2015-09-23, 22:03
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jag citerar mig själv och ger mig dessutom en saftig

Att läsa alternativ media innan man dyker ner i kloakmedians gyttja är en god vana som jag själv borde lära mig. Givetvis är Lundberg inte att mäta sig med Svenska kommittén mot antisemitism vad gäller förmågan att inspirera DN:s ledarredaktion:

http://www.friatider.se/tv4-anklagas...a-antisemitism
Ja, det är främst Kommitténs bannbullor som Helmersson lydigt hörsammar. Vilket gör honom till en helt gängse intellektuell i dagens Sverige.
Citera
2015-09-24, 01:05
Medlem
Det råder stillestånd i kriget. Skenbart eller faktiskt. Migrationstsunamins befarat oavlåtliga tryck får axelmakterna, försvararna av vansinnet, att tillfälligtvis knipa käft eller glo på svallvågorna och högvattnet med hängande hakor. Givetvis finns det påpassliga profitörer som vill riva de porösa, rudimentära fördämningarna, när tsunamin inte anses nog; Den totala tsunamin:

27 forskare: Så kan EU:s murar rivas

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...445?pack=17977

Det finns gott om så kallade människorättsforskare. Jag gissar att deras politiska hemvist är snäv som åsiktskorridoren; den gränslösa ideologin uppväger detta...

---

Dagens stora överrasking var Uppdrag granskning på SVT1, som handlade om bulgariska och rumänska zigenares ockupation av svenska orter, privata fastigheter. Utan att kommunerna, polisen eller kronofogden gör ett smack. Ett ovanligt explicit reportage som bekräftade den osynliggjorda elefanten. SD ler hela vägen till opinionsundersökningen. Förra veckans Debatt och dagens UG markerar ett trendbrott eller distinkta avsteg från den sedvanliga lunken, mycket bra av SVT. Men tro inte på några gratisluncher, ty detta är inte någon välvilja, det är verklighetens tryck som framtvingar förändring.

---

I ö gjorde "public service" en stor sak idag av att det nu minsann är en hel tredjedel kvinnor i migrantströmmarna till Europa. Kanske kan det göra svensken mer villig att bända upp sitt hjärta in och ut. Yemens barn var inte nog. Huvudartikel i skrivande stund:

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/al...innor-pa-flykt

Samtidigt i dansk public service:

Citat:
Sidste år gav Danmark cirka 54,7 millioner euro til WFP, mens bidraget i år er skåret ned med en fjerdedel til omkring 40,5 millioner euro.

Men Danmark er langt fra alene. Tyskland har eksempelvis reduceret sit bidrag med 51,3 procent, mens Italien har skåret 22 procent, Spanien 40,8 procent og Sverige hele 95 procent af deres bidrag til FN's Fødevareprogram.

Samlet set har EU's medlemslande samt EU selv i forhold til sidste år reduceret bidraget til WFP med 40,4 procent.

http://www.dr.dk/nyheder/udland/eu-h...dt-i-asylkrise

Svensk neddragning med 95% till WFP... Den Humanitära Stormakten.

Det är inte längre frågan om nationell politik, det handlar om en verklighet som den illusoriska stormaktens alla cirkusartister inte kan benämna eller hantera. Mer hänga på, fortsätta prata, försöka återgå till en berättelse som inte håller ihop, men där minsta lilla realistiska rapportering som kontrast och sällsynt undantag till propagandan upplevs som katharsis och befrielse av axelmakternas gisslan. Hope for the best, do not prepare. Pro-MSM får se sitt föraktade följe laissez faire-MSM som klasskamrat; den förre får gå om. Solidarisk kvarsittning och tid för lite söndring sinsemellan när renlärigheten inte är mycket värd, när tron bygger på en masspsykos möjliggjord av bortskämdas, curlades och fredsskadades bristande realitetsprövning; sjukdomsvinst och incitament till simulering har varit vidmakthållande.
Senast redigerad av Kinuski 2015-09-24 kl. 01:08.
Citera
2015-09-24, 02:09
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab

Hur är det möjligt att hitta en sämre laguppställning? Kärringen, Kommunisten och Folkpartisten var bara vanliga fullidioter men Arnstad går inte att beskriva. Det språk som skulle behövas dog ut i och med att man slutade trampa i nattkärlen för ca hundra år sedan. Kanske lever en viss vokabulär kvar inom rörmokaryrket.

Människan har 82 högskolepoäng och kallar sig historiker, har jag läst mig till. Själv kan jag spela "smoke on the water" och är således rockstjärna. Hur är det möjligt att han tas på allvar av SvT? Det gör dem minst lika löjeväckande. .

Deras strategi är att skicka fram en Arnstad så att Sjöstedt bredvid framstår som vettig. De använder sig ofta av denna taktik.

Andra exempel när denna taktik används är när Miljöpartiet säger sig vilja ha fri invandring eller Annie Lööf vill ha 30 miljoner nya muslimska nybyggare varpå de andra partierna motsätter sig detta. Då framstår Sveriges nuvarande nivå på +100,000 som mer restriktiv än vad den egentligen är.
Citera
2015-09-24, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det råder stillestånd i kriget. Skenbart eller faktiskt. Migrationstsunamins befarat oavlåtliga tryck får axelmakterna, försvararna av vansinnet, att tillfälligtvis knipa käft eller glo på svallvågorna och högvattnet med hängande hakor. Givetvis finns det påpassliga profitörer som vill riva de porösa, rudimentära fördämningarna, när tsunamin inte anses nog; Den totala tsunamin:

27 forskare: Så kan EU:s murar rivas

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...445?pack=17977

Det finns gott om så kallade människorättsforskare. Jag gissar att deras politiska hemvist är snäv som åsiktskorridoren; den gränslösa ideologin uppväger detta...

---

Dagens stora överrasking var Uppdrag granskning på SVT1, som handlade om bulgariska och rumänska zigenares ockupation av svenska orter, privata fastigheter. Utan att kommunerna, polisen eller kronofogden gör ett smack. Ett ovanligt explicit reportage som bekräftade den osynliggjorda elefanten. SD ler hela vägen till opinionsundersökningen. Förra veckans Debatt och dagens UG markerar ett trendbrott eller distinkta avsteg från den sedvanliga lunken, mycket bra av SVT. Men tro inte på några gratisluncher, ty detta är inte någon välvilja, det är verklighetens tryck som framtvingar förändring.

---

I ö gjorde "public service" en stor sak idag av att det nu minsann är en hel tredjedel kvinnor i migrantströmmarna till Europa. Kanske kan det göra svensken mer villig att bända upp sitt hjärta in och ut. Yemens barn var inte nog. Huvudartikel i skrivande stund:

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/al...innor-pa-flykt

Samtidigt i dansk public service:

http://www.dr.dk/nyheder/udland/eu-h...dt-i-asylkrise

Svensk neddragning med 95% till WFP... Den Humanitära Stormakten.

Det är inte längre frågan om nationell politik, det handlar om en verklighet som den illusoriska stormaktens alla cirkusartister inte kan benämna eller hantera. Mer hänga på, fortsätta prata, försöka återgå till en berättelse som inte håller ihop, men där minsta lilla realistiska rapportering som kontrast och sällsynt undantag till propagandan upplevs som katharsis och befrielse av axelmakternas gisslan. Hope for the best, do not prepare. Pro-MSM får se sitt föraktade följe laissez faire-MSM som klasskamrat; den förre får gå om. Solidarisk kvarsittning och tid för lite söndring sinsemellan när renlärigheten inte är mycket värd, när tron bygger på en masspsykos möjliggjord av bortskämdas, curlades och fredsskadades bristande realitetsprövning; sjukdomsvinst och incitament till simulering har varit vidmakthållande.

Det vore dock hjälpsamt om DR ville säga vad källan är och vilka år man talar om, jag får inte siffrorna om Sverige att gå ihop med WFP egna siffror
Citera
2015-09-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Det vore dock hjälpsamt om DR ville säga vad källan är och vilka år man talar om, jag får inte siffrorna om Sverige att gå ihop med WFP egna siffror
Bra där. DR gav ingen länk. Jag kollar själv WFP och från 2010 till 2015 ("year to date") så har "directed mulitilateral contributions" minskat från ca 25 milj USD till hittills knappt 5 milj. Men det är viktigt att säga att "multilateral contributions" är en betydligt större post än "directed multilateral contributions. Från 2010 till 2015 (YTD) är det ett fall i totalsumman från ca 91 milj till ca 70 milj USD, men det återstår ju ett kvartal drygt. Det kan kanske finnas andra källor till problematisering också när det gäller att värdera insatsen, bara en gissning. Totalsumman för 2014 var faktiskt snäppet högre än 2010, men jag antar att det inte är någon index-/valutajustering. Så summa summarum kan man kanske säga att det är status quo.

http://www.wfp.org/about/funding/gov...eden?year=2010
Citera
2015-09-24, 11:54
Medlem
Passepartouts avatar
Ring P1 idag 23.50 in i programmet. En inringare har lyssnat till en volontär (en halvtimme innan i P1) som berättar att de går på knäna i deras arbete för transitflyktingarna; volontärerna lagar mat, städar toaletterna, bäddar migranternas sängar, tvättar deras kläder osv.

Han påpekar försynt att transitflyktingarna åtminstone borde kunna bädda sina egna sängar, rengöra toaletterna och laga sin egen mat. Emmy Rasper frågar om han tycker att volontärerna gör för mycket men problematiserar inte frågan om VARFÖR det daltas på det här sättet med transitflyktingarna. Samtalet avslutas förhållandevis abrupt av Rasper. Det är ingen nyhet vilken agenda Rasper har, men här blir hon helt svarslös. http://sverigesradio.se/sida/default...programid=1120

På ett sätt kan jag tycka att de här "goda" människorna, volontärerna, som "hjälper" verkar lida av en medberoendeskada:

Istället för att staten samordnar nationella insatser på förläggningarna läggs bördan på volontärer som till stor del verkar vara medberoende (de skulle annars aldrig gå med på att agera uppassare åt migranterna på det sätt som nu sker); på så sätt kan regeringen ge en bild av att den är "god" utan att lägga två strån i kors.

Problemet är bara att hela bygget är på väg att krackelera.
Senast redigerad av Passepartout 2015-09-24 kl. 12:15.
Citera
2015-09-24, 12:32
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Ring P1 idag 23.50 in i programmet. En inringare har lyssnat till en volontär (en halvtimme innan i P1) som berättar att de går på knäna i deras arbete för transitflyktingarna; volontärerna lagar mat, städar toaletterna, bäddar migranternas sängar, tvättar deras kläder osv.

Han påpekar försynt att transitflyktingarna åtminstone borde kunna bädda sina egna sängar, rengöra toaletterna och laga sin egen mat. Emmy Rasper frågar om han tycker att volontärerna gör för mycket men problematiserar inte frågan om VARFÖR det daltas på det här sättet med transitflyktingarna. Samtalet avslutas förhållandevis abrupt av Rasper. Det är ingen nyhet vilken agenda Rasper har, men här blir hon helt svarslös. http://sverigesradio.se/sida/default...programid=1120

På ett sätt kan jag tycka att de här "goda" människorna, volontärerna, som "hjälper" verkar lida av en medberoendeskada:

Istället för att staten samordnar nationella insatser på förläggningarna läggs bördan på volontärer som till stor del verkar vara medberoende (de skulle annars aldrig gå med på att agera uppassare åt migranterna på det sätt som nu sker); på så sätt kan regeringen ge en bild av att den är "god" utan att lägga två strån i kors.

Kul att du nämner medberoende. Jag har en god vän som exporterat detta begrepp från missbruksvärlden till godhetsapostlarna.
Citera
2015-09-24, 12:37
Medlem
Citat:
Intressant hypotes om medberoende. Det är väl inte någon medicinskt vedertagen diagnos, men ett ändå vedertaget begrepp, som regel omfattande närstående till missbrukare/beroende. Genom att tillhöra den s k primära stödgruppen är det naturligt att ömma för sin missbrukande anhörige. Låt vara att det myckna anpassandet är till förfång och riskerar att vidmakthålla missbruket eftersom anhöriga buffrar för det skadliga beteendet hos missbrukaren istället för att sätta den gräns som ofta behövs utifrån för att bryta beteendet. Men den närheten som primär stödgrupp finns ju inte i förhållande till "flyktingarna". De får istället bli substitut, instrument i frälsarmissionen. Det finns nog en rad av volontärer, från kärnfriska pensionärer, till arbetslösa ungdomar och vuxna med eller utan behov att frälsa men som känner meningsfullhet och en sorts belöning att vara till hjälp. Likheten med medberoende är dock adekvat såtillvida att daltandet är skadligt för den hjälpte/stjälpte som är fullt kapabel att klara dessa ADL-funktioner på egen hand; skadan är den potentiella risken att "flyktingarna" får en skev uppfattning om vad den kan förvänta sig. De kan bli odrägliga. Vi har redan sett de som vägrat stiga av bussen, missbelåtna med boenden eller mat. Kanske kan de känna viss kompensation, valuta för utläggen till smugglarna på vägen till lyckoriket, när de daltas med. Kanske kan "medberoendet" föregå ett beroende som de facto skapas av de alltför välvilliga.
Citera
2015-09-24, 12:38
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:

När jag ska lyssna på din länk så möts jag av detta:

Citat:

På grund av ett kraftigt vikande antal debattdeltagare kommer kommentarsfälten på Ring P1:s sajt att stänga måndagen den 28 september.

De senaste åren har vi noterat att kommentarsfälten på vår sajt lockat allt färre deltagare, samtidigt som redaktionen lägger mycket kraft och arbetstid på att hantera och moderera de inkomna kommentarerna. Därför kommer kommentarsfunktionen tas bort måndagen den 28 september.

Min fetning. Undrar om SR ser något samband mellan ointresset och arbetsbördan med modereringen?
Citera
2015-09-24, 13:16
Medlem
Belisarioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
När jag ska lyssna på din länk så möts jag av detta:

Min fetning. Undrar om SR ser något samband mellan ointresset och arbetsbördan med modereringen?

Orden övergår i handling skulle man kunna säga.
Citera
2015-09-24, 13:55
Medlem
Jytte Guteland tar på sig moralisthatten och beklagar sig över Fredrick Federeleys vilja att normalisera SD. Floskelvarning utfärdad!

Citat:
Uttalandet är häpnadsväckande av flera skäl. Dels innebär det en omsvängning av Centerpartiet, som tidigare varit det parti inom borgerligheten som hållit sig anständigast. Dels är det förvånande att Federley, som tidigare stått upp för människors lika värde gör detta och till sist är tidpunkten minst sagt häpnadsväckande, i tider av humanitär kris. Efter fem år av krig i Syrien, i tider då ISIS terror drabbar människor i flera länder ser vi just nu hur människor i desperation söker sig till EU. Just nu, när vi behöver stå upp för människovärdet och välkomna människor i nöd, då väljer tydligen Fredrick Federley att söka sig närmre det svenska parti i riksdagen och Europaparlamentet som arbetar för protektionism och som har en främlingsfientlig agenda.

Mina fetningar.

Citat:
Tyvärr fungerar det inte så. Vi kan följa och analysera länder som "normaliserat" sina rasistiska eller högerpopulistiska partier, exempelvis vårt grannland Danmark. De har inte minde av populism eller rasism i debatten för det.

Skillnaden är att i Danmark regerar man med detta parti. I Sverige väntar man hellre några år så dom får egen majoritet.

Citat:
Den som vill släppa "beröringsskräcken" till SD, ska ha klart för sig vilka de å sin sida berör. SD tillhör gruppen EFDD (Gruppen frihet och direktdemokrati i Europa) i Europarlamentet.

Här följer en GBA-harrang om vad andra partiers företrädare sagt.

Citat:
Centerpartiet må ha varit nära döden inför supervalåret 2014 och återuppstått. Det kanske kan kännas som om världen ler åt allt man företar sig, men de människor som nu befinner sig på flykt, ler inte om de anständiga partierna väljer att liera sig med de främlingsfientliga.

Frågan är om Jytte Guteland inte är mer av en sekteristisk religiös person som ger sig på människors moral, än en politiker. Texten är ett intellektuellt haveri som också visar på den stora krisen inom Socialdemokratin där i princip inga större talanger tar plats längre.
Citera
2015-09-24, 14:06
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacroce
Jytte Guteland tar på sig moralisthatten och beklagar sig över Fredrick Federeleys vilja att normalisera SD. Floskelvarning utfärdad!

Mina fetningar.

Skillnaden är att i Danmark regerar man med detta parti. I Sverige väntar man hellre några år så dom får egen majoritet.

Här följer en GBA-harrang om vad andra partiers företrädare sagt.

Frågan är om Jytte Guteland inte är mer av en sekteristisk religiös person som ger sig på människors moral, än en politiker. Texten är ett intellektuellt haveri som också visar på den stora krisen inom Socialdemokratin där i princip inga större talanger tar plats längre.

Källhänvisning passar alltid bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in