2011-08-31, 09:22
Citat:
Ja, media är "the tail that wags the dog." Genom selektiv rapportering, smutskastning, "kampanjer" - och inte minst, genom språket, med hjälp av vinklad terminologi, värdeladdade ord, lömska associationer och nyspråk.
Ursprungligen postat av Cellar
Är det någon som vill kommentera det faktum att de stora rikstidningarna nu återinför ett förbud att debattera deras ofta väldigt hårdvinklade artiklar?
[...]
Det bekräftar också på ett mer fundamentalt plan något många systemkritiker har skrivit länge: detta är ett anti-demokratiskt projekt.
Man rådfrågade inte folket när man införde det och man vill inte tillåta folket att debattera det. Man kan ha milt kritiska synpunkter i utkanten av frågan, men ändå helst inte ens det, men att däremot ha en helt fri och öppen debatt är helt enkelt inte godkänt.
[...]
Detta återgår också till en debatt om trådens tema: nämligen om media.
Jag har nämnt, precis som folk innan mig i tråden har nämnt, att media i mitt tycke är viktigare än politik. Politiker kan bestämma detaljer men de begränsas av tidsandan som till stor del påverkas av medierna. Medierna sätter ramen för det tillåtna samtalet. Och mediernas kollektiva makt över människors mentala bräcklighet är stor, det tror jag de flesta av oss kan vara överens om.
[...]
Det bekräftar också på ett mer fundamentalt plan något många systemkritiker har skrivit länge: detta är ett anti-demokratiskt projekt.
Man rådfrågade inte folket när man införde det och man vill inte tillåta folket att debattera det. Man kan ha milt kritiska synpunkter i utkanten av frågan, men ändå helst inte ens det, men att däremot ha en helt fri och öppen debatt är helt enkelt inte godkänt.
[...]
Detta återgår också till en debatt om trådens tema: nämligen om media.
Jag har nämnt, precis som folk innan mig i tråden har nämnt, att media i mitt tycke är viktigare än politik. Politiker kan bestämma detaljer men de begränsas av tidsandan som till stor del påverkas av medierna. Medierna sätter ramen för det tillåtna samtalet. Och mediernas kollektiva makt över människors mentala bräcklighet är stor, det tror jag de flesta av oss kan vara överens om.
Och se - det fungerar, ty hunden viftar! Politikerna rör sig i takt med gammelmedias vilja. Med risk för att uppgiften är påhittad citerar jag ändå en alarmerande kommentar från inlägget "Bj*rwald och H*lin spekulerar om nätdissidenterna" på bloggen p*litisktinkorrekt:
Jag råkar veta att Socialdemokraterna just nu inom sitt parti har långtgående interna diskussioner där de debatterar om möjligheten att helt enkelt helt lagstifta bort möjligheten för folk att kunna vara anonyma på Internet överhuvudtaget (jag vill inte säga exakt hur jag vet detta för att inte röja mina informatörer). I stället vill Socialdemokraterna att alla medborgare som kommenterar ute på Internet, inte bara då folk kommenterar på de stora dagstidningarnas kommentarsfält utan på alla bloggar på internet, ska synas med sina personligt identifierbara och riktiga personnamn i alla möjliga sammanhang vad än folk säger och gör ute på Internet. Argumentet för att införa detta är att "folk ska stå för vad de säger". Jag vill varna er allihop om vad som faktiskt är på gång. Socialdemokraterna kommer antagligen ganska snart att lägga fram ett krav på en omfattande lagändring i Riksdagen när det gäller lagstiftningen om brukandet av Internet och kräva ett totalt accepterande från de andra partierna om en bred samsyn i denna fråga. Blir detta förslag antaget så kan vi självfallet säga tack och adjö till vår omhuldade nätfrihet som vi är så vana vid och som vi nog allihop på PI och annorstädes värdesätter oerhört mycket. Socialdemokraterna vill i längden införa ett slags storebrorssamhälle med statlig övervakning av allt vad de enkilda medborgarna företar sig och att staten ska ha full kontroll över vad som sägs och vad som får lov att sägas. Socialdemokraterna vill bara att de "bra" åsikterna ska få lov att komma fram, medan de "dåliga" åsikterna ska strypas och förtigas så att de "bra" åsikterna på ett falskt sätt framstår som de enda åsikter som folk verkar ha. Om folk t.ex. har invandringskritiska åsikter så klassas de med automatik som "dåliga" åsikter varför åsikterna snabbt förtigs och all diskussion släcks ned. Vi är snabbt på väg att omformas till ett slags Orwellskt 1984-samhälle.