Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-10, 15:29
  #1
Medlem
Finns det inte nåt skvaller om Gellert Tamas (eller Tomas Gellert som han kallade sig tidigare innan det blev chict att ha utländskt namn på SVT)
Citera
2009-10-10, 18:42
  #2
Medlem
upas avatar
Tillhör en överrepresenterad grupp inom massmedia.
Citera
2009-10-10, 20:47
  #3
Medlem
Pretto ungrare
Citera
2009-12-06, 03:54
  #4
Medlem
cavaliers avatar
Hans pappa var, enligt säkra källor, s.k. "pilkorsare" i Ungern. D.v.s. nazist. Det är fullt möjligt att hans pappa deltog i bortförandet av Raoul Wallenberg före krigsslutet. Se t.ex. "http://en.wikipedia.org/wiki/Arrow_Cross_Party". Gellert sägs ha klarat sig med hjälp från högre funktionärer i efterkrigsregimen i det (då) kommunistiska Ungern. Nu befinner han sig i Sverige.

Jag har hört att det finns en gruppering av ungrare "i exil" som undersöker vad bl.a. Gelllerts pappa hade för sig under världskriget. De har någon sorts kontor i London, mer vet jag inte. Förutom oberleutnant Tamas så har de en massa folk i sina register som eventuellt kan misstänkas för brott mot mänskligheten.

Vi har tagit emot andra förbrytare, både förr och nu. Man skäms för att sådana personer lever i högönsklig välmåga i vårt land idag, när de egentligen borde stå inför rätta i Haag...
Citera
2009-12-06, 04:25
  #5
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Hans pappa var, enligt säkra källor, s.k. "pilkorsare" i Ungern. D.v.s. nazist. Det är fullt möjligt att hans pappa deltog i bortförandet av Raoul Wallenberg före krigsslutet. Se t.ex. "http://en.wikipedia.org/wiki/Arrow_Cross_Party". Gellert sägs ha klarat sig med hjälp från högre funktionärer i efterkrigsregimen i det (då) kommunistiska Ungern. Nu befinner han sig i Sverige.

Jag har hört att det finns en gruppering av ungrare "i exil" som undersöker vad bl.a. Gelllerts pappa hade för sig under världskriget. De har någon sorts kontor i London, mer vet jag inte. Förutom oberleutnant Tamas så har de en massa folk i sina register som eventuellt kan misstänkas för brott mot mänskligheten.

Vi har tagit emot andra förbrytare, både förr och nu. Man skäms för att sådana personer lever i högönsklig välmåga i vårt land idag, när de egentligen borde stå inför rätta i Haag...

Det där låter ju förträffligt... De säkra källor du hänvisar till, skulle du vilja ge oss en ledtråd till dem, eller helt enkelt nämna dem?

Wallenberg bortfördes av de ryska bolsjevikerna - såvitt hittills känt. Pilkorsarna hade säkert - åtm. en del av dem, gärna tagit sig an honom också. Men, det verkar inte ha varit på det sättet det gick till. Vet du bättre så rätta mig (m.fl. (typ resten av mänskligheten)) gärna.

Dessa mina invändningar syftar inte till att hävda att Gellerts pappa inte var fascist. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om han var det. Men om han var det så kan man svårligen lasta sonen för det.

Jag ser fram mot mer skvaller.
Citera
2009-12-06, 12:37
  #6
Medlem
Har Gellert Tamas någon gång kommenterat vart han står politiskt? Tänkte mest på att det var ett reportage om hans och Lena Sundströms nya böcker om främlingfientlighet i DN, och Lena är ju uttalad vänster (på gränsen till kommunist). Vore väl lite magstarkt att bara få vänsterpartisters syn på saken och möjligtvis kunde man urskilja en viss polemisk ton mellan dem.
Citera
2009-12-06, 18:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Hans pappa var, enligt säkra källor, s.k. "pilkorsare" i Ungern. D.v.s. nazist. Det är fullt möjligt att hans pappa deltog i bortförandet av Raoul Wallenberg före krigsslutet. Se t.ex. "http://en.wikipedia.org/wiki/Arrow_Cross_Party". Gellert sägs ha klarat sig med hjälp från högre funktionärer i efterkrigsregimen i det (då) kommunistiska Ungern. Nu befinner han sig i Sverige.

Jag har hört att det finns en gruppering av ungrare "i exil" som undersöker vad bl.a. Gelllerts pappa hade för sig under världskriget. De har någon sorts kontor i London, mer vet jag inte. Förutom oberleutnant Tamas så har de en massa folk i sina register som eventuellt kan misstänkas för brott mot mänskligheten.

Vi har tagit emot andra förbrytare, både förr och nu. Man skäms för att sådana personer lever i högönsklig välmåga i vårt land idag, när de egentligen borde stå inför rätta i Haag...
Jag läste nyss i politik inrikes att Tamas är jude.
https://www.flashback.org/showpost....postcount=1322
Citat:
Ursprungligen postat av ambiscko
För det är inte "helsvenska" individer som skapat PK-mupperiet i Sverige och i övriga västvärlden. Judar har skapat detta. Och judar tätt följda av andra minoriteter upprätthåller mer än helsvenskar detta. Alla tre namnen du nämner i ditt inlägg är judiska namn. Både Tamas och Alcala är dokumenterat fastslaget judar och Fonseca är ett judisk-portugisiskt namn.
Kan Gnellerts far ha varit nazist ändå?
Citera
2009-12-06, 18:45
  #8
Medlem
Det sägs att han fick ett rejält förskott på den aktuella boken. Som sen tog låååång tid att slutföra. Kan förklara att det finns så många oklarheter man kan slå ner på, som Kjöller och Granestrand på DN gjort bland andra.

Nån som vet mer?
Citera
2009-12-06, 18:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santorini1985
Jag läste nyss i politik inrikes att Tamas är jude.
https://www.flashback.org/showpost....postcount=1322

Kan Gnellerts far ha varit nazist ändå?

Citera
2009-12-06, 19:16
  #10
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Kjöller i SvD:


Citat:
Gellert Tamas värld är svartvit. Den som är god introduceras genomgående i termer av typen ”den erfarna barnläkaren” eller ”den internationellt erkände toxikologen”. Därutöver bedöms de ut*ifrån vad de säger.

Bland ”de onda” däremot spekuleras vilt i eventuella underliggande motiv och personliga tillkortakommanden. Tamas pratar med tidigare arbetskamrater, vänner till familjen och andra – ofta anonyma – källor. Inget tycks ovidkommande. Som att dåvarande migrationsministern Barbro Holmberg (S) är svärmor till Tiger Woods, att Migrationsverkets Annica Ring fick barn tidigt, eller att äkta maken till regeringens utredare Marie Hessle gjort en snabb karriär.

Sven Hessles yrkesliv ägnas flera sidor och kontrasteras slutligen mot hur Marie Hessle yrkesmässigt länge stod kvar och stampade på samma fläck. Vidare kan vi läsa om utredarens ”psykiska skörhet”. Och hur en anonym, enligt Tamas internationellt erkänd forskare, ”säger sig ha graverande uppgifter om tillsättningen av Marie Hessle”. Men vilka de är får vi inte veta.

I boken om lasermannen kunde man stå ut med Tamas fuskande, eftersom han hade en bra äventyrsberättelse. Han tycks ha missuppfattat anledningen till bokens succé, tycks tro att det var hans samhällsanalys som sålde den.

Vad håller den här mannen på med egentligen?
Citera
2009-12-06, 19:22
  #11
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santorini1985
Jag läste nyss i politik inrikes att Tamas är jude.
https://www.flashback.org/showpost....postcount=1322

Kan Gnellerts far ha varit nazist ändå?

Med de mycket vida definitioner av judebegreppet som en del håller sig med på FB så är svaret ett obetingat "Ja".

Vi andra bedömer det som mindre sannolikt.
Citera
2009-12-06, 19:41
  #12
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Med de mycket vida definitioner av judebegreppet som en del håller sig med på FB så är svaret ett obetingat "Ja".

Ja, Tamas är ju onekligen ett judiskt namn, eftersom Jesu apostel Tomas (på ungerska Tamas) bar det. Gellert är den ungerska formen av Gerhard och i Ungern ett namn som särskilt förknippas med Sankt Gellert, den italienske biskopen Gerard Sagredo som blev martyr på den budapesthöjd som numera bär hans namn. Case closed.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback