Citat:
Ursprungligen postat av
Goldwater
Jag tror att vi snart kan se en nyvitaliserad, spännande aktör i mediakriget:
Källa
Detta kan bli mycket intressant.
Fantastiskt. Johan Hakelius är tillsammans med Herman Lindqvist en av få kvarvarande hederliga intellektuella i Sverige som man kan känna respekt för utan att samtidigt känna skam. Har alltid undrat varför de båda funnits på Aftonbladet? Som två IFK-supportrar mitt i AIK-klacken, som Frodo & Sam mitt bland orcherna, eller som två veganer som arbetar på ett slakteri, det är helt enkelt inte logiskt. Men vad är det man brukar säga, håll dina vänner nära och dina fiender närmre. Kanske ett försök att påverka en rutten organisation inifrån?
Ska definitivt följa utvecklingen av Fokus. En tidning som idag redan håller god kvalité, läs exempelvis deras inslag om Södertäljeinsatsen/Operation Tore, för en analytisk, neutral skildring av den assyriska brottsligheten i Södertälje. Kan också rekommendera Johan Hakelius böcker, en duktig författare och inte bara en duktig skribent.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aristides
Din modell är så vitt jag kan bedöma vattentät, men är helt beroende av mottaglighet och rationellt tänkande hos de makthavare av olika slag som har faktisk möjlighet att göra verklighet av den. Detta saknas i dag och det är något som gäller över hela linjen i diskussionen kring mångkultur. Fakta och rationalitet har hittills inte bitit, övertygelsen och känslan är kung.
Även om mångkulturvurmarna skulle medge att en ordning som den du beskriver vore klok hjälper det inte om det så bara finns ett spår av en misstanke hos dem om att Jimmie Åkesson inte alls bryr sig om svältande afrikanska barn utan handlar utifrån en "rasistisk" världsbild. Den förmenta främlingsfientligheten är prio nummer ett, allt annat är sekundärt, även sådant som faktiskt skulle hjälpa den nödställde man säger sig värna.
Kort sagt: det har aldrig saknats goda argument mot mångkulturen och massinvandringen, eller ens representanter som ger uttryck för dem, det saknas mottaglighet, implementering, konkret förverkligande. Handlingsunderskottet är skriande.
Man får akta sig för att få ta ut segern i förskott. Sverigedemokraterna är rätt dåliga på att driva den frågan. Det tycks mer som ett alibi att dra upp när man anklagas för att vara inhuman, "Ne vi vill hjälpa flest!". Har aldrig sett någon Sverigedemokrat som lägger motioner om att omprioritera svenskt bistånd direkt, men det kanske finns?
Tror däremot att det kan fungera mycket väl om någon genuint ärlig människa driver det hela, och det inte bara fungerar som en slags ursäkt. Personligen tycker jag att Sverigedemokraterna bör mer tydligt driva den moraliska debatten till att svenska statens primära uppgift är att värna svenska medborgare, inte flyktingar i andra länder. Hjälpa på plats perspektivet borde mer vara något för KD eller M, de behöver alibis på riktigt, i dagsläget. Sverigedemokraterna saknar trovärdighet i frågan och gör det samtidigt svårt för andra borgerliga partier att anamma den hållningen.
Sverigedemokraterna bör mer fokusera på invandringsstopp och repatriering men samtidigt lämna fritt spelutrymme för borgerliga aktörer som inte vill gå riktigt lika långt. Idag rör man sig mer i mitten av migrationsdebatten och tar därmed över möjligheten för borgerliga debattörer att bedriva en mellanmjölks politik på området. Idag är det svårt för en borgerlig debattör att kräva minskad invandring för det är så starkt knutet till Sverigedemokraterna.
Hade SD gått ut hårdare hade man dels belyst hur akuta migrationsproblem är i Sverige samtidigt som man lämnar fritt spelrum för ett borgerligt alternativ att säga "Så långt vill inte vi gå men vi bör minska invandringen och hjälpa på plats istället!". Tyvärr tycks Sverigedemokraterna mer bekymrade om att ha monopol på frågan än att göra det som är långsiktigt bäst för Sverige, eller så har man helt enkelt inte tänkt så långt ännu. Antagligen är man fortfarande rädd för att skrämma bort nya väljare om man går ut för hårt.
Det känns lite som att den strategin redan är pestsmittad för att Sverigedemokraterna gjort det till sin men det kanske går att bota? Däremot kan jag tänka mig flertalet invändningar. Situationen i Mellanöstern är idag så akut att det blir allt svårare att hjälpa på plats. Var skulle den hjälpen riktas?
Var är det helt säkert i Mellanöstern idag? Det kommer direkt bli en debatt om att rika länder lägger ut flyktingmottagandet på entreprenad till fattiga länder osv. Går givetvis att komma runt men jag tror inte att det blir busenkelt om man inte har nån slags medial medvind på sin sida. De kommer kalla in syrier m.fl. i TV som kommer berätta för svenska folket att det helt enkelt inte gåååår att hjälpa på plats. Området är för kaosartat.
Lite samma problem som gäller för återvandringsbidrag/repatriering, vart kan man få människor att återvända? Jag tycker själv att det är värt ett försök, givetvis, men man måste ha goda argument för varför vissa platser blivit fredligare, mer anständiga att skicka tillbaka människor till. Somaliland i Somalia är en sådan plats t.ex., men till Syrien? Skulle inte tro det, samtidigt lutar det mot att Mellanöstern kommer vara fast i nåt slags evigt krigstillstånd nu när även Turkiet går in i en allt instabilare period.
Tyvärr tror jag att den humanitära lösningen på minskat asylmottagning är rätt dödsdömd i dagsläget. Åtminstone i praktiken. Som retorik kan det möjligtvis fungera men se på Grekland och Kos nu. Det är närmast ett våldsamt inbrott i Europa, samma sak i Calais mellan Frankrike och Storbritannien. Tyvärr känns det mer och mer som att lösningen snarare är militär/polisiär snarare än humanitär. Storbritannien tar allt hårdare tag i Calais. Ungern upprättar stängsel mot Serbien. Man överväger militära ingrepp mot flyktingsmugglare i medelhavet. Danmark har delvis infört nya gränskontroller och det tyska polisfacket var nyligen ute och krävde återupptagna gränskontroller.
Gränskontroller, militära och polisiära hinder, det lär vara det som fungerar i längden, det kan givetvis kombineras med humanitär hjälp på plats, europeiska flyktingläger i u-länder osv, men att det enbart skulle räcka för att minska flyktingströmmen, det tror jag inte. Många är inte i akutnödläge så flyktingläger är inte lika intressant, det är den ekonomiska tryggheten i Europa man vill åt. Europa är rikt, det är det som lockar. Mat på tallriken, filtar och tak över huvudet i ett flyktingläger är mindre attraktivt för många.
Men det kan ju vara en utväg för alla proto-humanister att komma ur sin gordiska knut med hedern i behåll. "Men, hörni! Vi kan ju faktiskt hjälpa fler på plats och samtidigt inte förstöra Sverige mer än vad vi redan gjort!! Bra vA!?". Hur väl det kommer fungera i praktiken är en helt annan sak.