2016-08-08, 19:31
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Först blev jag mystifierad över varför jag ska belastas med dessa nidingar. Jag antar dock att det finns åtminstone två komponenter här, två teman som berörts i tråden, där vi kanske har olika ståndpunkter: Förlåtelse och tillhörighet.

Förlåtelsen av sittande, vacklande maktordning eller åtminstone acceptansen av skjortbytare har det ju diskuterats om löpande. Är den ängsligt systemkritiska rösten lovvärd eller den approprierade positionen opportun snarare än ärligt menad?

Här är det möjligt att min förutspåelse att nästa paradigm till stor del kommer befolkas av det förra paradigmets principlöst flexibla fotsoldater, misstolkas som att jag tycker detta är vällovligt. Jag har bl a skrivit:

Det fetade är vad jag känner, det övriga är hur jag resonerar.

Den andra komponenten har att göra med detta moraliska klander jag alltid propagerat för: Svenska folkets okränkbara existens bortom försöken att definiera det. Där måste jag tolka det som om du menar att jag väljer att in- eller exkludera i mitt nationella kompisgäng efter andra kriterier än du gör. Kanske en annan grad på den etno/kulturnationella skalan.

Det bekväma, oantastliga svaret är ju att det varken är min, din, Karlssons eller Wolodarskis rätt eller makt att göra det. Dikotomin etno/kultur är konstruerat hittepå, ett folk är på egna villkor bortom doktrinerna.

Var t ex en efter kriget skambelagd tyskerjente med i det norska kompisgänget? Var hon fortfarande etnisk och kulturell norska?

Framför allt - var det norska folkets existens på något sätt avhängigt av vad den tidens oytos och bergsturkar tyckte i frågan?
Först måste den gamla eliten förlora makten. Det har inte skett ännu någonstans, men om det sker i USA så kan det gå snabbt. Då kommer ansvarsutkrävandet upp på tapeten. Det finns förmodligen inga lagar som går att använda då de har haft ett demokratiskt mandat i ryggen, men folkets rättskänsla kommer att tvinga fram ett ansvarsutkrävande i alla fall. Juridiken får anpassa sig till politiken.

(Jag har lyft frågan om ansvarsutkrävande med en toppolitiker för inte länge sedan och hen retirerade bakom folkviljan. Hen förnekade inte katastrofen men bestred eget ansvar med hänvisning till folket).
Citera
2016-08-08, 19:37
Medlem
ojhos avatar
Nästa skans att kollapsa i den Antifacistiska skyddsmuren lär vara den om invandring och brottslighet. Vi har redan serverats bistra lägesrapporter från de ockuperade förorterna(fenomen som varit välbekanta i ett antal år för måttligt insatta) och trots polisens märkliga mörkläggningskampanjer har nog ingen undgått tsunamin av tafsande och våldtagande ospecificerade män på i princip varenda festival landet runt. Även de tonåringar som inte blivit direkta offer återvänder hem med berättelser om vänner, bekanta eller främlingar som blivit utsatta. Sådant går inte att censurera, spridningen blir direkt för stor och ämnet är explosivt. Många hade klumpar i magen vid tanken på vad höstens invasion skulle komma att innebära för pensioner och välfärd, men trots att laddningen inte var obetydlig är siffror och pengar alltid just det, och de innehar påstått mystiska och obskyra egenskaper som de utvalda översteprästerna kan vrida och vränga. Till slut faller de mot en slugger som Sanandaji, men det är ändå en spargris som krossas. Tio 20-åringar som går loss på en försvarslös flicka som knappt nått tonåren, det väcker andra känslor, även hos män som glömt bort att det är just det de är. Det är därför som etablissemanget har vaktat denna lögn än mer noggrant än den om Pensionsräddarna. Det ställer det hela på sin spets - vad är något annat värt om min dotter inte kan gå utanför dörren utan att bli skändad och förnedrad? Det finns inga Fanta-argument här. Bara ett vittglödgat hat.

TS har väl vid det här laget bankat in sina mantran som förvärvsfrekvenser, utbildningsnivåer och skattekraft i alla utom de hopplösa fallen(t om Sydsvenskan skriver artiklar om Malmö som är klipp-och-klistra från dennes krönikor i Realtid) och har nu siktet inställt på BRÅ och polisen. Och media kommer nog att få fortsätta att motvilligt kasta sina köttben, även de finaste bitarna.
Citera
2016-08-08, 19:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Först måste den gamla eliten förlora makten. Det har inte skett ännu någonstans, men om det sker i USA så kan det gå snabbt. Då kommer ansvarsutkrävandet upp på tapeten. Det finns förmodligen inga lagar som går att använda då de har haft ett demokratiskt mandat i ryggen, men folkets rättskänsla kommer att tvinga fram ett ansvarsutkrävande i alla fall. Juridiken får anpassa sig till politiken.

(Jag har lyft frågan om ansvarsutkrävande med en toppolitiker för inte länge sedan och hen retirerade bakom folkviljan. Hen förnekade inte katastrofen men bestred eget ansvar med hänvisning till folket).
När det gäller lagar så är det viktigt att komma ihåg att hela Nürnbergprocessen gjordes möjlig av att man stiftade den retroaktiva lagen "Brott mot mänskligheten", som inte hade funnits tidigare. Så visst är det möjligt att utkräva ansvar även om dagens lagstiftning inte riktigt hänger med.

Segraren skriver historien & lagen. Internet glömmer aldrig.
Citera
2016-08-08, 20:34
Medlem
longbow4ys avatar
Mångkultur och medborgarskap. Nu kommer nästa kovändning
Det börjar röra på sig i Tyskland, och då är det bara en tidsfråga innan samma diskussion kommer på våra ledarsidor:

Citat:
Dubbelt medborgarskap ställs på sin spets
...
Landets stora turkiska minioritet sympatiserar med president Erdogan som har kritiserat Tyskland.
...
Att som vuxen få behålla både tyskt och turkiskt medborgarskap är dock fortfarande svårt. Därför är det bara en liten del av tysklandsturkarna som har dubbelt medborgarskap.
...
Detta har lett till att flera debattörer har väckt liv i frågan om dubbla medborgarskap och menar att det ger dubbla lojaliteter som blir problematiska när de olika ländernas regeringar ligger i tvist.

Tänk om frågan inte denna gång handlat om Turkiet utan om ((Censur)) och dubbla lojaliteter.

Vad är skillnaden som gör skillnaden? Kan ni på ledarsidorna som uppenbarligen följer tråden förklara det på ett pedagogiskt sätt?

Ja inte skillnaden mellan Turkar och ((censur)) utan mellan Tyskland och Sverige.

Edit: Länken http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6490805
Ja SR.
Citera
2016-08-09, 06:31
Medlem
Man kan ljuga på många sätt, t ex positivt genom att påstå att massinvandringen av muslimer till Europa är bra och till och med ekonomiskt nödvändig, eller negativt genom att låtsas som att sexofredandeepidemin är en fråga om ökad anmälningsbenägenhet. Erik "Sanning" Svenning ger cred åt gated communities genom följande exempel på normaliseringstricket (som kan vara en negerande lögn eller en positiv, konstruktiv lögn):

Citat:
Själv har jag bara positiva associationer till grindsamhällen. När jag som tonåring i Stockholm inredde mitt källarrum satte jag galler för alla fönster. Så hade vi haft det i Spanien där jag bodde som tioåring. Området hette La Moraleja utanför Madrid. Från flygplatsen i Barajas åkte man genom ett förtorkat landskap, förbi potatisförsäljare utmed vägen. Tills man såg hur det grönskade bakom ett stängsel. Bommarna höjdes. Vi åkte genom en prunkande allé.
I detta grindsamhälle fanns i sin tur enskilda grindsamhällen med sina egna bommar. Vart och ett med sitt vaktbolag. Samtidigt som vaktbilar patrullerade hela området. Tryggheten var närmast total.

I denna människovänliga levnadsform, som han kallar det, alltsedan stenålderns små byar, är tryggheten närmast total. De fattiga kan leva sina egensinniga liv, avslutar han anekdoten.

Länk till Asylsvenskan:
Citera
2016-08-09, 06:50
Avstängd
sherms avatar
Efter att ha förkunnat deras gränslösa inflöde i landet klär DN ut sig till moralens väktare och skanderar "äntligen" efter att ett gäng svartingar döms för att ha avfyrat sina ak47or framför ögonen på, och in i, gäster på en förortspizzeria som även serverar "turkiska kötträtter", åh du härliga mångkultur. "Det finns bara en sak att säga" skriver DN, "äntligen". Det enda som fattas svensken här är förstås att brista ut i ett halleluja och prisa gud för här kommer skatteåterbäringen. En normalt funtad människa begriper dock det är DN som ytterst är skyldiga att betala notan för vad de predikat för Sveriges folk.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...de-nya-gangen/
Citera
2016-08-09, 09:20
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Efter att ha förkunnat deras gränslösa inflöde i landet klär DN ut sig till moralens väktare och skanderar "äntligen" efter att ett gäng svartingar döms för att ha avfyrat sina ak47or framför ögonen på, och in i, gäster på en förortspizzeria som även serverar "turkiska kötträtter", åh du härliga mångkultur. "Det finns bara en sak att säga" skriver DN, "äntligen". Det enda som fattas svensken här är förstås att brista ut i ett halleluja och prisa gud för här kommer skatteåterbäringen. En normalt funtad människa begriper dock det är DN som ytterst är skyldiga att betala notan för vad de predikat för Sveriges folk.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...de-nya-gangen/

Särskilt detta stycke var riktigt äckligt:

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Det finns bara en sak att säga: Äntligen.

Skjutningen på Vårväderstorget var ingen enskild händelse, utan kulmen på en våldsspiral med skottlossningar och hämndaktioner mellan kriminella gäng som har pågått under flera år.
(Min fetning)

DN vill ge intrycket att Sverige har klarat det! Det var jobbigt där ett tag med all invandrarrelaterad våldsbrottslighet, men nu är problemet löst! Kulmen har nåtts och nu kan vi äntligen pusta ut.

Men faktaläget är troligen att vi bara sett början på vad som komma skall.
Citera
2016-08-09, 09:48
Medlem
fasligts avatar
Rätt nyktert av Sydsvenskan.
Citat:
I höst ska Migrationsverket öppna hemliga boenden för särskilt utsatta asylsökanden på tre platser: Malmö, Göteborg och Stockholm.
De "särskilt utsatta" är asylsökande som hotas, trakasseras och utsätts för våld av andra asylsökande. Etniska minoriteter och homosexuella är två sådana grupper.
Människor som söker skydd i Sverige måste med andra ord skyddas från andra skyddssökande.
Att inte skylla på förmenta svenska nazister känns alltid uppfriskande.
Citat:
Fast alla anser inte att Migrationsverkets åtgärder är tillräckligt långtgående.
Magnus Kolsjö, vice ordförande i Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter, RFSL, menar att man måste gå ett steg längre och separera även olika grupper av särskilt utsatta asylsökande från varandra.
Suck.
Citat:
Ropen på särskilda boenden för olika grupper är lätta att förstå. De som utsätts vill ha trygghet. Att få bo med "de sina" kan då uppfattas som en enkel lösning.
Ja vem vill inte få leva fredligt med de sina?
Citat:
För ungefär ett år sedan var debatten om särskilda boenden för kristna intensiv. Migrationsverket ställde sig avvisande, klokt nog.
"Vårt samhälle är inte riggat så att vi har segregerade bostadsområden på grund av religion, och det kommer vi aldrig att ha på asylboenden heller", sade verkets biträdande generaldirektör Mikael Ribbenvik i P1-morgon 22/7 förra året.
Det är egentligen den enda rimliga inställningen. Sverige har tillräckliga problem med segregation utan att detta särskiljande normaliseras redan på Migrationsverkets förläggningar.
Citat:
Det rimliga är att förövarna – inte offren – får flytta. Så sker också, enligt Migrationsverket. Tydligen fungerar det inte alltid – i så fall hade knappast särskilda boenden behövts.
Att konflikter från hemlandet följer med flyktingar till Sverige är förmodligen omöjligt att förhindra. Desto viktigare då att reaktionen är omedelbar och tydlig när sådana motsättningar blossar upp.
Detta är inte enbart en fråga som berör offer och förövare. Om övriga boende ser att hot och trakasserier lönar sig istället för att straffa sig, blir det en signal om hur det nya landet fungerar som Sverige inte bör sända.
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-08...vantar-pa-asyl

Nej dessa långväga gäster är ofta redan fullfjädrade i fråga om hot- och våldsanvändande, de behöver verkligen helt andra signaler. Gärna sådana signaler som tillkännager att det kan vara lite jobbigt att leva efter medeltidsvärderingar i Sverige.
Citera
2016-08-09, 10:04
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojho
Diskussionen kring överlöpare är naturlig och hälsosam, men det är olyckligt om den får oss att glömma strukturerna bakom individerna. Det krävde nog sitt mått av mod att vara dissidentpionjär i MSM, men jag tror inte för ett ögonblick att det var de djärva personligheterna Arpi, Dahlberg och Neuding som kuppade igenom en ny linje på ledarsidorna med början för ett par år sedan. Deras alster var en bra hedge i åsiktsportföljen vid en tid då Reinfeldtismens momentum redan hade saktat in betänkligt och tillväxtmarknaden alternativmedias avkastning börjat bli för lockande att avstå. Hade någon av dessa skribenter haft en egen plattform om deras anställningar kommit att upphöra? Alla de tvära kasten, de koordinerade kampanjerna och samordnade strategiska reträtterna visar med all önskvärd tydlighet att MSM är allt annat än en plantskola för offentliga intellektuella. Det som är av intresse är den råa makt som media besitter och så hänsynslöst utnyttjar. Individkortet spelas även med bravur av media som avledande manöver, med halvt tragiska figurer som Arnstad som agerar värmefacklor och avleder elden. Om Håkan Boström börjar låta som Marine Le Pen innebär det inget mer än att det passar medias intressen för tillfället. Det faktum att GP visar bilder på mördarna från Vårväderstorget och låter LGWP uttala sig om det lämpliga i långa straff är ett tecken på att andra strukturer har börjat växa sig starka(och på att Stampens balansräkning imploderat) varför man som ett led i spelet tvingas kasta detta köttben åt pöbeln. Men intresset är och förblir vad det var.

Men visst. De här unga arga männen och kvinnorna skapar sig sitt varumärke och går sedan vidare till mer ansvarstyngda poster. Det gäller alla från höger till vänster. Jag ska inte trötta ut er med en lista.
Viktigt är också den nära kopplingen till politiken, där man ibland i realtid kan se sambandet mellan ledarskribenter och partipolitik.
Det nya här är väl att Arpi, Teodorescu och Neuding inte riktigt har en uttalad politisk falang att hänvisa till förutom enskilda riksdagsmän av typen Hanif Bali.
Tidigare har man försökt konstruera en vallgrav mellan Sd och resten av politiken.
Men dagens politiska beslut visar att i praktisk politik finns inte den här vallgraven, och då är de nyss nämnde bara en påminnelse om hur politiken ser ut på riktigt och inte på plakaten.
Citera
2016-08-09, 10:23
Medlem
longbow4ys avatar
Lisa Bjurwald har uppenbart lite otur i sin analytiska förmåga när hon med en liknelse och försöker sig på att beskriva "typiskt svenskt"

Från afabladet:
Citat:
Lider vi svenskar av en kollektiv empatistörning?

Vi befinner oss på ett av Sveriges största varuhus. Plötsligt fastnar jag i rulltrappan, tumlar nedför med kassarna, skär upp ankeln så att blodet rinner och människorna runt omkring gör – ingenting. De höjer inte ens på ögonbrynen. I stället skyndar de förbi hela spektaklet, för de är svenskar, och sådana här pinsamma incidenter tycker vi inte om. Oh nej.
...
Det är så att man misstänker att vi lider av en kollektiv empatistörning.
...
Men under anonymitetens skydd frodas föraktet för våra medmänniskor.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle23307257.ab

Det här ett sådant självmål på så många plan att det är tragikomiskt om det inte vore för att det är en kolumn i Sveriges största tidning.

Det är hon som ger svenskar kollektiva egenskaper, kritiserar dessa och sedan använder desamma för att se ner på sina medmänniskor. Svenskar är DE i texten.
Dessutom toppar hon det med hur väl andra kulturer behandlar henne.
" En främling bemöter dig med värme och respekt"

Inte alls fördomsfullt. Nejdå, inte alls......

Tänk om hon istället tänkt efter och skrivit något med lite djupare analys och inte kastat kollektiv skit på sina medmänniskor bara för deras etniska bakgrund. Förväntar hon sig hjälp nästa gång av de hon kritiserar?

Kanske frågat sig varför ingen agerade?

Tänk om det är så enkelt att folk känner igen henne i Sverige?
Tänk om folk är så jämställda så de ser ingen anledning att hjälpa en kvinna bara för att hon är en kvinna. Detta kanske är baksidan av feminismens landvinningar?

Hon skriver VI, alltså var hon inte ensam. Då kanske redan någon hjälpte henne och vad hjälper det då att fler stannar?

Eller för att använda kvällstidningsvinklar:
Var hon verkligen nykter? För om inte så faller all skuld på henne i svenska medier.

Nej Lisa, detta var inget annat är en prinsessa på ärten berättelse i ny kontext.

Och VÄLDIGT fördomsfull utifrån etnicitet. Byt ut svenskar till valfri etnicitet i texten och
se där vad som gömmer sig bakom PK-fagra ord. En fullblods rasist.
Senast redigerad av longbow4y 2016-08-09 kl. 10:26.
Citera
2016-08-09, 12:57
Medlem
fasligts avatar
Börjar vi på allvar närma oss religionen som eget moraliskt vapen i kampen mot mångkulturen? Biskop Antje är bortom räddning förlorad förstås, förvirrad antagligen av sin egen utomsvenska etnicitet. Som invandrare har hon kanske närmare till identifikation med andra invandrare än med de kristna svenskar hon är satt som överhuvud för?

Hursomhelst, den uttalat kristna Ann Heberlein levererar en krönika med berättigat klander från in-gruppen. Prästen Annika Borg har ett längre tag hållit på med inomgruppsligt klander och nu har hennes idoga arbete kanske börjat ge resultat. Borg är en av initiativtagarna till#mittkors vilket retat upp höga potentater inom Svenska Kyrkan på ett, sannolikt, helt kontraproduktivt sätt.
Citat:
Svenska kyrkan befinner sig i en nedåtgående spiral: i juni månad begärde 13 300 medlemmar utträde, vilket är 10 000 fler än normalt. De som begärde utträde tillhörde dessutom kärntruppen, människor i ålder 65-69 som varit medlemmar hela livet. De begär inte utträde av ekonomiska skäl – utan för att de är besvikna på den kyrka de varit trogna sedan de döptes. Att så många begär utträde under en och samma månad är ett mycket starkt budskap som Svenska kyrkan bör ta på största allvar. Varför är våra medlemmar besvikna? Varför känner de inte längre sig hemma i en kyrka de varit medlemmar i hela livet?
Citat:
Att Svenska kyrkan konsekvent vägrar ta ställning i frågan om det pågående folkmordet på kristna i Syrien och Irak är ytterligare en fråga som upprör. Vi är många som uppvaktat Svenska kyrkans ledning med vädjanden om engagemang i frågan. Också Europas kristna har blivit måltavlor för jihadistisk terror. Det fasansfulla mordet på fader Jacques Hamel framme vid altaret i hans egen församlingskyrka i Saint-Étienne-du-Rouvray innebar att en gräns överträddes. Fader Hamel och två nunnor angreps när de firade gudstjänst. De skulle dö för att de är kristna.
Det borde vara självklart att ärkebiskop Jackelén uttalade sitt stöd för en syskonkyrka i en sådan extrem situation, men så skedde inte. En anonym byråkrat skickades i stället fram för att posta några ord på kyrkans webb. Som en reaktion på kyrkans likgiltighet inför att en kristen broder blivit brutalt slaktad när han förrättade nattvard bildades Facebookgruppen #mittkors. Initiativtagare är prästerna Annika Borg, Johanna Andersson och Helena Edlund. Syftet är att visa solidaritet med världens förföljda kristna genom att öppet och med stolthet bära ett kors synligt runt sin hals. Korset är en symbol för kärlek, hopp och nåd. En manifestation för alla kristnas rätt att utöva sin tro i fred och trygghet.
Citat:
Det är vackert att se, tycker jag. Men det tyckte inte Gunnar Sjöberg, kommunikationschef på Svenska kyrkan, som kritiserade #mittkors på sin öppna Facebooksida. ”Uppmaningen känns uppviglande och okristlig i de motsättningar som redan råder. Vill vi dra saken till religionskrig?”.
Sjöbergs reaktion är obegriplig. Uppmanar han alltså kyrkans medlemmar att gömma symbolen för sin tro för att inte provocera? Och vilka är det som skulle bli så provocerade? Sjöbergs uttalande bekräftar en misstanke jag närt en längre tid: Svenska kyrkans ledning vill inte längre leda ett kristet samfund; de vill leda en allmänetisk förening för humanistiska värderingar av banalaste slag.
http://www.expressen.se/debatt/kyrka...istet-samfund/

Härligt Heberlein att du inifrån pekar finger på denna härdsmälta. Svenska Kyrkan urvattnad till vilken identitetsvänsterantirasismsammanslutning som helst vore verkligen mumma för islamisterna biskop Antje så gärna frotterar sig med. Förhoppningsvis tvingar det hisnande medlemstappet Svenska Kyrkan till tillnyktring i fråga om egen religionstillhörighet och lojalitet innan vi får en öppet bekännande islamist på ärkebiskopstaburetten. Det är väl annars nästa logiska steg.
Citera
2016-08-09, 13:09
Medlem
Teodorescu: Bortse inte ifrån förövarnas kulturella rötter.

Dagens Gp.

Inte ens antydan om en testballong i det mediala mörkret, mer en osäkrad handgranat omöjlig att desarmera, kanske tigs den ihjäl, fast guillio kan väl knappast avhålla sig ifrån att kritisera språket i artikeln!

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-b...tter-1.3540009
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in