2014-12-07, 13:28
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Anna Dahlberg fortsätter med sin kritik av 7-klöverns retorik mot SD. Och försöker som Tove Lifhendahl att servera lösningar på asylpolitiken. Men tydligen har hon börjat inse det lönlösa i flera av hennes tidigare så kallade åtgärder:

Så lät det inte innan valet. Vad är skillnaden idag? Eller rent av för 4 eller fem år sedan?

Nåväl, Anna erkänner i vart fall att det finns begränsningar:

Här är DN:s huvudledare idag:

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...asylpolitiken/

Om någon hade sagt att det var Mattias Karlsson som skrivit den på Jimmies uppdrag så hade jag trott på det.

Haha... nu har jag segervittring. SD 20% i mars 2015.
Citera
2014-12-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nu kom det då, sent omsider, även till Sverige. Sedan valet har det varit tydligt att de judiska agendasättarna i Bonnierpressen velat driva Alliansen däråt. Än så länge har Alliansen inte helhjärtat tagit betet men det lär komma. I Tyskland, Frankrike och Storbritannien var det flera år sen "högersidan" av den kontrollerade politiksfären valde att försöka stoppa uppstickarpartierna genom att ta över delar av deras retorik. Ingenstans har det fungerat. Känner jag SD rätt lägger de sig platt, men för bara några dagar sen fick jag veta att jag till viss del kände SD fel, så vi får se.

Jag tror också att Sd skulle läga sig platt. Skulle Alliansen bara ge SD tillfälliga uppehållstillstånd och försörjningskrav för anhöriginvandring så skulle de stötta en Alliansregering/budget.

För mig vore det helt ok. Så länge de inte lägger sig platt för alla framtid. Vid varje budgetförhandling så ska SD försöka få igenom fler saker. Får man kategoriskt nej i flera förhandingar i rad så gäller det helt enkelt att backa ut från samarbetet.

Sen om SD kommer agera såhär vet jag inte.
Citera
2014-12-07, 13:42
Moderator
Eerieyes avatar
Förresten, Schengenfördraget ger väl möjlighet att stänga gränserna och att direktavvisa alla som inte har giltiga handlingar?

Jag tror inte det behövs många lag- eller regeländringar för att polis och militär direkt ska kunna vända alla oönskade transporter tillbaka till Danmark, Tyskland och Polen. "Flyktingarna" upphörde nämligen att vara "flyktingar" allra senast när de korsade EU:s yttre gräns.

Syrierna kommer nämligen inte från kriget där de var utsatta för livsfara och förföljelser. Utan de har åkt tvärsigenom det säkra EU för att komma till det land där de enligt ryktet får bäst villkor.
Citera
2014-12-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I detta panikartade läge där loppet kan betraktas som kört även om ingen vill ta in detta faktum, är det förståeligt att vänsterdebattörer sluter sig i en bubbla av rent önsketänkande.

Det är som med Hitler i bunkern. "Wenck avancerar med 12:e armén. Han kan slå sig samman med 9:e och tilldela ryssen det slutgiltiga slaget! Här ser ni mina herrar, det kommer att gå bra!"

Jo, kan förstår att det är önsketänkade. Jag hade väl fel om Kielos. Har sett henne som en mer vettit skribent än många andra på vänsterkanten. Vore det Anders Lindberg eller flickorna på Politism som skrev det så hade jag inte ens reflekterat över det.

Men, men.. vi får se vad som händer. En annan intressant analys är den som var på svd om att Löfven helt misstagit politikens sätt att förhandla. Att han varit kvar i fackets vis att få igenom saker.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...la_4165681.svd

Det känns ganska träffande och om inte Löfven inser hur politik sköts så är han helt fel man för S.
Citera
2014-12-07, 13:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Jag tror också att Sd skulle läga sig platt. Skulle Alliansen bara ge SD tillfälliga uppehållstillstånd och försörjningskrav för anhöriginvandring så skulle de stötta en Alliansregering/budget.

För mig vore det helt ok. Så länge de inte lägger sig platt för alla framtid. Vid varje budgetförhandling så ska SD försöka få igenom fler saker. Får man kategoriskt nej i flera förhandingar i rad så gäller det helt enkelt att backa ut från samarbetet.

SD skulle nog stödja det. Men det är ju inte att lägga sig platt.

Det är så som representativ demokrati ska fungera. Riksdagsledamöterna väljs för att föra folkets talan och därför ska de samarbeta och även känna av hur vindarna blåser bland folket.
Citera
2014-12-07, 13:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Försörjningskrav inom anhöriginvandring tror jag flera av allianspartierna skulle kunna enas med sd om. Så även ledande personer inom media. Åtgärden kanske inte skulle få så himla stor effekt på volymerna. Men det skulle bryta tanken att det är en mänsklig rättighet att invandra till Sverige. Vidare skulle detta erkänna att det faktiskt finns ekonomiska och organisatoriska begränsningar och därmed bryta en gammal förlegad och felaktig uppfattning inom nyliberalismen om att ju fler människor som finns ju högre är produktionen. I så fall skulle Somalia vara världsledande industrination, vilket det inte är.
Citera
2014-12-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Är det bara jag som ser faran med TUT? Efter några år när "de är en del av samhället och det vore så hemskt synd om de små liven att bli tvingade bort från sin trygga tillvaro" när det är dags att åka hem. Att det kommer bli en fråga om omvandling av TUT till PUT för alla, det är en fråga som kommer att lyftas, sanna mina ord.

Det vi väntar på nu är det epokgörande utgångsbudet från något av de borgerliga partierna.

Det kommer förstås vara ett skambud, men det spelar ingen roll. När den psykologiska spärren att verka verka för en lägre invandring bryts av något/några partier så kommer det sätta press på andra partier att matcha eller bjuda över.

Hittills har vi bara sett avdankade riksdagsledamöter och Sara Skyttedal, i princip. Om Kinberg Batra markerar den minsta kursförändring så inträder en ny dynamik. Då kommer själva vänsterns överdrivna ylande om ett förrädiskt närmande till SD bli det som vinner valet åt M.

Då kommer uslingarna i FP och terminalpatienterna KD få en press på sig att också söka stämplas som bruna av Aftonbladets ledarskribenter.

Samtidigt sitter SD i vinnarhålet och kan dels påpeka att M legitimerar deras politik samtidigt som Reinfeldt, Muf och en uppsjö tokstollar talar om oändlig invandring.

Om Kinberg Batra är en skicklig politiker gör hon ett negativt utspel mot Reinfeldt finns-plats-uttalande. Och statuerar exempel med Muf-Rasmus. De är bra ovänner att ha framöver, kanske nödvändiga.
Citera
2014-12-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om Kinberg Batra är en skicklig politiker gör hon ett negativt utspel mot Reinfeldt finns-plats-uttalande. Och statuerar exempel med Muf-Rasmus. De är bra ovänner att ha framöver, kanske nödvändiga.

Det börjar hända en del grejer på opinionssidor men tills det kommer till yttersta politiken är det lång väg. Jag tror inte AKB kommer göra några större saker som kan skapa rubriker innan hon är vald. Så att hon i detta läge skulle gå emot Reinfeldt ser jag jag helt uteslutet. Vi får vänta till i januari minst.
Citera
2014-12-07, 14:31
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Är det bara jag som ser faran med TUT? Efter några år när "de är en del av samhället och det vore så hemskt synd om de små liven att bli tvingade bort från sin trygga tillvaro" när det är dags att åka hem. Att det kommer bli en fråga om omvandling av TUT till PUT för alla, det är en fråga som kommer att lyftas, sanna mina ord.
TUT berättigar inte till anhöriginvandring.
Citera
2014-12-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det vi väntar på nu är det epokgörande utgångsbudet från något av de borgerliga partierna.

Det kommer förstås vara ett skambud, men det spelar ingen roll. När den psykologiska spärren att verka verka för en lägre invandring bryts av något/några partier så kommer det sätta press på andra partier att matcha eller bjuda över.

Hittills har vi bara sett avdankade riksdagsledamöter och Sara Skyttedal, i princip. Om Kinberg Batra markerar den minsta kursförändring så inträder en ny dynamik. Då kommer själva vänsterns överdrivna ylande om ett förrädiskt närmande till SD bli det som vinner valet åt M.

Då kommer uslingarna i FP och terminalpatienterna KD få en press på sig att också söka stämplas som bruna av Aftonbladets ledarskribenter.

Samtidigt sitter SD i vinnarhålet och kan dels påpeka att M legitimerar deras politik samtidigt som Reinfeldt, Muf och en uppsjö tokstollar talar om oändlig invandring.

Om AKB och resten av M mot förmodan har kommit till insikt om att det enda sättet att skapa en majoritet i riksdagen är att samarbeta passivt eller aktivt med SD, så spelar det mindre roll hur stora SD växer sig - man kommer ju ändå att håva in bytet i slutändan och ha det som tillgodo på det egna mandatkontot. Och eftersom SD är väldigt svältfödda på samarbete är de ett lätt byte - det är ju inte som att det väntar någon utdragen ceremoni där alliansen först tvingas falla på knä och be om ursäkt, de är förlåtna i samma ögonblick som de öppnar för samarbete. Med andra ord, ju längre man spelar dumma och orubbliga, desto bättre, för det håller sossarna lugna. När alliansen väl trycker på startknappen är det försent för motdrag. Något säger mig att den tilltagande desperationen från S och S-ledarsidor är att de misstänker att alliansen är på väg ditåt och därför försöker man ta pulsen på dem. Till exempel för att se deras respons på det koordinerade snacket om "nyfascism". I så fall borde Björklunds kommentar göra S ännu mer nervösa.
Citera
2014-12-07, 14:43
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och eftersom SD är väldigt svältfödda på samarbete är de ett lätt byte - det är ju inte som att det väntar någon utdragen ceremoni där alliansen först tvingas falla på knä och be om ursäkt, de är förlåtna i samma ögonblick som de öppnar för samarbete.

Alliansen behöver inte ens prata med SD för att få deras mandat. Det räcker med att "ta steg i rätt riktning":
"Du behöver inte ens förhandla eller samtala direkt med mig och mitt parti. Meddela bara under den här veckan att du har för avsikt att förändra regeringens politik i nedanstående riktning."

"En signal i rätt riktning från dig, Stefan Löfven, skulle göra det mycket enklare för oss när vi ska fatta detta beslut." (källa)
Mediakriget har nog en betydande inverkan på alliansen ställer sig i frågan. Om de känner att åtminstone DN och SvD har svängt över till en politik som SD kan svälja så hägrar ju regeringsmakten oavsett hur det går i ett nyval.

Jag tror jag ska köpa aktier i läkemedelsbolag som tillverkar blodtryckssänkande medel. Det lär behövas några ton till Löfven med anhang efter de senaste dagarnas utveckling.
Citera
2014-12-07, 14:47
Medlem
Citat:
Det börjar hända en del grejer på opinionssidor men tills det kommer till yttersta politiken är det lång väg. Jag tror inte AKB kommer göra några större saker som kan skapa rubriker innan hon är vald. Så att hon i detta läge skulle gå emot Reinfeldt ser jag jag helt uteslutet. Vi får vänta till i januari minst.

Vad politiker bör göra och gör är ju vitt skilda saker i Sverige, förvisso. Men hon har ett stort politiskt manöverutrymme, både internt och utanför partiet.

Det kommer inte handla om stora åthävor och utfästelser - men det behövs inte heller. Den hyperallergiska vänstern kommer att kasta sig varje ord och antydan till reform och förstärka varje signal mångdubbelt.

Det viktiga att tänka är just detta med att hitta rätt fiender inför framtiden. Det gäller DN som producent av ledaren som diskuteras. När Aftonbladets Anders Lindberg rasar på twitter så gör han DN relevant, fastän tidningen som agendaskapare och vakt i åsiktskorridoren är lika skyldig till samhällsutvecklingen som någonsin Aftonbladet.

Jag har ju länge förutspått att denna DN:s institutionella maktlusta kommer locka dem att gå i bräschen för den utveckling som ändå är omöjlig att undgå. En utveckling man varit central i skapandet av. Men, realpolitik och makt handlar ju inte om anständighet och rättvisa. Och ett dikterande tolkningsföreträde måste användas för att bestå.

Samma princip gäller AKB - antingen kan hon uppoffra sig och streta emot reformer, i ett försvar av Reinfeldts arv och kanske persolig lojalitet. Eller så kan hon försöka styra utvecklingen och använda den till sin fördel.
Senast redigerad av oyto 2014-12-07 kl. 14:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in