2015-09-24, 14:28
Medlem
baggebo1s avatar
Bokmässan sönderpolitiserad. En tanke om att lyfta ungersk litteratur blev genast med hjälp av media och diverse hatare inom "kultursektorn" istället till en sorts antiungersk samling med den genuint vidriga hatmånglerskan Masha Gessen (ja, hon är eskimå) som huvudattraktion. Ungrarna såg sig tvingade att lämna evenemanget:
Citat:
Bokmässan i Göteborg har ungersk litteratur som en av tyngdpunkterna i programmet. Detta har väckt kritik med tanke på att Ungerns inställning till flyktingmottagandet under den pågående flyktingkrisen. Redan på invigningen klockan 11 på torsdagen blev spänningarna starka när en av invigningstalarna, den ryska journalisten och människorättsaktivisten Masha Gessen i sitt tal sa bland annat: ”Jag är förskräckt över att dela scen med en representant för Ungerns regering”.

Detta fick två personer från Ungerns delegation att omedelbart resa sig från sina stolar på första raden och lämna lokalen. Kulturnyheterna uppger att personerna var statssekreteraren István Ígyártó och kulturinstitutet Balassis chef Judit Hammerstein.
http://www.dn.se/dnbok/ungrare-lamna...san-i-protest/

DN har idag också en hatartikel riktad mot Ungern författad av Elisabeth Åsbrink. Hon är också... Ja, ni vet.

Elisabeth Åsbrink: Drömmen om det förflutna skapade hatets Ungern

http://www.dn.se/elisabeth-asbrink-d...hatets-ungern/

Det verkliga hatet riktas inte från Ungern, det riktas mot Ungern. Och det finns ett genomgående tema i det hatets ursprung.
Citera
2015-09-24, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santacroce
Länk(?):
http://www.svd.se/fel-att-liera-sig-...lingsfientliga
Citera
2015-09-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Humaniora/humanitet, kultur/kulturmarxism, det godas habitat, origo, epicentrum. SVT Rapport visade just ett inslag från Bokmässan och en humanitär manifestation av litterärt sinnade personer bildade kedja eller ring hållandes varandra i händerna. Det var mycket oxytocin och sjalar där, kvinnor i klart mogen ålder. Den slovakiska författaren och journalisten Irena Brezna, "som kallats Östeuropas viktigaste röst", sa att vi behöver se annorlunda på invandringen, nämligen se alla erfarenheter som överflödar. Det kanske är ett komplementärt perspektiv i vida världen, men i Den humanitära stormakten är det den tvångsmatade stapelvaran trugad med silvrig sked. Tillbaka till ruta ett.

Ett annat inslag i samma nyhetssändning var från ett par med två barn i deras "nyrenoverade lägenhet i Warszawa". De hade bott i England i flera år. Mannen var konservativ/restriktiv medan kvinnan var liberal/"öppen". Kvinnan fick mest utrymme och sista ordet. De var knappast genomsnittliga polacker, men det var de som kom till tals.

Två inslag i följd som tog hjälp av den utländska rösten, som ska ge kredibilitet åt den inhemska extremisten. Leksaksarméns inhyrda rekvisita, ett optiskt illusionsnummer. När det förloras på hemmaplan kan det behövas förstärkning utifrån. En liknande legitimitet kan vinnas för tabubelagda eller ringaktade åsikter genom cirkulär åsiktsmigration, där åsikten repatrieras/hemkallas efter en aldrig så liten, men tillräcklig, utlandstjänstgöring.
Senast redigerad av Kinuski 2015-09-24 kl. 20:45.
Citera
2015-09-24, 21:56
Medlem
Staniolrustnings avatar
Citat:
Bokmässan sönderpolitiserad. En tanke om att lyfta ungersk litteratur blev genast med hjälp av media och diverse hatare inom "kultursektorn" istället till en sorts antiungersk samling med den genuint vidriga hatmånglerskan Masha Gessen (ja, hon är eskimå) som huvudattraktion. Ungrarna såg sig tvingade att lämna evenemanget:

DN har idag också en hatartikel riktad mot Ungern författad av Elisabeth Åsbrink. Hon är också... Ja, ni vet.

Det verkliga hatet riktas inte från Ungern, det riktas mot Ungern. Och det finns ett genomgående tema i det hatets ursprung.

...och så en liten blid till det som säger mer än 1000 ord.
https://instagram.com/p/8AqJH-KP5j/?taken-by=svdkultur
Citera
2015-09-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Humaniora/humanitet, kultur/kulturmarxism, det godas habitat, origo, epicentrum. SVT Rapport visade just ett inslag från Bokmässan och en humanitär manifestation av litterärt sinnade personer bildade kedja eller ring hållandes varandra i händerna. Det var mycket oxytocin och sjalar där, kvinnor i klart mogen ålder. Den slovakiska författaren och journalisten Irena Brezna, "som kallats Östeuropas viktigaste röst", sa att vi behöver se annorlunda på invandringen, nämligen se alla erfarenheter som överflödar. Det kanske är ett komplementärt perspektiv i vida världen, men i Den humanitära stormakten är det den tvångsmatade stapelvaran trugad med silvrig sked. Tillbaka till ruta ett.

Ett annat inslag i samma nyhetssändning var från ett par med två barn i deras "nyrenoverade lägenhet i Warszawa". De hade bott i England i flera år. Mannen var konservativ/restriktiv medan kvinnan var liberal/"öppen". Kvinnan fick mest utrymme och sista ordet. De var knappast genomsnittliga polacker, men det var de som kom till tals.

Två inslag i följd som tog hjälp av den utländska rösten, som ska ge kredibilitet åt den inhemska extremisten. Leksaksarméns inhyrda rekvisita, ett optiskt illusionsnummer. När det förloras på hemmaplan kan det behövas förstärkning utifrån. En liknande legitimitet kan vinnas för tabubelagda eller ringaktade åsikter genom cirkulär åsiktsmigration, där åsikten repatrieras/hemkallas efter en aldrig så liten, men tillräcklig, utlandstjänstgöring.

Och "utländska röster" är ju dessutom lämpliga då den svenska publiken inte vet vilka de är, nämligen utländska motsvarigheter till Göran Greider, Gudrun Schyman, Åsa Lindeborg, Alexandra Pascalidou, Behrang Miri etc.
Citera
2015-09-24, 22:20
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:

Nej, hon är judisk. Närmare bestämt en Askenaser jude. Jag lyssnade på dyngan i radion på väg hem och "det" älskade Sverige för alla invandrare. Ursprungsbefolkningen gav "det" inte ett skit för. För övrigt är vår extrema massinvandring en svensk tradition, tyckte kroknäsan.
Citera
2015-09-25, 00:18
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacroce
Ikväll sänder Uppdrag Granskning/SVT reportage om tiggarläger.

http://www.svt.se/ug/varningen-folk-...-ta-till-vapen

Det är redan en snackis på sociala medier, tror det här avsnittet kommer få väldigt stor uppmärksamhet. Här kläs polis och myndigheter av nakna, alla som inte redan ställt sig frågan kommer göra det nu: varför har det fått gå så här långt?

Sen har jag väl som många andra en ambivalent hållning till Janne Josefsson - han blandar och ger. Men då och då gör han väldigt viktiga reportage, och han verkar inte bry sig om vad andra journalister tycker om honom.

Noterar att det sedvanliga drevet i övrig media efter ett angeläget UG verkar ha uteblivit...

Däremot gör Somar al Naher i Aftonbladet en förvisso ganska svagresonerad krönika om de syriska barnens lidande.

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle21471978.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Al Naher
För två veckor sen sköljdes Syriens tragedi upp på våra stränder.

"Våra stränder"? Vem stränder syftar hon på? Sveriges? EUs?

Citat:
Ursprungligen postat av Al Naher
Små pojkar och flickor har varit måltavla i Syrien sedan dag ett. Att bar [sic] flyter upp i Medelhavet är därför inte en slump. Det är ett resultat av en kallblodig strategi.

Återigen ställer man sig frågan varför dessa utsatta barn ska lämnas i sticket till förmån för handlingskraftiga unga män som rest till Sverige.
Skulle gärna se al Naher motivera den prioritetsordningen.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2015-09-25 kl. 00:25.
Citera
2015-09-25, 07:59
Medlem
Göteborgarna livrädda för busschaufförerna!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....sschaufforerna

Denna artikel är just nu den mest lästa på gp.se. Sabina, Kristin, Bill, Martin, Philip, Andreas, Viktor, Andreas, Anders, Pär, Patrik och Magnus vittnar skräckslaget och uppbragt om att de är livrädda för Göteborgs busschaufförer!

Texten är en uppföljning med läsarreaktioner till en insändare, som handlar om hur en kvinna med barnvagn är centimeter från att bli överkörd av en buss i centrala Göteborg.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ssa-barnvagnen

Citat från insändaren, som är signerad Hans:

Citat:
I dag såg jag åter igen en av Västtrafiks bussar bära sig åt på ett sätt som strider mot alla trafikregler. På Aschebergsgatan finns ett övergångsställe över Aschebergsgatan, vid butiken Färgkällan.

En personbil stannar för att släppa fram en kvinna med en barnvagn och börjar gå över övergångsstället. Jag sitter i min bil på andra sidan och skriker högt när jag ser en av Västtrafiks bussar i spårvagnsfilen i hög fart kör om personbilen och med någon decimeter undviker att krossa barnvagnen. Kvinnan rycker tillbaks barnvagnen och springer över till andra sidan gatan när bussen susat förbi. Jag parkerar, går ur och pratar med henne. Hon vara alldeles chockad och stammade med tårar i ögonen. Hon frågar mig om inte också bussarna måste stanna vid övergångsställe. Jag var ursinnig över denna otroliga nonchalans och avsaknad av respekt för andras liv.

Några av läsarreaktionerna:

Citat:
1). Jag har två barn och känner mig otrygg när jag åker med Västtrafik. Vi åker mycket med 16-bussen, och den kränger ofta så hårt att folk tappar balansen, bromsar tvärt och skapar kollisioner bland passagerarna och gör att barnvagnar tippar och välter. Vi har själv varit med om att vår vagn, med vår son i, har vält och fångats upp av de säkerhetsremmar som finns i bussarna.

2). Var med om liknande på Frölunda torg där det finns ett övergångsställe som leder mot vänthallen. Buss kör ut från sin hållplats och ska korsa övergångsstället som jag precis ska gå över. Han tvingas tvärstanna mitt på övergångsstället, och då passar jag på att knacka på rutan för att påpeka att han gjort fel. Chauffören öppnar dörren och ropar att jag är en jävla idiot och frågar om jag äger vägen. Jag påpekar att det är ett övergångsställe, men chauffören skriker något mer och stänger dörren och kör iväg. Känns sådär att det är jag som blir kallad jävla idiot när det är han som brutit mot trafikreglerna.

3). Bor i Torslanda och kör bil till jobbet. Dagligen ser jag bussar som kör mot rött, korsar heldragna linjer, inte stannar för övergångsställen samt har en mycket aggressiv körstil, ibland livsfarlig! Som bilist är jag – helt ärligt – rädd och undviker alla bussar, och ligger ej framför/bakom/vid sidan om. De kör konsekvent för fort, 80-90 på 70 väg, ibland uppemot 70 på 50-väg. När man blir omkörd av en buss på insidan på en 80-väg – då är måttet rågat liksom.

Denna insändare, och läsarnas reaktioner, kan säkert tyckas som en petitess. Men jag hävdar att liknande redogörelser inte skulle tillåtits figurerar i pressen för bara något år sedan, eftersom det hade kunnat ses som främlingsfientligt, gynna mörka krafter, varit ett sätt att fiska i grumliga vatten. För alla som emellanåt åker buss i Gbg vet ju vilka chaufförer det är som kör som vettvillingar - skulle personligen hävda att de somaliska racerbussförarna är i en klass för sig när det kommer till vårdslöshet - och som får medelklassvensson att knyta näven i fickan, och mumla förbannat.

För alltihop rör sig givetvis om en kulturkrock, som snart verkligen kommer skörda offer bland cyklister, fotgängare och trafikanter. Den svenska medelklassen får erfara den dysfunktionella mångkulturen vareviga dag numera, och ska gammelmedia behålla någon relevans hos dem måste de också "skildra oron bland vanligt folk" i vardagssituationer, som hur man till exempel upplever sin bussresa. En liten förflyttning i mediakriget, som tar fast på det småskaliga - men ändock eskalerande - inbördeskrigsaktiga tillstånd med upprepade kulturkrockar, som tar en allt större plats i det svenska samhället.
Senast redigerad av johansvenssonjr 2015-09-25 kl. 08:30.
Citera
2015-09-25, 08:08
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:

Det är förfärande att se med vilken lust som (inte bara "sådana") intellektuella i Sverige dras med i karaktärsmordet på Ungern. Jag tänker på en ungersk bekant jag har, en hedersman, och blir bara ledsen. Ungerns "brott" är att hävda sina suveräna gränser och att man inte delar den "svenska" synen på invandring från Mellanöstern.

Igår kallade man konsekvent Ungern för främlingsfientligt på P1. T.o.m. min tonårsdotter skakade på huvudet. "Det är allt de pratar om". Samtidigt tar Saudiarabien emot noll flyktingar, utnyttjar skamlöst gästarbetare och är med alla rimliga mått mätt en religiöst fascistisk stat. Vad får de för epitet i statsradion? Inga alls, just inga alls.

Inspirerad av Danmark och UK så författade jag i eget namn ett mail till Ungerska ambassaden i Stockholm, där jag uttryckte mitt stöd för Ungerns agerande och beklagade svensk medias och politiska etablissemangs beteende. Det tog några dagar, sedan fick jag ett välformulerat tacksvar, där man inte beklagade sitt agerande eller försökte bortförklara det. Ett myndighetssvar som inte skämdes för sig och stod med rak rygg. Som jämförelse mailade jag kommunen för några veckor sedan med lite frågor om ett specifikt kommunevenemang, där man ville politiskt uppfostra mitt barn med lite värdegrundsarbete och rent allmänt marknadsföra den svenska sönderfallspolitiken. Svar: Goddag yxskaft.

Det vi betraktar nu i media m.a.p. Ungern är ett "nationsdrev" mot ett demokratiskt land i den europeiska kultursfären. Har något liknande inträffat efter murens fall? Den njugga inställningen mot Danmark tycker jag inte kommer i närheten, även om den finns där. Kanske är det en naturlig förlängning av den svenska agendajournalistiken. Först gav de sig på enskilda personer. Sedan organisationer, företag och politiska partier. Nu hela nationer. Man kommer närmare och närmare solen.
Citera
2015-09-25, 09:06
Avstängd
sherms avatar
SR kör på sin hemsida idag en dementi av vad SJ och facket kallar "falska rykten" gällande plundring och hot som "sprids på främlingsfientliga sajter". Så långt i linje med folkutbytets agenda förstås. Men vad är det som visas på bilden man valt till att illustrera artikeln? Vart är barnen? Var är nallarna?

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6263743

I övrigt skriver både SvD och DN idag om UG:s zigenarreportage. På SvD tycker man att det är "en oroande utveckling" och menar att "i Sverige ska svensk lag gälla för alla". Medan man på DN menar att "samhället ser men polisen tittar bort". Man undrar hur mycket mer mångkultur svensken ska tåla..
Citera
2015-09-25, 09:08
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det är förfärande att se med vilken lust som (inte bara "sådana") intellektuella i Sverige dras med i karaktärsmordet på Ungern. Jag tänker på en ungersk bekant jag har, en hedersman, och blir bara ledsen. Ungerns "brott" är att hävda sina suveräna gränser och att man inte delar den "svenska" synen på invandring från Mellanöstern.
Det är väl inte ens så. Vad jag förstår hävdar de bara Schengenavtalets yttre gräns, på uppdrag av övriga länder inom Schengen. Inga migranter vill stanna i Ungern, de utgör inget större problem för ungrarna. Man skulle kunna släppa igenom dem allihopa istället för att försöka stoppa dem. Men då har man brutit avtalet och nästa land får lov att stänga sina gränser. Etc.

Ingenstans kan jag läsa någon som helst problematisering av detta. Istället bara hat, hat, hat. Kultureliten och media i sin prydno.
Senast redigerad av Vågskålen 2015-09-25 kl. 09:11.
Citera
2015-09-25, 09:40
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
I övrigt skriver både SvD och DN idag om UG:s zigenarreportage. På SvD tycker man att det är "en oroande utveckling" och menar att "i Sverige ska svensk lag gälla för alla". Medan man på DN menar att "samhället ser men polisen tittar bort".

Komiskt det där, alldeles nyss var det ju DNs "agenda" att få polisen att titta bort när det gäller romers brottslighet. Och det lyckades väl DN med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in