Citat:
Ursprungligen postat av
hogerspoket
Westerholm hamnar i ungefär samma slutsats som den gode Enoch.Thulin hamnade i härrom dagen (i en oförglömlig, tillika raderad, oneliner) rörande bedömningen av Delmon Haffos publika uppvisning av lingvistisk förmåga och fingertoppskänsla; ehuru något mer diplomatiskt formulerat (fetning nedan) och utökar med en reflektion över densammes framtida karriärval:
Om Delmon varit kvickfotad hade han använt sin bakgrund som försvar och gjort identitetspolitik av situationen.
"Det här är inte moderat partikultur, utan importerad patriarkal mellanösternkultur. Jag växte upp i en miljö där jargongen var denna och har inte lyckats lägga det bakom mig - även om det är min strävan."
Om han och M bett om ursäkt för något DN och Aftonbladet inte vill klandra, hade situationen snabbt ändrat dynamik.
Återigen handlar allt om makten att skambelägga, att göra sig till företrädare för den i Sverige så avgörande konsensuskulturen. Det är på allvar, ett spel som moderaterna för första gången på länge försökte ge sig in i, för att vinna. Men som man inte bemästrade bättre än såhär.
Grejen är ju denna: En stridslysten vilja att storma åsiktsrepressionens högborgar är
nödvändig. Men inte
tillräcklig. Det virala, uppstudsiga, vanvördiga kan inte bara vara busgrabbens framför datorn. Det måste finnas en fast, hel berggrund av ideologi och något att ersätta det man gör uppror mot.
SD har varken temperament eller budskap att erövra tolkningsföreträdet med. Unga, arga moderater har tydligen attityden, men saknar något att beskriva med sina fräna ord.
Personligen använder jag ju inte ordet "hora", varken i jargong eller affekt. Men jag hade aldrig accepterat premissen att vissa ord är mer dömande än andra ord. Att
ett hatiskt epitet äger en inneboende magi, som ett annat inte förlänas.
Ja, verkligheten är ju den att "rasist" är värre än "hora". Att "fascist" är mer avskyvärt än "svartskalle". De senare epiteten dömer ju främst avsändaren, medan de förstnämnda demoniserar mottagaren och söker avmänskliggöra. Med stor chans att också lyckas.
Där ligger en samhällelig, strukturell, institutionell MAKT bakom den rädsla att brännmärkas som rasist och högerextrem, som bara hittar sin motsvarighet i förorternas interna hederskultur eller gangsternas beskyddarverksamhet.
Ingen svensk kvinna går genom livet som "horan", ingen invandrare är den överenskommet utpekade "svartskallen". Däremot har
rasisten och
fascisten kollektivet mot sig, gruppen mot sig. Det är
maktord, repressionens triggermekanismer.
Om detta kunde SD och nu M pratat, nyanserat, problematiserat och
klandrat. Om de haft orden och inte bara tagit avstånd från något, utan haft något annat, bättre, att erbjuda. Först då har de samtidigt
tagit något i maktens cyniska, pragmatiska nollsummespel.