Citat:
Jag tror jag förstår vad du är ute efter. En sajt som ger argument och fakta till invandringskritikerna? Jag har själv tänkt i de banorna. Att försöka skapa en sajt som är ansedd som neutral och saklig är hopplöst eftersom den genast kommer stämplas som "informationssajt för rasisterna från det grumliga fiskevattnet" av media.
Men det är inte där man ska lägga krutet. Om man på ett lättillgängligt sätt kan göra användbar fakta och information tillgänglig för de som behöver det så kan dessa sedan använda dessa "blanka vapen" när de pratar med sina vänner och bekanta. Deras vänner ser dem redan som pålitliga och vettiga, och tar informationen för vad den är. Bara om de skulle länka direkt till sidan skulle det kunna bli reaktioner i stil med: "Men den där sajten är ju en rasist-sajt, det har DN sagt".
Egentligen borde det vara rätt lätt att argumentera emot dårskapen, men idéerna är så etablerade att många är oemottagliga för fakta. Säger man att invandrare från Afghanistan begår si eller så många mer våldtäkter så får man antagligen till svar något luddigt om #inteallaX eller att informationen är suspekt. Sajten skulle då erbjuda länkar till en "trovärdigare" källa t.ex. BRÅ eller liknande i något land som faktiskt vill ta reda på sanningen. Eller några skarpa argument som kanske kan bita på de som vill trivialisera våldtäkter med #intealla. Det senare är svårare då de är så insnöade, men jag är säker på att de skarpa hjärnorna i den här tråden skulle kunna fixa det.
Kanske skulle man starta en tråd om ämnet för att hitta de starkaste argumenten och de vanligaste invändningarna?