Citat:
Björken verkar murken innanför barken - på vilken det växer fnöske:
[...]
Hur olika skribenter lägger ut texten kring vikten att byta ut befolkningen är inte sällan lite hmmm... eljest (som norrlänningen säger). Här är dagens pärla från Nina Björk, där hon explicit "välkomnar hyckleriet" (ja, du läste rätt).
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6397171
Hur olika skribenter lägger ut texten kring vikten att byta ut befolkningen är inte sällan lite hmmm... eljest (som norrlänningen säger). Här är dagens pärla från Nina Björk, där hon explicit "välkomnar hyckleriet" (ja, du läste rätt).
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6397171
Citat:
Det är bättre att säga ”vi tror på asylrätten” och sen agera precis tvärtom än att öppet säga ”vi tror inte på asylrätten”. Det är bättre att säga ”vi tror på alla människors lika värde” och sen agera precis tvärtom än att öppet säga ”vi tror inte på alla människors lika värde”. För det är ju ändå så att vi faktiskt skulle kunna sluta säga att vi tror på asylrätten eller på alla människors lika värde. Sådana saker har genom historien inte alltid varit självklarheter, så varför skulle detta vara självklarheter nu och för alltid? Det är en rädsla som har gripit mig på senaste tiden; att det kan bli accepterat att öppet säga ”Vi tror inte på det där längre, det är inte realistiskt i dagens situation”.
Därför välkomnar jag hyckleriet. För det betyder att vi kan avslöja hyckleriet. Det betyder att vi kan peka på diskrepansen mellan ord och verklighet och säga ”kolla, det är någonting som inte stämmer”. Vi har en gemensam punkt att utgå ifrån, ett gemensamt synsätt – om än bara i ord.
Därför välkomnar jag hyckleriet. För det betyder att vi kan avslöja hyckleriet. Det betyder att vi kan peka på diskrepansen mellan ord och verklighet och säga ”kolla, det är någonting som inte stämmer”. Vi har en gemensam punkt att utgå ifrån, ett gemensamt synsätt – om än bara i ord.
Feminsten Nina Björk rör ihop det för sig, och hon gör det med högstadieelevens harmsna utfall vid sin första, glimtvisa insikt i livets och världens beskaffenhet. Hon vill behålla privilegiet att låta sig indigneras över skillnader (som hon felaktigt, med hennes omedvetet snäva normer och referenser, generaliserar/överkategoriserar som orättvisa), utan att behöva handla för egen del; när hon på något plan av medvetandet påminns om hennes oförmåga - hennes hyckleri! - så blir hon arg på andra.
Varför ska I&I-debatten utmärka sig med välkomnande av hyckleriet, läpparnas bekännelse? Finns det andra samhällsområden som bör behandlas på samma vis; varför eller varför inte? Kan det vara så att kejsaren är naken och att det finns debattörer som påpekar detta?
(Hennes polemik i DN mot Patrik Engellau i somras var likaså på temat hyckleri, vilket Pandelume citerade och kanske fler på tråden.)
Tillägg: Nina Björk var ju den som i somras väckte det lilla trådtemat om att "det är tur" att "vi" är födda i "rätt" familj och "rätt" land. Bara tur. Jag skulle vilja resa en mothypotes (med inspiration av Peter Kadhammars nyfunna fix): Våra föräldrar var för välorganiserade.

Mer tillägg: Jag rörde själv ihop det (Nina Björk har en negativ inverkan på tankeverksamheten... Mark Twains "Never argue with stupid people...")

Senast redigerad av Kinuski 2016-03-27 kl. 15:49.
Senast redigerad av Kinuski 2016-03-27 kl. 15:49.