2014-10-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Sant. möjligtvis är dock framväxten av denna högsinta nerv ojämnt fördelad över landet, där landsbygdsbefolkning, early adopters och förtvivlade gammelmoderater förenas i en önskan av ett politiskt språk som skär igenom den snåriga debattkultur mättad med osynliga regler hur man för en "god" (men nervlös) diskussion i den politiska världen. En kultur som endast har kunnat växa fram i en sedan årtionden cementerad politikervärld, fylld av politikerbroilers som inte vill mer med Sverige än att artigt diskutera skattesats, trycka på röstknappen efter ledningens önskan och lyfta lön.

Något som tangerar svagt till detta spår: I mörka stunder leker jag med tanken att ökningen för SD efter den beryktade "järnrörsskandalen" inte skedde trots det som hände – utan på grund utav.

Inte för att dom procenten som tillkom bestod utav en hop blodtörstiga sällar med dåligt omdöme – utan för att dramatiken och okvädingsorden som hamnade på film den där natten på något sätt gestaltade många osynliga människors förtvivlan och oro för sitt hemland. Från den etablerade politikerklass jag nämnde i förra stycket ses Almqvists berusade tillrop naturligtvis endast som osmakligheter som automatiskt diskvalificerar – men för andra, (för att tala kvällstidningsspråk) mer maktlösa människor, så betraktades händelsen som – fortfarande som osmaklig – men också som ett bevis för att Almqvist inte var ännu en newspeaktalande köpt broiler, utan någon som äntligen höll i det där berömda yxskaftet som ingen annan ville hålla i.

Då är ju dock en dräpande teaterman som Farage att föredra, men iaf.

"Jävlas inte med svenskarna!"
som valslogan med glimten i ögat hade inte lett till lägre valsiffror, menar jag.

Om man bara hade hanterat hela affären med grundantagandet att Erik Almquist inte agerade utifrån ett ariskt övermänniskoperspektiv utan utifrån mänsklig svaghet så hade det inte talats om "svingande av järnrör" idag.

"Jag var arg och full och sa vad jag kände. Det är inte rätt, men jag är bara en människa som utsatts för så mycket hat och hot att jag nog tagit skada av det. Jag har varit rädd, jag har varit ledsen och jag har känt hat", hade inte bara förmänskligat Almquist utan alla korkade, arga, plumpa SD:are som skrivit sådant som de kanske inte menar. Eller menade, i affekt. Eller inte förmår formulera på ett bra sätt, men har rätt att känna.

Till vänster finns denna förståelse, denna förlåtelse, denna skyddande arm över stenkastaren, twitter-hataren, klass-rapparen, den rasifierade.

Här har SD-ledningen en stor skuld, för de har själva tagit på sig rollen som åsiktsbödlar utan nåd som lägger just svenska upplevelser och känslor på stupstocken. En svensk som en gång kallat någon "blatte" är oförlåtlig, oåterkalleligen fördömd. En förortsbo som kastar sten på brandmän ger uttryck för frustration, som kan vara förståelig.

Alla vet att SD-Jeppe super - men varför super han?
Citera
2014-10-29, 22:01
Medlem
Cyranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag har läst ditt svar flera gånger för att försöka förstå hur du tänker.

Det centrala för dig verkar INTE vara, om det, som envackerblomma framför är korrekt. Du tillstår att "det är sant", vilket du anser vara "jobbigt".

Eftersom (?) du inte kan kritisera sakinnehållet, så *tillskriver* du i stället envackerblomma ett tarvligt motiv, vilket du inte kan - eller ens försöker dig på att - belägga existensen av. Envackerblommas tarvliga motiv - liksom, förmodar jag, dina egna, självupplevda ädla motiv - är enl. dig *givna på förhand*.

När envackerblomma protesterar så svarar du:

Så... envackerblomma "har rätt i sak", men det är ändå enl. dig klandervärt av envackerblomma att ha rätt i sak.

Enl. dig (och likasinnade) så är det centrala inte om det sagda är korrekt - utan *vem* som framför det.

Nyligen bevittnade vi DNs krumbukter i samma stil. Visserligen är tiggeriet organiserat - men tiggeriet är (enl. DN) trots det inte organiserat när SD sager, att tiggeriet är organiserat. DN:s Josefine Hökerberg:

http://unvis.it/www.dn.se/sthlm/dns-...t-i-stockholm/

Avsändaren är allt (för DN och dig) - medan sakinnehåller i det sagda är underordnat/ointressant. Det är enl. dig (och likasinnade) både klandervärt och "jobbigt" när SD eller envackerblomma har rätt i sak.

Ett sent svar, men till skillnad mot andra på detta forum har jag ett jobb att sköta ( Apropå detta, hur i h-e får ni tid över att mata detta forum dygnet runt? Vad försörjer ni er med?) .

Svaret är enkelt och självklart, det är inte sakinnehållet som brister utan budbärarens trovärdighet. Att efter många av att driva propaganda med nedsättande epitet om invandrare (och inte bara invandringspolitiken) plötsligt visa empati mot flyktingar (men endast i närområdet) skriker förstås ut hycklande empati.
Nu har jag inte följt just "En vacker blommas" inlägg i detalj, så jag har måhända varit orättvis, det tror jag dock inte, hens inlägg stinker av sverigedemokratisk propaganda.
Citera
2014-10-29, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano
Ett sent svar, men till skillnad mot andra på detta forum har jag ett jobb att sköta ( Apropå detta, hur i h-e får ni tid över att mata detta forum dygnet runt? Vad försörjer ni er med?) .

Svaret är enkelt och självklart, det är inte sakinnehållet som brister utan budbärarens trovärdighet. Att efter många av att driva propaganda med nedsättande epitet om invandrare (och inte bara invandringspolitiken) plötsligt visa empati mot flyktingar (men endast i närområdet) skriker förstås ut hycklande empati.
Nu har jag inte följt just "En vacker blommas" inlägg i detalj, så jag har måhända varit orättvis, det tror jag dock inte, hens inlägg stinker av sverigedemokratisk propaganda.

Det är alltid underhållande när postmodernister ger sin syn på verkligheten. Man menar att sakinnehållet är förvisso korrekt men eftersom det är en SD:are som säger det så är det givetvis propaganda och bör ej stödjas.

Genast blir den politiska situationen i Sverige mer begriplig eftersom det omvända gäller för det politiska etablissemanget. Man prioriterar asylinvandring över hjälp i närområdet (som man nu dessutom ytterligare accelererar genom att flytta pengar från bistånd till invandring). Trots att det är ju en defacto människofientlig och inhuman politk att föra om man vill maximera "nyttan" (en väldigt relevant jämförelse är sjukvård och hälsoekonomi).

Men eftersom det är de självutnämnda godhetens apostlar (det politiska etablissemanget) som står för denna inhumana och människofientliga politik så är det ju givetvis OK.
Citera
2014-10-30, 00:02
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyrano

Här är inlägget, som enl. dig "stinker" (!) av "sverigedemokratisk propaganda".

Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
tror detta är jättekänsligt med biståndet
hotar ju dogmen om allas lika värde

Ensamkommande har ju en anställd personal per "barn" - årskostnad inklusive allt kanske 1 miljon/ per barn

de 8 miljarderna hade ju kunnat göra oerhört mycket nytta i ett fattigt land. Saknar Sverige resurser förmedla pengarna på ett bra sätt är det ju bara ge stålarna till Bill Gates Foundation!
Så en röra av asylindustri, SD-hat hos media osv gör att de fattiga i U-länder blir lidande. Varför vågar ingen journalist berätta om detta självklara?

Envackerblommar gör följande påståenden:

1. "tror detta är jättekänsligt med biståndet
hotar ju dogmen om allas lika värde"

Det är jättekänsligt/genant (för journalister och andra åsiktsmannekänger) att starta ett drev mot att medel transfereras från biståndsbudgeten till försörjning av migranter i Sverige. Ty uppmärksammar man det, så uppmärksammar man indirekt hyckleriet, dvs att "dogmen om allas lika värde" inte i praktiken tillämpas. Biståndsminister Isabella Lövin, Miljöpartiet är dessutom f.d. journalist...

Påstående 1 är korrekt.

2. "Ensamkommande har ju en anställd personal per "barn" - årskostnad inklusive allt kanske 1 miljon/ per barn"

Påstående 2 är korrekt. Googla, om du inte har uppmärksammat den stötande personaltätheten och kostnaderna för geschäftet.

3. "de 8 miljarderna hade ju kunnat göra oerhört mycket nytta i ett fattigt land."

Påstående 3 är korrekt. Notera, att påstående 3 är en ekonomisk observation.

4. "Saknar Sverige resurser förmedla pengarna på ett bra sätt är det ju bara ge stålarna till Bill Gates Foundation!"

Påstående 4 är korrekt; Bill Gates Foundation verkar ha en organisation, som skulle kunna förmedla 8 miljarder.

5. "Så en röra av asylindustri, SD-hat hos media osv gör att de fattiga i U-länder blir lidande."

Påstående 5 är korrekt. Den svenska asylindustrin jämte " SD-hat hos media osv" blockerar en rationell resursallokering.

-----

Du verkar inte kunna (alt. inte vilja) begripa, att det inte krävs någon empati för att varsebli en irrationell resursallokering. Det är inte uppenbart känslobaserat att påtala en irrationell resursallokering av svenska skattemedel, varför det är synnerligen malplacerat att beskriva det som "hycklande empati".

Och med formuleringen "det är inte sakinnehållet som brister utan budbärarens trovärdighet", så bekräftar du ju f.ö. vad jag skrev. Avsändaren är allt (för DN och dig) - medan sakinnehåller i det sagda är underordnat/ointressant.

Det är enl. dig (och likasinnade) både klandervärt och "jobbigt" när SD eller envackerblomma har rätt i sak, då ert huvudsakliga intresse är att *sortera* människor i "vi", som är (själv)goda och rättroende och "dom" (t.ex. envackerblomma, SD och undertecknad), som är kättare.
Citera
2014-10-30, 04:16
Medlem
KenRingIntes avatar
http://www.dn.se/nyheter/sa-bra-koll...-verkligheten/

Jag önskar jag hade ork att utveckla mina tankar kring artikeln ovan (se nedan jag gjorde det ändå), men det får bli en annan gång. Klistrar in ett citat (i denna slasktratt till tråd jag inte ens vet det officiella uttalade syftet med men som alltid verkar funka):

Citat:
Hur många procent av befolkningen har invandrarbakgrund? 23 procent, lyder den genomsnittliga gissningen. Rätt svar: 16 procent.

Av 100 personer, hur många är muslimer? 17, tror vi. Rätt svar: 5.

Hur bra koll har svensk media jämfört med svenska befolkningen på verkligheten? Om någon har invandrarbakgrund så tänker jag att den personen inte alls ser svensk ut, även om de gambianska föräldrarna (i tre led) kom hit för tre generationer sedan. Hänger det ihop med hur svenskarna tittar omkring sig och ser mer folk omkring sig som "skulle kunna vara muslimer" (MENA) och lägger ihop ett och ett, fast rätt? Hade de svarande verkligen så fel i deras uppfattning? Är 84 procent av svenska befolkningen etniska svenskar? Vem fan tror det? Att antalet officiellt praktiserande muslimer kan vara närmare 5 än 17 ger jag dem, men nu är ju inte islam vad som intresserar mig, utan hur många blattar har vi i landet, egentligen? DN luktar lite ljug, en odör jag känner igen sedan tidigare...
Citera
2014-10-30, 05:44
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenRingInte
http://www.dn.se/nyheter/sa-bra-koll...-verkligheten/

Jag önskar jag hade ork att utveckla mina tankar kring artikeln ovan (se nedan jag gjorde det ändå), men det får bli en annan gång. Klistrar in ett citat (i denna slasktratt till tråd jag inte ens vet det officiella uttalade syftet med men som alltid verkar funka):

Hur bra koll har svensk media jämfört med svenska befolkningen på verkligheten? Om någon har invandrarbakgrund så tänker jag att den personen inte alls ser svensk ut, även om de gambianska föräldrarna (i tre led) kom hit för tre generationer sedan. Hänger det ihop med hur svenskarna tittar omkring sig och ser mer folk omkring sig som "skulle kunna vara muslimer" (MENA) och lägger ihop ett och ett, fast rätt? Hade de svarande verkligen så fel i deras uppfattning? Är 84 procent av svenska befolkningen etniska svenskar? Vem fan tror det? Att antalet officiellt praktiserande muslimer kan vara närmare 5 än 17 ger jag dem, men nu är ju inte islam vad som intresserar mig, utan hur många blattar har vi i landet, egentligen? DN luktar lite ljug, en odör jag känner igen sedan tidigare...

Från artikelns avslutning:
Citat:
Klart är dock att det kan finnas konsekvenser med en skev verklighetsbild. Men för en gångs skull ska man inte skylla på massmediernas rapportering, menar Ola Rosling:

Journalister är offer för läsarna – som vill läsa om vissa ämnen. När arbetslösheten går upp rapporteras det, däremot är det inte lika intressant när den går ned. Det här är ett misslyckande i folkbildningen och ansvaret ligger hos undervisningsväsendet.

Vad säger man om det?

Här är det också bra med SCB. För att förstå vad som händer med ett land m.a.p. invandring och befolkningssammansättning, så ska man inte titta på hela befolkningen. Lämpligen tittar man på den yngre delen av befolkningen. På framtiden s.a.s. Sålunda säger SCB att i åldersgruppen 0-34 år i Stockholms Stad så är 134 276 människor utrikes födda eller har två föräldrar som är utrikes födda. Folkmängden i åldersgruppen är 419 248. D.v.s. i åldern 0-34 år har 32% utrikes bakgrund.

Tittar man endast på gruppen 0-14 år så är andelen 35%.

Lägg därtill att desto yngre grupp man tittar på så ökar förmodligen andelen med MENA-bakgrund, medans finnar minskar.

Detta gäller alltså i Stockholm, DNs hemvist. Man kan tillägga att Stockholm inom 10-20 år i all rimlig kulturell bemärkelse kommer att ha upphört att vara en svensk stad. Samma öde som London går till mötes.
Citera
2014-10-30, 06:40
Medlem
longbow4ys avatar
Medelvärden är lurigt då det är extremerna som visar på skillnaderna och trenderna.
Skall vi se på Sveriges framtid kan vi titta på de orter som går före i utvecklingen.

"Topp-10"

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...mmuner/290738/

Södertälje 48%
Malmö 42%

Både Malmö och Södertälje är fantastiskt lyckade samhällsexperiment som alla vill följa.
Hela Sverige följer dessa kommuners vägval in i framtiden.
Och precis den vägen går vi med 87% stöd i riksdagen och mycket stor invandring.
Det jag är förvånad över är att inte fler av pursvenskar av dessa 87% flyttar till orter som Malmö och Södertälje.
Istället flyttar Svenskar från dessa orter. Det trots att dessa orter är Sveriges självvalda framtidsexempel.

Eller har jag missförstått alltihop?
Citera
2014-10-30, 07:04
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Från artikelns avslutning:

Vad säger man om det?

Här är det också bra med SCB. För att förstå vad som händer med ett land m.a.p. invandring och befolkningssammansättning, så ska man inte titta på hela befolkningen. Lämpligen tittar man på den yngre delen av befolkningen. På framtiden s.a.s. Sålunda säger SCB att i åldersgruppen 0-34 år i Stockholms Stad så är 134 276 människor utrikes födda eller har två föräldrar som är utrikes födda. Folkmängden i åldersgruppen är 419 248. D.v.s. i åldern 0-34 år har 32% utrikes bakgrund.

Tittar man endast på gruppen 0-14 år så är andelen 35%.

Lägg därtill att desto yngre grupp man tittar på så ökar förmodligen andelen med MENA-bakgrund, medans finnar minskar.

Detta gäller alltså i Stockholm, DNs hemvist. Man kan tillägga att Stockholm inom 10-20 år i all rimlig kulturell bemärkelse kommer att ha upphört att vara en svensk stad. Samma öde som London går till mötes.

Ja, jag blir fly förbannad när man går ut med sådana här lögnaktiga siffror, och dessutom påstår att de redovisar en "verklighet" som folk inte känner till.

Man hävdar att 16% av svenskarna har "utländsk bakgrund". Nu är termen förstås en definitionsfråga, men spontant tänkte knappast folk som svarade enbart på utlandsfödda. För den gruppen utgörs just av 15-16%. I en stad som Stockholm handlar det om ca 23%. Men om man räknar in andra generationens invandrare blir bilden en helt annan. Då har vi i riket hela 28% med utländsk bakgrund, 40% i Stockholm och Göteborg, och ca 50% i Malmö. När nu folket har svarat 23%, så är det faktiskt en mycket rimlig uppskattning som ligger nästan precis emellan andelen utlandsfödda (16) och utlandsfödda+andra generationens invandrare (28). Men detta diskuteras inte alls i de artiklar jag har läst om undersökningen.

Sedan är det också som du säger, sjalvebastedrang, att man behöver titta på trenden. Ta utvecklingen i Stockholm, mellan 2002 och 2012. "Svenskarna" (inrikes födda med två inrikes födda föräldrar), har ökat med 7% under denna period. Utlandsfödda har däremot ökat med 40%, och de inrikes födda med två utlandsfödda föräldrar har ökat med 48%. Även inrikes födda med en utlandsfödd förälder har ökat starkt, med 32%. Tittar man i absoluta tal, så utgör svenskarna endast 25% av befolkningsökningen i Stockholm.

"Verkligheten". Självklart klämmer de in ett "rädsla för det okända" i artikeln också. Patetiskt.

Edit: John Cleese gick ju ut häromåret och beklagade sig att London inte längre är en engelsk stad. När får vi en svensk kändis som säger motsvarande om Stockholm?
Senast redigerad av RogerRoger 2014-10-30 kl. 07:10. Anledning: tillägg
Citera
2014-10-30, 08:30
Medlem
RogerRogers avatar
Undersökningen tycks ha använt ordet invandrarbakgrund (inte utländsk bakgrund, som jag skrev i förra inlägget), enligt artiklarna. Strikt talat borde vi ju, när vi talar om invandrare, uteslutande syfta på människor som verkligen har "vandrat in", inte deras avkommor som fötts här. Tekniskt sett skulle man då kunna säga att siffran på 16% stämmer. Men som KenRingInte påpekade, så är det ingen som använder ordet invandrare på det sättet idag. Anledningen är väl helt enkelt att kombinationen stora volymer/dålig integration/mångkultur har gjort att vi alla fått anledning att behöva använda den lite märkliga benämningen "andra generationens invandrare". I ett samhälle där invandringen är hanterlig och människor kan, vill och ges möjlighet att anpassa sig till det, minskar associationen till "utlänning" åtskilligt snabbare, redan för andra generationen eller rentav för den invandrade själv. Så folks "felaktiga" antagande om andelen med invandrarbakgrund är mer än något annat ett tecken på den bristfälliga politik som förs på området. Där har vi den verkliga nyheten...
Citera
2014-10-30, 10:27
Medlem
Väntat tendentiös undersökning och presentation.

En siffra som sticker i ögonen är att de anger 67% av befolkningen som kristna, den konspiratoriskt lagde kan få för sig att avsikten är att visa att islamisering inte är något hot (nu tycker jag iofs själv inte att den är ett lika sort hot som gettokulturutbredning pga ökande segregation). En snabb googling fann en Gallupundersökning från 2009 som visar att 17% av svenskarna betraktar sig som troende:
http://www.dagen.se/sverige-ett-av-v...4nder-1.175189
Om man av någon anledning vill få en uppfattning om olika trosriktningars inflytande i svensk vardag borde man väl undersöka först hur många som betraktar sig som troende, sedan fråga vilken religion de bekänner sig till. (Där ser svenskarnas uppfattning rätt rimlig ut rent proportionellt, dvs att antalet religiösa kristna är tre gånger så stort som antalet religiösa muslimer. Religiösa kristna är dessutom nog bra mycket äldre än muslimer, för den som vill göra prognoser.) Jag minns att jag såg en karta över kyrkor vs moskéer någon gång som argument för att islams utbredning inte är något att oroas över. Skulle man viktat upp varje byggnad med antal unika besökare och gudstjänstfrekvens hade ju kartan sett rätt annorlunda ut, men det är ju ett hästjobb.

Sdan kan man ju fundera över andra tänkbara anledningar än "rädsla för det okända" till att fransmän överskattar andelen muslimer. Dels perceptiva: är muslimer är överrepresenterade i franska mediers nyhetsmaterial - kanske rent av i såväl positiva som negativa sammanhang? Dels verkliga: har personer av muslimsk bakgrund stor påverkan på vardagssammanhang för många fransmän? En så signifikant överrepresentation i folks medvetande borde ju föranleda en uppföljning.
Senast redigerad av SimonStyliten 2014-10-30 kl. 10:35.
Citera
2014-10-30, 10:47
Medlem
Fredrik "Kåkstäder" Segerfeldt svarar på Kajsa Ekis Ekmans drapa och visar vilken staliniststinkande tradition hon hör hemma i: en värld där alla som inte är kommunister betecknas som fascister.

Så långt är allt väl. Men Segerfeldt vore inte Segerfeldt om han inte lät sin egen text mynna ut i ett ode till den liberala gränslösheten "med kreativ förstörelse i centrum" (jo, han skriver faktiskt så).

Citat:
Så till det*här med kapitalismen och fascismen. För att få ihop sina skruvade teser är Ekis Ekman tvungen att ignorera kapitalismens underliggande ideologi: liberalismen. Medan fascismen är nationalistisk är liberalismen internationalistisk. Det är därför liberaler tycker att människans fria rörlighet över nationsgränser är antirasismens kärna. Där fascismen är monolitisk och auktoritär är liberalismen pluralistisk och rebellisk. Det är därför kapitalismen är så sprudlande. Medan fascismen är organiskt korporativistisk är liberalismen konkurrensinriktad, med kreativ förstörelse i centrum. Där fascismen är kollektivistisk är liberalismen individualistisk.

Faktum är att Sverige*de tre senaste decennierna har blivit mindre nationalistiskt, auktoritärt, korporativistiskt och kollektivistiskt, det vill säga mindre fascistiskt.
http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...jalva-motsats/

Segerfeldt lyckas alltså med konststycket att bli lika extrem som Ekis. Han raljerar över hur kommunisterna kallade socialdemokraterna "socialfascister", men samtidigt antyder han själv (i det andra citerade stycket) att det socialdemokratiska folkhemmet hade en fascistoid anstrykning.

Om Ekis och hennes åsiktsfränder på den yttersta vänsterkanten anser att alla som inte vill ha proletariatets diktatur är fascister är Segerfeldt själv ungefär lika nyanserad: alla som inte vill ha fri rörlighet, "kreativ förstörelse" och gränslöshet är fascister.

Ekis text:

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...r-i-samma-bat/
Citera
2014-10-30, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Fredrik "Kåkstäder" Segerfeldt svarar på Kajsa Ekis Ekmans drapa och visar vilken staliniststinkande tradition hon hör hemma i: en värld där alla som inte är kommunister betecknas som fascister.

Så långt är allt väl. Men Segerfeldt vore inte Segerfeldt om han inte lät sin egen text mynna ut i ett ode till den liberala gränslösheten "med kreativ förstörelse i centrum" (jo, han skriver faktiskt så).

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...jalva-motsats/

Segerfeldt lyckas alltså med konststycket att bli lika extrem som Ekis. Han raljerar över hur kommunisterna kallade socialdemokraterna "socialfascister", men samtidigt antyder han själv (i det andra citerade stycket) att det socialdemokratiska folkhemmet hade en fascistoid anstrykning.

Om Ekis och hennes åsiktsfränder på den yttersta vänsterkanten anser att alla som inte vill ha proletariatets diktatur är fascister är Segerfeldt själv ungefär lika nyanserad: alla som inte vill ha fri rörlighet, "kreativ förstörelse" och gränslöshet är fascister.

Ekis text:

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...r-i-samma-bat/

Otroligt att Segerfeldt fortfarande släpps fram, hans meningsfränder borde stoppa honom då han verkligen inte gör bra reklam för liberalismen, just för att han är så ärlig och framstår som revolutionär. Det enda han inte är ärlig med är att det är ytterst osannolikt att nå en nattväktarstat på demokratisk väg, eftersom det kräver att minst 50% av de röstande flera val i sträck ska tycka att de tjänar på ett sådant system, och att en värld utan gränser kan utnyttjas för mörkerkrafters intressen likaväl som en nationalstat. Dessutom borde han diskvalificerat sig för seriös diskussion genom sitt 450-kronorsförslag och att i ett inlägg samtidigt hävda att låga löner och höga löner är önskvärda. Men han får hållas.
Senast redigerad av SimonStyliten 2014-10-30 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in