Citat:
Det sprids ett meme nu på många ställen som handlar om att de styrande kan komma att avskaffa demokratin. Jag har sett det allt oftare och jag tror att det är en del i den oro som anses gynna SD. Folk är inte bara oroliga över en förestående samhällskollaps utan att politikerna redan ligger i startgroparna för att ta bort rösträtten (läs utveckla demokratin). Dessa två tendenser riskerar dessutom att förstärka varandra så att politikerna ser samhällskollapsen som något nästan nödvändigt för att man ska kunna "utveckla demokratin", och i så fall är vi riktigt illa ute.
Lars Bern skriver idag t.ex. att: "Med DÖ i färskt minne kan jag inte låta bli att misstänka att den politiska adeln kan frestas att köra över väljarna en gång till – och då dör definitivt den svenska demokratin".
Han får följande oroliga kommentar av Karin i kommentarsfältet:
Detta hade betraktats som foliehattsteorier för några år sedan men t.ex. det massiva drevet mot Yougov häromdagen bör ses som en maktdemonstration: "Vi kommer inte att ge upp makten. Demokratin kommer inte att tillåtas stå i vägen för det vi anser vara rätt, d.v.s. våra egna privilegier".
Jag tror också att det finns allvarliga skäl att vara orolig.
Lars Bern skriver idag t.ex. att: "Med DÖ i färskt minne kan jag inte låta bli att misstänka att den politiska adeln kan frestas att köra över väljarna en gång till – och då dör definitivt den svenska demokratin".
Han får följande oroliga kommentar av Karin i kommentarsfältet:
Detta hade betraktats som foliehattsteorier för några år sedan men t.ex. det massiva drevet mot Yougov häromdagen bör ses som en maktdemonstration: "Vi kommer inte att ge upp makten. Demokratin kommer inte att tillåtas stå i vägen för det vi anser vara rätt, d.v.s. våra egna privilegier".
Jag tror också att det finns allvarliga skäl att vara orolig.
Inom vänsterlägret sprider sig rädslan. Många mår tydligen riktigt dåligt, vilket tar sig skilda uttryck.
"Mymlan" noterar att allt fler letar efter alternativ till demokrati pga av SD:s framgångar:
Citat:
Sofia Mirjamsdotter
@mymlan
Obehaglig tendens i mitt flöde: fler och fler som är skeptiska mot demokrati som styrelseskick.
@mymlan
Obehaglig tendens i mitt flöde: fler och fler som är skeptiska mot demokrati som styrelseskick.
Citat:
https://twitter.com/mymlan/status/635083245999230976
Sofia Mirjamsdotter @mymlan 2 tim
@Textamenterat de flesta tycks inte ha förslag på alternativ, mer "vad som helst utom detta".
@Textamenterat de flesta tycks inte ha förslag på alternativ, mer "vad som helst utom detta".
Medan andra funderar på om de ska tvingas att flytta, vilket exempelvis Per Svensson tydligen ser som en framtida utväg pga nazihotet. Pågår någon slags litteraturfestival i Sigtuna där man skrämmer upp varandra, "Syrran" rapporterar:
Citat:
https://twitter.com/Syrran/status/635084387357433856
Kristina Lindquist @Syrran 3 tim
Lööw: Vår tid liknar 20-talet mer än 30-talet, för på 30-talet var den politiska striden över. #nationalism #sigtunalitt
---
Kristina Lindquist
@Syrran
Per Svensson: "För första gången känner jag att det kan komma en dag då det blir dags att packa väskorna." #nazism #nationalism #sigtunalitt
Lööw: Vår tid liknar 20-talet mer än 30-talet, för på 30-talet var den politiska striden över. #nationalism #sigtunalitt
---
Kristina Lindquist
@Syrran
Per Svensson: "För första gången känner jag att det kan komma en dag då det blir dags att packa väskorna." #nazism #nationalism #sigtunalitt
Medan Anna Ardin på sin blogg skruvar upp nojan ytterligare ett snäpp:
Citat:
https://annaardin.wordpress.com/2015...nu-pa-riktigt/
Jag är rädd. Risken för fascistiska koncentrationsläger i mitt land i min livstid stärks.