2016-01-03, 12:53
Medlem
Medan regeringen hoppas på att EU ska dela den börda som fyrbåken Sverige attraherar, framställer SR det som att kommunerna kan ta emot fler om det bara fördelas lite jämnare inrikes (som om asylanterna eller de som beviljats UT stannar där de placeras):

SKL: Sverige kan ta emot fler med jämnare fördelning

Citat:
Per-Arne Andersson är avdelningschef på Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, och han säger att man bara kan tala om ett krisartat läge i ett 40-tal av landets kommuner.

– I de här 40-50 kommunerna har man haft ett krisartat läge, men de andra 200 - 220 kommunerna har haft ett ansträngt läge och säger att de kan göra mer.

Under hösten har det svenska samhället tagit emot över 110 000 asylsökande, varav 25 000 ensamkommande barn.

Enligt Per-Arne Andersson är den ojämna fördelningen mellan kommuner en akilleshäl i Sveriges krishantering.

Citat:
Regeringen kommer inom kort att lägga fram en ny lagstiftning för riksdagen som ska tvinga alla kommuner att ta emot personer som fått uppehållstillstånd.

Den så kallade anvisningslagen har brett stöd i riksdagen eftersom den finns med i den migrationsöverenskommelse som regeringen träffat med de borgerliga partierna.

Det blir Arbetsförmedlingens uppgift att placera dem som fått uppehållstillstånd i olika kommuner.

Men SKL tycker inte att det räcker eftersom man även fortsättningsvis kommer kunna bosätta sig var man vill om man själv ordnar bostad i enlighet med lagen om eget boende, den så kallade EBO-lagen.

Men den rätten blir svår att riva upp, säger Erik Nilsson som är statssekreterare på arbetsmarknadsdepartementet och samordnare av flyktingfrågor på regeringskansliet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6337516

Artikeln är undertecknad av Johanna Sjövall.

---

SVT genom Tigran Feiler och Örjan Magnusson rapporterar om 6 miljoner internflyktingar i Colombia (tangerar volymen i Syrien), som inte sägs kunna flytta hem:

Colombia: Flyktingar kan inte återvända trots fred

Citat:
Nu när den colombianska regeringen och Farc-gerillan står nära ett fredsavtal efter tre års förhandlingar på Kuba drömmer många internflyktingar om att kunna återvända till landsbygden. Men fredsexperten Yamile Salinas som är medförfattare till en färsk forskningsrapport om Colombias internflyktingar är skeptisk till tanken att ett fredsavtal skulle innebära en automatisk lösning på flyktingkrisen.

– I Colombia flyr befolkningen på landsbygden inte bara undan strider mellan väpnade grupper. Tvångsfördrivningarna har med ekonomiska intressen att göra, som knarkhandel, jordbruksindustri, olja och gruvdrift. Dessa ekonomiska aktörer tillåts gå före internflyktingarna, säger Salinas.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/co...nda-trots-fred

---

I Colombia tvångsfördrivs det, och i Sverige ska det tvångsanvisas. Rubrikvalen ovan jobbar på två fronter: den optimistiska rubriken som indikerar att det finns lösning på problemen bara "man" lägger till manken och fördelar solidariskt inom Sverige, medan den andra rubriken indikerar att inte ens fred kan stoppa flyktingskapet. Kontentan av rubrikvalen är att bearbeta svenskens psyke till förmån för ett löpande och gränslöst åtagande visavi omvärlden.
Citera
2016-01-03, 13:25
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Inte bara en högerkrok, nu är handskarna av på riktigt. Den här typen av relevant & korrekt kritik mot postmarxisternas äckliga fulspel har jag inte sett i MSN någonsin. Möjligtvis med undantag av Formgren.

Det skall bli oerhört spännande att se all brunstämpling & smutskastning från tokvänstern. Att man kommer att kräva att Arpi får sparken tar jag närmast som en självklarhet. Jag utgår även ifrån att Researchgruppen & andra kommer att försöka hacka hans mailkonto, snoka i hans bankaffärer samt rota igenom han sopor efter någon skit att sänka honom med.

Nu är det mediakrig på riktigt, kanske inte ännu helt koncentrerat på mångkulturen, men istället på dess ideologiska grund, den ondskefulla postmarxismen.
Ja det ser faktiskt ut som att Arpi går in för fullt med nackgrepp och matar tunga knän i skrev och solarplexus, varvat med matnyttiga armbågar över näsa och käke. Snacka om att kämpa ner motståndet, äntligen, offensiven vi väntat på. Är det måhända en flerfrontsblitz som drar in?

Patrasket får nog raska på om de ska hinna dumpsterdiva i sopträsket. De hade redan tappat momenten och sting, och nu har de pucklar på rejält. Som sagt, gossar, kolla vädret
Citera
2016-01-03, 14:13
Medlem
Idomeneos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket

Det är väldigt intressant att betrakta Dahlberg respektive Arpi, inte minst för att se hur långt diskursen rört sig det senaste året.

Tänk hur mycket som hänt senaste 3 månaderna. Om någon hade berättat för mig att jag skulle läsa om Frankfurtskolan i ledarsidorna av en av Sveriges största tidningar hade jag skrattat mig hes. SvD har pushat mediakriget längre på dessa 3 korta månader än vad jag trodde kunde hända på 5 år.
Citera
2016-01-03, 14:15
Medlem
Menveds avatar
Visar sig nu att Fria Tider hade skrivit exakt samma ledare för två år sedan som Ivar Arpi idag, fast fem gånger bättre.

http://www.friatider.se/repressiv-tolerans

Allt det som Ivar Arpi inte vågar skriva om sina kollegor och framtida potentiella arbetsgivare skriver Fria Tider.
Citera
2016-01-03, 14:22
Medlem
Citat:
Han låter som Flashback.

Jag är bekväm med Erixons bruk av flygplats-liknelsen; det denationaliserade, rotlösa samfundet - här i en adaptiv, nationalkosmopolitisk variant (bästa anpassningen, eller en intermediär i en segrande globalism?) med loungen som organell i "den internationella flygplatsen":

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

---

Angående postmodernismens sista strid så hittar jag två patroner i den dagliga ammunitionen, i GP; först polemik, sen akrobatik:

1. Polemik (landstingskommunalt SD-försvar mot V-anklagelser):

Barn ska inte prackas på lögner om SD

Citat:
I debatten granskade vi Regionteater Västs pjäs så kallade ”fakta”. Vi bevisade att manusförfattaren felaktigt och förmodligen avsiktligt valt att inte bara glida på sanningen lite grann, utan valt att fullkomligt blanda äpplen med päron.

Citat:
Dessa likhetstecken gjordes också på grund av att Sveriges statsminister kallat oss för fascister, det framgår även i början av pjäsen.

Med detta som bakgrundsfakta valde vi att skriva interpellationen, vi ifrågasatte om det var rätt av Regionteater väst att med skattemedel agera indoktrinör/språkrör åt statsministern. Skolor skall inte ägna sig åt politisk skolning/indoktrinering i högstadier runt om i Västra Götalandsregionen. Lärarna och skolan skall förhålla sig neutrala i sin pedagogik.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.29...a-logner-om-sd

Regionråd Heikki Klaavuniemi (SD) replikerar mot Marjan Garmroudi (V) och Jesper Odelberg (V). Minns Arnstberg som länkades det senaste dygnet på tråden, om hegemonernas strategi som överordnad fakta; postmarxismen är maktkonservativ, språket ffa ett tillhygge eller appell.

2. Akrobatik?

Samir El-Sabini: Varför är politiker så rädda för framtiden?

Citat:
Tre dagar in i 2016 och allt är sig likt. När börjar egentligen framtiden? Många förstår innebörden i ordet framtid endast som tid framöver. Men framtiden bör förstås som något större - en idé om ett tillstånd annorlunda från vad vi lever idag.

Citat:
Detta är något som sker hela tiden, delvis beroende på hur vi människor agerar, men också omständigheter vi inte kan påverka. Även de mest grundläggande förhållanden ändras över tid. Polstjärnan som vi ser i vintermörkret, i dag Alfa Ursae Minoris i Lilla Björnens stjärnbild, kommer 3000 efter Kristus övergå till Gamma Cephei.

Citat:
Kanske minst statisk är människan.

Citat:
Själva förutsättningen för marknader är rörelse och interaktion mellan kapital och människor. Samma argument framförs när integration diskuteras i dag. Men med skillnaden att det anses bra att människor rör sig inom samhället, från utanförskap in i svenskhet men dåligt att de rör sig fysiskt från ett land till ett annat.

Citat:
Lyckligtvis finns det inget som klarar att tygla människans natur.

Citat:
Tyvärr agerar alltför många av Sveriges politiker och tyckare utifrån perspektivet att vi lever i en frusen tid, en oföränderlig samhällsmodell som enbart ska skyddas från yttre tryck.

Citat:
Oavsett om det handlar om företagande eller samhällsmodeller så vinner de som vågar se och förstå hur världen kommer förändras, och sedan skapar de bästa lösningarna utifrån den nya tidens möjligheter. Aldrig har det gjort människan gott att stå vid sidan av händelser, betrakta och ställa sig frågan: hur kan jag bevara allt som det var igår?

http://www.gp.se/nyheter/ledare/gast...for-framtiden-

Jag kommer att tänka på Thomas Sowells A Conflict of Visions:

Citat:
Steven Pinker's book The Blank Slate calls Sowell's explanation the best theory given to date. In this book, Pinker refers to the "constrained vision" as the "tragic vision" and the "unconstrained vision" as the "utopian vision".

Medan jag undrar om Samir El-Sabini, "VD och medgrundare Perfectbanner", har något slags agenda söker jag i Flashback; en träff:

(FB) DN:s Henrik Arnstad ljög om examen

Han sitter, eller har suttit, med i juryn till Raoul Wallenberg-priset, tillsammans med bl a Olle Wästberg och Soraya Post. Vilket härligt gäng. Postmarxismens sista strid? Jag vet inte det. Men den värd, det substrat, de profiterar på, håller på att parasiteras till döds av både fundamentalister och opportunister.

- Unix? undrade Bill.
- Unibrow, svarade Bull.
Citera
2016-01-03, 14:58
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Visar sig nu att Fria Tider hade skrivit exakt samma ledare för två år sedan som Ivar Arpi idag, fast fem gånger bättre.

http://www.friatider.se/repressiv-tolerans

Allt det som Ivar Arpi inte vågar skriva om sina kollegor och framtida potentiella arbetsgivare skriver Fria Tider.
Artikeln är skriven den 1a April 2014 och är så att säga "konspiratorisk". FT har en annan, än mer tydlig vinkel om vad det i grund och botten handlar om. Det här är intressant för såväl en jämförelse till Arpi som en förmedling över åsiktsmigrationen från den ena hatmedian till den andra.

Citat:
Enligt Heberleins och Larssons synsätt verkar våld och intolerans ha en legitim, kanske till och med helt nödvändig, plats i ett fredligt och tolerant samhälle – och intoleransen i sig kan användas som ett verktyg för tolerans.

Det kan låta motsägelsefullt och bisarrt, men resonemanget är i själva verket helt grundläggande för den kulturmarxistiska så kallade nya vänstern, vars tankegods via 1960-talets studentprotester har blivit en vital del av den överideologi som dominerar vårt samhälle idag.

En tänkare som hade ett avgörande inflytande på 68-vänsterns tankeutveckling var den tysk-judiske filosofen Herbert Marcuse, som gjorde akademisk karriär i USA och var aktiv inom Frankfurtskolan. I artikeln "Repressiv tolerans" från 1965 lanserade han tesen att den tolerans som det liberala demokratiska systemet påstår sig erbjuda i själva verket är en chimär.

/.../

Mot det borgerliga samhällets ”repressiva tolerans”, där alla garanterades åsiktsfrihet, ställde Herbert Marcuse ett alternativ: En ”progressiv tolerans” som i korthet gick ut på att individer och grupper som exempelvis förespråkade diskriminering eller motsatte sig en utvidgning av socialstaten skulle gå miste om sin yttrandefrihet och förlora rätten att tolereras av staten. Tolerans innebar med andra ord att personer med konservativa åsikter – eller kanske rättare sagt personer som inte tyckte som Marcuse – skulle bli fritt villebråd för förföljelser, samtidigt som ”progressiva” vänstergrupper som ägnade sig åt politiskt våld skulle undgå straffansvar.

”Att frigöra toleransen skulle alltså innebära intolerans mot rörelser från högern och tolerans för rörelser från vänster”, sammanfattade Marcuse.

Herbert Marcuses syn på tolerans och politiskt våld har visserligen länge mer eller mindre delats av tongivande företrädare för det svenska etablissemanget. Det är ingen hemlighet att det på de svenska tidningsredaktionerna kryllar av våldsvänsterns sympatisörer. I rapporteringen tonas vänsterns brott ned, skönmålas eller mörkläggs helt.

Men det senaste halvåret har det skett en mycket obehaglig utveckling: Det tysta, passiva medgivandet har övergått i ett högljutt, aktivt stöd för det politiska våldet.

/.../

Det vi bevittnar just nu är hur det svenska etablissemanget håller på att kasta masken och övergå till att öppet legitimera våldsamma grupper och deras metoder. Och det råder ingen brist på opportunistiska sadister som är beredda att träda in och fylla den efterfrågan på våld som därmed uppstår.

Aprilskämt, konspirationsteori. Det är inte för intet att man undrar om Arpi surfat på FT och hämtat inspiration till att hata. Eller kom hatet med modersmjölken? Kanske en kombination av de båda. Vad som dock är säkert är att the katt is out of the bag. De godhjärtade lär förstås, som E. Thulin påtalat, fortsätta ösa så mycket kärlek som de bara förmår över detta.

Ska bli intressant att se huruvida de bygger vidare på den koppling som redan gjorts, då, till slutsatsen att SvD genomgått omvandlingen till fullfjättrad hatmedia. Vad kommer reaktionen att bli? Den som lever får se.
Citera
2016-01-03, 14:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Citat:
Samir El-Sabini: Varför är politiker så rädda för framtiden?
Oavsett om det handlar om företagande eller samhällsmodeller så vinner de som vågar se och förstå hur världen kommer förändras, och sedan skapar de bästa lösningarna utifrån den nya tidens möjligheter. Aldrig har det gjort människan gott att stå vid sidan av händelser, betrakta och ställa sig frågan: hur kan jag bevara allt som det var igår?
Med det tänkande finns det ju aldrig någon anledning att kämpa mot/för något, det är bara att flyta med & ta dagen som den kommer. Vare sig det gäller Hitlers angreppskrig eller Stalins Gulag, bara att flyta med & göra det bästa av situationen. Att "gilla läget" helt enkelt & försöka profitera på följderna.

Det är så stolligt & samtidigt ondskefullt att man baxnar.
Citera
2016-01-03, 15:21
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Inte bara en högerkrok, nu är handskarna av på riktigt. Den här typen av relevant & korrekt kritik mot postmarxisternas äckliga fulspel har jag inte sett i MSN någonsin. Möjligtvis med undantag av Formgren.
...
Nu är det mediakrig på riktigt, kanske inte ännu helt koncentrerat på mångkulturen, men istället på dess ideologiska grund, den ondskefulla postmarxismen.

Citat:
Dick Erixon sluggar, på ett närmast synkronistiskt vis i takt med Arpi, på sin blogg nu på morgonen.

Det blir allt mer uppenbart att fler & fler nu tar avstånd från den ondskefulla postmarxismen & dess destruktiva irrläror som enbart syftar till att bryta ner samhället.
Parallellt med detta har man på ledarplats i december, subtilt, manat till gemensam front med traditionell vänster mot postmodernismen. Hur det blir med den saken återstår att se, men helt uppenbart har SvD plockat upp handsken och slutat agera slagpåse. Det är ju, som jag skrev tidigare, hög tid för ett kulturkrig...

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ja det ser faktiskt ut som att Arpi går in för fullt med nackgrepp och matar tunga knän i skrev och solarplexus, varvat med matnyttiga armbågar över näsa och käke. Snacka om att kämpa ner motståndet, äntligen, offensiven vi väntat på. Är det måhända en flerfrontsblitz som drar in?
Förvisso målande beskrivningar. Uppenbart är att frontlinjen, just nu, tycks unifiera oberoende socialdemokratiska skribenter (e.g. W. Andersson och Westerholm), oberoende borgerliga (e.g. Erixon och Formgren) samt då på ledarplats Dahlberg, Teoderescu och Arpi.

Det har dryftats tidigare, måhända till leda, men:

Skiljelinjen kommer (sannolikt) att stå mellan postmodernister och traditionalister. Inte mellan 'höger' och 'vänster'.

Citat:
Ursprungligen postat av Idomeneo
Tänk hur mycket som hänt senaste 3 månaderna. Om någon hade berättat för mig att jag skulle läsa om Frankfurtskolan i ledarsidorna av en av Sveriges största tidningar hade jag skrattat mig hes. SvD har pushat mediakriget längre på dessa 3 korta månader än vad jag trodde kunde hända på 5 år.

Visst är det så, och ibland kan det vara nyttigt med ett retrospekt.

Jag läste själv dessa inlägg, och det känns som jag skrev dem för eoner sedan.
De är dock skrivna för ganska precis ett år sedan i kölvattnet av bussincidenten i Grytan, Harrisons nyårspekoral och DÖ. Samt då vi hade en statsminister och en finansminister som (oemotsagda) fick referera till SD som 'nyfascister' i media. 12 månader sedan.

Så, helt klart har positionerna förflyttats dramatiskt.

Att det sedan tog borgerliga skribenter alldeles för lång tid att sluta agera slagpåse av rädsla för 'högerspöket', 'nazispöket, och all annan brunstämpling är ju beklagligt. Men bättre sent än aldrig.

Och som sagt, jag välkommnar ett genuint kulturkrig, i vilket man kör fullkontakt och kallar motståndarna för vad de är.

Samhällsfientliga postmodernister/kulturmarxister.
Citera
2016-01-03, 15:29
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Medan regeringen hoppas på att EU ska dela den börda som fyrbåken Sverige attraherar, framställer SR det som att kommunerna kan ta emot fler om det bara fördelas lite jämnare inrikes (som om asylanterna eller de som beviljats UT stannar där de placeras):

SKL: Sverige kan ta emot fler med jämnare fördelning

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6337516

Artikeln är undertecknad av Johanna Sjövall.

Irriterande att SKL:s uttal aldrig bemöts med motfrågor. SKL är en arbetsgivarorganisation och hjälper kommunledningarna till större makt. Med mer befolkning ökar makten. SKL ställer inga kvalitetskrav på kommunernas verksamheter utan ser kvalité som besvärande. SKL har snarare hjälpt kommunerna att sänka kvalitén utan att det krockar med lagar.

Att man nu säger att kommunerna kan ta in mer så är det i och för sig logiskt om man bara vill upprätthålla lägsta standard, men samtidigt öka makten för kommunpolitikerna och de högre tjänstemännen. Obegripligt att att inte media granskar detta.
Citera
2016-01-03, 17:05
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Så är det absolut, kanske med Arpi & Gudmundson med på vagnen. Problemet som finns med dessa borgerliga opinionsbildare är att det inte längre finns några borgerliga partier att bilda opinion för. Dessa har sedan länge lämnat en postmarxistisk walk over. Så dessa opinionsbildare jobbar för närvarande i ett slags politiskt vakuum. Det är ju alliansen som har skapat det nuvarande vansinnet. De rödgröna har bara strulat till det ett par grader till.

Så länge man inte stöder SD eller förordar ett nybildat konservativt parti utan alliansens landsförräderi i bagaget så ser jag inte varför man ens orkar bedriva någon opinionsbildning.

Det finns i och för sig ett borgerligt parti som står upp för de borgerliga värden vi diskuterar här men det är för tillfället så litet att det knappt syns.

Jag tänker på Ebba Busch Thors tal i Almedalen där hon faktiskt var tidigt ute med en hel del saker. Hon nämnde de islamistiska terrorhoten vid deras rätta namn, nämligen islamistiska. Hon förespråkade aktivt svenskt deltagande i kampen mot IS - skicka JAS-plan. Inrikespolitiskt mest intressant var kanske att hon faktiskt stod där och förespråkade tillfälliga uppehållstillstånd, månader innan någon annan vågade närma sig det. Motiveringen var att tillfälliga uppehållstillstånd vore det enda som på sikt skulle möjliggöra minsta chans till lyckad integration och ett upprätthållande av asylrätten. Och så det mest intressanta i förhållande till dagens tema här i tråden: den postmoderna identitetspolitiken:

Citat:
Vänner,Alla människors lika värde. Visst är det det vi tror på? Det vi jobbar för? Vi vill ha lika villkor för alla att utveckla sin fulla potential. Oavsett kön, etnicitet, religiös tillhörighet eller sexuell läggning. Där är vi inte idag. Det tror jag att vi alla är medvetna om. Kvinnor tjänar fortfarande mindre än män. Utlandsfödda har sämre förutsättningar att ta sig in på arbetsmarknaden. I Södertälje är nästan 20 procent av de unga arbetslösa. I Danderyd är det mindre än 4 procent. Homosexuella möter fortfarande intolerans och fördomar. Vi minns Martin Luther Kings dröm. Att hans fyra små barn en dag skulle leva i ett land där de inte döms efter sin hudfärg utan efter sin person. Drömmen om att bli sedd som människa. Att få vara en person med samma värde som andra. Jag tror att många av oss vill förverkliga den drömmen. Några som säger sig vilja detta vill använda identitetspolitiken som verktyg. Nu undrar kanske någon i parken eller i tv-soffan vad sjutton identitetspolitik är för något. Jag skulle vilja beskriva det lite som en förpackningsindustri. Vi sorteras in i fack efter kön, hudfärg, tro, etnicitet, sexualitet, funktionsnedsättning. Färdigsorterad och stämplad blir du främst en representant för en kategori. Sen, när du är kategoriserad eller ”rasifierad”, så bestäms var i samhällsordningen din kategori hör hemma. Sen ska politiken lägga till rätta. Styra upp och reglera. Det blir kvotering och särbehandling. Grupprättigheter och särlagstiftning. Det finns flera problem med det här. Ett problem är att kvotering är orättvist. I slutet av maj kunde vi läsa att polisen i praktiken erkänt att man hade diskriminerat på grund av kön och etnicitet. Det var vid antagningen till Polishögskolan 2010. Två tredjedelar av de sökande var män. Männen gjorde bättre ifrån sig i den fysiska testen och på språkprovet. Hälften av platserna gick ändå till kvinnor. De sökande behandlades inte lika. De behandlades inte som personer utan som representanter för en grupp. Det är fel. Kvotering är fel. Ett annat problem är att man ställer grupp mot grupp. Minns ni diskussionen om Tomas Ledin? Den handlade om huruvida han som vit medelålders man kan delta i kampen mot rasism? Identitetspolitikerna är tydliga – det får han inte. Enligt dem vet han inget om förtryck och diskriminering. Han tillhör fel grupp och ska därför exkluderas från den antirasistiska kampen. På så sätt exkluderas många goda krafter från kampen för bättre livsvillkor för de som är marginaliserade.

Man sätter grupptillhörigheten före medmänskligheten. Man sår split och splittring. Ett tredje problem är att identitetspolitik befäster marginalisering. Istället för att öppna samhället för minoriteter. Istället för inkludering och integration så lagstiftar men fram en struktur som förstärker olikheterna.I slutet av maj skrev Zeliha Dagli en artikel om hur hon upplevde Husby. Och hur kulturen förändrats. Hon upplevde att hon inte längre var fri att vara sig själv. För 30 år sedan flydde hon fundamentalisterna, skuggorna som hon kallar dem, för att finna en fristad i Sverige. Nu vill hon fly Husby för att komma bort från samma skuggor. Hon upplever sig inte fri att göra det som hon själv önskar. Dricka ett glas öl med sina vänner. Gå på pensionärsföreningen. Lyssna på jazz och dansa twist. Odla grönsaker på min kolonilott i kortbyxor. Umgås med vänner. Gå på badhuset i bikini. Hur har det kunnat bli så här?

Jag sitter inte inne med hela svaret. Men jag tror att en del av svaret ligger i tankegångarna bakom Trigger Warnings. Det är ett aktuellt fenomen på amerikanska universitet. Allt fler vill se det även i Sverige. Det handlar om att skapa ”safe spaces” – trygga rum genom att sätta varningstext på litteratur, konst och kurslitteratur. I ett radioinslag i Gomorron Världen berättas att den kända komikern Jerry Seinfeld inte längre vågar uppträda på universitet av rädsla att bli uthängd eller till och med stämd. Det är identitetspolitiken som spökar där bakom. Ingen medlem ur någon grupp ska få såra eller uppröra någon annans gruppidentitet. Konsekvensen av ”trygga rum” blir att vi ska sluta oss kring våra gruppidentiteter – i våra trygga rum av likasinnade ska vi instämmande bekräfta varandra. Men risken är också överhängande att avgörande kritik mot fundamentalistiska idéer uteblir. Att vi istället i åsiktskorridoren skapar ett tryggt rum för de förtryckande skuggor som Zehlia Dagli vittnar om. Låt mig vara tydlig. De mänskliga fri- och rättigheterna ska gälla alla i vårt land. Oavsett var man bor.

Detta måste vi stå upp för! Identitetspolitiken har en nära vän. Den heter politiska ovanifrånlösningar. De umgås gärna och ofta.

Återstår att se om KD:s opinionssiffror ändras nu när anden är ute ur flaskan och fladdrar runt i offentligheten. Ebba förtjänar lite cred, tycker jag, alldeles oavsett vad hon och hennes parti må förespråka i övrigt.
Citera
2016-01-03, 17:38
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Det finns i och för sig ett borgerligt parti som står upp för de borgerliga värden vi diskuterar här men det är för tillfället så litet att det knappt syns.

Citat:
Ursprungligen postat av Ebba Busch Tor
Vänner,Alla människors lika värde. Visst är det det vi tror på? Det vi jobbar för? Vi vill ha lika villkor för alla att utveckla sin fulla potential. //...// Man sätter grupptillhörigheten före medmänskligheten.

Hon lär inte få någon cred heller är jag rädd. Det fattas ett ord i EBTs tal. "Medborgare". Man måste sätta grupptillhörigheten före medmänskligheten har det ju blivit pinsamt uppenbart denna gågna hösten.

Centern har nu mutat in "allas-lika-värde"-utopisterna, och samlar sådär en 7-8%. Det är dax att släppa "allas-lika-värde"-mantrat nu, och börja, om man vill växa i opinionen att prata om medborgarskapet som inkluderande enhet. Det EBT egentligen pratar om här är ju "alla medborgares lika värdighet" - dvs. samma skyldigheter och rättigheter som alla andra, oberoende av ras, kön, sexuell läggning mm. vilket jag tror dom flesta skriver under på.

Men det är min bedömning att bergerligheten nu bör etablera sig och börja prata medborgarskap innan SD hinner göra det - för gör dom inte det, och SD också hinner först till den identitetspolitiska slalomporten, då kommer både Alliansen eller vänstern att bli ytterligare frånsprugna.

Det är 2016, "allas lika värde" är lika hopplöst ute som "utanförskapet" och Maud Olofsson. Det är dax att börja prata "alla svenska medborgare" som en sammanhållande enhet. Signaler kommer ju från socialkonservativt håll att man avser knyta rättigheter till bland annat välfärd närmare medborgarskapet.

Vågar Alliansen prata om alla medborgares lika ....; för menar EBT att all världens folk ska ha samma skyldigheter, rättigheter och möjligheter i Sverige, oavsett medborgarskap? Är det inte ett underförstått medborgarskap med i ekvationen så är EBT hopplöst akterseglad och uppspelad på läktaren.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-01-03 kl. 17:53.
Citera
2016-01-04, 11:37
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg om mediarektioner på Id-kontroller flyttade till:
(FB) Medias reaktioner på införandet av gränskontroller (utbrutet)
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in