Citat:
Ursprungligen postat av
KokaGroda
Förstår inte upphetsningen. Är ni dumma i huvudet på riktigt?
Ok, bättre med ett myrsteg åt rätt håll för en gångs skull - men inbillar ni er att det här får någon praktisk betydelse? Och dessutom sker det först efter 30 april, dit är det drygt 5 månader. På 5 månader hinner det välla in minst 5*40.000=200.000 nysvenskar till som har rätt att plocka hit sina anhöriga på toppen av det.
Och räcker det? Med tanke på att Sverige varit vänliga nog att ge 5 månaders respit kanske vi får uppleva ett invällar-rally av sällan skådat slag dessutom. Vad hindrar en fördubbling, tredubbling innan vi "stänger" och inför de nyfascistiska raslagarna som Löven/Romson idag babblade om?
Det är möjligt att det är så. Joakim Ruist tycker i alla fall att gårdagens utspel är ännu en omgång av "tillvänjningspolitik":
http://joakimruist.blogspot.se/2015/...jning.html?m=1
Nu tycker jag iofs att han neggar lite i överkant. Ingen kommer att sätta sig på en trädstam och paddla över sundet mitt i vintern (inte sommaren heller). Om ID-kontroll implementeras på alla kollektiva färdmedel till Sverige vid påstigning - vilket ska ske i närtid, inte i april - så kommer upp till 80% att få vända.
För det andra nämner han inte att vintersäsongen för medelhavskorsare har börjat på riktigt nu. Från Grekland rapporterades igår att det som tidigare var tusentals anländande nu har minskat till hundratals. Så kommer det sannolikt att vara fram till sommaren.
För det tredje, de har sagt att alla förslagen ska gälla retroaktivt för de asylsökande som finns i systemet. Det är lägstanivån som gäller nu. Försörjningskrav för alla. TUT för alla. Ryktet sprider sig med 4G-hastighet att det är hårda bud i Sverige nu och att det inte hjälper att skynda sig hit pga att nya reglerna gäller retroaktivt.
Jag tror att det kommer att behövas ännu mer, men jag tror ändå att inflödet kommer att minska mer än vad mer skeptiska debattörer anar.