2017-10-05, 11:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Ett faktiskt mästerligt stycke retorik om den stora lögnen levererades av den indiskt ättade amerikanen Dinesh Dsouza ganska nyligen. De som är intresserade av hur man kan sammanfatta den stora lögnens princip på ett modernt sätt kan med fördel lyssna på följande:

https://www.youtube.com/watch?v=bRdxyVkzwbM

Han tillintetgör med vackert uppbyggd retorik hela den amerikanska vänsterns historiska rötter. I sanning en mediakrigare av stora mått.
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Konformitet och fåramentalitet i all ära. Men att folk är upptagna låter inte som en rimlig förklaring till den totala avsaknad av hjärnverksamhet som krävs för att villigt suga i sig den smörja som månglas ut av lögnpressen. De har ju uppenbarligen tid att låta sig skedmatas med den antivita propagandan.
”The Big Lie”, den stora lögnen är svår att ta till sig, den lilla lögnen är lätt att avslöja. I Sverige har vi den stora lögnen – uppbyggd av mängder av små lögner.

Jag vill skala bort alla värdeladdade benämningar (nazism, fascism, rasism och så vidare) och börja från grunden. Vi har två sidor, låt oss kalla dem sida A och sida B.
Sida A
Sanning
Fakta
Saklighet
Sida B
Lögn
Godtycke
Härskarteknik
VARFÖR väljer så många sida B i Sverige?
Citera
2017-10-05, 11:14
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
"Jag ska knulla det här landet"

Ja så låter det ute på landets asylboenden där framtidens spetskompetens bor innan dess de släpps lös bland intet ont anande svenskar.

"Aftonbladet söker migrationsverket för att höra vad dom ska göra för att förbättra säkerheten för sina anställda...." - dom spriger som katten runt het gröt.

Det uppenbara vore väl att skicka tillbaks varenda jävel, eller?

Men det är att "komma med enkla lösningar på svåra problem", men som vanligt finns ingen lösning på det här problemet heller. Iallafall ingen som för regeringen är politiskt godtagbar. Ännu.
Citera
2017-10-05, 11:17
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
De flesta våldsdåd på flyktingförläggningar har dessutom varit mellan olika, icke-svenska, folkgrupper. Så även där blir det ju väldigt festligt att se hur man kommer att väva in sig i diverse lögner & idiot-teorier så att man kan komma fram till att enbart svenskar kan bryta mot lagen om "hets mot folkgrupp".

Att det är många icke-svenskar som begår brott mot andra asylsökargrupper är känt. Men det är ju inte därför Morgan är ute nu. Frågan är om inte planen är att försöka få dom här tre göteborgsbombarna att ha begått terroristbrott. Kan man hävda det kan man hävda att NMRs medlemmar består av terrorister och då är - taa daaa...NMR en terrororganisation som skall förbjudas.
Citera
2017-10-05, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
”The Big Lie”, den stora lögnen är svår att ta till sig, den lilla lögnen är lätt att avslöja. I Sverige har vi den stora lögnen – uppbyggd av mängder av små lögner.

Jag vill skala bort alla värdeladdade benämningar (nazism, fascism, rasism och så vidare) och börja från grunden. Vi har två sidor, låt oss kalla dem sida A och sida B.
Sida A
Sanning
Fakta
Saklighet
Sida B
Lögn
Godtycke
Härskarteknik

Det finns många svar på den frågan. Några listar jag nedan:

- Det är farligt att avvika från gruppens uppfattning. Utstötningsmekanismer träder in.

- Personliga relationer tar skada, gräl med frugan, vänner och barn.

- Det är (bokstavligt talat) jobbigt att byta uppfattning. Det kräver mycket arbete
och stor mental ansträngning att byta falsk information mot annan information.

- Karriärmässiga fördelar och annan personlig vinning.

En början i vart fall.
Citera
2017-10-05, 11:30
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
//..//

Om du lyssnat på Dinesh D'Souza så ser du ju att vi har "den stora lögnen" även i Sverige. Jag nämnde till dig förrut, tänk om allt du vet efter andra världskriget är en lögn? Dinesh gick också tillbaka så långt och pekade på den stora lögnen han såg med hur man gör fascism och nazism till högerideologier för att distansera det demokratiska partiet från hemskheterna. Detta trots att både fascism och nazism var vänsterföreteelser vilket han ju pekade på med kopplingarna till amerikansk vänster och det demokratiska partiet och deras "progressives". Man pekar ut "högerextremism" som det farligaste farliga.

Det gör Socialdemokratin i Sverige också. Fenomenet finns också här, med AFA, Expo och övrig facsistoid kaozvänster, men även här ska vi måla ut högerextremistisk nazism som det farligaste farliga. Dinesh nämnde ju att det ännu farligare var fascismtendenserna som nu finns inom samhällsinstutitioner och rätts- och utbildningsväsen. Vi har exakt samma problem här.

Varför så många väljer alternativ B? Det handlar om makt. Att ha makten, och att behålla makten.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-10-05 kl. 11:37.
Citera
2017-10-05, 11:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det finns många svar på den frågan. Några listar jag nedan:

- Det är farligt att avvika från gruppens uppfattning. Utstötningsmekanismer träder in.

- Personliga relationer tar skada, gräl med frugan, vänner och barn.

- Det är (bokstavligt talat) jobbigt att byta uppfattning. Det kräver mycket arbete
och stor mental ansträngning att byta falsk information mot annan information.

- Karriärmässiga fördelar och annan personlig vinning.

En början i vart fall.
Ja, den listan är ju rimligen fullt tillräcklig. Uppenbart har detta lett till ett ”vi-och-dom”-tänkande i Sverige. Jag citerar mig själv från tråden om Facebook-gruppen #jagärhär:
Citat:
Jag uppfattar att #jagärhär och deras gelikar har ett mycket starkt ”vi-och-dom”-tänkande som omöjliggör all saklig debatt. ”Spegelförsvar” är ett bra ord – de tar bara argumenten, vänder på dem och skickar tillbaka dem. Och så dessa ständiga personangrepp, ”ad hominem”, ”guilt by association” och så vidare. De använder inga sakliga argument, bara förakt och hat mot åsiktsmotståndaren. Det är oresonligt och skoningslöst.

Det påminner om Lucifer-effekten:
Lucifereffekten har genom en bok av den US-amerikanske psykologen Philip Zimbardo, The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil, blivit en term för hur ondskan överväldigar enskilda individer om de ingår i ondskefulla sociala system. Det är när man inte bara tillåter utan uppmuntrar misshandel och tortyr, nollning och mobbning vid internatskolor och idrottsföreningar. Även censur och integritetskränkande kontroll av människors förenings- och privatliv kan räknas hit - som i Östtyskland under sovjettiden.

http://www.psykologiguiden.se/psykol...ucifereffekten
Notera speciellt: Även censur och integritetskränkande kontroll av människors förenings- och privatliv kan räknas hit - som i Östtyskland under sovjettiden.

Såvitt jag begriper är enda sättet att komma tillrätta med detta att visa sanningen och avslöja lögnarna. För detta behövs en ändamålsenlig plattform. VAD behöver det vara för plattform?
Citera
2017-10-05, 11:31
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Det är en viktig sanning som man måste ta till sig om det ska vara möjligt att gå vidare. Oavsett vad det beror på. De flesta svenskar är ointresserade av politik och förlitar sig på att våra ledare sköter det i vårt intresse.

Jag tror även att merparten av våra ledare också har accepterat och omfamnat den stora lögnen om mångkulturens välsignelser.
Det är en lågoddsare minst sagt. Tydligen är de iaf tillräckligt intresserade för att förkovra sig i eländet. Men visst är konformitet och auktoritetstro såväl problem som delförklaringar, eller utmaningar om man så vill. Jag själv erinrar mig att Herman Lindqvist uttryckte det så att "svenska folket är extremt fegt, det saknar civilkurage, människorna är extremt konflikträdda, få vågar säga vad de tycker". Nog ligger det något i detta och jag är benägen att söka förklaringar i den dåliga självkänsla som ligger bakom detta. Den som saknar självkänsla tenderar lätt att hänfalla till handlingar som är självdestruktiva. Och vi kan också i sammanhanget diagnosticera det dåliga beteendet i termer av etnomasochism, logofobi osv.
Citera
2017-10-05, 11:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Att det är många icke-svenskar som begår brott mot andra asylsökargrupper är känt. Men det är ju inte därför Morgan är ute nu. Frågan är om inte planen är att försöka få dom här tre göteborgsbombarna att ha begått terroristbrott. Kan man hävda det kan man hävda att NMRs medlemmar består av terrorister och då är - taa daaa...NMR en terrororganisation som skall förbjudas.
Vilket ju vore perfekt för NMR-pojkarna. Då får dom gratis körkort, förtur i bostadskön & avkopplande låtsasjobb, precis som IS-veteranerna.
Citera
2017-10-05, 13:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag nämnde till dig förrut, tänk om allt du vet efter andra världskriget är en lögn? Dinesh gick också tillbaka så långt och pekade på den stora lögnen han såg med hur man gör fascism och nazism till högerideologier för att distansera det demokratiska partiet från hemskheterna. Detta trots att både fascism och nazism var vänsterföreteelser vilket han ju pekade på med kopplingarna till amerikansk vänster och det demokratiska partiet och deras "progressives". Man pekar ut "högerextremism" som det farligaste farliga.
[...]
Varför så många väljer alternativ B? Det handlar om makt. Att ha makten, och att behålla makten.
Det hela är ganska logiskt om man tänker efter. Nazism, fascism, kommunism, globalism och så vidare handlar i grunden om utopism.

Det handlar om en strävan efter ett utopiskt framtida samhälle där Värdegrunden råder. Massorna behöver övertygas om det nödvändiga i åtgärderna på vägen dit.

I Nazityskland var värdegrunden att vissa människor är bättre än andra. Vår nutida värdegrund är att alla istället är lika mycket värda. I Nazityskland offrades människor. I Sverige offras välfärdsstaten, vilket också leder till att människor offras.

”Same but different” – allt handlar om enskilda människors makt. Att klistra utopisternas tidigare misslyckande på sina meningsmotståndare är uppenbarligen ett effektivt vapen. Utopisterna är ganska ondskefulla typer kan man tycka.
Citera
2017-10-05, 14:28
Avstängd
sherms avatar
Citat:

Jag vill skala bort alla värdeladdade benämningar (nazism, fascism, rasism och så vidare) och börja från grunden.

Därför att det var den sidan som gick segrande ur andra världskriget och det är den sidan man alltjämt har följt sedan dess. Mig veterligen var det också just Adolf Hitler som, på temat om judarna och deras lögner, först påtalade "den stora lögnen": it remained for the Jews, with their unqualified capacity for falsehood, and their fighting comrades, the Marxists.. (se Mein Kampf).

Citat:
Frågan är hur målgan ska lyckas med konststycket att definiera syndikalister som en folkgrupp och personer som lämnat en organisation, som aktiva medlemmar.

Nordiska Motståndsrörelsen går nu ut på sin hemsida och bemöter Schibsteds förtalskampanj.
Citat:
Media. Efter en intensiv hets- och lögnkampanj mot Motståndsrörelsen proklamerar nu Aftonbladet och Svenska Dagbladet stolt att regeringen väljer att agera efter deras direktiv. Samtidigt försöker man återigen att felaktigt peka ut organisationen som terroristisk och ansvarig för brottsliga handlingar.
https://www.nordfront.se/aftonbladet...a-direktiv.smr

Inte minst konstateras här att de båda tidningarna till synes står på olika sidor av det politiska landskapet (och för den delen det så kallade mediekriget), men att de har en och samma ägare samt genom ägardirektiv bedriver en kampanj för att få ett litet marginellt oppositionsparti förbjudet. Om vi då skalar bort alla värdeladdade benämningar, dvs själva förtalsgrunden, så kan förklaringen till frågan om varför kampanjen bedrivs återfinnas i Nordiska Motståndsrörelsens partiprogram.

Artikeln på Nordfront är också intressant i bemärkelsen att det judiska mediekonglomeratet i sin kampanj introducerar ett koncept från en sciencefiction roman, pre-crime, som föranledning till att bedriva omfattande förföljelser utav oppositionella.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precrime
Citera
2017-10-05, 14:33
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Det handlar om en strävan efter ett utopiskt framtida samhälle där Värdegrunden råder. Massorna behöver övertygas om det nödvändiga i åtgärderna på vägen dit.

Du måste skilja på mål och medel. Värdegrunden är inte målet - värdegrunden är för att hålla folk i ledet. Målet är att ha makten så länge som möjligt. Jag tror inte det finns någon "framtidsbild" av ett samhälle hos våra politiker längre.

Makten handlar i den "liberala demokratin" att berika sig själv så mycket som möjligt under den tid man har vid köttgrytorna. "Kriget mot terrorismen" är den enskilt största scam för att stjäla skattepengar från det allmänna för att berika det privata genom tiderna. I Sverige har vi inga riktiga krig, vi lekte bara lite krig med obeväpnade JAS i Libyen. Men vi har privatiseringar och utförsäljningar som berikar våra politiker.

Det "sammhällsbyggande" målet är borta. Vi har hört Löfvén mumla om att "vi ska inte avveckla den svenska modellen, vi ska utveckla den"; direkt stulet av Palme, för det finns att Palme säger exakt det på ett diabildband från Pogo Pedagog.

Citat:
”Same but different” – allt handlar om enskilda människors makt. Att klistra utopisternas tidigare misslyckande på sina meningsmotståndare är uppenbarligen ett effektivt vapen. Utopisterna är ganska ondskefulla typer kan man tycka.

Ja, det kan man tycka, men jag tror inte dom är utopister utan opportunister. Det visar sig nu när Socialdemokraterna inför steg för steg av "nazistpolitik" som för en tid sedan inte var värdegrundskompatibel alls, men samhällsinstutitionen "public service" gjorde en fin helomvändning när det skulle stängas gränser i spåren av flyktingkrisen. Vi kommer att få se mer sånt, för när repatrieringspolitiken tar fart kommer våra journalister mangrant att hålla käften och inte berätta om enskilda fall ackompanjerade av snyftfiolmusik.

Du måste förstå att maktens män och media behöver varandra. Byter makten ståndpunkt i en fråga byter media ståndpunkt till samma sak. Byter media ståndpunkt, faller makten, och det är varken makten eller media intresserade av. Det är därför jag tjatar om att du kan sluta tro att det kommer att gå att "reformera media"; makten och media är beroende av varandra. Så det som vi måste göra är att skapa ett nytt etablisemang med nya egna kanaler ut till folket. Det är därför vi ser tillväxten i alternativ media.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-10-05 kl. 14:36.
Citera
2017-10-05, 15:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Mig veterligen var det också just Adolf Hitler som, på temat om judarna och deras lögner, först påtalade "den stora lögnen": it remained for the Jews, with their unqualified capacity for falsehood, and their fighting comrades, the Marxists.. (se Mein Kampf).
Det behöver redas ut VAD som egentligen gick snett i Tyskland och VARFÖR. Jag tror att det är centrala frågor som behöver en egen tråd (om det inte redan finns).

Citat:
Du måste skilja på mål och medel. Värdegrunden är inte målet - värdegrunden är för att hålla folk i ledet. Målet är att ha makten så länge som möjligt. Jag tror inte det finns någon "framtidsbild" av ett samhälle hos våra politiker längre.
Precis. ”Värdegrunden” är en omöjlig paradox. Den är bara ett sätt att lura folk. De som använder den kan inte ens förklara den. Granskning Sverige har ju tydligt visat det. Det är förmodligen därför de ”politiskt korrekta” hatar Granskning Sverige.

Citat:
Ja, det kan man tycka, men jag tror inte dom är utopister utan opportunister.
Sant. Opportunister kan vara en mer adekvat benämning än utopister. Låt oss titta på en definition:
Opportunism innebär en klandervärd och oriktig anpasslighet (principlöshet) efter för tillfället rådande omständigheter och maktförhållanden. En opportunistisk politiker nöjer sig med att yrka sådana åtgärder som har utsikt att kunna vinna gehör hos den stora massan och sedan genomdrivas. Men detta kan också, beroende på omständigheterna, vara ett uttryck för ett pragmatiskt synsätt. Opportunism syftar på självintresse och oftast ointresse för konsekvenserna och uttrycket sammanblandas ibland även med populism. (Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Opportunism)
Allt kokar ner i skoningslös egoism såvitt jag begriper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in