Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Dock har jag uppfattningen att den dumsnälla fanatismens destruktivitet har fått ha övertaget över den kyliga pragmatismen dom senaste 15-20 åren. Antagligen för att den är medvetet styrd åt detta håll av människor i medial maktställning som inte skulle tjäna politiskt på en sansad, saklig och pragmatisk debatt. Den som styr den högljudda pöbelns olika nycker äger riktningen på samhällets zeitgeist.
Detta betyder inte att pöbeln är i majoritet gällande sina åsikter, men representanterna för den kyliga rationalismen verkar inte äga verktygen för att fånga upp och synligöra den stora mängd människor som faktiskt inte samtycker med den gapiga och självhatande pöbeln. Detta måste ändras om vi vill ha en förändring och att sitta och skriva här på Flashback räcker inte (note to myself).
Ja och nej. PK-snällismen har övertaget i media. Den kyliga pragmatismen har övertaget -- med bred marginal -- hos folket. Politikerna pendlar osäkert mellan de båda polerna, om de inte har riktigt rejäl ryggrad (Den Fete och Carl Bildt t ex är uppenbart ointresserade av externa krafter).
PK-snällismens övertag har varit en chimär, som vilat på två ostadiga ben: 1) greppet om mainstream-media och dess enkelriktade och väldistribuerade kanaler, 2) det faktum att svenskar rycker på axlarna åt allt som inte påverkar deras omedelbara vardag.
PK-snällisterna, liksom många politiker och även Flashbackare, har misstagit #2 för ett "stöd" för den enfaldiga och självdestruktiva PK-dyngan, eftersom ingen motrörelse synts till. Men det har inte funnits något stöd. Det har funnits ett "vem bryr sig?". Detta "vem bryr sig?" förvandlas enkelt till "jag bryr mig" när de negativa upplevelserna i svenskens vardag blir för stort.
Detta är en orsak till att paniken och upprördheten är så stor på PK/MSM-sidan (kolla in Åsa Linderborgs agerande sista halvåret t ex). Man har gått från ett läge där man trodde att man hade kontroll på svenskarna med sin pissljumma vänster-snällism, till ett läge där man först upptäcker att man inte alls hade kontroll på någonting utom sina närmaste sympatisörer, och sedan får en ändlös serie örfilar i form av opinionsmätningar när svensken väljer att engagera sig
mot PK-snällismen, snarare än för. Självbedrägeriet torde ha varit stort inom dinosaurie-media, och nu har verkligheten dragit ned brallorna på dessa fantasier. Rörelsen är alltså Neutral=>Icke PK.
Det är en tröghet i engagemanget, men när det väl kommer igång så är det svårstoppat, pragmatiskt och kyligt. Detta skrev jag redan för uppåt 10 år sedan här på FB, och det är orsaken till att jag är i grunden relativt optimistisk om framtiden. Den svenska folksjälen har en självkorrigerande sluss som öppnas när dumheterna blir för utbredda och farliga. Detta pågår just nu. Det kommer att ta tid, och det kräver alltså ett engagemang från folket--slussen är ingen maskin, utan den rationella folkviljan.
Kom igen! Gå med i SD eller SvP till att börja med.