2014-12-07, 14:47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Det börjar hända en del grejer på opinionssidor men tills det kommer till yttersta politiken är det lång väg. Jag tror inte AKB kommer göra några större saker som kan skapa rubriker innan hon är vald. Så att hon i detta läge skulle gå emot Reinfeldt ser jag jag helt uteslutet. Vi får vänta till i januari minst.

Men politik är inte mer än samhällets resultat. Den insikten har Anna Dahlberg, Rayman, Gudmundsson med flera. De analyserar läget och behöver inte som politiker tvista med motståndare. Därför kan de gå händelserna i förväg. Och vad då dessa personer säger kommer politiker sedan att tvingas anamma när käbblet är över.
Citera
2014-12-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om AKB och resten av M mot förmodan har kommit till insikt om att det enda sättet att skapa en majoritet i riksdagen är att samarbeta passivt eller aktivt med SD, så spelar det mindre roll hur stora SD växer sig - man kommer ju ändå att håva in bytet i slutändan och ha det som tillgodo på det egna mandatkontot. Och eftersom SD är väldigt svältfödda på samarbete är de ett lätt byte - det är ju inte som att det väntar någon utdragen ceremoni där alliansen först tvingas falla på knä och be om ursäkt, de är förlåtna i samma ögonblick som de öppnar för samarbete. Med andra ord, ju längre man spelar dumma och orubbliga, desto bättre, för det håller sossarna lugna. När alliansen väl trycker på startknappen är det försent för motdrag. Något säger mig att den tilltagande desperationen från S och S-ledarsidor är att de misstänker att alliansen är på väg ditåt och därför försöker man ta pulsen på dem. Till exempel för att se deras respons på det koordinerade snacket om "nyfascism". I så fall borde Björklunds kommentar göra S ännu mer nervösa.

Men varför ska SD hela tiden sitta passiva och se hur de andra partierna positionerar sig? Om SD beslutar att stödja Alliansen om inget av blocken vill samarbeta med SD så kan man på egen hand göra vänsterblocket desperata. En valrörelse där Löfven vet att hans block måste få egen majoritet skulle få honom ur balans totalt och anklagelserna skulle hagla, när Alliansen då sitter belåtna skulle vänstern till slut själva vara tvungna att börja samtala med SD.

Detta scenario skulle möjligen göra att SD får färre röster, speciellt från S, men procenten är inte viktiga, enbart inflytandet och att slå en kil mellan blocken så de både tvingas samtala med SD. Att SD inte självmant placerar sig på någon sida gör att alla kan ignorera dem, väljer man sida kommer saker börja ske automatiskt.
Citera
2014-12-07, 14:57
Medlem
lm5711s avatar
Ytterligare en stolleartikel i Aftonbladet:

Veckan då vitheten tog över medierna
"Parallellt med att rasisterna fått plats i sofforna har personer med annan etnisk bakgrund än svensk (rasifierade) och hbtq-aktivister i princip försvunnit från det politiska samtalet."

"Jag vet inte om det här hänger ihop med public services ängsliga förhållningssätt till "opartiskhet", men efter veckan som gått borde det ringa varningsklockor på samtliga redaktioner i det här landet." (källa)
Förstår inte vad hon menar. Det är bara runt 10% av befolkningen som är rasifierade. De kan ju inte kräva att få inflytande över resterande 90%?

Signerat, "Vi är 90%"

PS: Undrar om de rasifierade har en "rasistifierande blick", där de gör rasister av allt och alla för att förminska dem?
Citera
2014-12-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Något säger mig att den tilltagande desperationen från S och S-ledarsidor är att de misstänker att alliansen är på väg ditåt och därför försöker man ta pulsen på dem. Till exempel för att se deras respons på det koordinerade snacket om "nyfascism". I så fall borde Björklunds kommentar göra S ännu mer nervösa.

Så är det säkert. På bara några månader har man redan beskäftigt iklätt sig Reinfeldts förgiftade mantel.

Hans Nessos-blod kan även efter hans eget politiska frånfälle fullborda visionen om en krossad socialdemokrati. Och sossarna kommer hylla honom för det.
Senast redigerad av oyto 2014-12-07 kl. 15:04.
Citera
2014-12-07, 15:06
Medlem
Tappre sossen Johan Westerholm försöker (förgäves?) skaka förnuft i sina kretiner till partikamrater. Han har visst en bok på gång också.

Citat:
Om svaret

”SVERGIEDEMOKRATERNA ÄR FASCISTER”

är det enda vi förmår så vet jag att valet 2015 kommer gå åt skogen för socialdemokraterna och blir de slutliga stegen mot vår, socialdemokratins, undergång. För vi står inför ett systemskifte under mandatperioden. Eller rättare sagt ett vägval. Låt oss erkänna det. Och erkänna det nu. I mitt bokprojekt har jag kommit så långt att jag nu är ganska färdig med de matematiska beräkningarna. Vi står nu inför ett antal alternativ

* Begränsa välfärdsåtagandet i tid för alla som befinner sig i Sverige, medborgare och asylsökande samt de med uppehållstillstånd. En likabehandling med ett brett åtagande men som är begränsat i tid eller antal behandlingar.

* Begränsa välfärdsåtagandet omfattning för alla som befinner sig i Sverige, medborgare och asylsökande samt de med uppehållstillstånd. En likabehandling med ett smalare åtagande men som inte är begränsat i tid.

* Begränsa välfärdsåtagandet för olika grupper för alla som befinner sig i Sverige, medborgare och asylsökande samt de med uppehållstillstånd. En behandling med ett selekterat åtagande där vi prioriterar produktionskapitalet – det vill säga den arbetande delen av befolkningen.

* Vi begränsar eller börjar selektera, likt Canada, USA, Nya Zeeland och Australien (stora migrantnationer) bland de som söker skydd eller asyl alternativt vill flytta till Sverige och där yrkeskunskaper och förutsättningar att komma i arbete är avgörande.

Detta är valen vi står inför och som borde prägla debatten. Det finns inte något dramatiskt eller fascistiskt eller ens nazistiskt i detta. Det är nationalekonomiska realiteter. Inte

”SVERGIEDEMOKRATERNA ÄR FASCISTER”

och jag är faktiskt inte helt säker måste jag säga att vi har så många som fyra alternativ att välja mellan. I vissa kommuner så har välfärdssystemen redan börjat kollapsa partiellt. Det kan vara så att vi bara har två alternativ kvar om det vill sig illa.
http://ledarsidorna.se/2014/12/sveri...-ar-fascister/
Citera
2014-12-07, 15:21
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ytterligare en stolleartikel i Aftonbladet:

Veckan då vitheten tog över medierna
"Parallellt med att rasisterna fått plats i sofforna har personer med annan etnisk bakgrund än svensk (rasifierade) och hbtq-aktivister i princip försvunnit från det politiska samtalet."

"Jag vet inte om det här hänger ihop med public services ängsliga förhållningssätt till "opartiskhet", men efter veckan som gått borde det ringa varningsklockor på samtliga redaktioner i det här landet." (källa)
Förstår inte vad hon menar. Det är bara runt 10% av befolkningen som är rasifierade. De kan ju inte kräva att få inflytande över resterande 90%?

Signerat, "Vi är 90%"

PS: Undrar om de rasifierade har en "rasistifierande blick", där de gör rasister av allt och alla för att förminska dem?
Jag fattar inte sådana här artiklar... Är inte detta en form av rasism? Skulle det inte kallas rasism om "rasifierad" och "vit" bytt plats eller betydelse?
Citera
2014-12-07, 15:31
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Jag fattar inte sådana här artiklar... Är inte detta en form av rasism? Skulle det inte kallas rasism om "rasifierad" och "vit" bytt plats eller betydelse?

Svenskfientlighet är den mest öppna och ogenerade form av rasism som sprids i Sverige idag.
Citera
2014-12-07, 16:41
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Flygbolaget drar tillbaka hela upplagan av senaste numret av tidningen ”Scandinavian Traveler” sedan regeringspartiet FrP stormat mot innehållet. Den tidigare partiledaren Carl I Hagens bild har placerats på samma uppslag som landsförrädaren Vidkun Quisling, skriver metro.se.

Den svenska journalisten Per Svensson har skrivit artikeln.

– Det är obehagligt och väldigt oroväckande att ett parti i ett nordiskt land kan bestämma vad andra ska läsa. FrP bekräftar min hypotes om att dessa partier har en ovilja inför andras argument; det är karaktäristiskt för denna tradition, säger han till norska Dagbladet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sas...er-frp-kritik/

Snacka om att kasta sten i glashus. Trodde inte detta skulle uppmärksammas i svensk press. Det är bra att svenska journalister uppmärksammas och gör bort sig inför våra nordiska grannländer. Det kommer isolera dem ännu mer i sin bubbla och därmed kommer de framstå som ännu mer verklighetsfrånvända.
Citera
2014-12-07, 17:30
Medlem
Kan den svenska låsningen illustreras mycket tydligare än så här? M har i alla fall Bo Frank, S Johan Westerholm, KD Sara Skyttedal och C Staffan Danielsson. Men vad har FP annat än en rad Birgitta Ohlsson-kloner?

https://twitter.com/birgittaohlsson/...26670357438466
Citera
2014-12-07, 17:56
Medlem
SvenskOppositions avatar
I SvD skriver Nuri Kino en krönika som vittnar om mångkulturens komplexitet, och utmanar myten om att bara för att någon är babbe så måste denne någon älska mångkultur och galen massinvandring.

Nuri Kino är hos sin syriske frisör, i salongen uppstår ett upprört samtal kring radikal islamism:

Citat:
”Vad är det med svenskar? Varför gör inte regeringen något? Varför åker de här människorna inte i fängelse? Ska de verkligen få hota oss alla och komma undan med det? Om man vill ha en islamistisk stat i Sverige så vill man ju att vi alla böjer oss efter det eller dör, oavsett om man är muslim som vägrar följa extremisterna, kristen eller ateist. Det är ju sådant vi har flytt ifrån!”

Citat:
Männen i frisörsalongen eldar upp sig. De är alla kristna assyrier/syrianer/kaldéer och har flytt den internationella jihadiströrelsens grymheter i Mellanöstern. Han som själv nyligen kommit hit som asylsökande och bott på ett asylboende avbryter de andra och närmast skriker: ”Sverige måste antingen få bättre koll på islamister som kommer hit eller stänga gränserna helt!”

Nuri Kino avslutar:

Citat:
För många av oss som har invandrat till Sverige är detta frågor som just på grund av sin komplexitet behöver dryftas, inte tystas. Just för att de är så svåra. Att svenska lagar förmår skapa reell rättsäkerhet och trygghet är ett starkt skäl till varför vi kommit just hit.

De svåra frågorna måste dryftas
Citera
2014-12-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Kan den svenska låsningen illustreras mycket tydligare än så här? M har i alla fall Bo Frank, S Johan Westerholm, KD Sara Skyttedal och C Staffan Danielsson. Men vad har FP annat än en rad Birgitta Ohlsson-kloner?

https://twitter.com/birgittaohlsson/...26670357438466

Vi har ju Hannah som tog SD på sängen med sitt utspel om etniska svenskars utsatthet i förorten.

Och Cwejman har ju verkat resonlig vid interaktion här på Flashback när samma fråga diskuterades i den här tråden. Även om han slirat betänkligt i stringensen när samma "ointresse" för etnicitet som han hävdade här, inte hindrade honom från att särskilt lyfta fram judars och muslimers utsatthet i samhället. (Att de förra är utsatta av de senare föll liksom bort, liksom det faktum att etniska svenskar på individnivå också kan drabbas fullt ut av mångkulturens inbyggda friktion - något som borde höra till god ton att bry sig om.)

Jag försökte faktiskt plantera tankefrön i Adams huvud i hans egen tråd, om den liberalt fruktbara ingången att tala om nyttomaximerande godhetskapitalism på en global marknad, där närheten till elände som "råvara" och komparativa kostnader dikterar att produktionen förläggs till Kabul och Mogadishu istället för Köping och Mölndal.

Ett principiellt försvar av svensk etnicitets lika rätt och detta klassiskt liberala perspektiv på humanitärt mervärdesskapande utan insulärt national-tänk skulle vara en mycket god och opportun grund för FP att grunda sin fortsatta existens på i framtidens Sverige.

För det viktiga är ju egentligen inte om dessa herrar ärligt menar vad de säger, lika lite som Erik Ullenhags jävla "brinnande" för mångkulturen varit mindre skadlig vare sig den är äkta eller spelad.

Om karriärer görs och partier profiterar på att hyckla något de visserligen borde stått upp för tidigare, så är ju ändå det centrala att pendeln och budgivningen äntligen går i rätt riktning.
Citera
2014-12-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vi har ju Hannah som tog SD på sängen med sitt utspel om etniska svenskars utsatthet i förorten.

Och Cwejman har ju verkat resonlig vid interaktion här på Flashback när samma fråga diskuterades i den här tråden. Även om han slirat betänkligt i stringensen när samma "ointresse" för etnicitet som han hävdade här, inte hindrade honom från att särskilt lyfta fram judars och muslimers utsatthet i samhället. (Att de förra är utsatta av de senare föll liksom bort, liksom det faktum att etniska svenskar på individnivå också kan drabbas fullt ut av mångkulturens inbyggda friktion - något som borde höra till god ton att bry sig om.)

Jag försökte faktiskt plantera tankefrön i Adams huvud i hans egen tråd, om den liberalt fruktbara ingången att tala om nyttomaximerande godhetskapitalism på en global marknad, där närheten till elände som "råvara" och komparativa kostnader dikterar att produktionen förläggs till Kabul och Mogadishu istället för Köping och Mölndal.

Ett principiellt försvar av svensk etnicitets lika rätt och detta klassiskt liberala perspektiv på humanitärt mervärdesskapande utan insulärt national-tänk skulle vara en mycket god och opportun grund för FP att grunda sin fortsatta existens på i framtidens Sverige.

För det viktiga är ju egentligen inte om dessa herrar ärligt menar vad de säger, lika lite som Erik Ullenhags jävla "brinnande" för mångkulturen varit mindre skadlig vare sig den är äkta eller spelad.

Om karriärer görs och partier profiterar på att hyckla något de visserligen borde stått upp för tidigare, så är ju ändå det centrala att pendeln och budgivningen äntligen går i rätt riktning.

Med detta sagt är FP det parti jag helst ser trilla ur riksdagen - något som ju inte är helt omöjligt.

Edit: Menade att ändra, inte citera. Men nu är tärningen kastad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in