2011-09-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Att den stora massan inser problematiken behöver inte skapa några problem för överheten. Det är makten över media som betyder något. Det är i den kontexten man ska se kampen om kommentarsfälten.

Nja, om den stora massan verkligen insåg problematiken skulle dom se igenom och välja bort svensk "gammelmedia" och ffa rösta fram andra politiker. Makten över media har fortfarande mediaägarna, det var väl ingen som trodde att dom skulle låta läsarnas åsikter prägla deras propagandaalster. Alternativa media är vägen framåt, inte att hoppas på att Bonniers och Aftonbladet ska låta den folkliga opinionen påverka deras agendor. SVT och SR borde dock vara lättare att påverka med opinionsyttringar. Dom ska ju enligt lag vara opartiska och sakliga. Massanmälningar till Granskningsnämnden eller EU-kommisionen(eller liknande instans) tex skulle kunna ha effekt.
Citera
2011-09-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaceinhell
Skulle vara intressant att få höra namnet på författaren, länka gärna bloggen! Författare är väl just den grupp som starkast lyser med sin frånvaro i detta sammanhang. Utöver några lokala storheter som Anders Johansson i Kalmar och skåningen Thomas Nydahl är det kemiskt rent från islam/invandringskritik på den svenska parnassen.

Fredrik Ekelund är ytterligare en:

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och...-foraktas.html

Efter stark kritik svarade han:

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och...nka-vapen.html

Senaste inlägget i ämnet var nog det från Januari i år: http://www.aftonbladet.se/kultur/article12512133.ab
Citera
2011-09-06, 21:26
Medlem
mambosiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaceinhell
Nja, om den stora massan verkligen insåg problematiken skulle dom se igenom och välja bort svensk "gammelmedia" och ffa rösta fram andra politiker. Makten över media har fortfarande mediaägarna, det var väl ingen som trodde att dom skulle låta läsarnas åsikter prägla deras propagandaalster. Alternativa media är vägen framåt, inte att hoppas på att Bonniers och Aftonbladet ska låta den folkliga opinionen påverka deras agendor. SVT och SR borde dock vara lättare att påverka med opinionsyttringar. Dom ska ju enligt lag vara opartiska och sakliga. Massanmälningar till Granskningsnämnden eller EU-kommisionen(eller liknande instans) tex skulle kunna ha effekt.

Inte helt otänkbart att det faktiskt finns ett ogillande hos den stora massan. Men pga av dess bristande strategiska tankeförmåga, inser de inte hur allvarlig situationen är, och vad som via en demografisk realitet kommer att hända. Därför kan inte heller annat än "ogillande" synas hos dem. Det raseri som rimligen borde komma ur massan, kan inte komma fram fören massan på allvar kommit till verkligt medvetande.

/JTS
Citera
2011-09-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
Fredrik Ekelund är ytterligare en:

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och...-foraktas.html

Efter stark kritik svarade han:

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och...nka-vapen.html

Senaste inlägget i ämnet var nog det från Januari i år: http://www.aftonbladet.se/kultur/article12512133.ab

Utmärkta artiklar av Ekelund! Tack för dom!

Det börjar bli ett antal ensamma individer nu som stuckit upp huvudet ur mediaskyttegraven och dragit på sig massiv beskjutning från de politiskt korrekta bunkerlinjerna. Bristen på "eldunderstöd" gör dock att samtliga som vågat sig på att verkligen attackera PK-konsensus får så mycket stryk i den i regel bonnierstyrda debatten att de ger upp och retirerar (i Rojas fall tom emigrerar). Debatten är ju också hela tiden styrd av mediaredaktionerna som kan se till att den enskilde dissident som vågat utmana konsensus blir rejält tillbakatryckt så att allmänheten blir helt på det klara över vilka åsikter som är dom accepterade.
Citera
2011-09-06, 21:55
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Vi får hoppas på många nya Facebook-konton!

Många nya konton dyker snart upp med med namn som Musse Pigg,Kalle Anka,Långben etc
Man kan ju även sätta upp en bild av dessa tecknade figurer.

Jag har noterat att det i google finns en funktion som kallas sidewiki, där man kan kommentera en artikel utan att tidningen eller ägaren av median kan radera och jag undrar varför inte fler brukar denna funktion?

Ni kan ju då skriva några väl valda ord om snyftreportage och andra dumheter samt länka till trådar här på FB där vi läser lusen av journalisten och dennes alster till artikel.

Likt detta hetsreportage mot en SD som tydligen har en mor som vänt honom ryggen.
Kolla fliken uppe till vänster.

Är detta nåt som man borde kunna bruka mot journalisterna då de då knappast kan radera oliktänkande inlägg? När tekniken fulländats kan ju journalisterna inte längre radera obehagliga kommentarer.
Bra tanke bara tekniken hinner ifatt.
Här kan man ladda ner den och när den väl slagit igenom så ligger gammelmedia som vanligt steget efter.

http://www.google.com/sidewiki/intl/sv/index.html

http://www.google.com/support/toolba...ic=24297&hl=sv

Vad anser ni andra?

Är detta en utveckling av yttrandefriheten eller finns det nån hake?
Citera
2011-09-06, 22:06
Medlem
Rektangels avatar
Installera sidwiki och läs vad andra skrivit om Aftonbladet....Det tar nån sekund att ladda ner.
Gammelmedia lär aldrig kunna tysta kommentarerna i anslutning till sina artiklar utan en sån som Ezzelino kan ju kommentera utan att tidningen kan ta bort inläggen.
Alternativt länka aktuell tråd i flashback där artikeln kommenteras...Hehe

Senast redigerad av Rektangel 2011-09-06 kl. 22:12.
Citera
2011-09-06, 22:20
Medlem
Att diverse "privatägda" tidningar stänger ner sin kommentarsfunktion kan man kanske stå ut med. Men om all aktivitet på nätet ska försiggå endast med personligt identifierbara uppgifter måste det nog ändå betraktas som en allvarlig inskränkning av diverse friheter.

Jag postade nedanstående tidigare i tråden. Någon som tror att detta blir verklighet eller är det en hittepåkonspiration? Skulle det vara tekniskt möjligt? Någon som vill spekulera i vilken sorts "krav på en omfattande lagändring" det skulle kunna bli fråga om - hur skulle den formuleras och motiveras? Kanske med stöd av "kampen mot hatet" som lanseras stort just nu?
Citat:
Ursprungligen postat av anonym kommentator på PI augusti 2011

Jag råkar veta att Socialdemokraterna just nu inom sitt parti har långtgående interna diskussioner där de debatterar om möjligheten att helt enkelt helt lagstifta bort möjligheten för folk att kunna vara anonyma på Internet överhuvudtaget (jag vill inte säga exakt hur jag vet detta för att inte röja mina informatörer). I stället vill Socialdemokraterna att alla medborgare som kommenterar ute på Internet, inte bara då folk kommenterar på de stora dagstidningarnas kommentarsfält utan på alla bloggar på internet, ska synas med sina personligt identifierbara och riktiga personnamn i alla möjliga sammanhang vad än folk säger och gör ute på Internet. Argumentet för att införa detta är att "folk ska stå för vad de säger". Jag vill varna er allihop om vad som faktiskt är på gång. Socialdemokraterna kommer antagligen ganska snart att lägga fram ett krav på en omfattande lagändring i Riksdagen när det gäller lagstiftningen om brukandet av Internet och kräva ett totalt accepterande från de andra partierna om en bred samsyn i denna fråga. Blir detta förslag antaget så kan vi självfallet säga tack och adjö till vår omhuldade nätfrihet som vi är så vana vid och som vi nog allihop på PI och annorstädes värdesätter oerhört mycket. [...]
Citat:
Ursprungligen postat av cellar
Jag talar naturligtvis om begreppet 'näthatet'. Genom den typen av obehagliga begrepp så blir plötsligt andra åsikter blir ett 'hat', som ska utplånas istället för legitima åsikter som kan debatteras(och naturligtvis också förkastas i en genuin diskussion).
Senast redigerad av brak-teater 2011-09-06 kl. 22:27.
Citera
2011-09-06, 22:30
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brak-teater
Att diverse "privatägda" tidningar stänger ner sin kommentarsfunktion kan man kanske stå ut med. Men om all aktivitet på nätet ska försiggå endast med personligt identifierbara uppgifter måste det nog ändå betraktas som en allvarlig inskränkning av diverse friheter.

Jag postade nedanstående tidigare i tråden. Någon som tror att detta blir verklighet eller är det en hittepåkonspiration? Skulle det vara tekniskt möjligt? Någon som vill spekulera i vilken sorts "krav på en omfattande lagändring" det skulle kunna bli fråga om - hur skulle den formuleras och motiveras? Kanske med stöd av kampen mot "hatet" som lanseras stort just nu?

Var på tapeten häromåret; var det inte någon socialdemokratisk EU parlamentariker som förde fram (agerade budbärare) åt idén om att id-märkning av bloggar m m.
Var en yngre vettig moderat EU-parlamentariker/politiker som kritiserade förslaget.
I vilket fall är det sannolikt toppen på ett isberg av tankegods som finns i korridorerna i Bryssel och bland lobbygrupperna där. Det finns nog mer att skriva om dessa lobbygrupper men det är nog värt en egen tråd. (Googlar man på tex "diversity", "hate", "tolerance" inom EU så dyker en hel del intressant upp. Länkade för länge sedan till något av dessa huvuden på EU-hydran.)
Skall finnas en tråd nånstans om det. Jag refererade till diskussionen i Rothsteintråden (som f ö ger en bakgrund till den här "HatTM"-diskussionen:
https://www.flashback.org/t787481
Citera
2011-09-06, 23:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Att den stora massan inser problematiken behöver inte skapa några problem för överheten. Det är makten över media som betyder något. Det är i den kontexten man ska se kampen om kommentarsfälten.

Tveklöst så. Efter kommentarsfälten kan turen mycket väl återkomma till de anonyma bloggarna, vilka man redan tidigare angripit, då med klent resultat. Skulle man nå framgång med blogganonymiteten så står det inte länge på förrän man ger sig på anonyma debattfora som Flashback. I förlängningen ligger naturligtvis också ett angrepp på själva valhemligheten, men det lär dröja längre och blir kanske inte heller nödvändigt om man kan hindra människor att anonymt utbyta erfarenheter och kunskaper med varandra.
Citera
2011-09-06, 23:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Är detta nåt som man borde kunna bruka mot journalisterna då de då knappast kan radera oliktänkande inlägg? När tekniken fulländats kan ju journalisterna inte längre radera obehagliga kommentarer.
Bra funktion! Men det gäller ju att den får spridning, och att det inte finns alltför många konkurerande alternativ.

Citat:
Jag postade nedanstående tidigare i tråden. Någon som tror att detta blir verklighet eller är det en hittepåkonspiration? Skulle det vara tekniskt möjligt?
Tja, som när man loggar in på sin internetbank, kanske.
Undrar ändå inte om datakunniga filurer då kommer att grunda en parallell it-värld, med illegala applikationer.
Senast redigerad av FritzDaCat 2011-09-06 kl. 23:20.
Citera
2011-09-06, 23:43
Medlem
Citat:
Men om all aktivitet på nätet ska försiggå endast med personligt identifierbara uppgifter måste det nog ändå betraktas som en allvarlig inskränkning av diverse friheter.

Jag postade nedanstående tidigare i tråden. Någon som tror att detta blir verklighet eller är det en hittepåkonspiration? Skulle det vara tekniskt möjligt?

Angående det tekniska är jag förvisso ingen expert, men det känns väl ändå som att ett ensidigt svenskt intiativ skulle bli ganska tandlöst så länge inte resten av världen hakar på systemet? Det är ju bara att flytta allt läs- och diskutervärt till servrar utanför Sverige.

Sedan är jag faktiskt så naiv att jag tror att ett sådant förslag skulle möta rätt starka protester från flera olika håll. Se bara på det ändlösa skyttegravskriget om fildelares IP-adresser, där har domstolar och internetleverantörer gemensamt lyckats kasta grus i upphovsrättslobbyns maskineri, som förvisso får ses som en betydligt mäktigare aktör än en havererande socialdemokrati i ett litet nordiskt land.

Tvivlar dock inte en sekund på att viljan och tankegångarna finns inom S. Vi talar om samma parti som drev IB och ville förbjuda kabel-TV och fristående radio på 80-talet. Många av de här människorna bär ett sjukt hat mot frihet och de är försedda med ett färskt avhumaniseringsperspektiv gentemot sina motståndare efter de förskräckliga händelserna på Utöya. Tack och lov för att vi har en Alliansregering!
Citera
2011-09-07, 04:54
Medlem
snuffomans avatar
Nu ligger väl jag lite efter i tråden kanske men jag tittade på Debatt där de debatterade "näthatet" häromdagen och blev rosenrasande. Vilka jävla ärkemongon det är som får styra debatten i det svenska samhället.

Jag vet inte om det var Abele eller om det var häxan från aftonbladet som sa att "om man inte kan stå för sina åsikter med sitt namn så borde man kanske ompröva sina åsikter". VAD I HELVETE?! Är inte demokratin i Sverige värd mer än så här? Vad blir nästa steg? "Kan man inte stå för vilket parti man röstar på så kanske man ska ompröva sitt val av parti", hejdå kära valhemlighet. Det är exakt samma resonemang.

Att Abele sedan sparkar in öppna dörrar och inte ens förstår vad debatten handlar om var ju föga förvånande. "Samma lagar och regler ska gälla på internet som i verkliga livet" det var väl ingen i studion som sa något annat, och det hela handlar om att det finns en vilja att kväva en debatt som hålls inom lagens ramar. Men vad kan man förvänta sig av en 18-åring i riksdagen, vad har han ens där att göra? Jag röstade inte på honom, och ingen jag någonsin träffat har röstat på honom eller vill ha honom där, men likförbannat så får han inte bara sitta och bestämma över dig och mig, utan han får också föra "ungdomarnas talan".

Det fina med internet är ju just hur demokratiskt det kan vara. Anonymiteten möjliggör för den lilla människan att komma till tals på samma villkor som en politiker eller krönikör. Men detta gillar inte den "fria och demokratiska" median i vårt land, de hade mycket hellre kunnat fortsätta styra folks åsikter och därför har de nu också tagit det första steget i att av-anonymisera internet och stoppa folkets röst. De har inget intresse av att förmedla nyheter längre, enbart att styra opinionen. Jävla kräk!!

Jag blir mentalt trött på den intellektuella härdsmälta som drabbat det svenska etablissemanget. Hur har det kunnat bli så här? Man orkar ju snart inte med folks dumhet, de säljer ut vår demokrati, de säljer ut vårt land, de byter ut vårt folk, allt medan de sitter på sina höga hästar och pekar finger och föraktar den lilla människan. Vart ska man ta vägen när man inte längre känner sig hemma i sitt eget land? Det är inte bara invandrare som kan känna sig rotlösa i det svenska samhället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in