2017-01-08, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
F d malmöbon Nydahl recenserar f d malmöbon Åberg:

Citat:
Men bäst av allt i boken är kanske ändå att han lyckas visa att det är politiska analfabeter och radikala idioter som styr staden. Det borde inte behöva sägas, men det måste göras ändå: vänstern i Malmö, det vill säga Vänsterpartiet och Miljöpartiet, är nog allra värst även om multikulti-vurmarna finns i alla politiska partier. Ledstjärnan är, som alltid, ”en sorts moraliserande godhet som sällan fordrar någon individuell ansträngning.”

http://snaphanen.dk/2017/01/08/lars-...n/#more-188030

Nydahl är f d kommunist.

Det är ingen som gillar vad som sker i Malmö - denna stubintråd till resten av Sverige. Det går inte att mer än nödtorftigt dölja delar av vad som sker i Sverige och större delen av Europa. MSM kämpar en meningslös kamp om detta. Kan det gå så långt att "nyheter" blir helt irrelevanta? Som bäst en underhållningskanal; opium för/mot folket? Det mediala opiumet kan ha en roll om det materiella något sånär tillgodoses. Men om det blir självhushållning, lägereldar, egen livlina till drickbart vatten och färdigheter med kniv och båge som gäller, då har nog medierna spelat ut eller måst omdefiniera sig sedan länge.
Citera
2017-01-08, 10:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
"Russian efforts to influence the 2016 US presidential election represent the most recent expression of Moscow’s longstanding desire to undermine the US-led liberal democratic order"
Klart detta får återverkningar i svensk politik.

"US-led democratic order" är allas vår "liberala demokrati"; går det här vägen nu så ser vi slutet för den "liberala demokratin". Slutet på åsiktsfascismen som är "liberal demokrati"; sutet på att sätta alla världens kaozindividers indviduella känslor och kränkthet före nationalstatens kollektiv.

Obama och den neocon-spillra som nu finns kvar ser naturligtvis till att ställa till så mycket skit den kan för Trumps närmande till ett samarbete med Putins ryssland för att lösa Syrienkonflikten. Nu sker vapenskrammel som Obama vill att Trump inte ska kunna backa ifrån.

Om USA är smarta efter 19e januari skulle vara att gå ut med buller och bång och "läcka" till Wikileaks att tanksvapenskramlet mot Ryssland byggde på "bad intelligence" precis som var fallet med Iraks massförstörelsevapen. Bad intel och åka hem igen, för att ta udden av att Obama och neocons är jävligt sura förlorare. Ska vi gissa på en Wikileaks-läcka efter Trumps inaguration för att Trump ska kunna förbättra förbindelserna med Putin?

Att göra så vore smart, då det skulle ge enorma problem till vår fina synkron-media att upprätthålla "Putin-did-it"-tjatet med någon sorts trovärdighet.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Det har passerat bortom parodins gränser för länge sedan. Västvärldens massmedier har helt plötsligt, alla på samma gång, gått och blivit megafoner för konspirationsteorier.

Visst är det intressant att dom största foliehattarna finns på våra tidningsredaktioner?
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-01-08 kl. 10:16.
Citera
2017-01-08, 14:57
Medlem
Passepartouts avatar
Sveriges Radio i ett inslag om mångkulturen och dess historia. Idén kom från Canada kring 1970, och spred sig över västvärlden. Istället för assimilation blev det "inne" i politiken att främja integration, dvs. att invandrare inte skulle anpassa sig till det land de kom till, utan uppmuntras att bevara sin etniska kultur, så kallade "multikulturella åtgärder" eller "multikulturalism".

Förutom det sedvanliga talet om populism och rasism (som jag inte orkar gå in på här) intervjuas Anna-Greta Leijon som beskriver hur hon blev kommenderad av Olof Palme att ta sig an invandrarfrågan 1973. Leijon verkar inte tycka att mångkulturpolitiken har blivit ett förödande samhällsexperiment som trasar sönder Sverige. Hon berör visserligen att det finns problematik, exempelvis i kvinnosyn och att det är svensk lag som gäller även för invandrare, men jag blir inte klok på hur hon på ett djupare plan ser på saken. Debatten om att människor som inte har asylskäl söker sig hit, verkar ha undgått henne helt och hållet, och hon hon suckar djupt över att inte kunna vara så generös som hon skulle vilja.

Utdrag ur intervjun:

Citat:
Leijon:
Grunden skulle ju fortsatt vara en reglerad invandring, och sedan skulle man då försöka se till att det gick så bra som möjligt i samlivet och samverkan mellan olika människor i Sverige. [...] Men jämlikhetsmålet innebär då att man ska ha samma rättigheter, men också samma skyldigheter som dom som är infödda svenskar. Valfrihetsmålet innebar att man i större utsträckning, man måste kunna själv om man kom till Sverige faktiskt få behålla sin egen kultur. Naturligtvis inom ramen för de lagar och regler som gäller i Sverige. Samverkansmöjligheterna innebar att man skulle försöka finna former för respekt och tolerans, och det i sin tur måste då innebära att dom som kom ifrån andra länder fick större möjligheter till att påverka det svenska samhället. Det som så småningom resulterade i att det blev en rätt till en kommunal rösträtt för också dom som inte var svenska medborgare.

[...] du ska främja till exempel rätten till att utveckla ditt språk, och det måste man då göra genom insatser, statliga insatser. Sedan när du säger rätten att vara som man vill, ja inom ramarna för det som gäller i Sverige. Det ska vi inte glömma bort, att det faktiskt innebär vissa skyldigheter också.

Intervjuare:
Du poängterar det nu, men det är inte så att det poängteras jättemycket i de här propositionerna.

Leijon:
Nej men jag tror att det är nödvändigt att poängtera det nu därför att man ... det är drygt fyrtio år sedan det här, och det är så lätt att tro att situationen i Sverige var likadan som den är nu.

Intervjuare:
Vad är det som man läser fel, vad är det man missförstår om man tänker att det är som nu när man tittar på den här besluten?

Leijon:
Men du tar ... du, alltså det, vi har ju, vi har ju väldigt många fler invandrare nu; vi har fått mer utav konflikter kan man säga; vi har fått frågor som rör religion och som, som speglas och diskuteras i debatten på ett helt annat sätt nu än den gjorde då.

[...] Vi har haft en väldigt kraftig invandring i Sverige under rätt många år av grupper som har kommit långt bortifrån och som har delvis radikalt annorlunda syn på vissa frågor, inte minst på kvinnans situation, och kvinnans jämlikhet, vad döttrar ska få göra och inte få göra, och det är klart att det avsätter, och måste avsätta ... spår i den diskussion som vi har nu. Vi har ett annat samhälle nu. [...]

Intervjuare:
Den är ju väldigt framåtsyftande, den här propositionen från -75, minns du vilket samhälle du såg framåt, som den här propositionen skulle vara en del av att bygga?

Leijon:
Jag var på ett möte häromdagen, och då var det [skrattar till lite] Bengt Lindroth som har hållit på och tittat på rasism och han har tittat på populistiska partier i Norden, och han påminde mig om att jag då, 1975 i riksdagsdebatten, hade sagt att vi steg för steg skulle komma till att Sverige blev ett föregångsland när det gäller invandrarpolitiken. Det var ju förhoppningen att vi skulle bli ett föregångsland, och det är min förhoppning att vi fortfarande kan vara det. Men det är svårare idag än det var tidigare. Därför att det är lättare för människor att ta sig hit. Det är ju det som är det paradoxala, det gör dilemmat, alltså det etiska dilemmat för dig själv, väldigt stort för många människor tror jag. Man vill vara generös. Lever man i ett helvete i ett land där man blir förföljd av det ena eller andra skälet; det är krig eller man blir förföljd av något annat, så ska man ha möjligheter att ta sig till något fredligare ställe. Ja, och sedan är då frågan, kan vi göra det i hur stor utsträckning som helst, det är ju den frågan vi står inför idag. Och den ... jag [hörbar suck] jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det. https://sverigesradio.se/sida/avsnit...?programid=438
Senast redigerad av Passepartout 2017-01-08 kl. 15:07.
Citera
2017-01-08, 18:35
Medlem
Cannabisministerns avatar
Csaba Bene Perlenberg känner sig nödgad att skriva ett dåraktigt försvarstal till Malmö efter att ett par rubriken i svensk media på senare tid har gett intrycket av att Malmö är en stad i förfall. Så är det såklart inte enligt PK-expertisen. Allting är på rätt väg, det kommer bara ta lite tid.

Citat:
Ja, tänk om Sverige skulle bli som Malmö?

Att sparka på en stad som ligger ner är lätt. Malmö har rest sig förr - och är på god väg att göra det igen.

Under tre decennier definierades Malmö visuellt och idémässigt av Kockumskranen. Till slut såldes en central del av Malmöania av ett danskt konkursbolag för symboliska, ynka en enda dollar. Det var slutet på en era - men samtidigt början på en annan.

Tre år senare stod Santiago Calatravas Turning Torso färdig. Malmö hade en ny ikonbyggnad - mer än en Potemkinkuliss. Kontrasten var provocerande - från en svettig, smutsig och stolt arbetarstad till en dyr och lyxig stadsdel med Västra Hamnen som sinnebilden för en segregerad stad.

Förvandlingen vittnar om ett Malmö som rest sig ur askan och gått från misslyckad, bonnig sossestad till en kunskapsintensiv, metropolitisk världsstad. Spola fram bandet tio år till, och Malmö är än en gång på väg att slå världen med häpnad genom Tornet och Culture Casbah i Rosengård.

Citat:
Att föraktfullt benämna gängvåldet i Malmö som mångkulturens oundvikliga zenit är en vanlig retorisk figur. I Malmö finns enligt många oroliga röster (ständigt denna förlamande, omhuldade oro!) blott brinnande bilar, misslyckade och våldsamma invandrare, utanförskap och ond bråd död. Nyanser är reserverat enkom för stunder av medvind. Malmö: bidragsstaden, Sveriges Chicago, kärt barn har många namn.

Och nog har Malmö enorma, massiva, förkrossande problem. Arbetslösheten tillhör den högsta i riket. Segregationen, hederskulturen och antisemitismen är inget vackert facit.

Medan omvärlden pekar fingrar och sparkar på en stad som ligger ner, är Malmö fullt upptaget med att lyfta upp sig själv i nackskinnet. Att påtala fel och brister är lätt - men det krävs Malmöbor för att kavla upp ärmarna och återigen slå världen med häpnad. Det har gjorts förr, och det kommer göras igen.

Det är, som bekant, mörkast före gryningen.

http://www.expressen.se/kvp/ledare/c...bli-som-malmo/

Inte någonstans nämns Malmös behov av årliga miljardbidrag från resten av Sverige för att klara sin överlevnad. Ingenstans finns ens en ansats till förklaring varför Malmö ligger i topp när det gäller arbetslöshet i Sverige, samtidigt som staden ligger mitt i en tillväxtregion med Skandinaviens största stad precis i närheten. Kan facit bli mer misslyckat? Att spotta ur sig lite floskler om en kunskapsintensiv urban stad som snart kommer slå världen med häpnad på grund av sin innovativa arkitektur(!) är att dra på både en och annan oberättigad växel i sin mångkulturella hybris. Malmö är den svenska mångkulturens resultat, och vill man se vad massinvandringen till Sverige har lett till är Malmö det givna studieexemplet.
Citera
2017-01-08, 20:37
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Csaba Bene Perlenberg känner sig nödgad att skriva ett dåraktigt försvarstal till Malmö efter att ett par rubriken i svensk media på senare tid har gett intrycket av att Malmö är en stad i förfall. Så är det såklart inte enligt PK-expertisen. Allting är på rätt väg, det kommer bara ta lite tid.
Jodå...
För fem år sedan kallade Tove Lifvendahl Malmö för ett oförlöst New York.
Citat:
Under Malmömötet 2012 fick jag frågan av Sydsvenskans politiska chefredaktör Heidi Avellan, vilken annan stad jag skulle använda mig av för att beskriva Malmö. ”Ett oförlöst New York”, blev mitt svar. Malmö utgörs till stor del en ung, hungrig befolkning.
http://www.svd.se/malmo-ar-ett-oforlost-new-york

Och Kindben Batra påtalade under samma konferens problemet med utanförskap - samtidigt som hennes egen regering medvetet släppte in mängder med utanförskapsinvandrare:
Citat:
Anna Kinberg Batra (M) menade på att en del av lösningen på Malmös problem fanns i skapandet av jobb som i sin tur motverkar utanförskap.
– För en av rötterna till många av problem är utanförskap.
http://www.sydsvenskan.se/2012-04-11...-pa-malmomotet
Citera
2017-01-08, 20:40
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Förvandlingen vittnar om ett Malmö som rest sig ur askan och gått från misslyckad, bonnig sossestad till en kunskapsintensiv, metropolitisk världsstad. Spola fram bandet tio år till, och Malmö är än en gång på väg att slå världen med häpnad genom Tornet och Culture Casbah i Rosengård.
Det här var nog den besynnerligaste offensiven i mediakriget jag läst. Får man skriva så ens i Expressen? Förr bodde det alltså bara svettiga sossar i Malmö, men nu är man välsignad med raketforskare?

Kommer detta svar på mediakriget om Malmö ens att kunna försvaras av de snälla massinvandringsförespråkarna? De dumma massinvandringsförespråkarna, som exempelvis Alice Teodorescu, kommer säkert hitta några fyndiga sarkasmer att kontra med, men de snälla? Kan de ens låtsas att det är befrielsen från svettiga sossar och en märklig byggnad som sprängt budgeten flera gånger som gör Malmö till en "metropolitisk världsstad".
Citera
2017-01-08, 21:31
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern

http://www.expressen.se/kvp/ledare/c...bli-som-malmo/

Inte någonstans nämns Malmös behov av årliga miljardbidrag från resten av Sverige för att klara sin överlevnad. Ingenstans finns ens en ansats till förklaring varför Malmö ligger i topp när det gäller arbetslöshet i Sverige, samtidigt som staden ligger mitt i en tillväxtregion med Skandinaviens största stad precis i närheten. Kan facit bli mer misslyckat? Att spotta ur sig lite floskler om en kunskapsintensiv urban stad som snart kommer slå världen med häpnad på grund av sin innovativa arkitektur(!) är att dra på både en och annan oberättigad växel i sin mångkulturella hybris. Malmö är den svenska mångkulturens resultat, och vill man se vad massinvandringen till Sverige har lett till är Malmö det givna studieexemplet.

Gammal länk till nåt som noggrannt raderats. Men ändå. Så här skrev man i Sverige år 2013 när man ansåg sig vara en legitim makthavar-aspirant.

Citat:
https://web.archive.org/web/20131023...verige-n-andra
Olivia Erixon om Centerpartiet
Svenskar har inte större rätt till Sverige än andra
Publicerad: 2013-01-07 15:01, Uppdaterad: 2013-01-09 19:01

Som liberal ringer det alltid varningsklockor när jag hör andra göra skillnad på folk och folk genom att begränsa vissas frihet. Det kan appliceras på i stort sett vilket område som helst, inte minst invandring. Jag skulle kunna skriva en bok om hur allt i den frågan bör gå till, men denna gång ville jag fokusera på ryggraden bakom idén.

Citat:
Svaret på samtliga frågor är nej.
Att du föddes här är inget du hårt arbetat ihop, det var en ren slump.

Klicka på min länk för att läsa mer av svensk-hatet. Det är den typ av resonemang och den typen av idéer som skapat Det Nya Sverige. Och allt det lever kvar i dag i högönsklig välmåga.

Du svensk. Och också jag, har ingen rätt till nånting alls. Alla andra tycks dock ha denna rätt. I vårt eget land Sverige. Om det så går åt helvete med allting.

Det är detta som är grundtanken med mångkulturen. Det är detta som vår statminister Löfven sitter och försöker implementera i Sverige, alla andras land. Det är denna tankegång som man inom etablerad media krampaktigt håler sig fast vid. Jag svensk har inte rätt till mitt eget land. Anser jag det ska jag åtminstone skämmas. Och allra helst självmant gå upp i rök.

Det är dettas den polske juden Pidde Woldemortski funderar så det knakar under kippan på, när han sitter på Kungsholmen och är låssas-svensk. Fundera så det knakar under kippan på, att formulera nåt slagkraftigt om, ljuga lite extra om, så att vi svenskar kan fås att acceptera honom och hans utländska kompisar att se inte oss själva som rättmätiga ägare till vårt eget land, utan att han och hanses kompisar utlänningarna som kommer hit och gapar om hur synd det är om dem, att det är dessa frmälingar som är de rättmätiga ägana till Sverige. Alla dessa andra som likt Pidde Woldemortski inte har den minsta anknytning hit och särskilt mycket värnar om sin egen särart, men inte värnar ett skit om min svenska särart och identitet. Som utan problem påstår att det är de som är svenskar, inte vi svenskar.

Det är så här erövring går till. Det är så kolonisering går till. Utplåna den inhemska befolkningen. Behövs inget våld. Det räcker att påstå at vi svenskar inte finns. Det räcker att hånflina åt oss. Det räcker att skriva om våra historieböcker. Och säga att du utlänning själv är äkta. Påstå att du inkräktare är den som har rätt till landet. Har rätt till Sverige. Det är den svenska varianten av mångkultur.

Så klart kommer detta inte att funka i Sverige. Hur mycket än svensk etablerad massmedia basunerar ut detta erövrar-skräp till propaganda. Hur mycket våra makthavare i Riksdagen försöker få oss att tro att så är det.

För det är nämligen så, att finns andra, så finns jag. Finns judar som ett eget folk i Israel, finns palestinier som ett eget och särskiljbart folk i Palestina, finns kurder i Kurdistan, ryssar i Ryssland, tyskar i Tyskland, syrianer/assyrier i sitt eget fantasiland det historiska Assyrien, då finns också jag svensk i mitt eget land Sverige. Och jag har samma rätt som alla andra har enligt svensk lagstiftning. Hur mycket dessa alla andra tillsammans med svensk etablerad media unisont med framförallt våra riskdagspolitiker påstår annat.

I Sverige har man i massmedia sett vad massinvandringen leder till. Och man finner det gott. Eller i vart fall finner man det vara nåt som är väl värt att betala ett högt pris för. Ja, inte för sig själva personligen, men väl värt för dig och mig att betala.

Och. Förvänta dig värre saker än det du redan sett. Saker etter värre än det du redan läst. Tror du att det i dag nått vägs ände, att galenskapen inte kan bli värre, så tror du fel. Stålsätt dig och acceptera, att du som svensk är riktigt, riktigt, alledels på riktigt, väldigt mycket illa omtyckt. Särskilt av de nya svenskarna. Särskilt av svensk etablerad media. Särskilt av representanter för den svenska staten.

Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det här var nog den besynnerligaste offensiven i mediakriget jag läst. Får man skriva så ens i Expressen? Förr bodde det alltså bara svettiga sossar i Malmö, men nu är man välsignad med raketforskare?

Kommer detta svar på mediakriget om Malmö ens att kunna försvaras av de snälla massinvandringsförespråkarna? De dumma massinvandringsförespråkarna, som exempelvis Alice Teodorescu, kommer säkert hitta några fyndiga sarkasmer att kontra med, men de snälla? Kan de ens låtsas att det är befrielsen från svettiga sossar och en märklig byggnad som sprängt budgeten flera gånger som gör Malmö till en "metropolitisk världsstad".

Frågan är ju. Vågar en sån som Alice Teodorescu beröra just detta jag skrivit om? Nä, skulle jag säga. Nä skulle jag säga, ganska tvärsäkert. Och det är kanske där den mångkulturella politiken i Sverige gick fel redan från början - man fantiserade bort oss svenskar från vårt eget land Sverige. Man gick till och med så långt att man påstår att vårt land inte ens finns. Man sa till mig att jag inte finns.
Citera
2017-01-08, 21:31
Medlem
fasligts avatar
Citat:

Överblivna svettiga sossar från Malmö kommer snart att få trängas runt skulhinkarna med såväl de invandrade som med rödvinsvänsterns bostadsrättsklientel och hyresrättsbohemiska centerpartister. I alla fall om man får tro Svend Dahl.
Citat:
Enligt den dominerande uppfattningen kommer endast en mindre del av de nya jobben att vara av det högkvalificerade slaget. De allra flesta kommer snarare vara enklare tjänstejobb, som en alltmer välutbildad befolkning kommer att slåss om.
Citat:
Men i själva verket utmanar den grunden för medelklasslivet, som byggt på en förvissning om värdet av förkovran, långsiktighet och en vetskap om att den sociala position man arbetat sig fram till kan föras över till de egna barnen.
Grunden för den liberala demokratin har varit existensen av en medelklass som slagit vakt om både demokratin och en kapitalistisk ekonomi och sett dessa som förutsättningar för det goda livet.
Citat:
När människor som tidigare tagit för givet att man står på samhällsutvecklingens vinnarsida, måste konkurrera om låglönejobb i delningsekonomin snarare än att dra fördel av den?
När ingenjörerna och ekonomerna, hur mycket tid de än investerar i sina barns skolgång, tvingas inse att inte ens det är en garant för att barnen ska lyckas i livet?
Det är grunden för en hel samhällsordning, den liberaldemokratiska, som hotas. Den stora politiska oredan har bara börjat.
http://www.vlt.se/opinion/ledare/sve...demokratin-med

Nej, inte blir det så skojigt med den unga, hungriga, dynamiska mångkulturen när den typiske bolånetorsken ska konkurrera med Ahmed om jobbet som pizzabud. Inte ens i Malmö. Särskilt inte i Malmö. Har så avkomman itutats att gilla olika från späd ålder och fått sig en genuskorrekt kunskapsförnekande skolgång, torde den få det extra svårt att hävda sig i konkurrensen och någon hjälp från det allmännas håll bör inte den forna medelklassens telningar förvänta sig.
Citera
2017-01-08, 21:59
Medlem
Nu tillhör jag dom som än så länge förhåller mig neutral till narrativet om Putins trollfabrik. Eftersom jag är ganska säker på att Ryssland faktiskt försöker sprida propaganda och desinformation i ett flertal länder. Det vore nästan tjänstefel om dom som stormakt inte gjorde det. Även USA, Kina, Saudiarabien och till och med EU lär göra det. Det är en del av ett spionage och kontraspionage mellan stormakter som alltid funnits och alltid kommer att finnas.

Jag är däremot negativ till hur detta hanteras av pressen. Trots att vi egentligen har sett väldigt lite bevis basuneras det ut som en absolut sanning att precis allt som inte ligger inom åsiktskorridoren härrör från Putin. Och att detta används som någon slags bollträ för att slå mot åsikter man inte gillar, snarare än mot falskheten hos nyheterna. Vi har sett åtskilliga exempel på att alternativmedia varken är bättre eller sämre än traditionell media både när gäller sanningshalt och när det gäller att vinkla efter sin agenda. Frustrerande för någon som mig som egentligen inte gillar någon av agendorna utan bara efterlyser en återgång till öppen debatt även om sådant som är obekvämt och jobbigt och ett pragmatiskt förhållningssätt till fakta.

Men i alla fall, nu kan jag inte låta bli att tycka att det är lite roligt att sossen Westerholm på Ledarsidorna lyckats få Anders Lindberg att dra tillbaka en slentrianmässig rysslandstrollanklagelse.

Bakgrunden är att Westerholm kritiserat Lindbergs ledare som vurmar för ett självständigt Västsahara genom att beslå honom med faktafel i artikeln Aftonbladet, LO och Schibstedt – nu på terrorismens sida:
http://ledarsidorna.se/2017/01/afton...orismens-sida/

Ett uppföljande försök från Westerholm att få till stånd en debatt i ämnet föll inte väl ut hos Lindberg som "är inte särskild intresserad av den debatten. Har nog med rysk desinformation.". Westerholm utvecklar därför sitt resonemang i en andra del där ovanstående twittercitat från Lindberg anges. Och se på fan: längst ner i en edit i artikeln meddelas nu att Lindberg raderat sin ursprungliga tweet och istället ber om ursäkt för att ha utmålat Westerholm som rysk desinformatör då detta var "klumpigt" och "felaktigt".

http://ledarsidorna.se/2017/01/lo-oc...ta-sakra-land/

Det märkliga är att Lindeberg borde antingen vetat eller snabbt kunnat lista ut att Westerholm är sosse om än en sosse av den gamla stammen som idag är djupt kritisk mot sitt parti. Men det går väl lite fort ibland. Kanske han hann inte utöva mer faktagranskning av sin första tweet än han hann göra med sin ursprungliga ledare om Västsahara? Dock håller jag med Westerholm att det är stort att Lindberg drar tillbaka sin beskyllning och ber om ursäkt. Jag undrar bara varför? Jag menar: i denna tid är det fritt fram att grundlöst kalla vad som helst för rysslandspropaganda, så varför körde han inte bara på?
Senast redigerad av enondgris 2017-01-08 kl. 22:04.
Citera
2017-01-08, 22:04
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Frågan är ju. Vågar en sån som Alice Teodorescu beröra just detta jag skrivit om? Nä, skulle jag säga. Nä skulle jag säga, ganska tvärsäkert. Och det är kanske där den mångkulturella politiken i Sverige gick fel redan från början - man fantiserade bort oss svenskar från vårt eget land Sverige. Man gick till och med så långt att man påstår att vårt land inte ens finns. Man sa till mig att jag inte finns.
Jag tror inte att Alice Teodorescu har något intresse att närma sig den märkliga det-finns-inga-svenskar-doktrinen, som jag för övrigt kom i kontakt med för första gången förra hösten onder spektaklet "Sverige Tillsammans". Det kanske hade funnits liknande yttringar tidigare, men i så fall har jag missat dem. På den tiden var jag mer en en "nuts and bolts"-kritiker till invandringen. Nu har jag blivit en mer esoterisk betraktare av själva bakgrunden till massinvandringen, vilka som är inblandade i den och vilka argument som används i debatten. En mediakrigare, med andra ord.

Alice Teodorescu är mer inriktad på en konkret och handfast låtsaskritik av massinvandringen: "Visst behöver vi muslimer i Sverige, helst 30 miljoner, men de måste sköta sig! Verdammt nochmal! Lära sig svenska, äta upp fiskbullarna i asylboendet och bära väskor på centralen." Den här handfasta låtsaskritiken är gångbarare hos alla som tvekar om massinvandringens fördelar och nackdelar. Muslimer som sköter sig och äter fiskbullar kan vi naturligtvis inte få för många av. Jag tror inte att Alice skulle våga försöka sig på att låtsaskritisera den kulturella förintelsen av Sverige och svenskarna. Jag tror inte att det skulle tjäna hennes agenda, eller ens att hon är intellektuellt kapabel till det.

Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Nej, inte blir det så skojigt med den unga, hungriga, dynamiska mångkulturen när den typiske bolånetorsken ska konkurrera med Ahmed om jobbet som pizzabud. Inte ens i Malmö. Särskilt inte i Malmö. Har så avkomman itutats att gilla olika från späd ålder och fått sig en genuskorrekt kunskapsförnekande skolgång, torde den få det extra svårt att hävda sig i konkurrensen och någon hjälp från det allmännas håll bör inte den forna medelklassens telningar förvänta sig.
Problemet med den svenska medelklassen är att den inte har samma ekonomiska uthållighet som den utländska. I Sverige har man ingen buffert att hålla en misslyckad generation barn under armarna som man har i exempelvis England och Tyskland. Där finns det "universitet" som ger utbildning till alla som kan betala en rejäl slant, och dessutom utfärdar papper som fortfarande är gångbara för att få vissa jobb. Dessutom har man pengar över så det räcker till ett hyfsat medelklassliv även för den misslyckade telningen medan han eller hon praktiserar utan lön inom något hippt yrke. I Sverige är det "fuck or walk" efter gymnasiet och på universitetet. Hoppar du av civilekonomprogrammet så blir det till att konkurrera med Ahmed om skitjobben, ty mor och far har inte råd att hålla dig flytande.
Citera
2017-01-08, 22:17
Medlem
fasligts avatar
Oj då. Här fick visst kvoteringshysteriker, rasismpoliser och statistikinkontinenta sig en rejäl knäpp på näsan, och smisk på fingrarna därtill. I självaste DN av någon som troligtvis vet bättre vad han talar om än exempelvis en rödvinsmarinerad Virtanen eller Netflixande Schyffert. Kjell Magnusson, docent, f d lektor i internationell migration och etniska relationer, Uppsala universitet, hutar i första hand åt ett par statsvetare som tyckt att invandrare är alldeles för klent representerade på samhällets elitnivå trots att de i kraft av sitt överväldigande antal borde vara i exekutiv position överallt. Den strukturella rasismen skulle därmed vara ovedersägligen bevisad. Enligt statsvetarna.
Citat:
Statsvetarna Mikael Karlsson och Nujin Tasci redovisar på DN Debatt (31/12) en studie där de finner att personer med utländsk bakgrund är kraftigt underrepresenterade i ”makteliten”, definierad som regering, riksdag, domstolsväsen, myndigheter och statliga media. Mot den bakgrunden ställer de frågan om inte resultatet bör ses som ett utslag av ”strukturell rasism”.
Citat:
Utgår vi från författarnas kriterium, det vill säga att personer med utrikes bakgrund bör vara representerade i olika sektorer enligt sin befolkningsandel – i dag en femtedel – visar det sig enligt SCB att studenter med invandrarbakgrund på naturvetenskapliga och medicinska utbildningar är långt fler än gruppens andel av befolkningen. Se exempelvis "Svensk och utländsk bakgrund för studenter och doktorander 2012/13".

På samma sätt utgör doktorander av utländsk härkomst en fjärdedel av alla inhemska forskarstuderande. Med andra ord kommer invandrare och deras barn i allt högre grad att ha arbeten som varit reserverade för en svensk övre medelklass. Utvecklingen är knappast exempel på ”strukturell rasism”, utan snarare tecken på social mobilitet hos en invandrad arbetarklass.

Citat:
Att få riksdagsmän har utländsk bakgrund kan förklaras av invandrarnas sociala och åldersmässiga sammansättning, samt att de faktiskt inte utgjorde en femtedel av befolkningen när dagens riksdagsmän började sina karriärer i ungdomsförbunden. Det pågår en process och man kan inte förvänta att andelen invandrare – oavsett ålder eller andra karakteristika – är densamma i alla sammanhang.
Citat:
Artikeln illustrerar ofrivilligt ett metodproblem i svensk invandringsforskning och därmed möjligheten att alls uttala sig om ”strukturell rasism”. Att använda personnamn för att avgöra utländsk bakgrund är omöjligt om man vill genomföra större och statistiskt tillförlitliga undersökningar om invandrares status. I Sverige saknas tyvärr data om etnicitet, språk och religion.

Det brukar hävdas att de skulle utgöra ett hot mot den personliga integriteten, något som i telefon- och dataavlyssningens tid knappast är övertygande. Uppgifter av det slaget är en förutsättning för seriösa analyser av hur jämlikhet eller integration påverkas av sociala och kulturella faktorer. Att enbart ha tillgång till ursprungsland räcker inte, vilket framgår av att ingen vet vilka som döljer sig bakom kategorierna ”bosnier”, ”irakier” eller ”jugoslaver”.

Ytterst är det en rättvisefråga. Vill vi värna rätten till språk och kultur, liksom ett offentligt samtal grundat på fakta, behöver vi veta hur många som tillhör en religion eller talar ett givet språk. Majoritetssamhällets eller berörda gruppers antaganden är av förklarliga skäl otillräckliga.
http://www.dn.se/debatt/repliker/vi-...turell-rasism/

Jajamen. Fullständigt självklart. Om det nu inte vore för den olyckliga omständighet som gör allt närmande till mångkultursproblematiken behäftat med allehanda metodproblem.
Citera
2017-01-08, 22:31
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Jag tror inte att Alice Teodorescu har något intresse att närma sig den märkliga det-finns-inga-svenskar-doktrinen, som jag för övrigt kom i kontakt med för första gången förra hösten onder spektaklet "Sverige Tillsammans". Det kanske hade funnits liknande yttringar tidigare, men i så fall har jag missat dem. På den tiden var jag mer en en "nuts and bolts"-kritiker till invandringen. Nu har jag blivit en mer esoterisk betraktare av själva bakgrunden till massinvandringen, vilka som är inblandade i den och vilka argument som används i debatten. En mediakrigare, med andra ord.

Alice Teodorescu är mer inriktad på en konkret och handfast låtsaskritik av massinvandringen: "Visst behöver vi muslimer i Sverige, helst 30 miljoner, men de måste sköta sig! Verdammt nochmal! Lära sig svenska, äta upp fiskbullarna i asylboendet och bära väskor på centralen." Den här handfasta låtsaskritiken är gångbarare hos alla som tvekar om massinvandringens fördelar och nackdelar. Muslimer som sköter sig och äter fiskbullar kan vi naturligtvis inte få för många av. Jag tror inte att Alice skulle våga försöka sig på att låtsaskritisera den kulturella förintelsen av Sverige och svenskarna. Jag tror inte att det skulle tjäna hennes agenda, eller ens att hon är intellektuellt kapabel till det.

Problemet med den svenska medelklassen är att den inte har samma ekonomiska uthållighet som den utländska. I Sverige har man ingen buffert att hålla en misslyckad generation barn under armarna som man har i exempelvis England och Tyskland. Där finns det "universitet" som ger utbildning till alla som kan betala en rejäl slant, och dessutom utfärdar papper som fortfarande är gångbara för att få vissa jobb. Dessutom har man pengar över så det räcker till ett hyfsat medelklassliv även för den misslyckade telningen medan han eller hon praktiserar utan lön inom något hippt yrke. I Sverige är det "fuck or walk" efter gymnasiet och på universitetet. Hoppar du av civilekonomprogrammet så blir det till att konkurrera med Ahmed om skitjobben, ty mor och far har inte råd att hålla dig flytande.

Formligen älskar ditt sista stycke, klockren analys!

"Problemet med den svenska medelklassen är att den inte har samma ekonomiska uthållighet som den utländska."

Denna aspekt lär sannerligen inte belysas överhuvudtaget i svensk msm-media, aldrig någonsin. Tycker dock den är relevant och insiktsfull. Ty även om medelklassen idag ofta huserar i miljonvillor och bostadsrätter på fina adresser är ju dessa förmögenheter en skimär. Sverige bestå idag av en satans massa "medelklassare" som känner sig rika men så är ju icke fallet i detta mellanmjölksland.

Sverige (etablissemanget) ligger jävligt skrynkligt till den dag majoriteten av "medelklassarna" inser att samhället av idag inte erbjuder någon mjuklandning vid personlig kris/misslyckande.

Gissar att den dagen är skrämmande nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in