2015-08-13, 14:16
Medlem
Relays avatar
Jag blir så deprimerad när jag läser allt detta som Meji och Pandelume skriver om. Sedan känns det som att det är omöjligt att stoppa denna skenande utveckling. Krafterna verkar alledes för starka.
Citera
2015-08-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Neoliberaler av Dahls typ är idealister. Verkligheten är sekundär för dem. Om det blir bilbränder, samhällskaos och dagliga knivdåd är helt underordnat frihet som värde. Samhället i stort kanske blir skit men det blir i alla fall fritt. På liknande vis tänker Tännsjö fast han vill maximera andra värden som "rättvisa" eller "nytta" (utilitarism). Som han själv ska ha skrivit: om x antal svenskar mördas av flyktingar så är det värt det eftersom andra viktigare värden prioriteras. Fredrik Segerfeldt är hybrid, han argumenterar utilitaristiskt (afrikaner som flyttar till Sverige och får bidrag tjänar mer än de gjorde i Afrika så det maximerar nyttan och är rätt). Men det han vill ha är egentligen "frihet" (frihet från välfärdsstat och nationsgränser och skatter).
(En knepighet är att om man är utilitarist som Tännsjö bör man anse att det maximerar nyttan om man lägger om invandringspolitikens resurser till satsningar på närområden. Om det argumentet hörs måste idealisten växla diskurs och istället tala om risken för "normalisering av rasism" eller liknande som argument för att man inte får argumentera så.)

Jag sammanfattade min kritik mot Tännsjö et al för inte så länge sedan - och även det moraliskt tvingande imperativet att hjälpa så få som möjligt av världens nödlidande i Sverige:

Citat:
Ursprungligen postat av oyto

För det första är det förstås orimligt att begära att människor ska ge upp sitt legitima egenintresse, även om det handlar om indoktrinerade svenskar. Tännsjö är härvidlad säkerligen en hycklare (som gissningsvis inte lever som han lär - på svältgränsen) och definitivt en antidemokrat (vad en elitistisk filosof anser att "vi" "måste göra" utifrån sina tankescheman är oväsentligt - i en fungerande demokrati har han en röst att lägga i urnan).

Sedan kan man försöka sig på en långsiktig utilitaristisk horisont och fundera på om nyttan med att fördela svenskt välstånd över fler nu hjälper största möjliga antal in the final analysis.

Men det är faktiskt en alldeles onödigt luddig kritik som lägger bevisbördan på dig, när den i själva verket ligger på Tännsjös tallrik:

Kan han, eller någon annan invandringsutilitarist bevisa att kåkstäder och mord i Sverige är den globalt mest effektiva omfördelningsmetoden? Att "mänsklighetens" kollektiv maximerar sin lyckoexpropiering av överskottslyckliga svenskar genom att fördela de beslagtagna medlen - i just Sverige?

Självklart inte. En svältkost på ris kostar mindre i en kåkstad vid ekvatorn än nära polcirkeln. Såväl den första som den allra sista utpressade skattemiljarden från svenska skattebetalare gör en multiplicerad nytta långt från Sverige och nära råvaran lidande.

Tännsjö är alltså inte bara moraliskt världsfrånvänd - han är korkad även under sin egen utilitarisms tvingande premisser. Han är en omänsklig robot känslomässigt och en klåpare till filosof.

Det här har jag redan formulerat som en kategoriskt uttagen antites till svensk godhetspolitik, som jag hoppas ska omvända kapitalismtroende ungmoderater i ett blixtrande uppenbarelseögonblick på vägen till Damaskus :

Den enda invandring som är moraliskt försvarbar är den som ökar rikedomen per capita i Sverige. Om det handlar om att så effektivt som möjligt maximera mänsklig lycka och global nytta, så dikterar marknadskrafterna att lyckoproduktionen i tredje världen har alla konkurrensfördelar jämfört med högprislandet Sverige. Att medvetet slösa bort resurser som syftar till att göra gott är inget annat än ondska.

Legitimt svenskt egenintresse och rätten att inte tvångsinskrivas i den humanitära stormaktens kamikaze-styrkor.
Check.

Svensk värdegrundsoligarkis demokratiska förkastlighet i anspråket att diktera vad folket, populus ska acceptera, hellre än vända sig till populistiska politiker. Deras 1800-talsföreställning om demokrati som pöbelvälde. Check.

Kapitalismens rationella primat och välgörande nyttomaximering på en global, avreglerad marknad. Check.

Det moraliska imperativet att inte minimera resurser avsedda att göra gott. Medvetet, överlagt icke-maximerande av godhet som diskvalificerande ondska. Check.

Allt finns här, för den som vill vinna debatten i varje arena, på varje premiss. Inte genom reträtt från de egna principerna, utan genom att följa dem.
Citera
2015-08-13, 14:29
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Ett annat argument är att med fri migration kommer snart de rika samhällena kollapsa och därmed snabbt sluta generera de värden som utilitaristen från början ansåg det vara rätt att fördela.

Det är ju inte så att dessa rikedomar finns i ett vakuum i västvärlden. De finns därför att västvärlden funkar hyggligt väl. Om dessa länder sluta fungera hyggligt väl så har vi endast uppnått att säg 1 miljard människor mer blivit fattiga än det var från början.

Märkligt med en utilitarist som inte tar in några som helst långsiktiga effekter av sina ställningstaganden? Vad som är nyttomaximerande på kort sikt behöver inte alls vara det på lång sikt. Det är ju en självklarhet i alla ekonomiska överväganden och det är svårt att förstå hur Tännsjö angriper detta problem?

Ja de tänker kortsiktigt, men de har också en speciell människosyn. Om man flyttar alla somalier (10 mlijoner) till Sverige kommer Sverige att bli mer likt Somalia än Sverige. Skulle jag påstå. Och Somalia är kanske inte vad flyktingar drömmer om? Men såna som Tännsjö, Dahl och Segerfeldt ser det inte så. De tänker sig nog att folk över hela planeten är sig lika och utbytbara (bortsett från yta som klädsel, språk, musiksmak och lite kulturellt krimskrams). De 10 miljoner somalierna kommer att agera "ekonomiskt rationellt" och om marknaden får råda kommer det att uppstå jobb av det faktum att befolkningen och därmed efterfrågan ökar (efterfrågan på minareter t ex ger jobb inom byggbranshen). Så tänker nyliberalen. Eventuell kulturell friktion kommer också lösas av marknaden genom att icke önskvärda kulturella uttryck väljs bort genom minskad efterfrågan. Utilitaristen och kommunisten Tännsjö vet jag inte hur han resonerar. Han kanske gillar att västerlandet går under och tänker att om den vita rasen försvinner blir alt frid och fröjd.
Citera
2015-08-13, 14:33
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Jag blir så deprimerad när jag läser allt detta som Meji och Pandelume skriver om. Sedan känns det som att det är omöjligt att stoppa denna skenande utveckling. Krafterna verkar alledes för starka.

Jag är pessimist ibland men jag tänker att om utvecklingen blir för negativ sker en vändning av något slag, även om det också innebär oroligheter och konflikter. Om välfärdssystemen brakar ihop försvinner incitamenten att fly till Sverige. Och innan dess kommer väljarkåren förhoppningsvis ha sagt sitt. Men jag tror att framtiden kommer att vara konfliktfylld även om jag inte tror att Sverige går under.
Glöm inte att Dahl och Tännsjö utgör en försvinnande liten minoritet extremister som lever i en egen verklighetsfrånvänd bubbla jämfört med aboluta majoriteten.
Senast redigerad av Pandelume 2015-08-13 kl. 14:38.
Citera
2015-08-13, 14:52
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag sammanfattade min kritik mot Tännsjö et al för inte så länge sedan - och även det moraliskt tvingande imperativet att hjälpa så få som möjligt av världens nödlidande i Sverige:

Så är det ja, rent utilitaristiskt har Tännsjö fel eftersom varje krona gör mycket mer nytta i låglöneländer än i postindustriella välfärdsländer vid nordpolen. Men då skickar man fram moralister som Dahl som sätter en gräns för vad man får säga i diskussionen, en gräns som går vid "normalisering av rasism" där nyttan antas bli så negativ att den raderar ut allt.
Citera
2015-08-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Så är det ja, rent utilitaristiskt har Tännsjö fel eftersom varje krona gör mycket mer nytta i låglöneländer än i postindustriella välfärdsländer vid nordpolen. Men då skickar man fram moralister som Dahl som sätter en gräns för vad man får säga i diskussionen, en gräns som går vid "normalisering av rasism" där nyttan antas bli så negativ att den raderar ut allt.

Men det moraliskt tvingande imperativet är just moraliskt. Det är kortslutande och övertrumfande, logiskt stringent och känslomässigt övermäktigt.

Om Jimmie Åkesson tagit med sig bilder på 50 indiska barn som är döda eller förkrympta av undernäring och visat dem i TV-rutan varje gång Hibo nämndes, så kommer Hibo inte nämnas igen.

"Har du bara 100 kr att ge bör du hellre ge ett indiskt barn mat en månad än husera en ensamkommande någon timme. Har du ytterligare en hundralapp, samma sak. Har du 50 miljarder gäller samma marginalkonkurrens mellan ett undernärt barn och en fullt frisk yngling för den allra sista hundralappen."

Detta kan inte förnekas, bara förtigas eller säljas in med sofisteri. När kritisk massa nås och rådande paradigms tolkningsföreträde erövras, så är sakdebatten över.
Citera
2015-08-13, 15:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Ett annat argument är att med fri migration kommer snart de rika samhällena kollapsa och därmed snabbt sluta generera de värden som utilitaristen från början ansåg det vara rätt att fördela.

Det är ju inte så att dessa rikedomar finns i ett vakuum i västvärlden. De finns därför att västvärlden funkar hyggligt väl. Om dessa länder sluta fungera hyggligt väl så har vi endast uppnått att säg 1 miljard människor mer blivit fattiga än det var från början.

Märkligt med en utilitarist som inte tar in några som helst långsiktiga effekter av sina ställningstaganden? Vad som är nyttomaximerande på kort sikt behöver inte alls vara det på lång sikt. Det är ju en självklarhet i alla ekonomiska överväganden och det är svårt att förstå hur Tännsjö angriper detta problem?
Även utifrån sina egna uttalade premisser så är det felaktigt ur ett utilitaristiskt perspektiv med ohämmad bidragsinvandring till väst. Inte bara förstörs den västerländska civilisationen, detta kommer även att leda till att bistånd i form av U-hjälp & mediciner uteblir.

Det paradoxala är att den befolkningstillväxt i Afrika, som hotar Västeuropa idag, kommer att bytas till en kraftig befolkningsminskning när hundratals miljoner afrikaner kommer att dö i svält, Ebola, Aids & annat som det inte kommer att finnas resurser till att bekämpa när väst har dukat under.

Anledningen till att det överhuvudtaget pågår en befolkningsökning i Afrika är just kolonialismen & det västerländska inflytandet. Annars hade befolkningen i Afrika varit en tiondel av vad den är i dag. Oh the irony.
Citera
2015-08-13, 15:43
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Det finns en gyllene regel Dahl borde tänka på ATT LEVA SOM MAN LÄR. Gör man inte det så kommer kejsarens nya kläder blott bestå av luft. Med stökigt menar han då bilbränder upplopp ett samhälle där normer upplöses är inget hållbart samhälle. Då kan ju även Dahls gated communites hamnar ii skottlinjen.

Så enkelt är det inte, här finns ett( otroligt ihåligt) försvar redan förberett. De som tillåter sig att definiera vad en högst moralisk person har för rättigheter tycker inte att sådant pjunk gäller dem.

http://www.politism.se/story/vagra-l...la/#post-29327

Ur artikeln som har med kritiken av Timbuktus skattedribblande att göra:
Citat:
Därför är kravet på att man ska leva som man lär alltid en fälla för människor med stark moraluppfattning. Det blir ett incitament att inte bry sig – om klimatet (varför flyger du och varför käkar du kött?), om skatterna (varför gör du avdrag om du gillar höga skatter?) eller om människor på flykt (varför har du inte en flykting boende hemma hos dig, om du nu bryr dig så mycket?).

Kravet på att man ska leva som man lär är en ständig belöning till alla som inte bryr sig.
Citera
2015-08-13, 15:55
Medlem
Goldwaters avatar
Jag tror att vi snart kan se en nyvitaliserad, spännande aktör i mediakriget:
Citat:
Styrelsen för FPG Media har idag utsett Johan Hakelius till chefredaktör för nyhetsmagasinet Fokus. Tillträder 1 januari 2016.
Källa

Detta kan bli mycket intressant.
Citera
2015-08-13, 15:59
Medlem
Kaozliberalers sorgfrihet bottnar i att de inte tillmäter samhällsbygget några mänskliga värden. De ser gamla hus, gamla traditioner, gamla institutioner, gamla värderingar etc som död materia, skelettet av ett socialdemokratiskt folkhem som osentimentalt kan rivas och skrotas för att bygga nytt.

Själv är jag mer åt Vilhelm Moberg-hållet, jag ser det som ett arv att förvalta och förbättra och att det är blod, svett, tårar, människoöden och drömmar bakom varje tegelsten. Att vi inte har rätt att experimentera hej vilt med det bara för att de där människorna ligger sex fot under jord. Den respekten är central inom t.ex. amerikansk kultur där man är livrädda för att ifrågasätta grunden som lades av "The founding fathers", men i Sverige tycks den inte existera. Här är det mer "ursvenskt är bara barbariet" och att allt mellan vikingarna och folkhemmet är en slags besvärande skam som vi ska renas från genom att riva och begrava så att Sverige blir en tabula rasa som liberaler kan ha som whiteboard för brainstorming. De säger sig utgå från människan men ertappas ständigt med att vara iskalla teknokrater, blinda för det mänskliga värdet i allt som tidigare generationer lämnat efter sig.
Citera
2015-08-13, 16:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater

Källa

En alibiråtta lämnar det sjunkande skeppet, om man skall vara lite elak.
Men visst skall det bli intressant att läsa honom när/om han får friare tyglar. Det blev nog till slut för ensamt där vid fikabordet.
Citera
2015-08-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater

Källa

Därmed har Aftonbladet blivit kvitt sin sista avvikande röst (låt oss inte glömma Teodorescus korta tid som krönikör där) och är nu renodlat vänster-PK. Med ett litet undantag för att Wegerup och Kadhammar ibland står med en fot i verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in