"Fredrik Reinfeldt fortsätter tro på ett öppet samhälle"
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6561216
Intervju med Fredrik Reinfeldt i P1 idag. Han förväntade sig nog ett myspys-reportage och möjlighet till lite gratisreklam för sin nya bok (som argumenterar för att invandring är bra för Sverige) och det är ungefär vad det blev i 10 minuter. Men sen börjar Jörgen Huitfeldt ställa lite mer giftiga frågor, nästan lite hånfulla på slutet.
Fritt från minnet:
JH: SD steg som fan när du styrde, varför det?
FR: Ehh, unga arga män som läser på nätet...
JH: Du tyckte invandring var ekonomiskt fördelaktigt förut, men hur ser du på det nu?
FR: Öhum, finanskriser globalt eller nåt...?
JH: När din migrationsminister Billström redan i februari 2013 sa att vi måste våga prata om volymer så tvingade du honom att pudla, vad tänker du nu om det nu när det visade sig att han hade rätt och du hade fel?
FR: Eeeee... nu har jag lämnat partipolitiken och ehhh vahetere läs min bok
JH: Är det självklart för dig att vi måste öppna upp Sverige för en massa invandrare?
FR: Ja, annars blir det inga pensioner och ingen välfärd för svenskar föder inte tillräckligt mycket barn.
JH: Men vafan du pratar om arbetskraftinvandring. Vi tar ju bara in en massa outbildade flyktingar som inte jobbar!?
FR: Ehhh ja de e rätt, men dom kan göra en nystart som i USA, det var så det blev världens mäktigaste nation liksom.
JH: SD beskrevs som totalt oseriösa när de krävde minskad invandring, sen ett år senare genomförde miljöpartiet den politik som SD krävde. Hur ska väljarna uppfatta det?
FR: Ingen kommentar, nu blickar vi framåt.
JH: Fast SD hade ju rätt?
FR: Ehhh, Donald Trumps muridé är dum.
JH: Ja, fast nu gör ju för fan alla partier precis som SD sa att vi borde ha gjort?
FR: Okej, fast det är fortfarande mot mina värderingar.
JH: Tog du en massa korkade beslut om invandring bara för att göra tvärt om mot vad SD sa?
FR: Jag har en massa erfarenhet av olika arbeten och har växt upp i förorten.
JH: Du kör fortfarande på globalistspåret. Brexit vann. Trump vann. Le Pen kommer att vinna. Hur ska det här gå?
FR: Jag är hoppfull.
JH: Okej?

Tack ska du ha.