av Sd-politiker skriver Ola Mårtensson i Västerviks-tidningen:
http://www.vt.se/opinion/kolumn/?articleid=6328482
Citat:
I andra politiska frågor finns det mellan och inom partierna gråskalor i ståndpunkterna. Det kan gälla skolpolitik, skattepolitik, arbetsmarknadspolitik. När det gäller svensk invandrings- och flyktingpolitik gäller två ståndpunkter, då är gråskalan ingen skala utan enbart motpoler. Det är SD på ena sidan, de andra på den andra. Det finns ett sätt att vara generös på. Punkt. Så kan det väl omöjligt vara?

Jag tror att denna strategi och detta tankesätt är helt fel, såvida de andra partierna inte har en agenda som innebär att de egentligen vill se ett växande SD. Det går inte att ropa "Hitler lever" när en sverigedemokrat äntrar en talarstol och ifrågasätter den förda politiken. Det är varken sakligt eller seriöst.

Det är bara för dåligt när folkvalda inte klarar av att diskutera sakfrågor utan faller in i ett ovärdigt och allt för fluffigt och floskelrikt argumentationssätt. Saklighet måste gälla - också i svåra frågor. Snälla, till nästa gång när flykting- och invandrardiskussionen drar igång i fullmäktige, lämna vapenexporten, pizzan, vallonerna och Hitler hemma.
Citera
2012-03-03, 20:35
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Om bashing av Sd-politiker skriver Ola Mårtensson i Västerviks-tidningen:
http://www.vt.se/opinion/kolumn/?articleid=6328482

Det var det bästa jag läst i svensk press i år. Samtidigt som man fylls av glädje att se denna klarhet i gammelmedia påminns man om hur ohjälpligt efter våra kommunpolitiker runt om i alndet är. Är det månne en kombination av håg ålder, intellektuell stimulans bestående av partierna medlemstidningar i kombination med ett fjäskande inför Stockholm att vara Tillräckligt Goda. Påminner om häxprocesserna eller hur folk gråter entusiastiskt i Nordkorea. (Eller om genuspolischefen som åkte fast för våldtäkt...)
Citat:
De verkliga bottennappen i diskussionen stod två moderater för. Jonas Törngård talade om sitt Vallonblod och sade "Om SD hade haft någon makt i början av 1600-talet, då tror jag nog inte att många av oss skulle suttit här". Välkommen till snillen spekulerar, vad är det för argumentation om en motion som handlar om flyktingmottagande anno 2012. Efter detta intog Mary Lundbäck talarstolen. Känslosamt startade hon. Men föll i Hitlergropen när hon fortsatte: "Jag tänker - Hitler lever, så han kommer tillbaka, ska det bli ett blodbad?"

Att hålla sig med denna typ av argumentation är att inte ta debatten på allvar. Det är den högsta beslutande församlingen i vår kommun vi talar om. Det är ingen privat diskussionsklubb som enbart ses för sitt eget höga nöjes skull.
....
Jag tror att denna strategi och detta tankesätt är helt fel, såvida de andra partierna inte har en agenda som innebär att de egentligen vill se ett växande SD. Det går inte att ropa "Hitler lever" när en sverigedemokrat äntrar en talarstol och ifrågasätter den förda politiken. Det är varken sakligt eller seriöst.

Det är bara för dåligt när folkvalda inte klarar av att diskutera sakfrågor utan faller in i ett ovärdigt och allt för fluffigt och floskelrikt argumentationssätt.

Det här funkade på politiskt ointresserade högstadietjejer. På 90-talet.
Citera
2012-03-04, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Och där hamnade Kyrkans Tidning i Beriviklägret enligt den fanatiske Anders Lindberg på AB:
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle14452700.ab

Hahaha! Alltså kommentarerna på den artikeln låter ju som rena parodin! Är de där människorna verkligen på riktigt? Från kommentarsfältet:

Citat:
Lennart Samuelsson:
Mats Holm att Helle Klein fick sluta på Kyrkans Tidning innebär väl inte att Kyrkans Tidning är en rashatartidning? Du får väl lugna dig lite!

ˇ torsdag kl. 10:49

Citat:
Mats Holm : Toppkommentator ˇ Göteborgs Universitet
Det+Acceptansen av Edlund och införandet av hennes skrift=Rashat.

Tidningen är en skam för kyrkan."
Senast redigerad av Akvamarin 2012-03-04 kl. 03:03.
Citera
2012-03-04, 08:02
Medlem
Med anledning av den ständiga debatten om svenskhet.

En lågmäld hyllning till landets tynande ledkultur, dagen till ära:

http://www.newsmill.se/artikel/2012/...-manliga-f-ste

Citat:
Det är sådan han är, den svenska skidåkaren: en välutbildad, friluftsintresserad, teknik- och prylfascinerad man. Hela kulturen är som en fläkt från ett vänligt 50-tals folkhem. Alla är snälla och hjälpsamma och den egna termosen står högre i kurs än en köpt kaffe latte. Skyltningen kring spåren är för oinvigda lätt obegriplig. Små märkliga färgglada trekanter eller fyrkanter som hänger huller om buller. Har man inte vuxit upp med vandringar i skog och mark förstår man inte riktigt vad som är start eller mål eller hur långt man har åkt. Man behöver vara svensk i flera led för att verkligen begripa. Anläggningar för längdskidåkning präglas också av svensk enkelhet,
/.../
Längdskidåkningsvärlden är i all sin svenska, diskreta elitism mycket vänlig och inbjudande. Det är faktiskt bara att spänna på sig ett par skidor, skaffa lite vallahjälp och börja åka. När man sedan – med ett uttryck från riktiga längdskidåkare - "fått tillräckligt många mil i benen" kan man åka Vasaloppet. Och när man väl glider in under skylten med devisen I fäders spår - för framtids segrar, inser man slutligen att man blivit en del av det allra mest svenska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in