2016-09-11, 19:08
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Kristina Lindquist kritiserar Jan Björklund för att bjuda in SD till blocköverskridande samtal och menar att det är att leka med elden eftersom SD representerar fascism.

http://www.dn.se/kultur-noje/kristin...nd-i-ansiktet/

Kristina Lindquist verkar fortfarande inte inse att det är ju just den kontraproduktiva politiska utfrysningen som fått SD att växa och som kväst den nödvändiga debatten om migration och integration. Det är denna dogmatism som polariserat samhället och som lett både till en misslyckad migrationspolitik och ökad främlingsfientlighet.

Argument bör alltid mötas respektfullt med argument, oavsett vem budbäraren är. Även människor med annan politisk åskådning kan ha rätt i sakfrågor. Och om man anser att de har fel så ska man naturligtvis ta debatten och visa dem och övriga väljare var argumentationen brister. Att vägra prata med motståndaren och frysa ut den är alltså en väldigt ofruktsam strategi, oavsett om motståndarens argument är riktiga eller inte.

Alla invånare - både svenskfödda och nyanlända - får nu betala ett högt pris för det humanistiska hyckleriet och moralisternas åsiktsdiktatur. Hela samhället har polariserats. Den misslyckade integrationen fungerar som utmärkt grogrund åt kriminalitet och islamism. Dessa problem har i sin tur gett upphov till fascism och främlingsfientlighet. De höga kostnaderna för den inhemska invandringen har gjort att biståndet till flyktingar i konfliktområden blivit lidande. De främsta offren för denna dogmatiska politik är just invandrarna som man sa sig vilja skydda och hjälpa, både de som tog sig till Sverige, de som dog i Medelhavet och alla de flyktingar i flyktinglägren som aldrig fick hjälp. Vägen till helvetet är kantad med goda föresatser; om man verkligen vill göra gott så måste man använda både hjärta och hjärna.

Verkar vara en kamp mellan politiker och journalister om verkligheten. Och därmed om befolkningens förtroende. I förlängningen om folkets vilja att betala, det vill säga möjligheten till försörjning för de som förordar mångkultur. Den minskar uppenbarligen.

Postmarxister och nyliberaler har inget intresse av att landet går bra ekonomiskt och kommer alla till del. Idén är att mjölka landet på bidrag - för egen del. Politiker har dock ett uppdrag och måste förr eller senare förhålla sig till verkligheten. Man kan inte tycka fram en ekonomi.

Nu sitter man där med elefanten i rummet. Fullt synlig och han eller hon krisar. Orsaken är ens egen.

Liberalerna har varit aktiv till att skapa eländet, men man utnyttjar det kaosartade läget genom att skylla på S för att på så sätt möjliggöra fortsatt makt efter valet 2018. Men som sagt, internet har långt minne.
Citera
2016-09-11, 19:13
Medlem
Prawitzs avatar
Ett par relevanta reflektioner från Per Kraulis i Liberal debatt.

Citat:
Är det rimligt att de svenskar som har föga hopp om framtiden ska jubla över invandringen?

Jag tror att många människor i dag har en molande känsla av att samhällskontraktet är brutet. Jobb, bostad och pension utlovades gentemot att man arbetade och gjorde rätt för sig. Många upplever att detta inte längre gäller. Det kan förvisso bero på alltför högt ställda förväntningar underblåsta av röstmaximerande politiker. Men det kan också bero på följderna av samhällsförändringar som globalisering och urbanisering. Många ser hot och begränsningar framför sig snarare än möjligheter.

Om nu medborgarna misstänker att samhällskontraktet sviktar, hur kan de då tänkas reagera när staten tillåter en okontrollerad tillströmning av flyktingar som ska försörjas medan asylansökningarna långsamt tröskas? Är det rimligt att de svenskar som har föga hopp om framtiden, har svårt att hitta bostad, är rädda för arbetslöshet, ska jubla över detta?

Ju mer vi pratar om liberala värden utan att ha trovärdiga förslag, desto mer devalveras dessa värden genom att de framstår som vackra men tomma ord.

Min tes är att en förutsättning för att öka stödet för ett liberalt samhälle stavas just ”samhällskontraktet”. Vi måste noga granska vilka problem det svenska samhällskontraktet har och värka fram konkreta lösningar.

http://www.liberaldebatt.se/2016/08/...-invandringen/

Att det fortfarande finns folk som tror att liberalismen har någon framtid i Sverige är faktiskt ganska märkligt. Inom ett par år borde dom vara ungefär lika mångtaliga som personer som tror på planekonomi.
Citera
2016-09-11, 19:47
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Verkar vara en kamp mellan politiker och journalister om verkligheten. Och därmed om befolkningens förtroende. I förlängningen om folkets vilja att betala, det vill säga möjligheten till försörjning för de som förordar mångkultur. Den minskar uppenbarligen.

Postmarxister och nyliberaler har inget intresse av att landet går bra ekonomiskt och kommer alla till del. Idén är att mjölka landet på bidrag - för egen del. Politiker har dock ett uppdrag och måste förr eller senare förhålla sig till verkligheten. Man kan inte tycka fram en ekonomi.

Nu sitter man där med elefanten i rummet. Fullt synlig och han eller hon krisar. Orsaken är ens egen.

Liberalerna har varit aktiv till att skapa eländet, men man utnyttjar det kaosartade läget genom att skylla på S för att på så sätt möjliggöra fortsatt makt efter valet 2018. Men som sagt, internet har långt minne.

Det är många martyrer som offrats på Åsiktskorridorens - eller som den kallas med ett finare namn, Den Gemensamma Värdegrundens - offeraltare. Mauricio Rojas (fp) och Åke Wedin (s) försökte tidigt få till stånd en debatt om invandring och integration. Trots att båda ägnat sitt liv för att aktivt kämpa mot fascism och för mänskliga rättigheter, blev de anklagade av deras partikamrater för att vara främlingsfientliga! Det var ju just för att motarbeta framtida främlingsfientlighet och fascism som de de tidigt ville ta itu med I&I-problematiken. Historien kommer ge dessa hedersmän upprättelse och eftervärldens dom över deras hycklande belackare kommer vara mycket hård.
Citera
2016-09-11, 22:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är ingen tråd för allmänna ideologiska diskussioner.

OT raderat.

Strix/Mod
Citera
2016-09-11, 22:40
Medlem
longbow4ys avatar
Vi har fått en politisk härskarklass som lägger mer energi på att bevaka sin makt än att göra sig förtjänta av den makt väljarna gett dem.
Det gör de i samspel med medierna, den tredje icke demokratiska statsmakten, genom propaganda.

I detta nygamla frälse, våra nya härskarklasser, är kompetens underordnad mediernas PK-rangordning. Att medierna tagit sig den makten är ingen slump. Erbjuds detta kommer de givetvis att utnyttja möjligheten.
Att det inte ifrågasätts av våra folkvalda politiker är däremot en skandal.
En riktig public service funktion skulle kunna vara en bra motvikt men istället har det bara blivit ännu en propagandakanal för maktens självförhärligande och PK-rangordningsjakt.

Att liberaler inte bara finner sig att rangordnas av globala propagandamedier utan dessutom bejakar det genom att ALDRIG ifrågasätta mediemaktens uppenbara globala klantänk är för mig väldigt förvånande.

Det är ett direkt brott mot grundläggande liberala principer.
Men uppenbart helgar målen medlen.

Problemet är att det inte är Sverige bästa som är målet. Inte i ett globalt mediekrig.

Liberalerna i Sverige har alltså avstått från att deltaga på rätt sida i mediekriget.
Orsaken är att man traskat vilse i nationella och globala frågor.

När skall liberalerna i gemen inse det och likt Per Kraulis fundera lite mer grundläggande på vilket samhällskontrakt som gäller, vilket som är möjligt och vilket som är önskvärt.

Skrev tidigare idag i en annan tråd att Liberalerna borde ta och titta på vilken politik man förde under sin storhetstid i svensk politik. 50-60 talen när man låg på SD siffror.

Då: " peka på fattigdomen bland de grupper som normalt inte innefattades i politikens målgrupper, nämligen småbrukare, småföretagare, änkor, pensionärer, ”det glömda Sverige” "

Nu: NATO frågan, Israel, antisemitism, TTIP, flyktingar osv

Liberalerna i Sverige har blivit utnyttjade av internationella krafter/ influenser/ propaganda att driva frågor som är viktigare för folk utanför Sverige än för oss som bor här. De har helt enkelt blivit "spelade" i en global kontext och det har svenskar kanske inte insett men väl känt.
Svensken har blivit marginaliserad i svensk politik. Liberaler med ett globalt perspektiv har traskat rakt i fällan för egen maskin i sin iver att verka kosmopolitiskt.

Därav att liberalerna i Sverige för en tynande tillvaro.
Det är också därför SD går framåt. De försöker fokusera på Sverige och svenskar just för att det är ett globalt mediekrig. Vem gör annars det i en global värld?
Folk vill helt enkelt känna att de som de röstar på bryr sig om de frågor som är viktiga för dem i vardagen.

Och det har Liberaler generellt tappat i sin välvilja som är oroväckande likt naivitet.
Och det menar jag har gjort att man helt enkelt tappat en av sina grundläggande principer.
Och det är nog den princip som skapar mest drivkraft i ett samhälle. Principen om att den bäst lämpade skall släppas fram.

Detta är liberalernas dilemma.
Tråden handlar om "mediakriget om mångkulturen mellan mångkulturalister och liberaler."
Men där liberalerna är kosmopolitiska mångkulturalister blir det inget krig.

För att det skall bli ett krig mellan dessa sidor måste liberalerna definiera om sig eller definieras om av omgivningen. Och det är nog vad vi ser ske. Verkligheten tvingar liberalerna att gå från att vara globala liberaler till nationella liberaler. Och i den processen kommer den globala propagandan att helt plötsligt synliggöras och därmed också med rätta börja ifrågasättas.

Mediekriget kommer stå mellan nationella liberaler och globala så kallade liberaler.

Edit: inlägget var en fortsättning på tidigare inlägg om liberala principer som raderades under skrivandets gång, så referensen till principerna är lite kort. Men jag orkar inte skriva mer om det nu.
Senast redigerad av longbow4y 2016-09-11 kl. 22:43.
Citera
2016-09-12, 13:26
Medlem
SigmenFloyds avatar
Aftonbladet öppnar upp en ny front i mediakriget idag.
Det är Gellert Tamas som drar lans mot SD och specifikt Kent Ekeroth.

Det hela föräras en 17 minuter lång dokumentär vars journalistiska meriter på klassisk Aftonbladet-manér är helt obefintliga.

Det svenska hatet
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/137357

Jag har länge haft mycket svårt för hetsporren Ekeroth, vars temperament och härskarteknik slår mig som allt annat än statsmannamässigt. Dock respekterar jag hans kunskap inom svensk kriminalpolitik.

Tamas å andra sidan har jag haft ett ganska gott öga till, eftersom jag uppskattade hans bok Lasermannen.

Men nu kan man lätt konstatera att Tamas är helt jävla skogstokig. Han anser på fullt allvar att Kent Ekeroth/Sverigedemokraterna är fullt jämförbara med islamistiska terrorister. Två sidor av samma mynt liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av Gellert Tamas
Den militanta terrorismen är en av dom stora politiska frågorna idag. Utan tvekan. Men också den här väldigt inte minst verbalt uppskruvade tonläget från vissa extrema islamfientliga grupperingar är också ett hot som är fullt jämförbart på många plan med det reella hotet vi har från islamistisk terror. Och där tror jag vi måste se att bägge, båda dom sidorna, är destabiliserande för ett samhälle.

Rekommenderar intravenös blodtrycksmedicin i samband med att ni tar del av Aftonbladets mästerverk.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2016-09-12 kl. 13:32.
Citera
2016-09-12, 16:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Aftonbladet öppnar upp en ny front i mediakriget idag.
Det är Gellert Tamas som drar lans mot SD och specifikt Kent Ekeroth.

Det hela föräras en 17 minuter lång dokumentär vars journalistiska meriter på klassisk Aftonbladet-manér är helt obefintliga.

Det svenska hatet
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/137357

Jag har länge haft mycket svårt för hetsporren Ekeroth, vars temperament och härskarteknik slår mig som allt annat än statsmannamässigt. Dock respekterar jag hans kunskap inom svensk kriminalpolitik.

Tamas å andra sidan har jag haft ett ganska gott öga till, eftersom jag uppskattade hans bok Lasermannen.

Men nu kan man lätt konstatera att Tamas är helt jävla skogstokig. Han anser på fullt allvar att Kent Ekeroth/Sverigedemokraterna är fullt jämförbara med islamistiska terrorister. Två sidor av samma mynt liksom.

Rekommenderar intravenös blodtrycksmedicin i samband med att ni tar del av Aftonbladets mästerverk.

Gellert Tamas är kolossalt obehaglig och mycket ohederlig. Peter Santesson gjorde en förtjänstfull, kritisk genomgång av Tamas bok om de s.k. apatiska barnen.

http://inslag.se/journal/2009/10/13/...nen-del-1.html

Tamas är - i likhet med så många (alla?) av hans självgoda ull - helt befriad från något självreflekterande perspektiv. Ca 6 minuter in i videon säger han med ett obeskrivligt självbelåtet leende, att counterjihadister och islamister har mycket gemensamt, då båda anser sig kämpa för en god sak.

Citat:
... så i deras värld , counterjihadisternas värld, så tror de sig kämpa för något gott. Och det är ju det som blir så intressant för om man tittar då på militanta islamister, så tror de sig *också* kämpa för något gott. Dom ser ju sig som hjältar både counterjihadister och militanta islamister. ... Dom ser sig inte som något ont, dom se sig som goda förkämpar för det *dom* tror på.

Precis som Tamas själv då... eller i motsats (?) till Tamas, undrar åskådaren intresserat.

I slutet av videon rullar Ekeroths skriftliga svar till Tamas snabbt förbi samtidigt som speakern framför, att Ekeroth har "tagit del av hela materialet", men bara bemött en del.

Om man stoppar videon (15.05) och läser, så skriver Ekeroth bl.a. att Gellert Tamas skickade 446 (!) A4 sidor till honom "en lördag och han ville ha kommenterat senast söndag".

----

PS I den här tråden finns en del intressanta uppgifter om Tamas/Gellerts ursprung, som det skulle vara värdefullt att få bekräftade alt. dementerade.

(FB) Skvaller om Gellert Tamas?
Citera
2016-09-12, 18:37
Medlem
Samtidigt på en helt annan plats än mainstreams förljugna mobbningkampanj utspelar sig en batalj på alternativmedias slagfält,
http://nyheteridag.se/ekeroth-och-pu...e-pa-avpixlat/
Den missförstådde sverigedemokraten och hans handgångne man hånas och hängs ut som de fegisar de är.
Om nu Ekroth nu känt sig bekväm med sin agendasättande "Journalistik" så hade han kunnat göra det öppet, istället för att hålla sig med ett alterego, som folkvald hade det väl varit betydligt mer rakryggat än att försöka pådyvla allmänhet sin åsikt som vilken agendasättande "censur" som helst!
han kanske ska slå sig i slang med Dn:s chefredaktör!
Citera
2016-09-12, 19:46
Medlem
Continental Ops avatar
ha ha, Aftonbladet alltså att de bara orkar tjata om SD såhär, AB håller på att bli som nåt slags inverterat Fox News för sinnesslöa vänstermänniskor som vill älta i invanda tankemönster om vilka skurkar SD är tills ... ja jag vet inte var gränsen går, personligen skiter jag i Kent Ekeroth helt enkelt, han är helt irrelevant.

Den där artikeln i New York Times från nov 2015 om Sveriges självförvållade mardröm, när ska den sluta vara dagsaktuell undrar man? De som skriver där är säkert oxå rasister!
Citera
2016-09-12, 22:15
Medlem
S.Kandals avatar
Det är problematiskt att mota Olle i grind dessa dagar. Våra allianspolitiker börjar så smått inse att de måste hantera odjuret Sd med andra verktyg. Ett tämligen väntat scenario såklart. Vi har bara sett en västanbris av påhittade ursäkter till närmanden hittills.

Socialdemokraterna däremot har valt spår. De kommer att köra sitt race in i kaklet, arma satar. Detsamma gäller då även Aftonbladet som nu blivit dess ideologiska slavar, inte tvärtom intressant nog. De har helt enkelt åkt med för långt för att det ska löna sig att vända. Eller.... löna sig hade det kanske gjort men deras eventuella kvarvarande trovärdighet/stolthet hade försvunnit i tomma intet vid minsta lilla flört med Sd.

Aftonbladet och socialdemokraterna har i symbios satt sig i en gemensam rävsax, inte en chans att de överlevar detta taktiska felval. Det vi nu bevittnar är ett sista dödsryck innan valförlust och redaktionsbyte. Nu är det all-in med ett par tvåor på hand.
Jag kan på något sätt respektera Aftonbladets hållning i detta, de är åtminstone någorlunda konsekventa. Men hur s.k. oberoende liberala DN ska lyckas komma ur detta med hedern i behåll det är för mig en gåta. Blir oerhört spännande att följa DNs framtida hållning. Vändningen kommer, frågan är hur läge vi behöver vänta och vilka konsekvenserna blir.
Citera
2016-09-12, 22:58
Medlem
Jagviosss avatar
Det är inte utan njutning som jag de senaste dagarna tagit full del av hur media i USA och Sverige har hanterat det faktum att Hillary släpas in i en väntande minibuss. Hur konstigt det än kan låta, så känner jag en lättnad över att se hur det ljugs på sina håll även i USA.

Att Hillary just släpas in i det väntande fordonet syns lyckligtvis på det nu välkända klippet, då hennes fötter tydligt släpar efter marken, och de åker tydligt bang bang bang ner på varje trappsteg, tydligt tecken på att hon är medvetslös. Sök på youtube efter:
hillary feet
och se själv.

Här har det varit intressant att följa Hillarypositiva svenska medias val av formulering. Hillary: leds, hjälps, stöds etc. Den som kom närmast sanningen var en public service korrespondent som använde någon neutral formulering, vilken inte uttalade huruvida Hillary gjorde något själv för att komma in i fordonet eller inte.

Men faktum är att hon släpades, medvetslös, in i bilen.

Bland det sämsta jag läst är på sr.se. Där slätade journalisten självklart över det hela, och kunde inte hålla sig från att citera Hillarys putslustiga uttalande att hon får hosta för hon är allergisk mot Trumps dumheter.

Självklart ägnas ingen tid i media åt det faktum att Hillary själv påstod sig ha allergiska besvär på fredagen, samma dag som hon senare påstod sig ha fått en lunginflammationsdiagnos, OCH påbörjat antibiotikabehandling. Det var riktigt snabba odlingssvar på de "bakterieproverna", får mans äga.

Mjukast, mest undflyende och direkt lögnaktigt anser vissa att MSNBC varit. Ja NY har haft en värmebölja, MEN när detta inträffade var vädret "svalt" med NY mått, 24-26 grader. Titta gärna på dem, hur de likt en åldersbestämningsfientlig barnläkare får kämpa för att upprätthålla lögnerna:
https://www.youtube.com/watch?v=mE-hKEA8ALo

Men en sak får man säga, både om vänster-USA-media och svensk media, de har haft tillräckligt med journalistimpuls att visa klippet när Hillary ramlar, om och om igen. Detta köttben kan de inte låta bli att tugga i sig, det ger väl tittare antar jag.

Men min huvudpoäng är att journalister i både USA och Sverige verkar drivas av samma sak. De har sedan länge bestämt sig för att SD / Trump är onda, och att dessa två utgör en så stor fara att det är journalisernas uppgift att ljuga, förvanska och skarva på värsta propagandamaner för att motverka SD / Trump.

Journalisterna har gått från att passivt rapportera till att aktivt försöka påverka opinionen. Hela tiden drivna av ett förakt för sina kunder kombinerat med ett uppblåst syn på sin egen plats i världen - att rädda och hjälpa den för ögonblicket mest skyddsvärda svaga gruppen. Mediakriget om mångkulturen handlar kanske trots allt egentligen om just detta övergripande synsätt.

I övrigt är det rätt roande att se och höra diskussionen om SD i Sverige. Skall de av andra medier och andra politiker omfamnas eller hållas på avstånd? Vilken metod fungerar bäst för att minimera SD? Det ingen funderar på eller kommer fram till är att SD växer för att de har rätt i sakfrågan - invandringen - då spelar det inte så stor roll hur övriga intressenter agerar.
Senast redigerad av Jagvioss 2016-09-12 kl. 23:04.
Citera
2016-09-13, 00:02
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvioss
Det är inte utan njutning som jag de senaste dagarna tagit full del av hur media i USA och Sverige har hanterat det faktum att Hillary släpas in i en väntande minibuss.

Men det är ju en gammal "fin" svensk tradition att urskiljningslöst och utan pardon stödja den demokratiske kandidaten i amerikanska presidentval. Finns liksom ingen politisk motsvarighet till republikanerna här. Nobels fredspris till Hillary om hon vinner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in