2016-11-17, 15:24
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Nu kommer avbönerna från politikerna i medierna.
En del av mediekriget när de inser att de förlorat slaget om verkligheten.
Edvin Alam i Nyheter24 av alla medier:

Citat:
Moderat: Jag hade fel om invandring – vi kan inte släppa in alla
...
Kort sammanfattat: Jag såg inte helheten för att få en långsiktigt hållbar migrationspolitik. I stället för att våga vända på stenar i policyarbetet var jag reflexmässigt kritiskt och slängde ut några plattityder om hur man kan få allt till alla genom några ospecifierade ”reformer” skrivna i enkla one-liners.

Jag blir irriterad över mig själv bara jag tänker på hur jag resonerade. Eller rättare sagt att jag inte resonerade över huvud taget.
...
Volymer spelar roll och som i alla andra frågor finns det målkonflikter. Det finns ingen alternativ verklighet där förtroendevalda kan låtsas som att allt kan hamna högst upp på prioriteringslistan.
http://nyheter24.se/debatt/867820-mo...slappa-in-alla

Är inte detta i militära termer en villkorslös kapitulation och en begäran om nåd när de skyldiga skall straffas?

Jovisst, men Edvin Alam är lokalpolitiker i Sollentuna, det är borgerligt styre, och kommunerna pressas hårt att ta emot aylsökande. Han är bara kanonmat.

Den stora frågan är när någon ur eliten kapitulerar, vem kommer att vara först med att erkänna sina misstag?

Edit: En till av fotfolket som har tröttnat på identitetspolitiken? Delmon Haffo (M), kallar Annika Strandhäll en hora, och Kinberg Batra hotar med konsekvenser.

Citat:
Under direktsändningen ska han bland annat ha kommenterat ett bråk som uppstod på sociala medier under det amerikanska presidentvalet.

"Annika Strandhäll, det var inte okej att skämta om mäns rösträtt. Dra år helvete, din hora!", ska Delmon Haffo ha sagt då, enligt DN. http://www.gp.se/nyheter/sverige/mod...hora-1.3967275
Senast redigerad av Passepartout 2016-11-17 kl. 15:36.
Citera
2016-11-17, 21:02
Medlem
Whitelashen manifesterad genom Trumps seger har fått MSM att artikulera insikter i trådens släptåg; här Mattias Holmström om den separatistiska mångfalden:

Identitetspolitiken slog tillbaka

Citat:
Trots att identitetspolitiken har påverkat alla har de flesta nog inte orkat ge sig in i diskussionen. Man har fullt upp med att gå till jobbet, betala sina räkningar och ta hand om familjen.

Om man tillhör den arbetande ingruppen, ja.

Citat:
Snacket om de olika identiteterna (hur många de nu är för tillfället), den vita skulden och allt större konflikter på gatorna har tilltagit samtidigt som den vita befolkningen har fått uppleva en mindre säker tillvaro än tidigare. Resultatet av alltsammans tycks ha blivit att också de har börjat fundera alltmer över sin egen identitet. Det hade förmodligen ingen räknat med.

Donald Trump äntrade scenen vid precis rätt tillfälle för att kanalisera missnöjet. Trots alla attacker från sina motståndare backade han inte en tum. Och genom att ifrågasätta de mediepersonligheter som attackerade honom och hans väljargrupper hade den vita befolkningen helt plötsligt fått en talesperson.

Citat:
Om vänstern vill få ett stopp på populisterna frammarsch måste den ta sig samman och idka lite självkritik. Men gissningsvis blir svaret ännu mer identitetspolitik.

http://www.nt.se/asikter/ledare/iden...om4383847.aspx

Det gäller inte bara vänstern. Framför allt "liberalerna" bör idka självkritik; men de är ju vänster de med, förenade av den postmoderna värdegrunden. Kommer SVT omärkligt att svänga med opinionen eller bli löjligare för varje dag, som framhärdar i sin infernaliskt antivita upptagenhet?
Citera
2016-11-18, 09:39
Medlem
hogerspokets avatar
Westerholm hamnar i ungefär samma slutsats som den gode Enoch.Thulin hamnade i härrom dagen (i en oförglömlig, tillika raderad, oneliner) rörande bedömningen av Delmon Haffos publika uppvisning av lingvistisk förmåga och fingertoppskänsla; ehuru något mer diplomatiskt formulerat (fetning nedan) och utökar med en reflektion över densammes framtida karriärval:
Citat:
Att gå så långt som DN:s Kristina Lindqvist att stämpla Delmon Haffos talspråk som ett uttryck för en Trumpifiering av den svenska debatten är även det att dra för stora växlar. Delmon Haffos talspråk är detsamma som i andra kranskommuner till Stockholm. Sannolikheten att han annars medvetet skulle dra av en oombedd politisk självmordsbomb är helt enkelt för låg. Haffo hade sannolikt inte planerat detta när han åkte till jobbet i morse utan drog av sin politiska självmordsbomb spontant och utgör imorgon, fredag, en siffra i arbetslöshetsstatistiken. Sannolikheten att hans politiska karriär är över bör betecknas som hög och vad Haffo har för framtidsplaner nu är även det okänt, lika okänt som hur framtida arbetsgivare värderar hans verbala talanger.

Salemsvenska, som den som Haffo ger uttryck för, är lika oattraktivt som Rinkebysvenska för att ses som en meriterande läggning inför tjänster på högre nivå. Möjligtvis kan det språkbruket fungera i fritösen på ett oberoende utfordringsställe av hamburgare och pizzor eller i dörren till mindre nogräknade krogar men det vore å andra sidan att oförtjänt nedvärdera dessa arbetsplatser och de som idag arbetar där.

Jag tycker mig finna en ganska dramatisk förändring av Westerholms tonläge. Man bör betänka att samme J.W. som, i en inte allt för avlägsen dåtid, höjde Arnstad till skyarna, idag raljerar kring en invandrad lokalpolitiker/lokalpolitiker med invandrarbakgrund och sagde politikers språkliga förmåga/oförmåga på samma vis som flashbacks mer förhärdade dödsknarkarnazister. Måhända (ännu) en indikator på hur snabbt språkliga glidningar faktiskt skett det senaste året.

http://ledarsidorna.se/2016/11/polit...vmordsbombare/

Alldeles oaktat sina humoristiska förtjänster, inkluderat den briljanta rubriksättningen, innehåller texten även (ännu) en bredsida mot såsseriets identitets-/vulgärvänster (Bjereld, Petterson, Lindberg, m.fl.) och är naturligtvis läsvärd i sin helhet.

Att Westerholm manar till partiinternt räfst- och rättarting mot de krafter inom socialdemokratin som bedrivit smearkampanjeri mot politiska motståndare är intressant - inte minst i ljuset av Lindbergs (och Löfvens) utspel om en nyansering och nedtoning av debatten. Det är inte osannolikt att traditionalisterna inom partiet nu börjar få blodvittring (på riktigt) i svallvågorna av det amerikanska presidentvalet, och att samtidigt identitetsvänstern inser att de står föga rustade att bedriva en kamp på lika villkor, att de har allt att förlora och därför nu, såklart, manar till försoning.

Citat:
På samma sätt som Anna Kinberg Batra bör få någon slags beröm för sitt resoluta agerande bör Stefan Löfven även han göra upp med de medarbetare som tidigare visat och ibland visar samma omdöme i andra sammanhang som Haffo. En kultur som finns lika mycket inom SSU som på Aftonbladets ledarredaktion och Politism även fast orden är annorlunda. De är i varje fall lika kränkande. Som pedofil, muslimhatare, fascist och nazist. Ett Politism som nyligen fått fem nya fräscha LO och Kommunal—miljoner av medlemmarnas pengar att leka med till och med 2018.

Vad som gör ovanstående text än mer värd att uppmärksamma är dock eftermälet där en av de utpekade, Tobias Lundin Gerdås, via mail, försöker få Westerholm att ta tillbaks sina, tämligen väl dokumenterade, 'lögner'...
http://ledarsidorna.se/2016/11/var-g...ngstjansteman/

Det skall bli väldigt intressant att se vad striden mellan pragmatiskt gråsåsseri och vulgärvänstern mynnar ut i - som jag ser det är det möjliga utfallet tämligen binärt.

Antingen gjuter man olja över de spänningarna som finns inom partiet och fortsätter sin ideologiskt dissonanta kräftgång med väljarflykt till SD, eljest splittras partiet (alternativt upplever en massiv väljarflykt till V/F!) .

Att Aftonbladets ledarsida och Politism har föga gemensamt med traditionellt gråsåsseri torde dock, åter, vara ställt bortom allt rimligt tvivel.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-11-18 kl. 09:59.
Citera
2016-11-18, 11:11
Moderator
Siegfrids avatar
Kom igen, det är inte Tidningskrönikan det här. Diskussion istället för referat, tack.
/Mod.
Citera
2016-11-18, 11:54
Medlem
longbow4ys avatar
Idag sprids på twitter en ledare i Sundsvalls tidingar skriven av Mirjamsdotter. Flera av twittrarna tycker att det är det bästa det läst på länge och "retweetar" vilt.

Men ledarskribenten är både faktaresistent och ologisk varför ledaren kan vara ett tydligt exempel på hur lite de förstår av sin samtid i allmänhet och problemen med mångkulturen i synnerhet.

Inledningen fastställer att den tysta majoriteten är en minoritet som trots att de är en minoritet lyckat vinna val. Hur får hon ihop det ekvationen?
Citat:
Den tysta majoriteten är en omskrivning för en liten högljudd minoritet. En minoritet som efter åratal av propagandaspridande och användning av tvärtomspråket nu har fått ett enormt genomslag i den offentliga debatten.

I USA lyckades de föra Donald Trump till Vita huset.

I Storbritannien lyckades de rösta fram ett beslut om utträde ur EU.

Och i Sverige hjälper de Sverigedemokraterna att vinna allt fler mandat.

Och fortsätter med att blanda myter, hjärnspöken och verklighet så att de passar in i hennes verklighetsuppfattning.

Citat:
Denna påstått tysta majoritet har under lång tid, mycket strategiskt, spridit myter om faktiska förhållanden.
...
Politiker bör ta folks oro på allvar. Inte minst oro för faktiska försämringar, all utveckling går ju inte åt rätt håll. Men det är inte detsamma som att börja anpassa sin politik efter en högljudd skara som oroar sig för hjärnspöken.
...
Att den "tysta majoriteten" snart kan vara en majoritet inte endast enligt sig själva utan också i verkligheten är en konsekvens av att politikerna inte lyckats fånga upp människors oro. Och då menar jag inte i bemärkelsen anpassa sig efter den, utan i bemärkelsen försöka förstå och bemöta den, antingen med politiska beslut i de fall oron är relevant, eller med lugnande besked och tydliga visioner om vad man vill att Sverige ska vara för land.
...
Risken är att prat om sönderfall och systemkollaps gör att vi blir blinda inför faktiska förhållanden och därmed släpper fram populister som på sikt verkligen kan slå sönder det vi har, det Sverige som vi tycker om och oroar oss för.

Så hur är de faktiska förhållandena?
Vem är det som är blind inför faktiska förhållanden?
Vem är det som håller på att slå sönder "det Sverige som vi tycker om och oroar oss för. "

Det Mirjamsdotter inte inser i sin blindhet är att det är hon och hennes gelikar som är hotet mot "det Sverige som vi tycker om och oroar oss för. "

Det oroar mig dock vad hon kommer göra när hon inser det själv.

Det är nog detta mediekriget i grund och botten handlar om. Vilken verklighet man lever i.

Edit.
Länken: http://www.st.nu/opinion/ledare/mirj...smen-pa-allvar
Senast redigerad av longbow4y 2016-11-18 kl. 12:24.
Citera
2016-11-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Har detta varit uppe i tråden?

Bo Lundgren:
"Reinfeldt ville krossa det svenska välfärdssystemet med fri invandring"
https://www.youtube.com/watch?v=99iA7XFjVGc

Varför har etablissemanget inte haft förmågan att tillämpa någon som helst form av självkritik?
Det där är stenålder. Men varför har inte UG och Josefsson tagit upp det vid det här laget? Eller någon etablissemangsjournalist (som inte är lierad med moderaterna) och som vill göra ett karriärlyft?
Citera
2016-11-18, 12:13
Avstängd
Citat:
Idag sprids på twitter en ledare i Sundsvalls tidingar skriven av Mirjamsdotter. (---)

Inledningen fastställer att den tysta majoriteten är en minoritet som trots att de är en minoritet lyckat vinna val. Hur får hon ihop det ekvationen?

Och fortsätter med att blanda myter, hjärnspöken och verklighet så att de passar in i hennes verklighetsuppfattning.

Så hur är de faktiska förhållandena?
Vem är det som är blind inför faktiska förhållanden?
Vem är det som håller på att slå sönder "det Sverige som vi tycker om och oroar oss för. "

Det Mirjamsdotter inte inser i sin blindhet är att det är hon och hennes gelikar som är hotet mot "det Sverige som vi tycker om och oroar oss för. "

Det oroar mig dock vad hon kommer göra när hon inser det själv.

Det är nog detta mediekriget i grund och botten handlar om. Vilken verklighet man lever i.

just det. Det är otänkbart för Mymlan och hennes kompisar (Isobel, Maria Ferm, Jack Werner, hela DN-Kultur-gänget osv) att svensk politik skulle kunna innebära t ex att man utvisar 20-25-åriga våldtäktsmän eller välfärdsturister som påstod sig vara 15 år när de kom hit. Men hon har inga problem med att inkompetenta politiker och toppbyråkrater som Mona Sahlin eller Angeles Bermudez Svankvist får härja runt med skattepengar, att svenska kommuner i praktiken närmast uppmuntrar folk att bygga upp jihadistiska celler i Sverige eller att förorter och stadskärnor tidvis blir rena krigszoner. Det senare är ju rena tiilfälligheterna, menar Mymlan och hennes polare.

Citera
2016-11-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Westerholm hamnar i ungefär samma slutsats som den gode Enoch.Thulin hamnade i härrom dagen (i en oförglömlig, tillika raderad, oneliner) rörande bedömningen av Delmon Haffos publika uppvisning av lingvistisk förmåga och fingertoppskänsla; ehuru något mer diplomatiskt formulerat (fetning nedan) och utökar med en reflektion över densammes framtida karriärval:

Om Delmon varit kvickfotad hade han använt sin bakgrund som försvar och gjort identitetspolitik av situationen. "Det här är inte moderat partikultur, utan importerad patriarkal mellanösternkultur. Jag växte upp i en miljö där jargongen var denna och har inte lyckats lägga det bakom mig - även om det är min strävan."

Om han och M bett om ursäkt för något DN och Aftonbladet inte vill klandra, hade situationen snabbt ändrat dynamik.

Återigen handlar allt om makten att skambelägga, att göra sig till företrädare för den i Sverige så avgörande konsensuskulturen. Det är på allvar, ett spel som moderaterna för första gången på länge försökte ge sig in i, för att vinna. Men som man inte bemästrade bättre än såhär.

Grejen är ju denna: En stridslysten vilja att storma åsiktsrepressionens högborgar är nödvändig. Men inte tillräcklig. Det virala, uppstudsiga, vanvördiga kan inte bara vara busgrabbens framför datorn. Det måste finnas en fast, hel berggrund av ideologi och något att ersätta det man gör uppror mot.

SD har varken temperament eller budskap att erövra tolkningsföreträdet med. Unga, arga moderater har tydligen attityden, men saknar något att beskriva med sina fräna ord.

Personligen använder jag ju inte ordet "hora", varken i jargong eller affekt. Men jag hade aldrig accepterat premissen att vissa ord är mer dömande än andra ord. Att ett hatiskt epitet äger en inneboende magi, som ett annat inte förlänas.

Ja, verkligheten är ju den att "rasist" är värre än "hora". Att "fascist" är mer avskyvärt än "svartskalle". De senare epiteten dömer ju främst avsändaren, medan de förstnämnda demoniserar mottagaren och söker avmänskliggöra. Med stor chans att också lyckas.

Där ligger en samhällelig, strukturell, institutionell MAKT bakom den rädsla att brännmärkas som rasist och högerextrem, som bara hittar sin motsvarighet i förorternas interna hederskultur eller gangsternas beskyddarverksamhet.

Ingen svensk kvinna går genom livet som "horan", ingen invandrare är den överenskommet utpekade "svartskallen". Däremot har rasisten och fascisten kollektivet mot sig, gruppen mot sig. Det är maktord, repressionens triggermekanismer.

Om detta kunde SD och nu M pratat, nyanserat, problematiserat och klandrat. Om de haft orden och inte bara tagit avstånd från något, utan haft något annat, bättre, att erbjuda. Först då har de samtidigt tagit något i maktens cyniska, pragmatiska nollsummespel.
Senast redigerad av oyto 2016-11-18 kl. 15:15.
Citera
2016-11-18, 17:20
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
... Unga, arga moderater har tydligen attityden, men saknar något...

Jag erbjöd en förklaring till detta, precis innan detta självmord by hora utspelades: det är inte attityd som är i görningen här, utan klenbegåvning.

De etablerade partierna förmår inte längre rekrytera skarpare hjärnor än detta. Vi kommer få se alltmer sådana här rena klavertramp.

F.ö. är det jävligt komiskt att man, åtminstone på P1, pratar om vilken "debattkultur" som råder i Moderaterna. Vad hände med värdegrund?
Citera
2016-11-18, 18:22
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Nu kommer avbönerna från politikerna i medierna.
En del av mediekriget när de inser att de förlorat slaget om verkligheten.
Edvin Alam i Nyheter24 av alla medier:

Citat:
Moderat: Jag hade fel om invandring – vi kan inte släppa in alla
...
Kort sammanfattat: Jag såg inte helheten för att få en långsiktigt hållbar migrationspolitik. I stället för att våga vända på stenar i policyarbetet var jag reflexmässigt kritiskt och slängde ut några plattityder om hur man kan få allt till alla genom några ospecifierade ”reformer” skrivna i enkla one-liners.

Jag blir irriterad över mig själv bara jag tänker på hur jag resonerade. Eller rättare sagt att jag inte resonerade över huvud taget.
...
Volymer spelar roll och som i alla andra frågor finns det målkonflikter. Det finns ingen alternativ verklighet där förtroendevalda kan låtsas som att allt kan hamna högst upp på prioriteringslistan.

http://nyheter24.se/debatt/867820-mo...slappa-in-alla

Är inte detta i militära termer en villkorslös kapitulation och en begäran om nåd när de skyldiga skall straffas?

Vill man vara elak, och det vill man om man kan i det här landet, så är det där bara samma slags beteende som tidigare fick honom att för bara en kort tid sedan, om inte svära trohet till det mångkulturella samhället och principen om den fria invandringen, så i vart fall inte alls invända mot detta.

Han känner av så gott han kan vart vindarna blåser för stunden. Och han anpassar sina påstådda och verbalt deklarerade åsikter utefter det. För inte allt för längesedan var det politiskt oppurtunt att säga det ena, nu börjar det svänga, tycker sig Edvin uppleva, och då säger han det motsatta och andra. Lite klädsamt inflikar han att han är arg på sig själv, eller snarare, han urskuldar sig med att han var naiv.

Ska inte säga att det inte är en kapitulation, men min erfarenhet säger mig att politiker likt denne i morrn mycket väl kan ha helt motsatt uppfattning än vad han säger att han nu har i dag. Men det är klart, han kan ju ha drabbats av nåt slags lidnersk knäpp, men jag tvivlar på det. Snarare har han samtidigt som han håller ett fuktigt finger i luften kikat ner i sin plånboks framtid. Och då drabbats av privatekonomiskt betingagd ångest. Men här kan jag såklart ha fel. Och visst är det bra att folk börjar prata, oavsett vad de har för bevekelsegrunder för sin nyfunna talträngdhet när det gäller svensk invandringspolitik.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2016-11-18 kl. 18:31. Anledning: rättstavning X 2
Citera
2016-11-18, 18:58
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Utryckt ur sitt sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Citat:
Det är ju baksidan med att vara en hussvensk som Lindberg. Dina vänner och ovänner föraktar och avskyr dig, ingen känner lojalitet bortom det för stunden egennyttiga.

Citat:
Det är nämligen inte bara en ande av identitet som sluppit ur sin flaska, utan flera - ALLA. Och INGEN kommer gå att lura in igen. Inte svensken, men heller inte den rasifierade, turken, muslimen, européen. Och om det är mänskligt möjligt att glömma sin exkluderande tillhörighet i ett mångetniskt sammanhang - ja, då kan väl förslagsvis kurder och judar med plattform upplösa sina ingrupper inifrån, och sedan återkomma till oss med glädjebudskapet.

Citat:
Framtiden är partisk.

Det är nästan komiskt i all sin förfärlighet. Här har Anders Lindberg kämpat och slitit så svetten lackat på hans rygg, och det som händer är inte att alla som vistas i Sverige blir svenskar. De flesta förblir det de är, kurder eller judar och en massa annat tröttsamt, även efter ett par generationer i Sverige. Och till råga på allt börjar svenskarna identifiera sig som svenskar, det vill säga identifiera sig som nåt helt skilt från kurder och judar, hur länge dessa andra än bott i Sverige.

Så, när Anders och andra gnidit tillräckligt länge och hårt på den idetitetspolitiska lampan poppade helt plötsligt svensken upp och visade sitt fula tryne. Det hade man inte räknat med.

Men. Finns andra, så finns svensken. Svårare än så är det inte. Och det andra har rätt till, det har också svensken rätt till. Nu tror jag inte Anders Lindberg tänkt den tanken fullt ut, men nog har han anat att det är så enkelt det är. Och nu kommer vi nog att få se både en och annan media-drive och skattefinansierad kampanj för tanken och idén om att alla är svenskar, att det judiska och det kurdiska är lika svenskt som det svenska. Flera sådana kampanjer i framtiden kommer vi att få se. Men nåt särskilt gehör lär detta inte vinna. Det är det för sent för.

Och. Man ville ha en enad värld. En värld med en nykonstruerad människa, homo multicultus. Ett enat Sverige där alla är lika svenska som vi svenskar. Ett Sverige där allt är inget och inget är allt. Och sedan och nu, är det som närmar sig med stormsteg det rakt motsatta.

Undrar hur det känns, att ha gjort moraliskt och tankemässigt våld på sig själv som Anders och andra gjort, och sedan kämpa som en galning för detta anstötliga, och sen se allt rinna bort som sand mellan fingrarna? Kan ju inte kännas allt för roligt, för stackars Anders. Men underhållande är det att iaktta.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2016-11-18 kl. 19:54. Anledning: rättstavning X ∞
Citera
2016-11-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjunnedotcom
PS - SVT ringde igår och ville ha inlägget. Intressant vändning.
Finns inlägget på annat ställe än på svt's hemsida ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in