Göteborgarna livrädda för busschaufförerna!
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....sschaufforerna
Denna artikel är just nu den mest lästa på gp.se. Sabina, Kristin, Bill, Martin, Philip, Andreas, Viktor, Andreas, Anders, Pär, Patrik och Magnus vittnar skräckslaget och uppbragt om att de är
livrädda för Göteborgs busschaufförer!
Texten är en uppföljning med läsarreaktioner till en insändare, som handlar om hur en kvinna med barnvagn är centimeter från att bli överkörd av en buss i centrala Göteborg.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ssa-barnvagnen
Citat från insändaren, som är signerad Hans:
Citat:
I dag såg jag åter igen en av Västtrafiks bussar bära sig åt på ett sätt som strider mot alla trafikregler. På Aschebergsgatan finns ett övergångsställe över Aschebergsgatan, vid butiken Färgkällan.
En personbil stannar för att släppa fram en kvinna med en barnvagn och börjar gå över övergångsstället. Jag sitter i min bil på andra sidan och skriker högt när jag ser en av Västtrafiks bussar i spårvagnsfilen i hög fart kör om personbilen och med någon decimeter undviker att krossa barnvagnen. Kvinnan rycker tillbaks barnvagnen och springer över till andra sidan gatan när bussen susat förbi. Jag parkerar, går ur och pratar med henne. Hon vara alldeles chockad och stammade med tårar i ögonen. Hon frågar mig om inte också bussarna måste stanna vid övergångsställe. Jag var ursinnig över denna otroliga nonchalans och avsaknad av respekt för andras liv.
Några av läsarreaktionerna:
Citat:
1). Jag har två barn och känner mig otrygg när jag åker med Västtrafik. Vi åker mycket med 16-bussen, och den kränger ofta så hårt att folk tappar balansen, bromsar tvärt och skapar kollisioner bland passagerarna och gör att barnvagnar tippar och välter. Vi har själv varit med om att vår vagn, med vår son i, har vält och fångats upp av de säkerhetsremmar som finns i bussarna.
2). Var med om liknande på Frölunda torg där det finns ett övergångsställe som leder mot vänthallen. Buss kör ut från sin hållplats och ska korsa övergångsstället som jag precis ska gå över. Han tvingas tvärstanna mitt på övergångsstället, och då passar jag på att knacka på rutan för att påpeka att han gjort fel. Chauffören öppnar dörren och ropar att jag är en jävla idiot och frågar om jag äger vägen. Jag påpekar att det är ett övergångsställe, men chauffören skriker något mer och stänger dörren och kör iväg. Känns sådär att det är jag som blir kallad jävla idiot när det är han som brutit mot trafikreglerna.
3). Bor i Torslanda och kör bil till jobbet. Dagligen ser jag bussar som kör mot rött, korsar heldragna linjer, inte stannar för övergångsställen samt har en mycket aggressiv körstil, ibland livsfarlig! Som bilist är jag – helt ärligt – rädd och undviker alla bussar, och ligger ej framför/bakom/vid sidan om. De kör konsekvent för fort, 80-90 på 70 väg, ibland uppemot 70 på 50-väg. När man blir omkörd av en buss på insidan på en 80-väg – då är måttet rågat liksom.
Denna insändare, och läsarnas reaktioner, kan säkert tyckas som en petitess. Men jag hävdar att liknande redogörelser inte skulle tillåtits figurerar i pressen för bara något år sedan, eftersom det hade kunnat ses som främlingsfientligt, gynna mörka krafter, varit ett sätt att fiska i grumliga vatten. För alla som emellanåt åker buss i Gbg vet ju vilka chaufförer det är som kör som vettvillingar - skulle personligen hävda att de somaliska racerbussförarna är i en klass för sig när det kommer till vårdslöshet - och som får medelklassvensson att knyta näven i fickan, och mumla förbannat.
För alltihop rör sig givetvis om en kulturkrock, som snart verkligen kommer skörda offer bland cyklister, fotgängare och trafikanter. Den svenska medelklassen får erfara den dysfunktionella mångkulturen vareviga dag numera, och ska gammelmedia behålla någon relevans hos dem måste de också "skildra oron bland vanligt folk" i vardagssituationer, som hur man till exempel upplever sin bussresa. En liten förflyttning i mediakriget, som tar fast på det småskaliga - men ändock eskalerande - inbördeskrigsaktiga tillstånd med upprepade kulturkrockar, som tar en allt större plats i det svenska samhället.