Aftonbladets chefredaktör, vd och ansvarig utgivare Sofia Olsson Olsén rör sig själv till tårar med sin godhet och visdom. Det handlar förstås om projektet där Gellert Tamas/Aftonbladet jämställer Kent Ekeroth/SD med islamistiska terrorister.
Vi har möjlighet och kunskap att göra svenska folket klokare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle23550562.ab
Citat:
Ursprungligen postat av Olsson Olsén
när jag lyssnar på mina medarbetare där de inför sina kollegor berättar om idé, planering och genomförande blir jag så stolt att tårarna tränger fram. När redaktionschef Håkan räcker mikrofonen till mig så viftar jag undan den. Jag är blankögd och snorig och jag behöver inte säga något mer. Mina medarbetare säger det mycket bättre och hela redaktionen är för en sekund alldeles tyst.
Innan applåden brakar loss.
Den gemensamma stoltheten över journalistik som verkligen gör skillnad går att ta på, känns i hela rummet.
[...]
Vi har möjligheten och kunskapen att verkligen göra skillnad, göra svenska folket klokare och vardagen enklare.
Även om det betyder att jag ofta får gråta.
Olsson Olsén sätter ord på den svenska journalisthybrisen.
Det är journalistens ansvar, nej förbannade plikt, att bedriva folkuppfostring.
Klokheten sprider sig från Stockholmsjournalistens klipska penna ner över de trögtänkta folklagren i Bengtsfors, Granhult och Rumpeboda.
Där, högt uppe i Nordens största mediehus, i själva hjärtat av huvudstaden, sitter de med
möjlighet och
kunskap att göra världen lite bättre. Helgon vars slitna tangentbord varje dag förmedlar det evangelium som lyfter den förtappade Svensken ur sin hatfulla, bittra existens mot ljusets och godhetens läckra extas.
Det är vackert, det berör. Det är journalistik som
verkligen gör skillnad.
En gärning så otroligt god att tårarna ymnar fram i helgonets ögonvrå.
Vore det inte för journalistens dagliga kamp sjunker nämligen rikets medborgare omedelbart ner i en sumpmark av fascism, rashat, nazistisk terror och om det vill sig riktigt illa - Sverigedemokratiska väljarsympatier.