Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-18, 10:30
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är ett existentiellt, binärt val Europa som helhet står inför under det kommande seklet - något som ju på ett intuitivt plan faktiskt gör mig hoppfull. När frågan om en europeisk kontinuitet är så öppen och ställd på sin spets som den faktiskt är (inte minst i ljuset av ett projicerat afrikanskt befolkningsöverskott på tre MILJARDER) så kommer svaret kunna bli kategoriskt jakande.

Jag känner mig tveksam till om det kategoriska bejakandet kommer att ske men helt omöjligt är det inte. Det kommer att kräva en kulturstrid och generationer som kastar av sig modernitet, progressivism och egalitarism.

Europas problem började på allvar när diverse kulturradikaler ur trettiotalistgenerationen bemäktigade sig debatten i västerlandet- och lät det hela blomma ut i händerna på sina adepter bland 40-talisterna.

De lyckades introducera en rad destruktiva grundantaganden i vår kultur. Några av dem är kulturella stapelvaror i vår massmediala och kulturella "elit". Det första är sociologin som förklaringsmodell till allt. Det personliga blev effektivt eliminerat. Återstod strukturer och opersonliga förklaringsmodeller. Det andra är ett sentiment som säger att det är rätt med uppror, provokationer och att utmana normer. Sedan är det naturligtvis den överallt närvarande egalitarismen och de upphävda värdehierarkierna. Allt och alla är egentligen lika och det går lika bra med selleri- något politiken, marknadssamhället och konsten tagit fasta på.

De lyckades inte välta det ekonomiska marknadssystemet men de har stormat kulturen och försöker ändra grundantaganden om världens och människans beskaffenhet vilket betyder att de har tagit kontrollen över den andliga överbyggnaden som definierade vår kultur. De har vänt på tolkningsschemat. Numera anser folk att det högre är sprunget ur det lägre. Det är tvärtom. Apan härstammar så att säga från människan eftersom vi står högre. Kanske är det inte en biologisk sanning men en andlig. Vardagen innehåller ständiga val mellan högt och lågt och människan bör sträva efter att välja det högre.

Lyckas en sådan kulturkamp kanske den faustiska europeiska människan har en framtid. Annars inte.

Jag misstänker att flera av de som skriver i den här tråden redan har läst The Sixties: Social and Cultural Transformation in Britain, France, Italy and the United States, 1958-74 av Arthur Marwick. Om inte, gör det. Lär känna problemet.
Senast redigerad av NSO 2015-01-18 kl. 10:54.
Citera
2015-01-18, 10:33
Medlem
hogerspokets avatar
I Aftonbladet har Petter Larsson i dagarna tagit tempen på den typiske Pegida-demonstranten:
Citat:
Ursprungligen postat av AB
Den typiske Pegida-anhängaren, skriver rapportförfattarna vid Dresdens tekniska universitet, kommer ur medelklassen, är välutbildad, har jobb och en inkomst snäppet över medel. Han, för 75 procent är män, är 48 år gammal. Han är inte religiös och inte knuten till något politiskt parti. I den mån han har politiska preferenser, står han till höger. Andelen sossar, gröna, liberaler och vänsterfolk är försvinnande liten.

Citat:
Men en sak blir tydlig: det här med islamiseringen, som är Pegidas stridsrop, är inte huvudsaken. 77 procent av de tillfrågade nämner överhuvudtaget inte islam.

Snarare kokar demonstranterna runt i den gamla vanliga högerpopulistiska häxbrygden av missnöje med politiken, medierna och invandrarna.

Dock ska noteras: i den ordningen. 15 procent uppger att de är kritiska till invandringen. Medan 54 procent är missnöjda med politiken i allmänhet. Framför allt, visar det sig i följdfrågorna, med ett för stort avstånd mellan väljare och valda, och med invandrings- och integrationspolitiken.

Ett steg framåt - alla Pegida-demonstranter är inte analfabeter. I övrigt ges inga nya förklaringsmodeller... Bara vanligt missnöje och kverulans.
Citera
2015-01-18, 10:50
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Jag känner mig tveksam till om det kategoriska bejakandet kommer att ske men helt omöjligt är det inte. Det kommer att kräva en kulturstrid och generationer som kastar av sig modernitet, progressivism och egalitarianism.

Europas problem började på allvar när diverse kulturradikaler ur trettiotalistgenerationen bemäktigade sig debatten i västerlandet- och lät det hela blomma ut i händerna på sina adepter bland 40-talisterna.

De lyckades introducera en rad destruktiva grundantaganden i vår kultur. Några av dem är kulturella stapelvaror i vår massmediala och kulturella "elit"...

De lyckades inte välta det ekonomiska marknadssystemet men de har stormat kulturen och försöker ändra grundantaganden om världens och människans beskaffenhet vilket betyder att de har tagit kontrollen över den andliga överbyggnaden som definierade vår kultur. De har vänt på tolkningsschemat. Numera anser folk att det högre är sprunget ur det lägre. Jag hävdar att det är tvärtom. Apan härstammar så att säga från människan eftersom vi står högre. Kanske är det inte en biologisk sanning men en andlig. Vardagen innehåller ständiga val mellan högt och lågt och människan bör sträva efter att välja det högre.

Lyckas en sådan kulturkamp kanske den faustiska europeiska människan har en framtid. Annars inte.

Jag misstänker att flera av de som skriver i den här tråden redan har läst The Sixties: Social and Cultural Transformation in Britain, France, Italy and the United States, 1958-74 av Arthur Marwick. Om inte, gör det. Lär känna problemet.

Och det är här som postmodernismen och postmarxismen är så bedrägliga - de har i egenskap av bärande strömningar inom kultur, journalistik och utbildning en enastående maktbas (inte minst i förhållande till sin numerär) och samtidigt deniability. Det är ju bara foliehattar som tror på 'kulturmarxism' och medialt inflytande...
Citera
2015-01-18, 11:00
Medlem
hogerspokets avatar
Åsa Linderborg är tillbaks med en snappy comeback (nåja) mot Dahlbergs synande av historietolkning från förra veckan:

Citat:
Ursprungligen postat av AB Kultur
Dahlberg snuddar vid det nånstans i utkanten av sitt medvetande. Hon medger motvilligt att västmakternas stöd till mujahedin i Afghanistan på 80-talet har ett visst förklaringsvärde, liksom Bush korståg. Men inte mer än så.

Den svenska högern måste sluta mumla om Bush korståg.

USA:s angreppskrig mot Irak har kostat ett par miljoner människoliv, om man inräknar sanktionsoffren. Men västs historia i Mellanöstern börjar inte där. Även om vi inte ska gå hur långt bak i tiden som helst, väger ändå Palestinafrågan – olöst sedan 1948 – tungt. Det var palestiniernas öde som fick Usama bin Ladin att iscensätta 9/11. Det betyder inte att det är staten Israel och dess beskyddare som ansvarar för att al-Qaida attackerade USA, men att tänka bort den israeliska apartheidpolitiken ur historien är omöjligt.

I övrigt blir det mest högernamedropping med tillhörande bashing. Samt en återpublicering av extremchockande Rocky-strippen 'Bonnierjudarna'. Inte det heller särskilt nyskapande...

Hon ger dock Dahlberg rätt i sak:
Citat:
Jihadismen är en ”vedervärdig ideologi”, skriver Expressens politiska chefredaktör Anna Dahlberg. Det är sant. Jihadisterna hämtar näring ur en helt utflippad tolkning av Koranen. Men det är inte hela förklaringen. Även västmakternas agerande måste diskuteras.

Alltid något...
Citera
2015-01-18, 11:05
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
I Aftonbladet har Petter Larsson i dagarna tagit tempen på den typiske Pegida-demonstranten:

Ett steg framåt - alla Pegida-demonstranter är inte analfabeter. I övrigt ges inga nya förklaringsmodeller... Bara vanligt missnöje och kverulans.

De flesta inom msm vet att den typiske massinvandringskritikern inte är kritisk mot invandrarna utan mot den politik som förs. Den typiske sd-väljaren är en sådan. Fast detta får inte påpekas för ofta eftersom myten om rasisten går före och måste med alla medel hållas vid liv.
Citera
2015-01-18, 11:17
Medlem
hogerspokets avatar
Sakine Madons tillåts i Expressen att ha synpunkter på Palms senaste HMF-flams:

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
I torsdagens SVT Debatt sa skribenten Ann Heberlein att yttrandefrihetens främsta syfte inte är att kränka. Expressen borde inte ha återpublicerat Charlie Hebdos bilder, enligt henne. Aftonbladets chefredaktör Jan Helin sa i samma diskussion att religionsfriheten bör respekteras.

Den underliggande tesen verkar vara att muslimer, generellt, känner sig kränkta av teckningar. Även Veronica Palm, socialdemokratisk riksdagsledamot, verkar tro att just muslimer behöver skyddas från angrepp på religion. Hon anmälde Sverigedemokraternas Björn Söder för hets mot folkgrupp efter att han i samband med Paris-dåden skrev att ”fredens religion har visat sitt ansikte”.

I stället för att fråga Söder hur det kommer sig att nästan samtliga av världens muslimer inte tar till våld mot oliktänkande, eller visa hur Koranens suror kan tolkas, tycks Palm tro att nedsättande omdömen om en religion kan förbjudas.

S-politikerns anmälan har fått stöd av Dagens Nyheters ledarskribent Erik Helmerson, som hoppas på en diskussion om yttrandefrihetens juridiska gränser. Men religionskritik – som Söders enskilda uttalande – har inte ett dugg med hets mot folkgrupp att göra.

Rättsväsendet bör förstås koncentrera sig på reella hot och uppvigling, inte jaga uttryck som kan såra eller uppröra. I en demokrati måste man lära sig att leva med risken att känna sig kränkt.
expressen.se/ledare/sakine-madon/att-hana-islam-ar-inte-hets-veronica-palm/

Jag noterar att hon inte missade DNs medflamsande. Vackert så. Trots den uppenbart inflikade brasklappen om att 'nästan samtliga av världens muslimer' inte tar till våld...
Citera
2015-01-18, 11:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag noterar att hon inte missade DNs medflamsande. Vackert så. Trots den uppenbart inflikade brasklappen om att 'nästan samtliga av världens muslimer' inte tar till våld...
Lite samma stuk som att gå på en MC-träff & visa långfingret till ett par hundra HA-gubbar.
De flesta av dessa skulle inte ta till våld, men det är ju en klen tröst för den som trots det försöker sig på en sådan provokation.
Citera
2015-01-18, 11:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det argumenterar jag inte emot, tvärtom. Jag tror det är Niall Fergusons somaliska och till kristendomen konverterade fru, som sagt att det är helt meningslöst att bemöta somaliska troende muslimer med ett sekulärt/ateistiskt budskap. Istället anser hon att man borde missionera kristendomen.
Det har hon nog helt rätt i, men det är naturligtvis en strategi som är farlig för missionärerna, eftersom islamister kommer att vilja mörda både dem och eventuella konvertiter. Finns det någon organisation som sysslar specifikt med kristen mission bland muslimer?
Citera
2015-01-18, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det har hon nog helt rätt i, men det är naturligtvis en strategi som är farlig för missionärerna, eftersom islamister kommer att vilja mörda både dem och eventuella konvertiter. Finns det någon organisation som sysslar specifikt med kristen mission bland muslimer?

Nej.
Citera
2015-01-18, 12:13
Medlem
hogerspokets avatar
GP bestämmer sig för att ånyo ta pulsen på hur bra det går för ensamkommande barn.

Citat:
Ursprungligen postat av GP
När Abdullahi Mohammed var helt ny i Sverige fick han frågan vad han ville bli av en lärare. De andra i gruppen svarade fotbollsproffs eller läkare. Abdullahi Mohammed svarade statsminister. Han skrattar.

Citat:
Han säger att han lärde sig jättemycket under tiden på boendet på Londongatan.

- Det var svårt ibland – vi var 16 ungdomar från olika länder i ett hus, tillsammans med 12 anställda. Men det var fantastiskt också. Jag lärde mig svensk kultur, laga mat. Och vi hade många aktiviteter. På vintern åkte vi skidor, det hade jag aldrig gjort innan.

Citat:
De flesta har en tydlig målbild: de vill lära sig språket så fort som möjligt, komma in i samhället och göra rätt för sig. De väljer tuffa gymnasieutbildningar och pluggar till sent på kvällarna.

På asylboenden får barnen stanna till en månad efter det att de fått uppehållstillstånd, sedan utreds vilket behov den enskilde har så att hjälpen hamnar på rätt nivå. Och under alla omständigheter fortsätter man att följa upp hur det går för personerna.

Citat:
Men det blev bara ett SSU-möte. När svenskan satt sig lite bättre fick han upp ögonen för Miljöpartiet. Synen på integrationspolitiken och miljöfrågorna tilltalade och han bytte parti.

- Miljöpartiet ger ungdomar chansen. Hos sossarna är alla gamla.

Citat:
Fler bilder rullar fram på tv:n: Abdullahi Mohammed tillsammans med Gustav Fridolin och ute på ett torg i Göteborg under valrörelsen. Han säger att politiken gett honom jättemycket – han har blivit bättre på språket, träffat nya kompisar, lär sig mer om svensk kultur och hur man diskuterar.

- Jag hade mycket tur som kom till Sverige. Jag känner mig som svensk.

I Sverige kan alla bli statsminister. Alla är svenskar. Och miljöpartiet är the shit som ger ungdomar 'chansen' och lär invandrarbarn allt om integration.

gp.se/nyheter/goteborg/ensamkommande-flyktingbarn-klarar-sig-bra
Citera
2015-01-18, 12:37
Medlem
hogerspokets avatar
Ledarsidorna.se skriver långt och uttömmande om islamismens mosaik och att strömningarna inom islam nu dyker upp i den samtida debatten (vilket noterats här i tråden de senaste dagarna):
Citat:
Framför allt inte sedan sommaren 2014 då Miljöpartiets Mehmet Kaplan, då gruppledare i Riksdagen – nu bostadsminister – i Almedalen förklarade att svenska muslimers jihad-resor till bland annat Syrien inte var något att vara orolig över. Det var inte konstigare än att det fanns svenskar som deltog som frivilliga i finska vinterkriget. Rashid Musa från Ibn Rushd Studieförbund instämde och förklarade att de som åker till Syrien inte alls är några galna självmordsbombare. Rashid Musa är dessutom ordförande i SUM, Sveriges Unga Muslimer.

Idag vet vi att detta inte stämmer. Händelseutvecklingen i såväl Belgien som Frankrike pekar i en besvärande riktning för den organiserade muslimska diasporan. Där vi ser en alltmer polariserad debatt. Och såväl en läsare som jag har funderat en del på hur pass väl SUM, IFIS och Ibn Rushd är för den muslimska diasporan. Att det finns en omfattande internrasism inom denna är allmänt känt och även fast det inte finns några säkra siffror så är Sunnimuslimer dominerande i denna grupp i Sverige.

Befriande öppenhjärtigt belyser Westerholm de uppenbara problemen med den organiserade muslimska diasporan. Och hamnar i en ofrånkomlig slutsats:

Citat:
Mosaiken kräver år av studier och arbete på fältet för att förstå. Något som inte präglat eller präglar den nationelle samordnarens anslag direkt.

Allt detta stärker mig i min uppfattning att Mona Sahlins samordningsroll nu måste flyttas från kulturminister Bah Kuhnke till inrikesminister Ygeman. Innan det är för sent.
http://ledarsidorna.se/2015/01/mosaik/

Westerholm och Rayman tycks i detta ha fullständig samsyn.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-18 kl. 13:08.
Citera
2015-01-18, 12:55
Medlem
hogerspokets avatar
Till sist ett styng av det subtilare slaget från Rayman/SvDs sida (texten handlar f.ö. om blöjvägandets ädla konst):
Citat:
Ursprungligen postat av SvD
När ett gäng nynazistiska terrorister mördar en kvinnlig välfärdsföretagare i den synnerligen otäcka SVT-serien ”Blå ögon” så är det inte bara för att hon är en kapitalist som ”sålt sig till mammon” eller för att de ser hennes äktenskap som rasförräderi, utan också för att hon har, just det, vägt blöjor. Allt detta tvingas hon bekänna inför kamera innan hon skjuts.
svd.se/opinion/ledarsidan/vrangbild-fastetsad-till-och-med-i-popularkulturen

Men ändå - SVT beslås (om än försiktigt) av SvD med att bedriva propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in