2015-11-15, 13:07
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-Enfald
Det är i stort sett bara Åsa Linderborg som vågar och kan angripa Wolodarski-falangen i svensk mediedebatt, när det kommer till att problematisera "demokratisering" via globalism och dess effekter på den europeiska arenan:
Citat:
Måltavlorna vittnar om ett sånt hat, men varför vågar vi inte prata om kriget mot dem som bor i Mellanöstern? Varför är det tabu att diskutera västvärldens katastrofala inblandning i den regionen?
http://www.aftonbladet.se/kultur/kro...cle21765030.ab
Det är en intressant fråga. Anledningen till att den är tabu är förmodligen av samma anledning som jag inte kan skriva svaret på frågan i den här tråden, trots att jag vet det. Extrem berörelseångest med en viss grupp och denna grupps agenda och ett extremt förtryck av dem som vill och vågar prata. Ett förtryck som finns överallt, inte minst där yttrandefriheten påstås vara som störst.
Citera
2015-11-15, 14:25
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
SVT förnekar sig inte, precis som vid tidigare islamistdåd så kan man inte låta bli att försöka skuldbelägga offren. Alldeles nyss frågade Claes Elfsberg om Frankrike själva hade någon del i att detta hände, Jonas Sjöstedt insåg dock att det rätta svaret är att inget kan rättfärdiga ett sådant illdåd. (Vad V egentligen tycker kan jag ju bara gissa).

Ja, och om någon problematisk konflikt där inga stackars Den Andre-offer kan hittas seglar upp så kan man ju helt enkelt låta bli att rapportera om den.

Den tolfte november, dagen innan Parisattackerna, bombades ett shia-dominerat distrikt i Beirut. 43 döda enligt senaste räkningen. ISIL-mördarna har tagit på sig dådet.

Så vitt jag kan se har svensk media helt låtit bli att rapportera om denna händelse, förutom en notis i Expressen som verkar vara egenöversatt från Reuters. Är det kanske TT som stoppar besvärliga "hatfakta", som att muslimer även bombar ihjäl varandra? Det är ju svårt att hävda västerlandets ondska när sådant händer. 43 döda borde ändå ha ett visst nyhetsvärde, kan man tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av AnonymKostym
Jag noterar att man sammankopplar terroristattacker med en attack mot det "öppna" samhället, eller det "öppna och demokratiska" samhället. Just att sammankoppla öppenhet, som är ett neutralt ord, med demokrati och får det att låta som att demokratin är hotad om Sverige slutar ta emot extremt mycket flyktingar.

För det är ju så att man sen själva (SR & SVT) kopplar ihop termen "öppenhet" med invandring, då man sedan börjar prata om att "extremhögern" försöker "utnyttja" det här (snart är alla "extremhöger" utom Sverige) och att man måste stå upp för det "öppna samhället".

Det är även en pågående trend att försöka koppla ihop militant Islam med nazism. Argumentet är att båda är "identitära rörelser". Det är givetvis logiskt ur ett "normkritiskt perspektiv": bara upplösandet av identitet, upplösningen av alla normer och uppgåendet i Intet kan vara slutgiltigt gott. Allt kan vara allt. Inget är något. Något problematiskt är dock att bara en grupp i praktiken förväntas bli intiga, ja, man kanske kan säga för-intade.
Citera
2015-11-15, 15:35
Medlem
ojhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Det bär mig emot att länka till denna genomvidriga läsning i form av en debattartikel i DN signerad Hans Agné, docent i statsvetenskap. Jag ber om ursäkt i förväg om jag höjer blodtryck till alarmerande nivåer hos eventuella mer känsliga läsare.

Hela kontentan är att vi skall gå från att tala om ett "folkhem" och istället anamma teorin om att Sverige ska bli ett "världshem". Redan den inledande utgångspunkten för resonemanget är tillräckligt för att framkalla aggressioner.

Men bakom det ökade antalet flyktingar kan också ligga positiva förändringar, som att fler människor har ekonomiska och andra förutsättningar att lämna krig och förtryck bakom sig, eller att fler människor ger sig själva rätten att söka samma goda liv som människor i andra delar av världen har fått genom födsel. I så fall är ökad migration betecknande för en mer rättvis värld."

Fler människor "ger sig rätten" att få tal av svensk välfärd. För visst är väl det en gudagiven "rättighet" som hela världens befolkning har? Kräket fortsätter vidare med att konstatera följande.

"Man kan därför räkna med att möjligheten till migration, trots outsägligt lidande för migranterna, bidrar till en värld som är mer rättvis i den meningen att jordens möjligheter till ett gott liv delas mer jämlikt mellan en större grupp människor. På samma sätt är migration ett medel för ökad demokrati. I brist på realistiska möjligheter att i närtid skapa demokratiska institutioner i hemlandet ger migrationen möjligheter till fler av jordens invånare att leva under mer demokratiska styrelseformer på en annan plats."

Extremliberalism i sin prydno. Ju fler som får ta del av det svenska arvet och välståndet desto mer "jämlik" blir världen. Riktigt obehagligt blir det när galenpannan avslutar med tre konkreta och handfasta förslag på vad som borde implementeras i svensk politik.

"1 För det första bör personer som fattar beslut om flyktingpolitiken slå fast, eller åtminstone våga tänka, att politikens syfte inbegriper att bidra till mer rättvisa och demokrati i världen som helhet, inte bara i det egna landet. Ett sådant klargörande är viktigt för att kunna pröva nya och ibland obekväma åtgärder. Insatser som under hösten gjorts av frivilliga personer kan utföras på bredare front av företag och hushåll om de får stöd eller knuffas i rätt riktning av staten. För att vidga diskussionen kan man tänka sig att svenska hem tar emot asylsökande i utbyte mot förkortad arbetstid och att arbetsgivare kompenseras med arbete utfört av samma asylsökande."

När en exytremliberal börjar prata om en "knuff i rätt riktning" från farbror staten börjar i allaa fall jag dra öronen åt mig. Dylika "knuffar bådar inte gott varken för mig eller för mitt land.

"2 För det andra bör mottagandet av det större antalet flyktingar organiseras och dokumenteras på ett sådant sätt att det kan utvärderas vetenskapligt. För att motivera andra länder, i första hand inom EU, att ompröva sin migrationspolitik (ytterst för att mer effektivt nå målen om större global rättvisa och starkare demokrati), måste konsekvenserna av de nya åtgärder som krävs i Sverige kunna fastställas. Så kallade fältexperiment, där nya åtgärder testas i ett slumpmässigt urval av kommuner, hushåll eller företag, kan fungera bra."

Här kommer man osökt att tänka på vissa filurer som på 40-talet ägnade sig åt tämligen dramatiska demografiska förändringar runt om i Europa. Även dessa hade en förkärlek för att dokumentera sina insatser för bevarande åt eftervärlden.

"3 För det tredje bör redan från början internationella intressenter ges plats som observatörer och kritiska vänner i organiseringen av det uppdaterade svenska flyktingmottagandet. Med internationell inblandning kommer erfarenheterna lättare att spridas till andra länder och förhoppningsvis stärka möjligheterna att nå de globala målen. Bland de internationella intressenterna ingår självfallet även flyktingarna själva. Förutom djupgående kunskaper om flyktingskap i andra länder har dessa personer starka intressen att verka för rättvisa och demokrati globalt. "

Här ligger vad jag förstår den ultimata drivkraften hos en galning som Herr Agné. Sverige ska stå som en lysande fyrbåk i ett i övrigt kompakt mörker och hela världen ska skåda och beundra vår unika insats. Lite klassiskt godhetsknarkande helt enkelt. Fy satan vilken sjuk smörja!

http://www.dn.se/debatt/flyktingkris...-battre-varld/

Jag slås av att de införda alstrens kvalitet sjunker allt lägre i takt med att situationen förvärras. Förutom ett tilltal som mest påminner om någon halvtotalitär socialpolitiker på 30-talet är alltså förslaget ett uttryckligt socialt experiment i massiv skala, vilket även utländska intressenter ska kunna observera. Det krävs ingen PR-expert för att inse att inlägget knappast är någon publikfriare. Därtill framförs bisarra teorier om inkvartering av migranter i vanliga hem, parat med en utopisk arbetsdelning, där herr Svensson får gå hem från kontoret redan vid lunch som ersättning för sitt öppna hjärta, varefter den inkvarterade syriern eller afghanen tar eftermiddagspasset. Någonstans här äntrar väl även enhörningarna och regnbågarna bilden, får man förmoda.
Citera
2015-11-15, 15:49
Medlem
ojhos avatar
DN förnekar sig inte heller i intervjun med Blondinbella, varför komma med någon sorts motfrågor?:
http://www.dn.se/kultur-noje/folks-a...r-mig-oerhort/

Det man slås av är hur stora delar av borgerligheten inte höjt sig över en ung, The Secret-frälst konsumismentreprenörs/modebloggerskas ytliga intresse i frågan. "Jag tror på individen" och "andra har en dålig människosyn", mer än så ingår inte i analysen. Inga problem existerar, inga avvägningar mellan olika intressen behöver göras, inga riskanalyser genomföras. En tro och en grundläggande anständighet är allt som behövs för att nå ett svar i denna fråga. Låter det inte lite som "The Secret?". Jag frestas att likt George Sr i Arrested Development anlita den enarmade mannen för att lära borgerligheten en läxa. "And that's why you don't surrender all cultural and intellectual influence to rabid cultural marxists". Men det riggade scenariot skulle behöva vara i sanning monumentalt för att ge upphov till den önskade effekten...
Citera
2015-11-15, 16:05
Medlem
Jenny Nordberg kämpar emot, och fyller på med förmaningar likt flera av de andra anställda på SvD. Egentligen är poäng mest att kampen borde skötas "smartare" och att Europa borde tänka efter innan insats sker mot IS på ett mer effektivt sätt. Flera skrivmänniskor på SvD verkar uttrycka sin frustration över att beslut fattas, som går de öppna gränsernas ideologi, emot.

http://www.svd.se/europa-maste-bli-s...rdaden-i-paris
Citera
2015-11-15, 16:23
Medlem
Menveds avatar
Morgan Johansson ska vara med i Agenda idag och säga att han inte avvisar Moderaternas förslag att skicka tillbaka alla flyktingar som kommer från Danmark direkt. Förmodligen blir detta regeringens politik nu i veckan.
Citera
2015-11-15, 16:23
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Det bär mig emot att länka till denna genomvidriga läsning i form av en debattartikel i DN signerad Hans Agné, docent i statsvetenskap. Jag ber om ursäkt i förväg om jag höjer blodtryck till alarmerande nivåer hos eventuella mer känsliga läsare.

Hela kontentan är att vi skall gå från att tala om ett "folkhem" och istället anamma teorin om att Sverige ska bli ett "världshem". Redan den inledande utgångspunkten för resonemanget är tillräckligt för att framkalla aggressioner.

Men bakom det ökade antalet flyktingar kan också ligga positiva förändringar, som att fler människor har ekonomiska och andra förutsättningar att lämna krig och förtryck bakom sig, eller att fler människor ger sig själva rätten att söka samma goda liv som människor i andra delar av världen har fått genom födsel. I så fall är ökad migration betecknande för en mer rättvis värld."

Fler människor "ger sig rätten" att få tal av svensk välfärd. För visst är väl det en gudagiven "rättighet" som hela världens befolkning har? Kräket fortsätter vidare med att konstatera följande.

"Man kan därför räkna med att möjligheten till migration, trots outsägligt lidande för migranterna, bidrar till en värld som är mer rättvis i den meningen att jordens möjligheter till ett gott liv delas mer jämlikt mellan en större grupp människor. På samma sätt är migration ett medel för ökad demokrati. I brist på realistiska möjligheter att i närtid skapa demokratiska institutioner i hemlandet ger migrationen möjligheter till fler av jordens invånare att leva under mer demokratiska styrelseformer på en annan plats."

Extremliberalism i sin prydno. Ju fler som får ta del av det svenska arvet och välståndet desto mer "jämlik" blir världen. Riktigt obehagligt blir det när galenpannan avslutar med tre konkreta och handfasta förslag på vad som borde implementeras i svensk politik.

"1 För det första bör personer som fattar beslut om flyktingpolitiken slå fast, eller åtminstone våga tänka, att politikens syfte inbegriper att bidra till mer rättvisa och demokrati i världen som helhet, inte bara i det egna landet. Ett sådant klargörande är viktigt för att kunna pröva nya och ibland obekväma åtgärder. Insatser som under hösten gjorts av frivilliga personer kan utföras på bredare front av företag och hushåll om de får stöd eller knuffas i rätt riktning av staten. För att vidga diskussionen kan man tänka sig att svenska hem tar emot asylsökande i utbyte mot förkortad arbetstid och att arbetsgivare kompenseras med arbete utfört av samma asylsökande."

När en exytremliberal börjar prata om en "knuff i rätt riktning" från farbror staten börjar i allaa fall jag dra öronen åt mig. Dylika "knuffar bådar inte gott varken för mig eller för mitt land.

"2 För det andra bör mottagandet av det större antalet flyktingar organiseras och dokumenteras på ett sådant sätt att det kan utvärderas vetenskapligt. För att motivera andra länder, i första hand inom EU, att ompröva sin migrationspolitik (ytterst för att mer effektivt nå målen om större global rättvisa och starkare demokrati), måste konsekvenserna av de nya åtgärder som krävs i Sverige kunna fastställas. Så kallade fältexperiment, där nya åtgärder testas i ett slumpmässigt urval av kommuner, hushåll eller företag, kan fungera bra."

Här kommer man osökt att tänka på vissa filurer som på 40-talet ägnade sig åt tämligen dramatiska demografiska förändringar runt om i Europa. Även dessa hade en förkärlek för att dokumentera sina insatser för bevarande åt eftervärlden.

"3 För det tredje bör redan från början internationella intressenter ges plats som observatörer och kritiska vänner i organiseringen av det uppdaterade svenska flyktingmottagandet. Med internationell inblandning kommer erfarenheterna lättare att spridas till andra länder och förhoppningsvis stärka möjligheterna att nå de globala målen. Bland de internationella intressenterna ingår självfallet även flyktingarna själva. Förutom djupgående kunskaper om flyktingskap i andra länder har dessa personer starka intressen att verka för rättvisa och demokrati globalt. "

Här ligger vad jag förstår den ultimata drivkraften hos en galning som Herr Agné. Sverige ska stå som en lysande fyrbåk i ett i övrigt kompakt mörker och hela världen ska skåda och beundra vår unika insats. Lite klassiskt godhetsknarkande helt enkelt. Fy satan vilken sjuk smörja!

http://www.dn.se/debatt/flyktingkris...-battre-varld/

Tino Sanandaji kallar honom för en revolutionär idealist och genmäler:

Citat:
Behövs inga experiment, finns redan decenier av vetenskaplig utvärdering. Resultaten är dock inte upplyftande för revolutionära idealister och ignoreras. Förvärvsinkomst för alla i åldrar 20 och 64 i relation till inrikes födda:

Samtliga invandrare
1990 72%
2000 62%
2006 61%
2013 61%

Utomeuropeiska invandrare
1990 51%
2000 48%
2006 49%
2013 51%

Måste man genomföra ett irreversibelt samhällsexperiment för att Hans Agnér inte orkat kollat upp existerande data? ...

”För att vidga diskussionen kan man tänka sig att svenska hem tar emot asylsökande i utbyte mot förkortad arbetstid och att arbetsgivare kompenseras med arbete utfört av samma asylsökande”

Låter praktiskt. Varför inte avveckla marknadsmekanismer helt och återgå til feodal byteshandel i natura? Det får säkert invandringspolitiken att funka.

Inget land har någon skyldighet att offra sina medborgares välfärd för "global rättvisa". Kräver man att folkhemmet avvecklas till förmån för global omfördelning bör det göras öppet och någorlunda rationellt. Det är inte utilitaristiskt att lägga dubbel så mycket som FNs samlade budget för världens alla flyktingar på initial mottagning av tre promille av de på flykt.

På mer fundamental nivå skulle regeln att framgångsrika länder måste uppoffra sitt välstånd för "global rättvisa" ha samma incitamentseffekt som marxism. Varför utveckla sitt land och investera om framgång skapar skyldighet att tvångsomfödela till andra? Invandringskultisterna förstår inte att det avgörande för ökat välstånd är intern utveckling, inte utvandring av ett fåtal till mer framgångsrika länder. Två miljarder människor har tagit sig ur fattigdom sen 1980, varav 98 procent genom inhemsk ekonomisk utveckling och två procent genom att flytta till andra länder (då ofta inte de fattiga).

Jag skulle tro, att Hans Agné & co *förkastar* det vardagliga och vetenskapliga antagandet, att tillgänglig information om hur resultatet av en viss politik ser ut, det ger tillräcklig information om hur utfallet kommer att se ut med fortsatt samma politik.

När Förvärvsinkomst för alla i åldrar 20 och 64 i relation till inrikes födda är så här:

Samtliga invandrare
1990 72%
2000 62%
2006 61%
2013 61%

1990 51%
2000 48%
2006 49%
2013 51%

... så behövs det inga irreversibla och fullskaliga samhällsexperiment för att förutsäga hur det blir. Att upprepa sådant som gett ett dåligt utfall och förvänta sig ett annat och bättre utfall osv...
Citera
2015-11-15, 16:39
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tino Sanandaji kallar honom för en revolutionär idealist och genmäler:

Jag skulle tro, att Hans Agné & co *förkastar* det vardagliga och vetenskapliga antagandet, att tillgänglig information om hur resultatet av en viss politik ser ut, det ger tillräcklig information om hur utfallet kommer att se ut med fortsatt samma politik.

När Förvärvsinkomst för alla i åldrar 20 och 64 i relation till inrikes födda är så här:

Samtliga invandrare
1990 72%
2000 62%
2006 61%
2013 61%

1990 51%
2000 48%
2006 49%
2013 51%

... så behövs det inga irreversibla och fullskaliga samhällsexperiment för att förutsäga hur det blir. Att upprepa sådant som gett ett dåligt utfall och förvänta sig ett annat och bättre utfall osv...
Finns det någon källa till denna informationen? Hade varit bra att ha som referens för andra diskussioner! Angående inlägget i övrigt kan jag bara instämma. Bara uttrycket "världshem" ger kalla kårar längs ryggraden för alla som har minsta tillstymmelse till omsorg om svenskarna kvar i hjärtat.
Citera
2015-11-15, 17:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Finns det någon källa till denna informationen? Hade varit bra att ha som referens för andra diskussioner! Angående inlägget i övrigt kan jag bara instämma. Bara uttrycket "världshem" ger kalla kårar längs ryggraden för alla som har minsta tillstymmelse till omsorg om svenskarna kvar i hjärtat.

Tino Sanandaji brukar använda SCB som sin källa. Då Tino S inte brukar lämna felaktiga siffror, så nöjde jag mig med att hans siffror är helt i linje med figur 2:7 "Arbetsmarknadsstatus efter födelseland eller -region" på sidan 67 i Social Rapport 2010 (utgiven av Socialstyrelsen). Man kan också lyssna igenom Tino S föreläsning om knappa två timmar.

https://www.youtube.com/watch?v=p_tKO8nvkEo
Citera
2015-11-15, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av precidio
Jenny Nordberg kämpar emot, och fyller på med förmaningar likt flera av de andra anställda på SvD. Egentligen är poäng mest att kampen borde skötas "smartare" och att Europa borde tänka efter innan insats sker mot IS på ett mer effektivt sätt. Flera skrivmänniskor på SvD verkar uttrycka sin frustration över att beslut fattas, som går de öppna gränsernas ideologi, emot.

http://www.svd.se/europa-maste-bli-s...rdaden-i-paris

Det är tydligt att dessa personer inte har samma nolltolerans mot islamism som mot rasism. Försöker man på något sätt nyansera nazism(motstånd mot fri invandring och systemkollaps) så är man i deras ögon själv nazist. Dags att börja använda samma logik mot dem själva. Är man inte 100% mot islamism och istället på något sätt försöker nyansera någonting så ska man betraktas som islamist själv.
Citera
2015-11-15, 17:46
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
...

Hans Agnés punkt 1 säger väl allt:

Citat:
1 För det första bör personer som fattar beslut om flyktingpolitiken slå fast, eller åtminstone våga tänka, att politikens syfte inbegriper att bidra till mer rättvisa och demokrati i världen som helhet, inte bara i det egna landet. Ett sådant klargörande är viktigt för att kunna pröva nya och ibland obekväma åtgärder. Insatser som under hösten gjorts av frivilliga personer kan utföras på bredare front av företag och hushåll om de får stöd eller knuffas i rätt riktning av staten. För att vidga diskussionen kan man tänka sig att svenska hem tar emot asylsökande i utbyte mot förkortad arbetstid och att arbetsgivare kompenseras med arbete utfört av samma asylsökande."

Det är alltså inte väljarna som fattar beslut om flyktingpolitiken. Det visste vi visserligen. Men här riktigt känner man den folkuppfostrande attityd som allltid får vänsterextremism att slå över i vidrig diktatur. Att den här satans pappskallen suger på skattespenen gör mig alldeles ond inombords.
Citera
2015-11-15, 17:47
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg om Fredrik Reinfeldt flyttade hit: (FB) Vad tänker Reinfeldt nu kan man undra
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in