Citat:
Ursprungligen postat av
Aristides
Jag skulle vilja gå tillbaka lite till artikeln
"FP till attack mot M:s integrationspolitik" som nämndes tidigare i tråden. FP:s Roger Haddad säger där:
- Man behöver även luckra upp arbetsmarknaden och sänka trösklarna till jobb, inte minst för utländskt födda. Vi behöver diskutera turordningsregler och ingångslöner. Men Moderaterna har velat hålla fast vid den svenska modellen. I det avseendet är jag positiv till att statsminister Stefan Löfven (S) i Aftonbladet säger att han vill bjuda in arbetsmarknadens parter till samtal om integrationen.
Haddad upprepar ju bara de borgerligas älsklingstema: bort med LAS och sänk ingångslönerna, så fixar sig allt. Jag vet inte hur många gånger jag har sett detta framföras.
De glömmer dock att räkna med en sak:
Hur skulle svenskarna reagera mot att de system som de kämpat fram under decennier skulle suddas ut med en penndrag och därmed försätta dem i utanförskap?
Hur kan Kalle Svensson, 55, anställd vid sitt företag i 30 år och räknande med en fortsatt anställning fram till pensionen, men sedan LAS strukits av borgarna, se sig uppsagd och ersatt med en av busspassagerarna i Östersund, 25 år, med en låg ingångslön, tänkas reagera?
Kommer Kalle Svensson att tänka att det var ju positivt med en arbetsmarknadsreform som ökar chansen till integration, eller kommer han kanske att bli rätt förbannad på både busspassageraren och politikerna?
Det är förstås inte ovanligt att svenskarna överhuvudtaget inte beaktas i sammanhanget, men ett gott råd till politikerna är att de ska börja tänka in dem.