2015-09-02, 09:54
Medlem
Rafos avatar
Det jag finner så intressant i det hela är hur förutsägbart media agerar. Denna upptrappning har kunnats se en längre tid.

Ungefär som debatten angående invandring så är det många som pratat och varnat hur msms agerande bara kommer leda till ökad polarisering.

Man kan se hur även alternativ media flyttar fram positionerna t.ex genom avpixlats senaste uppmaning om att skippa tv avgiften.

Jag tror att vi med hög säkerhet säga att det pågår ett media krig. Som tur är agerar MSM förutsägbart och reaktivt och utan att tänka efter. Deras aagerande driver fler till att ifrågasätta deras metoder och för de som redan är kritiska är det enbart en bekräftelse på att man har rätt.

Ex, när man kritiserar hur media hävdat hur det är högutbildade flyktingar som kommer hit trots att det finna bevis på motsatsen hör man några dagar senare hur P3s Tankesmedjan försöket hävda att det är en medelklass med hög utbildning som kan jämföras med den svenska medelklassen som flyr.

Mao en ren reflexmässig reaktion.

Jämförelsen någon drog för några posts sedan med verkliga slag och offensiver känns väl slående. Det som pågår nu är MSMs Stalingrad.
Senast redigerad av Rafo 2015-09-02 kl. 10:01.
Citera
2015-09-02, 10:32
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Inte bara amalgam, utan även elallergi. Det är så nära man kan komma att beskriva någon som en total foliehatt utan att bokstavligen göra det. (Nej, inte heller jag tror på att det finns någon elallergi, men för att man har tokiga uppfattningar på ett håll betyder det inte att man behöver ha det på alla.)

Bra dock att agendajournalisterna visar vilket ruttet och stinkande inre de har. Den här historien har inte klätt av och avslöjat Julia Caesar (som man inte behöver älska, men vars åsikter på det hela taget inte är särskilt kontroversiella) utan mest av allt hennes motståndare. Den verkliga hatsvansen ligger i öppen dager. Redaktörer, förläggare, kolumnister, ledarskribenter, kulturmänniskor sluter upp: ädla typer!

Lars Vilks har skrivit rätt kul om affären på sin blogg.
Exakt. Det är allt vad Annika Hamrud förmår när det kommer till Julia Caesars sakargument - att skrika foliehatt, för mer än så är det faktiskt inte. Det och lite klagosång över att hon uttalat sig i skyddet av anonymiteten på nätet. Nu gråter Annika Hamrud ut i medievärlden:
Citat:
För ett år sedan gjorde hon ett försök att intervjua den person som kallar sig Julia Caesar. I helgen drabbades hon därför av en hatflod från anonyma personer.

<klipp>

Det hörs på hennes röst att det har varit några mycket påfrestande dagar.

Hur känns det nu?

– Efter det senaste dygnets kärleksbombning känns det ändå faktiskt ganska bra.

Hatfloden har bytts ut mot en kärleksfors. Annika Hamrud har fått mycket värme och sympatier från kollegor och kamrater som vill uppmuntra och stötta.
http://unvis.it/www.medievarlden.se/...hot-och-karlek

Oisín kärleksbombar:
Citat:
En känd sverigedemokrat, partiets digitala fotsoldater och en ledarskribent med plattform i etablerade medier skapar tillsammans en storm av mordhot och hat.

Telefonsamtal dygnet runt, anonyma viskningar om att livet snart är över.

DN:s reporter Niklas Orrenius och frilansjournalisten Annika Hamrud har inte haft det lätt de senaste dagarna.

<klipp>

Än mer uppseendeväckande är att hon är "nyfiken på hur långt det når" om hatsajterna slutar bråka med varandra och i stället startar ett "gemensamt drev".

Jag är rädd för att det i nuvarande samhällsklimat förr eller senare kan gå alldeles för långt.
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle21342539.ab

Jo för det är självfallet inte så att MSM-journalisternas beteende ger upphov till stormen. Man kan även betänka att i dessa skribenters öron så bär ordet storm en oerhört negativ laddning till tonerna utav 30-tal och blixtkrig, medan det för andra kan vara något i grunden positivt (se ex nedan).
Senast redigerad av sherm 2015-09-02 kl. 10:42.
Citera
2015-09-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Tyvärr tror jag att twittervänstern kommer bli väldigt sporrade av att fått Formgrens (högst symboliska) skalp.

Svensk höger påminner inte så lite om Martin Niemöllers dikt. Oförmågan att solidarisera sig med någon som man uppfattar befinna sig en millimeter längre til höger än en själv gör att vänstern tillåts sänka sina motståndare en efter en. Ingen vågar #Backa.

Idag Marika Formgren, imorgon Ivar Arpi och Per Gudmundsson och i övermorgon Alice Teodorescu, Anna Dahlberg, Mats Edman och Johan Ingerö.

När de kommer för att hämta er finns ingen kvar som protesterar.

Så är det. Det finns ingen strukturell styrka till höger och därmed kan inget gravitationsfält utanför SD bildas. Partiet vinner på walk over, inte så mycket på grund av egen opinionsbildning som avsaknaden av konkurrens om den oavbrutet växande del av allmänheten som inte längre köper den uppifrån-kommande verklighetsbeskrivningen. För, återigen - när det lokalt överenskomna, horisontella narrativet väl krockar med det vertikala, vinner alltid närhetsprincipen.

Som jag har skrivit - hegemonins makt är mycket stor där den fortfarande råder. Koalitionen public service-DN-Aftonbladet går all in när SD rusar i opinionen, istället för att söka dialog och försöka bygga upp förlorat förtroendekapital. Ingen kompromiss söks, inga händer sträcks ut, inga alternativa utlopp för opinionen ges.

Protodissidenterna inom etablerad media hamnar då i en situation där de på sin höjd kan fortsätta fundera. Vilket faktiskt ÄR att gå SD:s ärende, om man fastnar i detta ingenmansland som reklampelare för en folklig oro som bara SD bemöter.

Marknadskrafterna är satta ur spel, både demokratiskt, ekonomiskt och för åsikter inom hegemonins strikt reglerade kontrollsfär. Det är inte hållbart i längden, krympandets radikalisering eroderar hela tiden maktbasen i en process som inte går att vända. Men ur ett kortsiktigt kvartalsrapportsperspektiv av maktkapitalism blir agerandet begripligt, eftersom sittande partiledningar och agendadrivande redaktioner är surrade vid rodret.

Och ur ett medialt överlevandspespektiv på sikt kan det kanske också vara rationellt att DN behåller sin makt genom att repressivt utöva den och samtidigt dödar konkurrenterna SvD och GP, om och när dessa retirerar till irrelevant impotens och klickekonomiskt borttynande.
Citera
2015-09-02, 10:55
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Sa någon Streisand effekten? Vilken enorm reklamkampanj för JC detta är. Kan väl inte vara någon som inte läser lite på hennes blogg efter detta.
Dom försöker tysta henne och gör istället en dunderkampanj för alt media. Vilken makalös taktlöshet dessa krigare har.
Citera
2015-09-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Sidbyte i mediekriget?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6245025

Helt plötsligt öppnar Fredrik Virtanen, av alla dörren för etnicitetens betydelse!
Men i första steget tydligen bara för minoriteter. Till slut kanske polletten trillar ner att de också gäller etniska svenskar, ett folk som alla andra.

Detta kan bli en intressant resa, Virtanen. Det var oväntat......

Jag tror inte han ser det ironiska i det. De kan inte tänka på det sättet om de ska fungera som "journalister"
Citera
2015-09-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag tror inte han ser det ironiska i det. De kan inte tänka på det sättet om de ska fungera som "journalister"

På samma sätt som Pascalidou twittrade om vilken belastning det var för Grekland att överhopas av invandrare, samtidigt som hon i decennier påstått att invandring bara är positivt för Sverige.
Citera
2015-09-02, 11:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Sa någon Streisand effekten? Vilken enorm reklamkampanj för JC detta är. Kan väl inte vara någon som inte läser lite på hennes blogg efter detta.
Dom försöker tysta henne och gör istället en dunderkampanj för alt media. Vilken makalös taktlöshet dessa krigare har.
Extra festligt att de citat från hennes artiklar som man drar fram för att bevisa hennes extremism, i många fall är sådant som majoriteten av befolkningen anser, men kanske inte har kunnat formulera. Förrän nu. Så vi talar om en pyramidal Streisandeffekt, som kommer att generera många tusen nya läsare till hennes artiklar.

Tack för det åsiktsverket.
Citera
2015-09-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Var det inte han som i någon intervju råkade använda ordet massinvandring i en fråga och sen blev det tyst ett par sekunder innan det rullade vidare? Kan ha varit ett annat ord... men det slank ut ett icke-PK-ord i en P1-sändning, så mycket minns jag, och det var den manliga programledaren som sa det.

Hur som helst har Huitfeldt kört samma stil tidigare. Ställt jobbiga frågor man inte är vana vid från public service. Så där så att man hajar till över att det ens finns folk på PS som undrar samma saker som vanligt folk gör. Katarina Gunnarssons reportage är lite så också.

VAr det han...eller en sommarvikarie, dock etablerad journalist..??....men det kanske är fler som råkade slinta med tungan i P1. Jag vet att vi nämnt Huitfeldt någon gång tidigare i denna tråd.
Citera
2015-09-02, 12:30
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Extra festligt att de citat från hennes artiklar som man drar fram för att bevisa hennes extremism, i många fall är sådant som majoriteten av befolkningen anser, men kanske inte har kunnat formulera. Förrän nu. Så vi talar om en pyramidal Streisandeffekt, som kommer att generera många tusen nya läsare till hennes artiklar.

Tack för det åsiktsverket.

Tror åsiktskommissarierna än en gång lyckats skjuta sig själva i foten. Precis som du säger så är det ju inga konstiga åsikter som JC framfört. Så den vinkeln kan de inte använda.

De kan anklaga för foliehatterier. Men vem bryr sig? De brunkletar. Men det gör de alltid ändå. Senast så är det Amon Amarth som tydligen är ideologiskt suspekt.

Ser inte hur vänstern kan vinna i det här fallet. Få svenskar tycker om mobbare.
Citera
2015-09-02, 13:08
Medlem
SigmenFloyds avatar
Ytterligare en tanke om Expressens uthängning av Julia Caesar.
Hamrud skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av Hamrud
Sverige har problem. Ett stort problem är att lögnerna och de rasistiska konspirationsteorierna har kunnat få en så bred spridning, inte minst eftersom skribenter som vägrar framträda med sina riktiga namn aldrig kan ställas till svars för sina påståenden och angrepp, trots att yttrandefriheten inte omfattar hot och hetsande mot folkgrupp.
Pseudonymerna skriker om åsiktskorridor och pk-medier, men gömmer sig bakom sina datorskärmar, oförmögna att ta en öppen debatt.

[...]

att kunna möta sina motståndare ansikte mot ansikte är en förutsättning för ett rimligt samtal.
http://www.expressen.se/kultur/hon-ar-julia-caesar//

Hamrud lanserar här ett nytt medienarrativ, nämligen att anonymitet är ett hot mot det demokratiska samtalet.
Men stämmer det?

Vi vet nu att Julia Caesar egentligen heter Xxxx Xxxxxx. På vilket sätt ändrar det förutsättningarna för hennes roll i det offentliga samtalet? Blir hennes texter plötsligt annorlunda?

Självklart inte. Vad avanonymiseringen innebär är att meningsmotståndare slipper bemöta Caesars regimkritik i sak. Istället kan man förgifta källan genom att peka på elallergi, oral galvanism och annat irrelevant.
Det framstår således som om Hamruds uthängning av Caesar tvärtom försämrar möjligheten till offentlig debatt i sakfrågan.

Man kan också ifrågasätta om en pseudonym per definition är otillgänglig för "rimligt samtal". På vilket sätt omöjliggör pseudonymen Caesar att hennes åsikter bemöts och debatteras?
Idén är befängd och motbevisas dagligen i tusentals trådar här på Flashback, där mängder av rimliga samtal utspelas mellan pseudonymer.

Pseudonymer och anonymitet har begagnats av tusentals journalister, författare, källor och regimkritiker sedan skriftspråket uppfanns.
Hamruds narrativ om anonymitetens hot mot demokratin framstår i ljuset av detta som ett löjeväckande argument.

Är det ett hot mot demokratin när en ledarsida i en dagstidning undertecknats "Ledarredaktionen"?
Sovjetiska dissidenter, Brittiska demokratikämpar, journalister i Zimbabwe, Pussy Riot, Subcomandante Marcos, Deep Throat... Regimkritiker som verkar i skydd av anonymitet har en något längre historia än det svenska mediaetablissemangets besatthet av Sverigedemokraterna.
Citera
2015-09-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tror åsiktskommissarierna än en gång lyckats skjuta sig själva i foten. Precis som du säger så är det ju inga konstiga åsikter som JC framfört. Så den vinkeln kan de inte använda.

De kan anklaga för foliehatterier. Men vem bryr sig? De brunkletar. Men det gör de alltid ändå. Senast så är det Amon Amarth som tydligen är ideologiskt suspekt.

Ser inte hur vänstern kan vinna i det här fallet. Få svenskar tycker om mobbare.

De styrs nu helt av känslor. Folk i deras närhet som fortfarande kan hålla huvudet relativt kallt och tänka taktiskt anses vara förrädare. Alla som kan påpeka hur kontraproduktiv deras galenskap är har redan rensats bort. Likt en diktator som avrättar sina rådgivare vid minsta tecken på folkligt uppror i tron att den egna ökande extremismen är den rätta vägen framåt fortsätter gammelmedia att gräva sin egna grav.
Citera
2015-09-02, 13:45
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
[...] Däremot tycker jag inte att någon ska känna tacksamhet. Om jag väljer att hjälpa någon så gör jag inte det för min egen skull, jag gör det för att jag uppfattar att den jag hjälper behöver hjälp. Tacksamhetskravet, vilket jag inte riktigt kan utläsa om du anser det finnas, anser jag vara någonting dåligt. Och det är en av de många saker som gör hela integrationsprojektet så misslyckat. En massa människor hjälper till. Frivilliga arbetar helt gratis för att exempelvis lära utlänningar som kommit till Sverige att förstå det svenska samhället, att lära sig lite om Sverige och lite av det svenska språket. De gör det dock inte för att hjälpa någon som behöver hjälp, de gör det för sin egen skull, på grund av att de har ett eget behov av bekräftelse och ibland också därför att de tror att de är goda och vill ha, just det, bekräftelse på det. Och inte bara frilligarbetare har den inställningen, det har också tjänstemän, statliga och kommunala. Man hjälper på grund av det finns ett behov av hjälp, man hjälper för sin egen skull.

Svenskar tjänar mest på att Faluns bibliotek "lånar ut" svenska människor till nyanlända. Svenskarna får hjälp att släppa hämningar [illustreras av intervjuad som vispar med armarna] och de kan få en vän för livet.

Då blir följdfrågan, varför får inte svenskar vara som dom är? Den avvaktande hållningen kanske har kvalitéer som är värda att bevara lika mycket som ett ivrigt gestikulerande. Varför är det så "fult" att vara avvaktande? Vad är det mer som är svenskt förutom att vara allmänt hämmad och blyg? Några fler egenskaper borde väl finnas? Det kanske är svårt att bli vän med svenskar för en utomstående, men gäller inte detta alla folk? Nu talar jag om djupare vänskap, inte ytlig samvaro.

Man nr 1: Många av oss svenskar, om man ska säga det, är rätt blyga av oss och har svårt att komma fram till folk och säga hej och goddag. Det är nog mest en hjälp på vägen för oss svenskar, tror jag mer, för att det är vi som är blyga. Det är bara att titta på sig själv liksom.

Intervjuare: Kan det inte bli ett problem med språket?

Kvinna: Men då får man väl prata med hela kroppen [viftar med armarna], det brukar jag göra. Det är många utrikesfödda som har sagt till mig att vi svenskar, vi pratar inte, dom har svårt att se om vi är arga eller glada eller ledsna. Men vi ... släpp lös lite, prata med kroppen, man ... det går att förstå varann'. Integreringen är ju en process och det här kan ju vara en del i en sådan process om det blir lyckat och man möter ... en vän eeh mm av ett annat ursprung. Det här kommer inte att lösa integrationsproblemen men det är ett litet inspel.

Man nr 2: Förhoppningsvis så ger det en väldigt bra effekt för dom jag träffar, och det är det som är mitt mål också, att man kanske får med sig dom hära ... det kanske är en vän för livet, jag vet inte. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...pa-biblioteket
Senast redigerad av Passepartout 2015-09-02 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in