2015-08-22, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det sprids ett meme nu på många ställen som handlar om att de styrande kan komma att avskaffa demokratin. Jag har sett det allt oftare och jag tror att det är en del i den oro som anses gynna SD. Folk är inte bara oroliga över en förestående samhällskollaps utan att politikerna redan ligger i startgroparna för att ta bort rösträtten (läs utveckla demokratin). Dessa två tendenser riskerar dessutom att förstärka varandra så att politikerna ser samhällskollapsen som något nästan nödvändigt för att man ska kunna "utveckla demokratin", och i så fall är vi riktigt illa ute.

Lars Bern skriver idag t.ex. att: "Med DÖ i färskt minne kan jag inte låta bli att misstänka att den politiska adeln kan frestas att köra över väljarna en gång till – och då dör definitivt den svenska demokratin".

Han får följande oroliga kommentar av Karin i kommentarsfältet:

Detta hade betraktats som foliehattsteorier för några år sedan men t.ex. det massiva drevet mot Yougov häromdagen bör ses som en maktdemonstration: "Vi kommer inte att ge upp makten. Demokratin kommer inte att tillåtas stå i vägen för det vi anser vara rätt, d.v.s. våra egna privilegier".

Jag tror också att det finns allvarliga skäl att vara orolig.

Inom vänsterlägret sprider sig rädslan. Många mår tydligen riktigt dåligt, vilket tar sig skilda uttryck.

"Mymlan" noterar att allt fler letar efter alternativ till demokrati pga av SD:s framgångar:

Citat:
Sofia Mirjamsdotter
‏@mymlan
Obehaglig tendens i mitt flöde: fler och fler som är skeptiska mot demokrati som styrelseskick.
Citat:
Sofia Mirjamsdotter ‏@mymlan 2 tim
@Textamenterat de flesta tycks inte ha förslag på alternativ, mer "vad som helst utom detta".
https://twitter.com/mymlan/status/635083245999230976

Medan andra funderar på om de ska tvingas att flytta, vilket exempelvis Per Svensson tydligen ser som en framtida utväg pga nazihotet. Pågår någon slags litteraturfestival i Sigtuna där man skrämmer upp varandra, "Syrran" rapporterar:

Citat:
Kristina Lindquist ‏@Syrran 3 tim
Lööw: Vår tid liknar 20-talet mer än 30-talet, för på 30-talet var den politiska striden över. #nationalism #sigtunalitt
---
Kristina Lindquist
‏@Syrran
Per Svensson: "För första gången känner jag att det kan komma en dag då det blir dags att packa väskorna." #nazism #nationalism #sigtunalitt
https://twitter.com/Syrran/status/635084387357433856

Medan Anna Ardin på sin blogg skruvar upp nojan ytterligare ett snäpp:

Citat:
Jag är rädd. Risken för fascistiska koncentrationsläger i mitt land i min livstid stärks.
https://annaardin.wordpress.com/2015...nu-pa-riktigt/
Citera
2015-08-22, 18:40
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag är nyfiken på hur opportunistiska, rasifierade och andra identitetspolitiska kotterier och tankesmedjor kommer att agera i den rådande turbulensen. Kommer de flockas likt hungriga asätare,

Ja, antagligen. Sådana organsiationer som Centrum Mot Rasism och Afrosvenskarnas Riksförbund kommer förtåss att tillhöra gruppen som flippar ur helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
...och i så fall, kommer de att framstå som svin...

Bland vanligt folk, ja. Hos SVT, på södermalm och i vasastan kommer dom att ses som hjältar. Polariseringen i samhället, vi mot dom (folket mot media/makten) kommer att öka.
Citera
2015-08-22, 18:40
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Inom vänsterlägret sprider sig rädslan. Många mår tydligen riktigt dåligt, vilket tar sig skilda uttryck.

"Mymlan" noterar att allt fler letar efter alternativ till demokrati pga av SD:s framgångar:

Medan andra funderar på om de ska tvingas att flytta, vilket exempelvis Per Svensson tydligen ser som en framtida utväg pga nazihotet. Pågår någon slags litteraturfestival i Sigtuna där man skrämmer upp varandra, "Syrran" rapporterar:

Det där var jävligt intressant. Förtjänar nästan en egen tråd. "Den offentliga diskursen kring att avskaffa demokratin".
Citera
2015-08-22, 18:44
Medlem
snigel1s avatar
Citat:

Men var ska dom flytta? Omvärlden måste te sig än mer skrämmande.
Citera
2015-08-22, 18:50
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Men var ska dom flytta? Omvärlden måste te sig än mer skrämmande.

Det verkar inte som att dom har någon som helst aning om hur omvärlden ser ut. Hade dom haft det hade dom vetat att i ett europeiskt perspktiv så är SD ett helt vanligt socialkonservativt parti som ingen hade höjd på ögonbrynen för.
Citera
2015-08-22, 18:50
Medlem
Citat:
För att låna vänsterns, SVT:s och DN:s eget förhållningssätt:
Rädslan är irrationell, den är bara en känsla. Statistiken ger vid handen att bla bla bla... Demokratofobin bör inte föranleda känslostyrda, hetsande utfall. Kom ihåg det, kommunister.

---

Citat:
Sveriges Television tar även avstånd från den avslutande meningen "Kampen går vidare".

– Självklart borde det aldrig ha formulerats av en SVT-anställd. Som projektledare borde jag ha arbetat tätare med en ny medarbetare. Hon har i övrigt gjort ett mycket bra arbete och vi kommer att noga prata igenom vad det innebär att vara SVT-anställd, säger programmets projektledare Lena Laurén.

http://unvis.it/www.expressen.se/nyh...rxistisk-kamp/

Med "rätt" värderingar kan man ta sig fram, även i svensk s k public service. Lite lugnande besked utåt och låt gå eller uppmuntran internt.
Citera
2015-08-22, 19:01
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

I sammanhanget kan det vara värt att nämna "konstupplevelsen" som kommer visas i Stockholmstrakten i vinter: "Satans demokrati" som ska "kommentera det vi anser vara vår tids religion - demokratin". Initiativtagare och regissör Py Huss-Wallin. Innehållet i "upplevelsen" är ännu hemligt, men Py Huss-Wallin har redan följande på sin konstnärliga meritlista:

Citat:
Jag kallar det för en hemmagjord p-rulle, en lustfylld film som handlar om en kvinna som är hemma och onanerar för sig själv, berättar filmens skapare Py Huss-Wallin.
Citat:
Ester och Py tröttnade på grabbigheten i kändisvärlden (...) vill skapa eftertanke kring könsroller
Citat:
Berättelserna i föreställningen Begränsat utrymme rör sig i sexuella gråzoner och är en dramatisering av Py Huss-Wallin baserad på Henrik Bromanders serier

Den som kan gissa åt vilket politiskt håll "Satans demokrati" kommer peka vinner en liten vacker blomma.

Citat:
Medan andra funderar på om de ska tvingas att flytta

"Tvingas"? Borde de inte vara glada åt att flytta bort från de hemska, förtryckande strukturerna i Sverige? En slags belöning.
Citera
2015-08-22, 19:02
Medlem
Citat:

De hade ju gjort det så väldigt mycket enklare för sig själva och alla andra om de inte hade bankat in så mycket skräck i varandra att de började tro på allvar att Paula Bieler och Julia Kronlid är dödsmaskiner med utrotning i sikte. Och om nu SD är så förbenat skräckinjagande så fixa minskad invandring själva då. Det finns inget scenario som slutar med att invandringen bibehålls på nuvarande nivåer medan SD trillar ur riksdagen.

Hur är man skapt i pärat om man kryssar i alternativ 3 i denna enkät:

Vilken är din största skräck?

[ ] Att kriminella gäng skjuter sönder Göteborg och spränger sönder Malmö
[ ] Att välfärden raseras så att den svenska modellen förfaller till nattväktarstat
[ ] Att ett parti med socialdemokratisk invandringspolitik från 1989 blir största parti i opinionsmätningar
Citera
2015-08-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Under förutsättning att det finns någon som helst politisk kompetens kvar i sossarna så avbryter man givetvis inte samarbetet. Man inväntar ett läge där man är säker på att man kan få till en annan koalition. Därefter går man ut med något förslag som man vet att MP inte kan gå med på, så är det MP som får skulden för att ha "splittrat regeringen".

Givetvis. Detta har jag skrivit i andra inlägg. Man vill inte få skulden för att ha splittrat regeringen. Men det är inte särskilt svårt. Bara att vägra gå med på höjd bensinskatt, flygskatt eller annan MP-fråga. Detta sätter på sätt och vis S i en sjukt bra förhandlingssituation gentemot MP eftersom man väsentligen inte bryr sig om de lämnar.

Därefter behöver ju S ingen koalition så länge DÖ håller. De lär kunna få MP att rösta på deras budget ändå. Det gör ju V idag.
Citera
2015-08-22, 19:09
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Bra, men börjar det inte bli tjatigt med ungefär samma sakframställan om välfärd mot fri invandring som hon ältat i flera år?

[...]

Innan dess skrev hon ungefär samma på sin blogg, 2011-2012. Vägen från frisk fläkt till upphakad skiva lär bli kort om hon inte flyttar pickupen till en annan låt.

Jag misstänker att ledarsidor och debattartiklar i allmänhet kommer bli än tjatigare framöver. Detta beror på vad jag bedömer som en nyligen uppnådd milstolpe i mediakriget, nämligen att den invandringskritiska sidan äntligen erövrat problemformuleringen i Sverige.

Vi kan nu, i kölvattnet av SD:s aspirerande på största parti se hur även de största SD-hatarna och migrationspolitikskönmålarna delger fakta till allmänheten som tidigare ansetts som Nazipropaganda. Enkla faktum som att Sverige tar emot överlägset flest asylsökande i Europa presenteras rakt upp och ner i publikationer som gjort allt i sin makt för att hata, hetsa och håna SD.

Plötsligt beskriver även mediaetablissemanget den svenska invandringspolitiken som abnormal. Och är det något svensken fruktar så är det att inte vara normal.

Luften har gått ur skönmålningsagendan, i framtiden är det basala fakta som gäller, även från etablissemangets sida. Vi kommer därför se fundamenten till den invandringskritiska sidans problemformulering bekräftas på bred front framöver - asylinvandringen kommer beskrivas som abnormt hög och synnerligen kostsam. Om detta kommer båda sidor av mediakriget vara överens. Där är vi nu. Propagandaagendan kommer endast leva vidare hos extremisterna ETC, Arnstad, Kianzad.

Nästa steg i mediakriget är erövringen av lösningsformuleringen. I takt med att problemen blir uppenbara och okontroversiella kommer det offentliga samtalet rikta in sig på lösningar.

Här har vi sannolikt en djupt enformig våg av skuldförflyttning från mediaetablissemanget till politikeretablissemanget att vänta.
Journalister och debattörer som i åratal dragit lans för den världsunika invandringspolitiken kommer av ren självbevarelsedrift vända sig mot ansvariga politiker och med ett anklagande finger fråga "Nå? Hur har ni tänkt lösa detta? Har ni ingen plan?!".

Och nej, det finns ingen plan från ansvariga politiker, eftersom Sveriges politiker primärt fullföljt vansinnespolitiken i djup symbios med journalistkollektivet. Inga kritiska frågor har ställts om asylhaveriet från media, och minsta politiska avvikelse från den världsunika migrationslinjen har utan pardon stämplats som satanistnazism av journalistkollektivet.

Nu bryter media pakten med politikerna och kommer allt mer högljutt utropa "Hur fan har ni tänkt?!" i sina megafoner.

Politikerna kommer stå som svarslösa fågelholkar när floskelmanus inte länge efterfrågas.
("Vi gjorde ju bara som ni sa åt oss!")

Efter ett antal månader av denna repiga vinyl kommer även lösningsformuleringen via uteslutningsmetoden erövras av den invandringskritiska sidan. Och där någonstans är det dags att låsa tråden.
Citera
2015-08-22, 19:18
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
[ ] Att kriminella gäng skjuter sönder Göteborg och spränger sönder Malmö
[ ] Att välfärden raseras så att den svenska modellen förfaller till nattväktarstat
[ ] Att ett parti med socialdemokratisk invandringspolitik från 1989 blir största parti i opinionsmätningar

[ ] Att det framtida lyckorike på jorden där allas inneboende godhet får blomma ut i en jättestor Tensta-festival -- där lejon ligger med lamm -- inte inträffar, och att det var just Vårt Bristande Engagemang i Saken och Våra Ofullständiga Berättelser som ledde till att detta fullt rimliga och verklighetsbaserade scenario inte uppnåddes
Citera
2015-08-22, 19:22
Medlem
Rätt intressant och jag och vänstern vill lämna landet. Jag går snart i pension och hoppas samhället har förmåga att skicka mina pengar ner till Europa som har de förmåga att göra till MENA.

Jag älskar Sverige, årstiderna, ljuset, lukterna och färgerna i naturen. Det blir tufft att bli invandrare men jag kommer försörja mig själv, inte ställa till något. Bara leva och njuta av den tid som finns kvar.

Detta är ett sjunkande skepp med odugliga ledare och beslutsfattare. Jag tycker synd om er som måste hantera detta i många år framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in