När det gäller den mediala frågan så är vi mitt uppe i en övergångsfas, jag tror själv att all(eller åtminstone nästan all) större media på nätet kommer så småningom att bli betalmedia. Antagligen kan konglomerat erbjuda 'paket' där man betalar en avgift för att få tillgång till flera tidningar som de äger och kanske få lite rabatt på en tidning hos en konkurrent också, men detta kommer nog att bli framtiden.
Journalistik kostar, även dålig journalistik.
Att hitta en finansiär som skulle kunna lyfta Fria Tider betänkligt och bredda verksamheten också är nog omöjligt. Den enda som jag skulle kunna tänka mig kanske sympatiserar med det är Ingvar Kamprad men jag personligen skulle känna mig obekväm med en finansiär som så sent som förra året uttryckte sig väldigt beundrande om en av Sveriges mest framstående nazister under 1900-talet. Finns säkert en del folk i tråden som säger 'äsch, big deal' men för mig skulle det befläcka tidningen. Visserligen, AB stödde Hitler under kriget and all that, men de har nya ägare sedan länge, länge sedan.
Och även om man hittade en finansiär eller flera så måste de inse att deras liv antagligen skulle bli förstörda då många mediemoguler har ett personligt intresse i mångkulturen och skulle antagligen försöka förstöra deras privatliv genom skvaller och sensationalistiska artiklar. Folk måste inse att detta är en rå maktkamp och alla medel kommer användas.
Problemet är att den här insikten borde ha skett för 40 år sedan, inte nu. Politik är sekundärt i dessa frågor, medier är mycket viktigare.
Jag tror själv att vi kommer få se en betydande mångkulturell kris det närmaste decenniet, som kommer sammanfalla med en lång, utdragen ekonomisk kris.
Som många av oss tidigare har påpekat så är det mångkulturella projektet i grunden antidemokratiskt, både hur det kom till och hur det fortsätter att implementeras(åsiktspropaganda, inte objektiv rapportering är den mediala logiken när det gäller frågorna).
Därför blev jag inte förvånad - även om jag blev än mer cynisk - när de stora medieoligarkernas tidningar stängde av alla möjlighet för läsarna att på ett vettigt sätt säga något självständigt i olika frågor, inte minst de mångkulturella. Men det är avslöjande, tror jag, att det var just i olika kodord ('rasism, hat') som beslutet omsveptes i. Det tyder på att det var diskussionen om mångkultur som fällde avgörandet.
Med andra ord: den fråga som betyder mest för de mediala oligarker är mångkultur, även om frågor om ekonomi och annat också är viktigt. Det betyder att alla teorier om 'missförstånd' kan med lätthet kastas bort. Detta är en ideologisk bunt människor som styr våra medier och de är villiga att gå väldigt långt för att fortsätta med mångkulturen.
Men ingen kommer naturligtvis att granska dem.
Jo, Åsa Linderborg gjorde det. Men hon fick höra att hon är en antisemit på köpet.
(
Här och
här).
Jag tror att vi kommer se ännu mer censur, ännu mer repression.
Herbert Marcuse, den kanske främste kulturmarxisten under 1900-talet, skrev i mitten av 1960-talet en uppsats som jag tror omkapslar en stor del av denna mentalitet.
Han kallade den 'repressiv tolerans'. Detta är naturligtvis en omöjlighet, på engelska en 'oxymoron', i sig. Men tankefiguren känner säkert många igen.
Han skrev b.la. att om man tillåter helt fri debatt så kommer den politiska högern att dominera i sociala frågor bland folkflertalet. Därför måste kulturmarxister(ur social, inte nödvändigtvis ekonomisk) synpunkt införa en 'repressiv tolerans', en omskrivning för en tankeskola där bara en viss åsiktshegemoni accepteras och alla som träder utanför den kommer drabbas av repression. Detta är alltså för 'toleransens skull'.
Vi har sett en sådan här attityd i Fredrik Reinfeldts acceptans av politiskt våld mot SD, hur Lena Sundström säger att censur kan vara bra och så vidare i all oändlighet. Det finns en grundläggande skepsis mot sann demokrati bland mångkultursivrarna av just den anledningen jag tidigare nämnde: det är en antidemokratisk idéströmning som saknar förankring. Och det är i detta läge medierna har sin nyckelroll, i sin position och skapa och upprättighålla en 'repressiv tolerans'.
Detta kommer inte att förändras och i takt med att experimentet kantrar alltmer så kommer den repressiva delen av 'toleransen' att synas allt mer. Vi ser det dagligen med bortförklaringen eller rentav mörkningen av brott mot etniska svenskar, men händer det omvända så basuneras det ut på förstasidorna om hemska 'hatbrott'(och naturligtvis så pixlas inte ansiktet och namnet syns klart och tydligt. Ibland så följer en brådmogen krönika om vikten att bekämpa den utbredda bland svenska folket dödsknarknazismen också).
När nu kommentarer helt kommer kontrolleras - och så sätt neutraliseras - så kan dessa mörkningar fortsätta med samma takt och intensifieras. Tänk er om en stor slakt sker om 4-5 år av en rasistisk mobb mot svenskar, kanske är det så allvarligt att regeringen vill mörka för risk för 'social oro'. Tror ni många medierna skulle säga nej om de privat blir tillfrågade att hålla sig lågt tills vidare?
I takt med att nätet blir alltmer reglerat så blir det även svårare att få ut information där också framöver. Vi kanske kan alla få ett enda konto kopplat till vårt personnummer som kanske kan inaktiveras om vi strider mot 'värdegrunden'(a.k.a kulturmarxismen) som råder.
När ett system, beroende på sina egna motsägelser, långsamt vittrar sönder så sker en naturlig impuls av kontrollbehov i försök att hindra sönderfallet. Detta kontrollbehov övergår lätt till auktoritära tendenser, som man kan rationalisera genom att tala om 'risken för social oro, nationalism, chauvinism, "hat" etc'.
Om det inte tillkommer en medial bastion som kan agera motvikt - vilket är mycket tveksamt, så kommer oron att öka än mer. Folk är inte dumma och folk vet innerst inne vad som håller på att hända, men man är rädd. Man är väldigt rädd, för man märker vad som händer med dem som råkar tycka olika. Och människa är ett flockdjur.
Kanske är jag pessimistisk, men jag tror inte den här kombinationen kommer sluta väl. Risken för en enorm överreaktion finns tyvärr där, men jag ser den bara växa.
Och jag vill inte beblanda mig med en högerradikal utopi lika lite som jag vill beblanda mig med en vänsterradikal utopi, särskilt om båda vilar sig på repression och antidemokratiskt tankegods.