2014-12-15, 02:19
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Jag skulle önska att debatten kom att handla än mer om kalla realiteter. Bostäder, arbeten, vård- och dagisplatser, skolresultat, resurser hos sjukhus, arbetsförmedlingar, kommuner etc. De invandringskritiska kan aldrig vinna en diskussion som börjar i betraktelser kring att det flyter i land tusentals döda båtflyktingar på italienska stränder eller att tre miljoner syrier är på flykt från ett land i lågor. Då kommer känsloargumenten in, de är begripliga (situationen är förskräcklig) men utgår från en situation där man helt bortser från realiteterna och inbillar sig att ett litet land som Sverige kan ta emot obegränsade volymer, kosta vad det vill i pengar och social turbulens.
Jag håller inte med dig där. De invandringskritiska kan visst vinna en diskussion som baserar sig på ologiska känsloargument. Förutsättningen för att människor drunknar via misslyckade smuggelresor via båt är att de tror att de kan komma fram till "de förlovade landen". När politikerna bedriva en politik där man låter dessa resor få pågå och där man även hjälper till när det blir problem så kommer dessa att fortsätta och öka med tiden.

Om politikerna istället valde Australiens No way strategi så kommer man, med tiden, minska andelen flyktingar som kommer så då det sprider sig att man inte får komma in i EU den vägen. Man skulle kunna använda flertalet argument emot dessa känsloargument med denna strategin. Till exempel så motarbetar man kriminella människosmugglare som inte bryr sig om folk dör eller inte med en sådan strategi. Inga eller få som flyr över dåliga båtar ger även mindre folk som drunknar.

Själva logiken bakom detta är så simpel och enkel och helt försåtligt för de flesta, då det är ungefär samma logik man använder när man uppfostrar barn eller hundar. Man uppmuntrar inte ett beteende som man ogillar eller som är dåligt för barnet/hunden. Samma här. Det gäller att ta både ett logiskt och känslomässigt övertag i diskussionen. "Genom att stoppa dessa båtar så både stoppar vi kriminella människosmugglare och räddar liv på de som skulle dö på vägen. Varför vill du låta kriminella smugglare utnyttja och döda tusentals personer?".
Citera
2014-12-15, 05:34
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Bland det mer balanserade jag läst.

Länk

Den behöver vi trycka på en gång till

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...er_4188103.svd

Professor Per Bauhn presenterar hela SD:s invandringspolitik snyggt förpackad i ett moraliskt/filosofiskt resonemang.

Vad har hänt med SvD förresten? Under flera dagar har man publicerat närmast chockerande, helt verklighetsanknutna artiklar rörande migration och invandring. Mycket överraskande, normalt sett är SvD ett nästan lika effektivt kräkmedel som Aftonbladet.
Citera
2014-12-15, 05:46
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Australiska tv-kanalen Channel 7 har sina lokaler mitt emot och filmade det som hände. Någon ur gisslan ses hålla upp en svart-vit flagga mot fönstren. Det rör sig dock inte om den fana som används av extremiströrelsen Islamiska staten (IS) i Syrien och Irak, utan är en svart flagga med den muslimska trosbekännelsen.

Det verkar sannolikt, men ej bekräftat, att det pågår ett muslimskt terrorattentat i Sydney idag. Det blir med andra ord en dag av damage-control i svensk media. Redan nu kan jag tänka mig hur anställda på SR ramlar ut ur sängen och börjar söka febrilt efter offer för svensk rasism som ska snyftas om hur hemskt dåligt dom mår av all denna negativa uppmärksamheten gentemot Islam. Speciellt nu när fascismen går lös som aldrig förr!

Eller så är det för ovanlighetens skull ett helt vanligt terrorattentat utan religiösa inslag
Citera
2014-12-15, 06:14
Medlem
Månsans avatar
Kollade på Rapport på SVT nu på TV1.
Man går all-in på DNs osanna rubrik och låtsas att den korrekt återger Björn Söders ord.

Roger Haddad (FP) -- mest känd för sextrakasserier mot fem småflickor i LUF -- kräver enligt SVT att Björn Söder avgår som talman pga uttalandet att "Judar och samer inte är svenskar".

Den lilla detaljen att Söder inte sagt så kan man tydligen strunta i.
Senast redigerad av Månsan 2014-12-15 kl. 06:17.
Citera
2014-12-15, 06:52
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Professor Per Bauhn presenterar hela SD:s invandringspolitik snyggt förpackad i ett moraliskt/filosofiskt resonemang.

Vad har hänt med SvD förresten? Under flera dagar har man publicerat närmast chockerande, helt verklighetsanknutna artiklar rörande migration och invandring. Mycket överraskande, normalt sett är SvD ett nästan lika effektivt kräkmedel som Aftonbladet.

Jag satt och skumpade i bil med en sådan där jäkla platta när jag skrev, därav att jag var onödigt kortfattad.

Det är precis sådant här jag menar när jag skriver att det av SD initierade extravalet framförallt har en metapolitisk betydelse. Diskussioner och konflikter tvingas upp till ytan, vilket i sin tur skapar medvetandegörelse och radikalisering.

Professor Bauhns debattartikel hade nog vare sig skrivits eller publicerats om det inte vore för det spända läget. Artikeln är som sagt bland det mest balanserade jag läst, och bör kunna vara en ögonöppnare - och källa för argumentation - för många medelklassväljare.

Artikeln benar väl upp vad som är asylrätt och vad som är kulturmarxistiskt/nyliberalt trams.
Citera
2014-12-15, 06:53
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Kollade på Rapport på SVT nu på TV1.
Man går all-in på DNs osanna rubrik.

Den lilla detaljen att Söder inte sagt så kan man tydligen strunta i.

Vem i helvete är Roger Haddad? Visar sig vara nåt blattealibi. Det kan tyckas mig att det faktum att man måste använda en nobody för att attackera Söder tyder ju på att ingen mer känd politiker vill ställa upp och beblanda sig med DN och SVT i detta fallet.

Varför kunde man inte få statsministern att sitta och tjata om nyfascism i det här solklara fallet?
Citera
2014-12-15, 07:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Detta är helt centralt i artikeln:

Citat:
Den enskilda statens moraliska plikt att skydda sina egna medborgares rättigheter sätter till att börja med vissa legitima gränser för dess flyktingmottagande. En stat har till exempel moralisk rätt att vägra ge asyl och skydd åt jihadister som kan tänkas utgöra ett hot mot det mottagande samhället som sådant eller mot enskilda individer i samhället. Vikten av att skydda det egna samhället motiverar också att man säkerställer identiteten på dem man tar emot som flyktingar. Även detta är en rättvisefråga. För varje person som inte förtjänar skydd tas resurser i anspråk som någon annan verkligt skyddsbehövande hade behövt bättre.

Här finns inte bara ett stort behov av regeländringar för framtiden, utan också en omfattande räfst bakåt i tiden, när det gäller personer som skaffat sig asyl/PUT/TUT utan att ha kunnat identifieras. När man sedan betänker hur stor andel av asylanterna som vi inte har säkerställt identiteten hos, då framstår arbetsuppgiften som omfattande för att försäkra Sveriges medborgare om att de som befinner sig i landet är de de påstår sig vara. Här finns också ansvar att utkräva av politiker och högre tjänstemän.

Det är spännande att SvD släpper fram dylika kloka och genomtänkta artiklar. Nu kan man bara hoppas på litet förändring hos nyhetsredaktionen också...
Citera
2014-12-15, 07:30
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Johan Ehrenberg fortsätter med en dåres envishet att måla in sig i ett hörn, http://www.etc.se/ekonomi/invandring...g-inte-kostnad

Han förfäktar att nettoinvandringen är 17 900 och att invandrare är en investering,

Den här artikeln är naturligtvis inte ett seriöst svar på den kritik han utsatts för, ffa av Tino Sanandaji. Nej, det här är skadereglering i de egna leden. Glorian hamnade på sned och auran av kunnighet fick sig en törn. Nu måste det rättas till. Jag tror t.ex. inte att det går att få ett svar på detta publicerat i ETC, men jag hoppas att jag har fel.
Citera
2014-12-15, 07:35
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Tino är på, http://www.etc.se/ekonomi/invandring...g-inte-kostnad
Citera
2014-12-15, 07:56
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Johan Ehrenberg fortsätter med en dåres envishet att måla in sig i ett hörn, http://www.etc.se/ekonomi/invandring...g-inte-kostnad

Han förfäktar att nettoinvandringen är 17 900 och att invandrare är en investering,

Den här artikeln är naturligtvis inte ett seriöst svar på den kritik han utsatts för, ffa av Tino Sanandaji. Nej, det här är skadereglering i de egna leden. Glorian hamnade på sned och auran av kunnighet fick sig en törn. Nu måste det rättas till. Jag tror t.ex. inte att det går att få ett svar på detta publicerat i ETC, men jag hoppas att jag har fel.

Andra har en helt annan åsikt:
Citat:
År 2013 invandrade cirka 116 000 personer till Sverige, 55 000 kvinnor och 60 000 män, vilket var en ökning med 12% jämfört med 2012. Samtidigt utvandrade cirka 51 000 personer vilket ger en nettoinvandring på ungefär 65 000 personer.

http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/

Intressant är att dessa siffror:

Citat:
Svenska medborgare tillsammans med inflyttade från övriga nordiska länder utgjorde de ungefär 24 procent av alla som invandrade till Sverige.

Det visar sig alltså att en mycket liten grupp av invandrarna står för mycket stor andel av statens kostnader i flykting och integrationsbudgeten.

Eftersom andel Svenska återvändare är ganska konstant innebär en ökning av totala volymerna av invandrarna att kostnaderna ökar mer än proportionellt mot totala ökningen.
Om 25% är återvändande Svenskar och totala volymen dubblas med samma antal, inte andel Svenskar, ökar den den andra delen inte med 100% utan med 133%. Och det gör säkerligen kostnaden också.

Räknar man bort återvändande Svenskar, kärleksinvandring, studerande och andra liknande grupper finner man att en liten del av invandrarna står för enorma kostnader per person.

ETC kommer tvingas landa i de siffrorna. Förr eller senare. Egentligen har de redan gjort det.

För om man använder ETC egenhändigt uträknade siffror om 17 900 personer, och 14 miljarder blir också det väldigt illa.

782.000 kronor per invandrare i kostnader.
Rimligt?
Senast redigerad av longbow4y 2014-12-15 kl. 08:27.
Citera
2014-12-15, 08:54
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Tino är på, http://www.etc.se/ekonomi/invandring...g-inte-kostnad

Här är super-tinos genmäle på Ehrensbergs galenskaper

http://www.tino.us
Citera
2014-12-15, 08:59
Medlem
glimmandes avatar
Citat:

Tror ledarsidan insett att den klassiska svenska borgerlighetens partier står på en brinnande platform. Jag ser det som karma då det är helt självförvållat och hade utan problem låtit oduglingarna försvinna med lågorna. SvDs ledarsida verkar tycka annorlunda. De vill nog så snabbt som möjligt tvinga fram en korrigering av verklighetsbilden bland speciellt moderaterna. Något som såklart inte är helt lätt då M medvetet gynnat hubotar som Oliver Rosengren till maktpositioner sedan lång tid.

Måste vara seriöst jobbigt för tänkande människor som Sanna Rayman, Ivar Arpi och gänget att hela tiden konfronteras med aggressiva drömvärldsradikaler på vad som formellt är deras sida. Det som krävs är några välmenande lavetter följt av en hårdhänt upplysning om hur verkligheten är beskaffad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in