Kommenterar Göran Greiders ledare i ETC:
https://www.etc.se/ledare/asiktskorridoren-ar-stangd
Citat:
Åsiktskorridoren är stängd
Den allra smalaste åsiktskorridoren idag gäller vilket slags samhälle vi ska ha. Doktrinär marknadsliberalism har blivit det normala.
Global liberal världsordning är ett annat namn. Och där håller jag med Greider om åsiktskorridoren om världsordningen, men bara i MSM.
Men: Välkommen till FB och andra alternativa media för här har vi sedan länge insett den agendan.
Citat:
Och att det finns en rad åsiktskorridorer tror jag tyvärr är sant. Jag märkte av det hösten 2015 när jag var en av dem som tyckte det var rätt av regeringen att strama åt migrationen. Hade det kommit 160 000 flyktingar till Sverige även 2016 hade antagligen SD snart legat på 30–40 procent i opinionen och ganska snabbt hade den rödgröna regeringen ersatts av en högerregering som med tiden skulle cementerat en direkt främlingsfientlig agenda i svensk politik.
Politik enligt GG handlar om makt. Inte om landets väl. Det är det som gör att vi tappar förtroendet för politiker. Folk vill inte reduceras till att bejaka makt för andra för maktens skull. Oavsett om det är globalister eller politiker. Politiskt makt är ett medel och inte ett mål i en demokrati.
Citat:
Problemet är att utrymmet för nyanseringar och alternativ är nästan noll i vissa frågor. Det är som om det finns en Facebookkultur som består i att antingen gillar man något eller så ogillar man det. För eller emot, ingenting annat existerar. Det går inte att hitta någon knapp på sociala media för valet: ”Det här måste jag tänka på lite innan jag tar ställning.” All komplexitet går förlorad.
Och vem har främst drivit denna linje inom politiken? Jo regeringspartierna och vänstern.
Och man fortsätter på precis samma sätt. Dogmatisk plakat. Och då talar jag inte om alkoholkonsumtion utan om argumentationen. Dogmatisk plakatpolitik.
Och här kommer moralargumentet. Utan djupare analys:
Citat:
Själv anser jag exempelvis att det är Sveriges förbannade plikt att låta de ensamkommande flyktingarna stanna i landet istället för att utvisas till ett Afghanistan där de oftast aldrig ens bott. Ett avgörande skäl till att de sökte sig just till Sverige var den generösa svenska flyktingpolitiken och då får Sverige ta konsekvenserna av det. Det är det enda moraliskt rimliga. Men jag tror också att det var rätt att skärpa flyktingpolitiken hösten 2015.
Citat:
Detta är den pragmatiska och på sätt och vis moraliska linjen: Det går inte att vara helt konsekvent när det gäller liv och död. Och fortfarande är det så, och kommer att vara det i generationer, att den europeiska kontinenten kan och bör ta emot många miljoner flyktingar varje år genom att dela upp mottagandet solidariskt mellan de olika länderna.
Bara rätt ut i luften. Utan någon som helst analys. Och han klagar på att komplexitet i frågeställningar går förlorad.
Men låt oss använda en annan ETC artikel för att göra frågan lite mer komplex:
Citat:
Afrikas befolkning växer så det knakar
Inom runt 70 år beräknas Afrikas befolkning öka från en miljard till fyra
...
– Det ställer stora krav på hur afrikanska länder nationellt och regionalt kommer kunna hantera sin befolkningsökning. Jag tror absolut att det kommer leda till mer migration, både internt och från kontinenten, men det är bara en liten procent som väljer att fly. Den stora frågan kommer handla om hur länderna utvecklas,
...
Vad kommer den växande befolkningen leda till?
– Jag kan bara spekulera i det, men migration är en möjlig utveckling. Fler och fler kommer emigrera om de inte kan försörja sig i sina hemländer. Men om Afrika kan vara en stabil plats för investeringar så finns det inget som säger att vi inte skulle kunna se samma utveckling i Afrika som vi har sett i Asien.
Den största anledningen till den stora befolkningsökningen är att barnafödseln är på väldigt höga nivåer i afrikanska länder, något som är kulturellt betingat
https://www.etc.se/utrikes/afrikas-b...-sa-det-knakar
Migrationen beror på ett politiskt-kulturellt misslyckande i de länderna som migranterna lämnar. Men vari ligger det moraliska att vi i Sverige skall betala priset för det politiska och kulturella misslyckandet? Varför skall den kulturen befolka Sverige? Skall Europa ta emot 3 miljarder människor utifrån en "moralisk" solidaritet?
Var finns moralen och var finns solidariteten i det?