Citat:
Ursprungligen postat av
JevlaTomteVerkstad
Carina Bergfeldt på AB jämför extravalet 2015 med valet i Tyskland 1932 och anser att en röst på SD 2015 är som att rösta på NSDAP 1932.
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle20002640.ab
Fy vad jag hatar dessa slappa Hitleranalogier. Det är få saker som gör mig mordisk, detta är en av dem.
Tyskland efter första världskriget var ett land i fullständig moras och politiskt kaos med stor fattigdom mitt i ett Europa med fortfarande mycket svag demokratisk tradition. Att man blev förnedrade genom freden i Versailles är ganska få som bestrider. Mitt i dessa för saken gynnsamma förhållanden steg så småningom Hitler fram som en Ledare. Att vägen dit inte var så rak är det få som minns, det hade lätt kunnat gå i någon helt annan riktning.
Denna tyska situation jämförs helt obesvärat med dagens Sverige. Ett Sverige som gått från extrem fattigdom till att bli ett av världens rikaste länder på mindre än ett sekel. I detta Sverige har politiker och media beslutat sig för en linje som enligt alla seriösa undersökningar totalt strider mot folkviljan. Detta kostsamma och sorgliga experiment har man bedrivit i mer än 20 år (mer enligt vissa bedömare) och så blir man förvånad att opinionen sakta men säkert förändras.
Nej Carina Bergfeldt, det är inte Åkesson eller Karlsson som ska jämföras med Hitler i din analogi. Det är Westerberg, Sahlin, Reinfeldt, Ullenhag, Löfven, Fridolin, Romson, Sjöstedt och alla andra som tvingar ett helt folk att radikaliseras i sitt motstånd mot den påförda mångkulturen.
Och du Carina Bergfeldt. Och du!
Du är en sann näthatare och uppviglare Carina Bergfeldt. Och du har lyckats. Du har fått även mig att hata.