2017-01-10, 18:36
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag vet inte hur media bär sig åt för att sniffa fram de allra mest inkompetenta och ideologiskt formbara som i skydd av en akademisk titel kan ge journalisten precis det hon vill ha. Men de lyckas varje gång.

Tja, hur många ledar- och kulturskribenter finns det totalt i Stockholm?

De "akademiker" som dras åt det hållet vet väl var de håller hus på fritiden?

Det är inte bara så enkelt som att man springer på varandra titt som tätt i sociala sammanhang?
Citera
2017-01-10, 19:37
Medlem
longbow4ys avatar
Citat från dagens SR:
Citat:
Kriget om sanningen...
...
Allmänheten uppmanas nu att vara misstänksam och kritisk mot inte bara falska nyheter utan också "narrativen" i det som förmedlas via både traditionella och nya medier.
...
Att kunna fastställa en sann verklighetsbild är grundläggande för att en demokratisk debatt och demokratiskt beslutsfattande ska vara möjligt
...
Men när varningarna för fiendens propaganda används som tillhygge i den politiska argumentationen blir det mera komplicerat.
...
Steget är inte långt till att stämpla avvikande uppfattningar som opatriotiska.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6605319

Nu handlade artikeln om försvarspolitik men det är exakt samma ståndpunkt som tråden förfäktat under flera år nu. Och exakt samma ord för att beskriva företeelsen. Mediekriget om mångkulturen är i grund och botten ett krig om sanningen i form av en relevant verklighetsbeskrivning.
Och helt plötsligt börjar medier och andra inklusive Expressen och BRÅ att faktiskt beskriva saker och ting mer sanningsenligt. Det verkar alltså paradoxalt nog som "fake news" narrativet som i sig är baserat på "Putin did it" landar i att svenska medier tar chansen att sluta ljuga. I alla fall lika mycket. Och lika ofta. Det var oväntat men välkommet. Och väldigt paradoxalt. Men sådan är politiken.

Men det gör det svårare att inse när de verkligen storljuger.
Citera
2017-01-10, 21:27
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Börjar bli skönt rörigt nu i mediakriget. Samtidigt som Aftonbladets Anders Lindberg med flera på tidningen brännmärker allt och alla som hemliga Putin-kollaboratörer befinner sig samma tidnings kulturredaktion med Åsa Linderborg under korseld från Utrikiska institutet med understöd av Bonnier-tidningarna.

Åsa Linderborg är alltså en femtekolonnare som stödjer Putin medan Anders Lindberg i rummet bredvid utdelar fatwor till höger och vänster rörande andra förmodade Putinvänner.

Tycka vad man vill om Åsa Linderborg, bra skriver hon. Har pennan vässad till ett spjut i sin motattack på UI, DN och Expressen. Alltid läsvärd.

http://www.aftonbladet.se/kultur/a/E...det-fria-ordet

Förvirrat är det nog, men inte totalt förvirrat. En som inte är förvirrad den utmärkta skribenten Åsa Linderborg, som läst sin Jan Myrdal. Alltid ärlig. Man må i sak hålla med ingen av dem, men ärliga är de. I vart fall jämfört med sina media-kollegor. Och jag menar, ärlighet varar ju alltid längst, anser vi om våra meningsmotståndare och de om oss. Raka rör är aldrig fel och porr håller i alla väder, för den som kan sin Ville .

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Citat från dagens SR:

Nu handlade artikeln om försvarspolitik men det är exakt samma ståndpunkt som tråden förfäktat under flera år nu. Och exakt samma ord för att beskriva företeelsen. Mediekriget om mångkulturen är i grund och botten ett krig om sanningen i form av en relevant verklighetsbeskrivning.

Och helt plötsligt börjar medier och andra inklusive Expressen och BRÅ att faktiskt beskriva saker och ting mer sanningsenligt. Det verkar alltså paradoxalt nog som "fake news" narrativet som i sig är baserat på "Putin did it" landar i att svenska medier tar chansen att sluta ljuga. I alla fall lika mycket. Och lika ofta. Det var oväntat men välkommet. Och väldigt paradoxalt. Men sådan är politiken.

Du är optimist. Det är lovvärt. Jag är pessimist. Optimistiskt lagd pessimist visserligen, men i grunden pessimist. För så här ser jag på det.

Jag tror, betraktar man det som skrivs och sägs och visas i svensk media denna stund som är, så verkar det hela till slut kunna leda till att man inte längre vill hålla allmänna val i Sverige 2018. Säger inte att valen kommer att ställas in, men det ligger i farans riktning och sannerligen inom det möjligas ram. Det är inte sannolikt, men det är möjligt. Och hur kan jag skriva så?

Jo, läser man etablerade tidningar, ser man på och lyssnar till etablerade eterutkastningar i dagens Sverige, så kan man lägga märke till att ett stort och farligt hot målas upp. Som allt mer och mer målas upp som ett hot mot vårt styrelseskick den representativa demokratin, den demokratisort där makthavarna utses genom allmänna, hemliga och fria val. Särskilt stort är hotet, det yttre hotet, mot just utseendet av makthavare. Främmande makter sägs manipulera själva utnämningen av makthavare. Och det sägs att själva den processen måste mer och mer övervakas och skyddas. Samtidigt är man inte säker på att vi kan skydda denna del av vårt demokratiska system. Och kan vi inte skydda denna ömtåliga tingest allmänna val, vad gör man då, frågar jag mig. Och frågar dig? Jo så klart, det man inte kan skydda tar man ju så klart bort från gatan och låser in, låser in till exempel i ett kassaskåp. Då finns det hotade ju kvar, de allmänna valen finns ju kvar i säkert förvar. Och skulle nån till äventyrs påstå att demokratin i Sverige tagits bort, så svarar man bara, Nähä, pilutta dig dumma främlingsfientliga gammelsvensk, de allmänna och fria valen finns visst kvar, i vårt fina kassaskåp. Så det så, ha ha ha!

Du tror jag överdriver, och det brukar jag ju göra, men jag säger dig, jag tror att vi den närmsta tiden kommer att få se dumheter i etablerad media av alla de slag den kommande tiden, så stor är förvirringen där. Och en av dummheterna kommer att vara den, att man på fullt allvar anser att faran från det yttre hotet är så stor att tyvärr kan valen 2018 inte hållas. I vart fall inte just nu, inte i september 2018. Valen måste skjutas upp tills vi säkrat den demokratiska processen från de yttre hoten. Detta kommer att ske i svensk media, dessa åsikter kommer att föras fram i etablerad svensk media.

Säger som sagt inte att valen 2018 kommer att ställas in, men det ligger sannolikt inom möjligheternas ram. Och jag lovar, i svensk etablerad media kommer före valet 2018 den typen av åsikter föras fram på fullt allvar. För så galet är Sverige i dag. Så galet är mediakriget om mångkulturen. Så sagolikt galet. Det vet jag, för så är det.

Nu kommer jag att åka utomlands, flytta till södra Tyskland igen. Lämna Södermalm. För att arbeta. Så jag kommer sannolikt, eller i vart fall möjligen, inte orka skriva här eller annars på Flashback under någon tid. Läsa kommer jag dock att göra.

Kriga på! Klä av alla makthavare in på bara mässingen. Särskilt de mediala makthavarna i denna cirkus till land.

tschüß
Citera
2017-01-10, 21:52
Medlem
Citat:
Citat från dagens SR:

En farlig glidning som Ramberg pliktskyldigt uppmärksammar:

Allmänheten uppmanas nu att vara misstänksam och kritisk mot inte bara falska nyheter utan också "narrativen" i det som förmedlas via både traditionella och nya medier. Med det menas att även sanna uppgifter vinklas i fientlig makts intresse.

Om man gör juridik av den inställningen så kan all alternativmedia förbjudas och en massa bloggar. Vi är i ett farligt läge nu, som Naranbaatarkhan skriver i inlägget här ovan.
Citera
2017-01-10, 22:01
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Jag tror, betraktar man det som skrivs och sägs och visas i svensk media denna stund som är, så verkar det hela till slut kunna leda till att man inte längre vill hålla allmänna val i Sverige 2018.
...
Jo, läser man etablerade tidningar, ser man på och lyssnar till etablerade eterutkastningar i dagens Sverige, så kan man lägga märke till att ett stort och farligt hot målas upp.
...
Säger som sagt inte att valen 2018 kommer att ställas in, men det ligger sannolikt inom möjligheternas ram. Och jag lovar, i svensk etablerad media kommer före valet 2018 den typen av åsikter föras fram på fullt allvar. För så galet är Sverige i dag. Så galet är mediakriget om mångkulturen. Så sagolikt galet. Det vet jag, för så är det.

Men herrejeösses. Vem bryr sig om vad det står i "etablerade tidningar" längre?
Det som skrivs i dessa tidningar är bara en termometer på galenskapen. Inget annat.

Självklart kommer de skriva om att förbjuda folkviljan och mycket annat. Men vem bryr sig om det längre? Se det för vad det är. Ofrivillig lyteskomik.

Tidningarna har gjort sig helt irrelevanta med sin galna korsning av infotainment och feel-good-Be good-new-age filosofi.
Citera
2017-01-10, 22:20
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Men herrejeösses. Vem bryr sig om vad det står i "etablerade tidningar" längre?´Det som skrivs i dessa tidningar är bara en termometer på galenskapen. Inget annat.

Genom att hålla koll på corporate outlets på andra sidan atlanten ses enkelt igenom "synkron-narrativen" och envisas MSM med "synkron-narrativ" mycket längre så blir dom ju som bäst "laughing stock" som kommer att fungera mycket väl som kontraindikatorer.

Som dom skriver, så kan iallafall inte vara. Jag drar mig till minnes att en chefredaktör stog i Agenda med Alice T häromsistens och tyckte att "i Sverige har vi en guldreserv, i form av högt mediaförtroende - högst av alla har SVT..."

Det verkar inte bättre än att både för MSM och Robert från Duvemåla, så kommer det guldet att bli till sand. Det finns inget som går så fort att tappa som sitt förtroende. Guldreserven eroderas till sand för varje dag som false-news, "Putin did it" och andra synkronnarrativ mals på i högre och högre grad av de olika mediahusens foliehattande.
Citera
2017-01-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Jag tror, betraktar man det som skrivs och sägs och visas i svensk media denna stund som är, så verkar det hela till slut kunna leda till att man inte längre vill hålla allmänna val i Sverige 2018. Säger inte att valen kommer att ställas in, men det ligger i farans riktning och sannerligen inom det möjligas ram. Det är inte sannolikt, men det är möjligt. Och hur kan jag skriva så?

Jo, läser man etablerade tidningar, ser man på och lyssnar till etablerade eterutkastningar i dagens Sverige, så kan man lägga märke till att ett stort och farligt hot målas upp. Som allt mer och mer målas upp som ett hot mot vårt styrelseskick den representativa demokratin, den demokratisort där makthavarna utses genom allmänna, hemliga och fria val. Särskilt stort är hotet, det yttre hotet, mot just utseendet av makthavare. Främmande makter sägs manipulera själva utnämningen av makthavare. Och det sägs att själva den processen måste mer och mer övervakas och skyddas. Samtidigt är man inte säker på att vi kan skydda denna del av vårt demokratiska system. Och kan vi inte skydda denna ömtåliga tingest allmänna val, vad gör man då, frågar jag mig. Och frågar dig? Jo så klart, det man inte kan skydda tar man ju så klart bort från gatan och låser in, låser in till exempel i ett kassaskåp. Då finns det hotade ju kvar, de allmänna valen finns ju kvar i säkert förvar. Och skulle nån till äventyrs påstå att demokratin i Sverige tagits bort, så svarar man bara, Nähä, pilutta dig dumma främlingsfientliga gammelsvensk, de allmänna och fria valen finns visst kvar, i vårt fina kassaskåp. Så det så, ha ha ha!

Du tror jag överdriver, och det brukar jag ju göra, men jag säger dig, jag tror att vi den närmsta tiden kommer att få se dumheter i etablerad media av alla de slag den kommande tiden, så stor är förvirringen där. Och en av dummheterna kommer att vara den, att man på fullt allvar anser att faran från det yttre hotet är så stor att tyvärr kan valen 2018 inte hållas. I vart fall inte just nu, inte i september 2018. Valen måste skjutas upp tills vi säkrat den demokratiska processen från de yttre hoten. Detta kommer att ske i svensk media, dessa åsikter kommer att föras fram i etablerad svensk media.

Nu kommer jag att åka utomlands, flytta till södra Tyskland igen. Lämna Södermalm. För att arbeta. Så jag kommer sannolikt, eller i vart fall möjligen, inte orka skriva här eller annars på Flashback under någon tid. Läsa kommer jag dock att göra.

Kriga på! Klä av alla makthavare in på bara mässingen. Särskilt de mediala makthavarna i denna cirkus till land.

tschüß
Även om det knappast är sannolikt med inställda val kommer det att förekomma massiva påverkanskampanjer, skamlös propaganda och otaliga försök att skrämma, hota och tysta. Sverige skulle faktiskt behöva oberoende valobservatörer. Att många inom det s.k. etablissemanget helst skulle avskaffa de fria valen om de bara kunde råder det knappast något tvivel om.

Att sluta följa MSM, som vissa föreslår, vore livsfarligt. Istället ska vi bevaka dem som hökar och uppmärksamma varje tendens i antidemokratisk riktning. Som du säger, makthavarna ska kläs av in på bara mässingen.

Auf Wiedersehen, du klokaste bland pajasar.
Citera
2017-01-10, 22:39
Medlem
Susanna Birgersson brukar skriva ganska vettigt men det här var väl..... si så där. Poänger finns men det går definitivt att se saker och ting på andra sätt. Vilket jag gör.

Citat:
Andrum, sade Stefan Löfven, på den famösa presskonferensen i november 2015. Sverige och det svenska mottagningssystemet förmådde inte mer. Nu, drygt ett år senare, undrar många vad som egentligen menades med ”andrum”. Vad ska det användas till, hur länge ska det vara och vad kommer sedan?

En del hade hoppats att andrummet skulle användas till att rusta upp mottagningssystemet så att gränskontrollerna kunde avvecklas och reglerna för uppehållstillstånd mjukas upp igen. Andra hoppades på politiska reformer så att nyanlända skulle kunna ta sig in på arbets- och bostadsmarknaden och integrationen få en chans.

Och en del (jag) tolkade "andrum" som ett kodord för mer eller mindre stängda gränser för att ge Sverige en minsta lilla chans att få ordning på sitt eget land igen efter den senaste tidens tsunami av lycksökare.Men det kanske bara var jag, politiskt naiv som jag är.

Citat:
Det är omöjligt – och knappast önskvärt – att formulera en politik som garanterar att bara människor med goda demokratiska värderingar får uppehållstillstånd i Sverige. Det går inte att eliminera risken att kvinnor, som likt Azita flyr från patriarkalt religiöst förtryck, kan komma att möta just den typen av värderingar på svenska asylboenden.

Omöjligt? Icke önskvärt? Vad menas? Det är väl ändå vi, Sverige, som bestämmer vilka vi släpper in i bidragsberoendet och de parallella verkligheterna? Eller är det de "internationella konventionerna" som spökar nu igen? Trodde vi hade passerat det villospåret vid det här laget.

Citat:
Men genom att bevilja uppehållstillstånd för hela familjer – i stället för att upprätthålla ett system som uppmuntrar ensamma män att ta sig hit – skulle i alla fall problemet med mansdominansen bland asylsökande åtgärdas.

Jo, genom ytterligare kostnader för staten och skattebetalarna via familje- och anhöriginvandring av motsatta könet kanske vi i viss mån minskar antalet gruppvåldtäkter begångna i landet och diverse sexuella övergrepp riktade mot (i synnerhet) svenska kvinnor. Detta måste vara vad som avses med en "win win situation" eller? Nej, det finns verkligen andra lösningar Susanna. Det magiska ordet börjar på R. Du kommer inte vara den första som uttalar det i MSM.

http://www.gp.se/ledare/%C3%A5terta-...iken-1.4107562
Citera
2017-01-11, 07:23
Medlem
Det måste gå! Hör ni det, det måste gå!

Om "flyktingarna" satsat kanske allt de har, så har även "liberalerna" det.

Avellanskan af Asylsvenskan kommenterar Lars Åbergs Framtidsstaden:

Sverige måste inte bli som Malmö.

Citat:
Malmö väcker känslor. En del håller fast vid den optimistiska berättelsen om Öresundsintegration, mångkultur och ung befolkning där andra ser urholkad ekonomi, segregation, kriminalitet och kulturkonflikter. Och alla har rätt. Malmö är allt detta och mer.

Citat:
Staden tar ett stort ansvar för invandringen och nya idéer behövs: lägre trösklar, lägre löner, enklare jobb. Fler skolalternativ, inte färre. Fler företag. Mer kultur, inte mindre.
Det går inte på en kafferast, men det måste gå. Ge staden en chans – då kan den fungera som förebild för resten av landet.

https://unvis.it/sydsvenskan.se/2017...-bli-som-malmo

Erik Stenwall på GP mumlar något om en tredje väg; givetvis närmare den rådande, kaotiska hållningen ("socialliberalism") än SD ("etnonationalism"):

En liberalism för samtidens mångfald

Citat:
Jag vill föreslå att en sådan position kan definieras inom liberalismens ram och på en tydlig ideologisk grund. Skillnaden mellan denna nya position och de två befintliga definieras från hur de ser på nationens karaktär och huvudsakliga uppgift.

Citat:
Ur socialliberal synpunkt skapar mångfalden särskilda behov av sociala stödåtgärder. För det "avvikande" synsättet leder det istället till behov av att stärka de regler och värderingar som behövs för att samlevnaden ska fungera bra mellan olika grupper i mångfalden.

Även denna senare inställning är självklart ett slags liberalism, och faktiskt en som ligger särskilt nära klassisk politisk liberalism. Den behöver ett namn, och mitt förslag är att välja namnet mångfaldsliberalism, vilket väl fångar det viktigaste i förslaget.
Nu finns det förstås också andra som är för mångfald, men man inser inte alltid att mångfald inte sköter sig själv, lika litet som något annat i samhället. Den måste kringgärdas av regler och värderingar, annars riskerar den att övergå i kaos. Man kan inte bara tro alla om gott. Det stora uppdraget för mångfaldsliberalism i dagens läge är att formulera dessa regler och värderingar på ett sådant sätt att de fyller sitt ändamål och att man har eller får allmän acceptans för dem.

https://unvis.it/gp.se/ledare/en-lib...fald-1.4109100

Jag ger er: Avellanskans ge det en chans och Stenwalls mångfaldsliberalism.
Citera
2017-01-11, 08:45
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det måste gå! Hör ni det, det måste gå!
...
Jag ger er: Avellanskans ge det en chans och Stenwalls mångfaldsliberalism.

Det börjar väl gå upp för en del att de faktiskt personligen kommer ställas till svars för tillståndet i nationen.
De som varit en synnerligen aktiv del av de som krävde "mer, mer" och "allt till alla", på vanliga medborgares bekostnad.

Vem blir först på ledarsidorna att tydligt och sakligt upplysa dessa opinionsbildare att ansvar kommer att utkrävas. Och fråga hur de ställer sig till det. Kan de och bara de i samhället beviljas ansvarsfrihet för alla tokigheter de förfäktat och orsakat?

Och vad är rimlig konsekvens?

Mitt tips: Aleksandra Boscanin i GP kommer väcka frågan.
Varför har medierna och personer i medierna total ansvarsfrihet? Vem har gett dem den friheten?
Citera
2017-01-11, 11:30
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Det börjar väl gå upp för en del att de faktiskt personligen kommer ställas till svars för tillståndet i nationen.
De som varit en synnerligen aktiv del av de som krävde "mer, mer" och "allt till alla", på vanliga medborgares bekostnad.

Vem blir först på ledarsidorna att tydligt och sakligt upplysa dessa opinionsbildare att ansvar kommer att utkrävas. Och fråga hur de ställer sig till det. Kan de och bara de i samhället beviljas ansvarsfrihet för alla tokigheter de förfäktat och orsakat?

Och vad är rimlig konsekvens?

Mitt tips: Aleksandra Boscanin i GP kommer väcka frågan.
Varför har medierna och personer i medierna total ansvarsfrihet? Vem har gett dem den friheten?

Ja, framför allt bör opinionsbildare avkrävas markkontakt. När kvinnor utsätts för sexövergrepp talas det om kamp mot rasism eller att det är män som är problemet. Slöj-upproret var helt makalöst och uttalanden som att i år brann inte julgranen heller är så sanslöst skruvat att det knappt går att bemöta. Man gör våld på alla sunda sätt att resonera.

Statsvetaren Katarina Barrling twittrar:

"Vi behöver inga yttre fiender. Vi har fullt upp med oss själva."

Hon skrev i dt för några år sedan:

Citat:
Dagens offentliga debattklimat präglas i stor utsträckning av motsatsen, vad vi här skulle kunna kalla ogenerositetsprincipen.

Den lyfter – eller snarare sänker – nivån från "går något att missförstå så ska det missförstås" till "med litet träning kan allt missförstås".

Citat:
Huvudskälet är att den tvingar oss att skärpa oss – bra för omgivningen men också för oss själva. För vad är det jag visar om jag följer ogenerositetsprincipen?

Jo, att jag inte klarar en diskussionsmatch med justa spelregler.

Och i höstas i SVD:

Citat:
Osedda eller ej, känslorna finns kvar. Och om de som sitter vid makten inte förstår dem, kommer någon annan att göra det.

Inte sällan beskrivs det missnöje som får många väljare att vända blicken åt nya politiska håll som just irrationellt: Ni har ju fått det bättre! Ser ni inte det ekonomiska välstånd ni befinner er i? Men det finns andra mått på mänskligt välbefinnande än ekonomisk trygghet. Och oron i dag rör andra saker än för 100 år sedan. Historien upprepar sig inte.

Att tala om för människor att man vet bättre än de själva huruvida de fått det bättre eller ej, framstår som en marknadsliberalismens inverterade variant av marxismens idé om falskt medvetande: Vore du bara lika upplyst som jag, skulle du inse hur bra du har det.
Citera
2017-01-11, 16:12
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Men herrejeösses. Vem bryr sig om vad det står i "etablerade tidningar" längre?
Det som skrivs i dessa tidningar är bara en termometer på galenskapen. Inget annat.

Självklart kommer de skriva om att förbjuda folkviljan och mycket annat. Men vem bryr sig om det längre? Se det för vad det är. Ofrivillig lyteskomik.

Tidningarna har gjort sig helt irrelevanta med sin galna korsning av infotainment och feel-good-Be good-new-age filosofi.
Ärligt talat, det här snacket om att media inte har någon makt längre eller är helt irrrelvanta (Annat än i bemärkelsen att det är helt onödigt att ta del av vad de har att säga) är inte grundat i verkligheten.

Tror ni att sveriges ministrars 10 närmaste män har en världsbild som influerats till någon del av alternativmedia? Varifrån tror ni att de 50 % av befolkningen som inte läser alterntivmedia får sin världsbild ifrån?

Det är bara att inse att tyvärr så har MSM fortfarande en betydande makt. Det innebär inte att man ska följa MSM och ägna dem massa tid utan det innebär att man ska anstränga sig för att motarbeta dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in