Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Aftonbladet har fått ihop en rad artiklar om nästan samma sak. Det är nästan som en kampanj.
En kampanj där migration och flyktingfrågan medvetet lämnas utanför. Det är därför mer en kampanj för att klä samma politik i nya ord .

Helt klart pågår en omformulering av det politiska budskapet. Men ändå inte ett ord om den stora "utmaningen". Mångkulturen.

Det kommer inte att lyckas. Ty anden är släppt ur flaskan och de har redan slarvat bort sina önskningar på naiv ytlighet.

Kan det verkligen vara så illa ställt med vänstern egentligen? Jag har tänkt tanken men inte vågat/velat dra den skruven i botten. Av onda ting så föredrar jag definitivt en vänster som på patetiskt vis förgäves försöker bedriva "klassisk " vänsterpolitik trots invandringen, snarare än en vänster som låtsas som att Mångkulturen inte finns och låtsas att vi befinner oss i en folkhemsbyggnad a la homogent 50-tals Sverige och vill bedriva "klassisk " vänsterpolitik trots att förutsättningarna dramatiskt förändrats/ omöjliggjorts (med vänstern som de ivrigaste påhejarna av förändringen) . En sådan vänster känns det lönlöst att få till stånd någon form av meningsfull vapenvila med.

Jag hoppas din "synkrona" syn på tillvaron är fel i detta avseende. En höger som hummar och säger "hmmmmmm. ...... harkll...... dessa Sverigedemokrater får vi kanske tvingas prata med för att bringa lite ordning på saker och ting" kan jag leva med. Men en vänster som kör massinvandringens förintelseförnekekelse och som fortfarande har något att säga till om 😨 ? Bevare oss alla i så fall.
Senast redigerad av Runningonempty 2017-05-09 kl. 23:46.
Citera
2017-05-10, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Kan det verkligen vara så illa ställt med vänstern egentligen? Jag har tänkt tanken men inte vågat/velat dra den skruven i botten. Av onda ting så föredrar jag definitivt en vänster som på patetiskt vis förgäves försöker bedriva "klassisk " vänsterpolitik trots invandringen, snarare än en vänster som låtsas som att Mångkulturen inte finns och låtsas att vi befinner oss i en folkhemsbyggnad a la homogent 50-tals Sverige och vill bedriva "klassisk " vänsterpolitik trots att förutsättningarna dramatiskt förändrats/ omöjliggjorts (med vänstern som de ivrigaste påhejarna av förändringen) . En sådan vänster känns det lönlöst att få till stånd någon form av meningsfull vapenvila med.

Jag hoppas din "synkrona" syn på tillvaron är fel i detta avseende. En höger som hummar och säger "hmmmmmm. ...... harkll...... dessa Sverigedemokrater får vi kanske tvingas prata med för att bringa lite ordning på saker och ting" kan jag leva med. Men en vänster som kör massinvandringens förintelseförnekekelse och som fortfarande har något att säga till om 😨 ? Bevare oss alla i så fall.

Svårt att säga när det gäller vänstern. Det troligaste är väl att tillräckligt många på aftonbladets redaktion pratat ihop sig försiktigt kring hur man får tycka. Inte konspiratoriskt, utan så där ängsligt när man är rädd men vill kolla med alla andra vad som är ok att vara öppen med.

Men det kan lika gärna handla om copypaste-journalistik från USA. Att delar av vänstermedia svängt lite där och våra svenska journalister översätter vad som sägs där. En del av det synkrona tror jag beror på att svensk media gör rätt lite eget arbete utan skriver USAs media om Hillary som en frälsare så gör svensk media det också. Det märks lite på hur stort de blåser upp amerikanska val trots att svenskarna oftast är rätt ointresserade.
Citera
2017-05-10, 08:34
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Kan det verkligen vara så illa ställt med vänstern egentligen? Jag har tänkt tanken men inte vågat/velat dra den skruven i botten. Av onda ting så föredrar jag definitivt en vänster som på patetiskt vis förgäves försöker bedriva "klassisk " vänsterpolitik trots invandringen, snarare än en vänster som låtsas som att Mångkulturen inte finns
...
En höger som hummar och säger "hmmmmmm. ...... harkll...... dessa Sverigedemokrater får vi kanske tvingas prata med för att bringa lite ordning på saker och ting" kan jag leva med. Men en vänster som kör massinvandringens förintelseförnekekelse och som fortfarande har något att säga till om 😨 ? Bevare oss alla i så fall.

Nu pågår ett uppvaknande men det går väldigt långsamt. Och de går hårt fram mot personer som avviker från officiella bilden. Men vi har facit om hur detta kommer ske.

Ta (S)VT och vården som exempel från en blogg. Jag ändrat på citatordningen från inlägget
Citat:
Den 31 mars skrev SVT Nyheter om Facebook-sidan Rädda Vården, som jag står bakom. På den sidan lyfte vi fram nyheter ungefär som de SVT nu publicerar, från olika tidningar och olika kanaler. Enligt SVT Nyheter var vi en skrämselsida som bara publicerade vårdrelaterade katastrofnyheter, hårt nischat så att alla som följde sidan fick för sig att Sverige stod inför en landsomfattande vårdkollaps. En apokalyptisk stämning på en Facebook-sida där orden kaos och kris var lika viktiga som syre och vatten. Ungefär så.

SVT hängde ut mig med namn, med bakgrund, med min arbetsplats och med ord om att jag bidrog till att trasa sönder samhällsdebatten.
...
Med tjugoåtta artiklar på fem dagar ger SVT en bra bild av hur svensk sjukvård mår. Det är bra att även SVT lägger fokus på tillståndet i den svenska sjukvården. Ett sent uppvaknande.

Alla som lyfter fram den svenska vårdkrisen behövs för att kunna rädda svensk sjukvård. Rubrikerna på SVT Nyheter talar sitt tydliga språk. ”Läkare larmar: Risk att patienter dör” följs upp med ”Sjuksköterskor slår larm: Hjärtpatienter lämnas oövervakade”. Bland de andra artiklarna finns varningsrop i stil med ”Vårdförbundet: Risk för att patientsäkerheten hotas” och ”Anställd slår larm: ”Måste välja vem som skall ramla” och så vidare.
http://iotakt.se/ett-sent-uppvaknande/

I kören sällar sig Aftonbladet med en ledare signerad Eva Franchell:
Citat:
Svensk sjukvård håller på att kollapsa. Patienter ligger i korridorer, duschrum, personalrum eller på helt fel avdelning. Vårdskador är dubbelt så vanliga hos patienter som hamnar på fel avdelning. Vi har ont om sjuksköterskor och brist på sängplatser. Sverige har faktiskt lägst antal vårdplatser i hela Europa.

Det är inte konstigt att sjukvården i mätning efter mätning är den fråga svenska väljare tycker är allra viktigast. Väljarna prioriterar livet, de vill att sjukvården ska fungera och att människor ska överleva.
Det är politikerna som prioriterat ner vården. En gång hade socialministern en tung post och var minst lika viktig som finansministern. Sedan kom Alliansen som lät det minsta och mest konservativa partiet ta ansvar för sjukvården. Under kristdemokratisk ledning förvärrades sjukvårdskrisen, men nedprioriteringen har fortsatt även under Socialdemokraterna. Det har visserligen blivit en miljard här och en miljard där, men vad svensk sjukvård behöver är en haverikommission.
...
Vården behöver en stark socialminister som kan styra upp hela verksamheten.
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/W...ntan-pa-sangar

Mycket skall man höra innan öronen ramlar av. Aftonbladet vill på ledarplats få in en stark ledare för att lösa problem som man tidigare själva blundat och förtigit på grund av politiska skäl.
En stark ledare? Från vänstern?

Översätt det till mångkulturen. När kommer vändningen också i Aftonbladet?
När får vi läsa om kravet på en haverikommission inom migrations och integrationspolitiken i Aftonbladet eller för den delen (S)VT?
När kommer Aftonbladet kräva en stark ledare för att lösa mångkulturproblematiken?
Citera
2017-05-10, 11:32
Medlem
baggebo1s avatar
Anna E Nachman är en av de här populära judarna i tråden. Stolt går hon till försvar för den mohammedanska slöjan:
Citat:
Flygbolaget SAS slöjförbud är egentligen det enda rätta. Varje företag borde få lov att anställa precis vem de vill enligt sina egna kriterier. Nu är det inte riktigt så.

Den som applåderar SAS regler anser sällan att ryska Aeroflot gör rätt när de bara anställer unga, snygga och smala flygvärdinnor. Eller om ett svenskt företag endast skulle anställa män, blondiner eller folk med svenskklingande efternamn. Alltså blir villkor som i princip bara drabbar muslimska kvinnor smygrasism. Säkerhetsaspekten som ibland anförs är löjlig. Är man rädd att slöjan kan falla över ögonen bör man neka alla med långt hår och endast anställa folk med snagg.
https://www.dagenssamhalle.se/kronik...t-stanna-17064

Äntligen får de här mångkulturkritikerna komma till tals. Modigt! En föraktfull släng mot det gamla svenska också:
Citat:
Ofta hörs att man ska ta seden dit man kommer men knätofsarnas tid är förbi och slöjan är här för att stanna. Det är ett faktum vare sig man krumbuktar bakåtsträvande som SAS eller följer med den nya tiden såsom man gör på IKEA, SL och många vårdföretag och livsmedelskedjor.
Fantastiskt. Nu vänder det! Ser ni inte vilka förändringar som sker med alla de här "based jews" som försvarar Sverige och vårt land? Korn, Nachman, Cwejman, Göndör! Fortsätt länka dem här i tråden. Fortsätt förklara att de är vårt hopp mot de svenska kommunisterna och annat slödder.
Senast redigerad av baggebo1 2017-05-10 kl. 11:35.
Citera
2017-05-10, 11:46
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Har Timbro och andra opinionsbildare fått nya instruktioner? Kommer vi få se en ny synkron ompositionering i medierna om mångkulturen? Kommer mediekriget om mångkulturen att annulleras och ersättas med ett mediekrig direkt mot de ansvariga politikerna?
Eli Göndör, fil.dr. i islamologi och medarbetare på Timbro skriver en debatt artikel i Dagens samhälle:

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/d...rojektet-31651
Eli Göndör:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eli_G%C3%B6nd%C3%B6r

Samma tidning och en debattartikel införd dagen innan av Anna Ekelund Nachman,
journalist och liberal debattör med rubriken "Politikerna är skyldiga till Malmös förfall"

http://www.dagenssamhalle.se/kronika...foerfall-31622

Vafalls?
Ren slump? Näe.
Synkront? Ja uppenbart.
Vad är orsaken att helt plötsligt börja argumentera mot mångkultur och ställa politiker tills vars för situationen av idag? Är det regeringens förda utrikespolitik i MÖ som får "vissa" opinionsbildare att hastigt och lustigt börja kritisera regeringen för mångkulturen?

Blir detta därför också DN:s nya linje inom kort?
Tack för ditt kloka inlägg. Jag tror du har rätt. Jag tror att det är helt nya regler nu. Det har vänt! Helt plötsligt vågar de här människorna inte bara kritisera mångkulturen utan också attackera skyldiga politiker.

Sedan den här tråden startades har det hänt så mycket på mediekrigsfronten att man blir alldeles vimmelkantig. Det är ett helt nytt Sverige idag. Jag tror den här tråden har gjort mycket för det svenska debattklimatet. Tack alla deltagare.
Citera
2017-05-10, 11:49
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fantastiskt. Nu vänder det! Ser ni inte vilka förändringar som sker med alla de här "based jews" som försvarar Sverige och vårt land? Korn, Nachman, Cwejman, Göndör! Fortsätt länka dem här i tråden. Fortsätt förklara att de är vårt hopp mot de svenska kommunisterna och annat slödder.

Hur är det med läsförståelsen?
Ser du inte att deras inlägg varje gång ifrågasätts just på grund av agendan?

Lite roligt är det btw att på Nachmans facebook sitter Timbro:s Gönder i Nachmans kök. Korn är vän och kommenterar. Liten värld.
Nästan en utvald värld.
Citera
2017-05-10, 11:56
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Hur är det med läsförståelsen?
Ser du inte att deras inlägg varje gång ifrågasätts just på grund av agendan?

Lite roligt är det btw att på Nachmans facebook sitter Timbro:s Gönder i Nachmans kök. Korn är vän och kommenterar. Liten värld.
Nästan en utvald värld.
OK. Jag godkänner just din rättelse, och ber dig om ursäkt. Men inte tråden. De här människorna har länkats och hyllats i år efter år här. Och vi som klagat raderats.
Citera
2017-05-10, 12:16
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mike70
På tal om judar, noterade att en svensk journalist igår på Twitter refererade till "hebréerna". Första gången jag sett det och jag gissar att det var för att undvika eventuella påhopp.
Jag hittar en träff på twitter. Det är från "David Lindén", en folkmordsförespråkare som blev helt rabiat tillsammans med sina sionistpolare eftersom SvT skrev att Macron var en före detta Rothschildbankir:

https://twitter.com/davidlinden1/sta...69906303877120

Det var inte för att undvika påhopp, utan för att lägga "judehatet i en historisk kontext", typ (hebré var ett vanligare ord förr i tiden). De här terroristerna menar att det är antisemitism att berätta vilka som jobbat på judiska banker.

Lindén är också populär bland tråddeltagarna, för övrigt.
Senast redigerad av baggebo1 2017-05-10 kl. 12:18.
Citera
2017-05-10, 12:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
OK. Jag godkänner just din rättelse, och ber dig om ursäkt. Men inte tråden. De här människorna har länkats och hyllats i år efter år här. Och vi som klagat raderats.

Flera (kanske de flesta?) som skriver i tråden gör (omedvetet eller medvetet) en skillnad mellan sakinnehåll och person.

Sålunda kan ngn skribent uppmärksamma ngt förnuftigt, som ngn har sagt, utan att vederbörande betraktar det primärt som en hyllning till den aktuella personen (en blind höna hittar också ett korn ibland).

Du verkar ha ett *överordnat* tribalt perspektiv, där sakinnehållet är ointressant om det är "fel" person, som yttrar sig. Jag säger inte, att det skulle vara något fel på att ha ett överordnat tribalt perspektiv, men det verkar ibland resultera i missförstånd.
Senast redigerad av Meiji 2017-05-10 kl. 12:20.
Citera
2017-05-10, 13:27
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Det behöver ju inte vara en judisk konspiration

Journalisten Ingrid Carlqvist har berättat i några podd-sändningar att ett gäng etniska aktivister i form av judiska och estniska invandrare initierade mångkultur i Sverige - du har säkert hört talas om David Schwarz?

Ett argument som användes var att judar skulle bli mindre utsatta för pogromer om Sverige blev mångkulturellt för då skulle judar smälta in bland alla andra invandrargrupper. Problemet är att det aldrig har förekommit några pogromer i Sverige. Alltså är det ren och skär ondska att använda pogromer som argument för att göra Sverige mångetniskt. Det som är mest intressant är faktumet att etniska aktivister i andra länder använde samma argument för att göra dessa länder mångkulturella. Danmark, Belgien och Frankrike är några länder som blev mångkulturella samma år som Sverige. Så visst kan man tala om en judisk konspiration across borders. Allt som behövs är att samla ihop bevisen från Sverige och jämföra med bevis från andra länder så kan vi se åt vilket håll de pekar. Någon flashbackgrävare som vill göra det grävjobbet?

Den polske juden David Schwarz använde Bonnierägda Dagens Nyheter som propagandakanal. Så alla ni som hoppas att Anna Dahlberg på Bonnierägda Expressen en dag ska besinna sig och kritisera de som införde mångkultur i Sverige kan glömma det. Anna Dahlberg är och förblir ett opinionshjon som står på familjen Bonniers lönelista. Tror ni verkligen att Anna Dahlberg vågar kritisera ägarfamiljen? För det är ju det som blir kontentan om Anna Dahlborg skulle gå till roten till det onda och berätta vilka som propagerade för mångkultur, hur det gjordes och vilka som hjälpte till.
Senast redigerad av rough-justice 2017-05-10 kl. 13:43.
Citera
2017-05-10, 15:59
Medlem
Martin Klepke, som tydligen ska arbeta på tidningen Arbetet, vilken jag trodde var nedlagd sedan 20 år, men kanske har återuppstått, skriver en rätt så hysterisk krönika i dagens Expressen.
Citat:
För två veckor sedan publicerade Arbetets ledarsida en text om nazisternas närvaro på Bokmässan och i Almedalen. Titeln var ”Sex miljoner judar var uppenbart inte nog” och syftade på arrangörernas märkliga blindhet för nazisternas antidemokratiska avsikter.
Under dagarna som följde fylldes som väntat inkorgen av kommentarer, men inte främst från den förväntade högern utan från vänsteranhängare. Alla hade de samma innebörd, att inte bara judar föll offer för nazisterna.
Som vanligt spekuleras det i att dessa mothugg från vänster var organiserade och detta leder så småningom fram till den påstådda källan som visar sig vara en artikel av Jan Myrdal där han "relativiserar förintelsen".

Det finns flera aspekter av detta. Dels hur lätt det är för en skribent på Arbetet som har en egen plattform till sitt förfogande att få använda en rikstäckande plattform för att bemöta arga läsare om den nationella agendan (värdegrunden) kräver det.

Det andra är naturligtvis rädslan för att vänstern och högern ska gå samman i ett gemensamt ifrågasättande av vissa judiska bilder av historien som inte får ifrågasättas och som kanske har ett underliggande syfte.

Det tredje är den rädsla som blivit närmast hysterisk på DN och andra tidningar om att den populistiska vänstern och den populistiska högern ska inse att de har gemensamma intressen och göra gemensam sak. Mélenchon nämns i artikeln, dock inte Åsa Linderborg som man redan lyckats pressa tillbaka i fållan men jag tror hon förstår att det delvis riktas mot henne.
Citera
2017-05-10, 16:28
Medlem
longbow4ys avatar
Tråden verkar befinna sig mitt i epicentrum. Åsa Linderborg skriver idag i Aftonbladet kultur om SD, Sjunnesson och antisemitism.

Citat:
SD och de intellektuella
Åsa Linderborg om Jan Sjunnessons avhopp
...
Till skillnad från andra högerextrema rörelser i västvärlden lider SD brist på intellektuella. I dag tappade de en av sina få när Jan Sjunnesson meddelade att han hoppar av ”alternativa medier”.

Orsaken, skriver Sjunnesson i sin blogg, är en antisemitisk publicering i Avpixlat.

Jag, som en gång kände Sjunnesson något lite, vet att detta avståndstagande är ärligt. Men texten i övrigt är inte helt hederlig. I slutet framgår att hans tack och hejdå i grunden handlar om att han inte är gångbar på arbetsmarknaden med det belastningsregister som ett liv i SD-kretsarna innebär.
...
Sjunnesson är en notorisk avhoppare; han har fler kasserade partiböcker än de flesta.
....
En allt mer brännande fråga handlar just om antisemitismen, som fått allt större legitimitet sen Steve Bannon fick tillträdde till Ovala rummet. När Vita huset nyligen skulle högtidlighålla minnet av förintelsen ”glömde” man nämna judarna.
http://www.aftonbladet.se/kultur/a/k...intellektuella

Men vad skriver hon EGENTLIGEN?

Jo jag tolkar det som att hon mer uppmärksammar skiljelinjen än att hon värderar den.
Det är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in