Citat:
Carina Bergfeldt på Aftonbladet jobbar på för att trivialisera gårdagens terrorattentat. Det är väldigt fascinerande att övre medelklasspersoner som förmodligen inte satt sin fot i en bönelokal sedan skolavslutningen i 9:an ger sig ut för att försvara en religion som vederbörande inte ens tillhör. Skulle Carina Bergfeldt på samma sätt ge sig ut för att försvara en ideologi hon inte själv tillhörde?
Jag tycker rubriken är ganska intressant, Terrorism sker inte i Guds eller Allahs namn. Har det gått Carina Bergfeldt förbi att 'Allah' betyder Gud? Rubriken säger alltså att terrorism inte sker i Guds eller i Guds namn. Ok?
Att artikeln innehåller också lite "fakta" som säkert googlats fram från Wikipedia. Jag tycker sånt här är ganska symboliskt för det tillstånd som den intellektuella nivån befinner sig på i Sverige. Religion kan i princip rättfärdiga vad som helst, men Carina Bergfeldt vet minsann hur den "korrekta" tolkningen av islam ska tillämpas.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...cle20124540.ab
Jag tycker rubriken är ganska intressant, Terrorism sker inte i Guds eller Allahs namn. Har det gått Carina Bergfeldt förbi att 'Allah' betyder Gud? Rubriken säger alltså att terrorism inte sker i Guds eller i Guds namn. Ok?
Att artikeln innehåller också lite "fakta" som säkert googlats fram från Wikipedia. Jag tycker sånt här är ganska symboliskt för det tillstånd som den intellektuella nivån befinner sig på i Sverige. Religion kan i princip rättfärdiga vad som helst, men Carina Bergfeldt vet minsann hur den "korrekta" tolkningen av islam ska tillämpas.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...cle20124540.ab
Det är en så obeskrivligt enfaldig text.
Citat:
Sätt ett vapen i handen på en vit man som dödar 77 personer i Norge, och vi pratar om den ensamme gärningsmannens psyke, hur det kunde gå snett.
Sätt ett vapen i handen på en svart man som dödar två poliser i New York, och vi diskuterar hans hudfärg och publicerar statistisk om hur svarta är överrepresenterade i fängelset.
Sätt vapen i händerna på tre islamister som begår ett avskyvärt dåd och dödar 12 journalister i Paris, och vi pratar om deras religion.
När gärningsmannen är muslim gäller inte samma regler som när han är vit. Åtminstone inte på flödet på Facebook och Twitter. Eller i min och andra journalisters inkorg.
Sätt ett vapen i handen på en svart man som dödar två poliser i New York, och vi diskuterar hans hudfärg och publicerar statistisk om hur svarta är överrepresenterade i fängelset.
Sätt vapen i händerna på tre islamister som begår ett avskyvärt dåd och dödar 12 journalister i Paris, och vi pratar om deras religion.
När gärningsmannen är muslim gäller inte samma regler som när han är vit. Åtminstone inte på flödet på Facebook och Twitter. Eller i min och andra journalisters inkorg.
Det är tydligen omöjligt för henne att ta in, att terrorister som gör anspråk på att agera i islams namn - de anser sig agera i islams namn. Till skillnad från t.ex. IRAs eller ETAs terrorister... som inte gör anspråk på att agera i katolicismens namn.
-----
PS Hennes språkbehandlingen är också undermålig. Hon skriver: "...det är så synonymt för människor som Björn Söder, Lars-Idon, Astrid och Grytulf att göra det."
Synonymt för människor?? Hon kanske menar symtomatiskt... Det är symtomatiskt för personer av Carina Bergfeldts kaliber att inte veta - eller inte bry sig om - vad ord har för betydelse.