2011-09-01, 06:09
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Jag grunnar allt oftare på vad som skulle krävas för att på begränsad tid skapa ett nytt, stort konkurrerande mediehus som på allvar kunde göra anspråk på mainstreamläsarna. De flesta "alternativa medier" - PI, Fria Tider eller för den delen Proletären - överlever och lockar en del läsare men hela deras approach bekräftar hur hopplöst långt bort i periferin de är. Skall man på allvar influera stora grupper läsare skall man vara så stor och så utslätad att folk kan slösurfa utan att reflektera över att: "oj, här finns en politisk agenda! De påverkar min verklighetsbild!"
Alltså, en stor nättidning/TV-kanal som ser ut som konkurrenterna men är lite mer till höger och tar upp lite mer kontroversiella saker, som först låter mainstream nappa och sedan kan koppla greppet om debatten och föra den längre in på den egna planhalvan. Fox News på svenska, typ. Axess, fast i Expressen-format.

Vad kostar det i reda kronor att starta ett sådant projekt? Och om några gammelmoderata finansmän som var klara med sina VD-karriärer kunde hosta upp slantarna, skulle det vara genomförbart att hitta kompetenta medarbetare? Landsortstidningarna?

Som andra påpekat är det rätt dyrt, framförallt med TV.
Internetsidor som PI och Fria tider är billigare, men drar resurser motsvarande 3-5 heltider/styck om det ska skötas proffsigt och inte amatörmässigt som det sker nu.
Problemet med existerande amatör/alternativmedia är att de är amatörmässiga, samt att de främst tilltalar de redan frälsta. Fria Tider framstår som mycket mer seriös än PI, men verkar ha allvarliga problem med resurser. PI däremot kan verka kontraproduktivt, skrämma bort de som inte är så insatta.
Om man vill ha något som fungerar ska det inte vara en utlöpare av sverigedemokraterna, utan en obunden, partipolitiskt fristående organisation. Detta för att inte dras med i kortsiktiga ställningstaganden.
Om du vill ha pengar kan du väl fråga Ian Wachmeister? Men han vill nog vara i centrum för mycket själv.
Citera
2011-09-01, 06:13
Medlem
Cellars avatar
När det gäller den mediala frågan så är vi mitt uppe i en övergångsfas, jag tror själv att all(eller åtminstone nästan all) större media på nätet kommer så småningom att bli betalmedia. Antagligen kan konglomerat erbjuda 'paket' där man betalar en avgift för att få tillgång till flera tidningar som de äger och kanske få lite rabatt på en tidning hos en konkurrent också, men detta kommer nog att bli framtiden.

Journalistik kostar, även dålig journalistik.

Att hitta en finansiär som skulle kunna lyfta Fria Tider betänkligt och bredda verksamheten också är nog omöjligt. Den enda som jag skulle kunna tänka mig kanske sympatiserar med det är Ingvar Kamprad men jag personligen skulle känna mig obekväm med en finansiär som så sent som förra året uttryckte sig väldigt beundrande om en av Sveriges mest framstående nazister under 1900-talet. Finns säkert en del folk i tråden som säger 'äsch, big deal' men för mig skulle det befläcka tidningen. Visserligen, AB stödde Hitler under kriget and all that, men de har nya ägare sedan länge, länge sedan.

Och även om man hittade en finansiär eller flera så måste de inse att deras liv antagligen skulle bli förstörda då många mediemoguler har ett personligt intresse i mångkulturen och skulle antagligen försöka förstöra deras privatliv genom skvaller och sensationalistiska artiklar. Folk måste inse att detta är en rå maktkamp och alla medel kommer användas.

Problemet är att den här insikten borde ha skett för 40 år sedan, inte nu. Politik är sekundärt i dessa frågor, medier är mycket viktigare.

Jag tror själv att vi kommer få se en betydande mångkulturell kris det närmaste decenniet, som kommer sammanfalla med en lång, utdragen ekonomisk kris.

Som många av oss tidigare har påpekat så är det mångkulturella projektet i grunden antidemokratiskt, både hur det kom till och hur det fortsätter att implementeras(åsiktspropaganda, inte objektiv rapportering är den mediala logiken när det gäller frågorna).

Därför blev jag inte förvånad - även om jag blev än mer cynisk - när de stora medieoligarkernas tidningar stängde av alla möjlighet för läsarna att på ett vettigt sätt säga något självständigt i olika frågor, inte minst de mångkulturella. Men det är avslöjande, tror jag, att det var just i olika kodord ('rasism, hat') som beslutet omsveptes i. Det tyder på att det var diskussionen om mångkultur som fällde avgörandet.

Med andra ord: den fråga som betyder mest för de mediala oligarker är mångkultur, även om frågor om ekonomi och annat också är viktigt. Det betyder att alla teorier om 'missförstånd' kan med lätthet kastas bort. Detta är en ideologisk bunt människor som styr våra medier och de är villiga att gå väldigt långt för att fortsätta med mångkulturen.

Men ingen kommer naturligtvis att granska dem.
Jo, Åsa Linderborg gjorde det. Men hon fick höra att hon är en antisemit på köpet.
(Här och här).

Jag tror att vi kommer se ännu mer censur, ännu mer repression.
Herbert Marcuse, den kanske främste kulturmarxisten under 1900-talet, skrev i mitten av 1960-talet en uppsats som jag tror omkapslar en stor del av denna mentalitet.

Han kallade den 'repressiv tolerans'. Detta är naturligtvis en omöjlighet, på engelska en 'oxymoron', i sig. Men tankefiguren känner säkert många igen.

Han skrev b.la. att om man tillåter helt fri debatt så kommer den politiska högern att dominera i sociala frågor bland folkflertalet. Därför måste kulturmarxister(ur social, inte nödvändigtvis ekonomisk) synpunkt införa en 'repressiv tolerans', en omskrivning för en tankeskola där bara en viss åsiktshegemoni accepteras och alla som träder utanför den kommer drabbas av repression. Detta är alltså för 'toleransens skull'.

Vi har sett en sådan här attityd i Fredrik Reinfeldts acceptans av politiskt våld mot SD, hur Lena Sundström säger att censur kan vara bra och så vidare i all oändlighet. Det finns en grundläggande skepsis mot sann demokrati bland mångkultursivrarna av just den anledningen jag tidigare nämnde: det är en antidemokratisk idéströmning som saknar förankring. Och det är i detta läge medierna har sin nyckelroll, i sin position och skapa och upprättighålla en 'repressiv tolerans'.

Detta kommer inte att förändras och i takt med att experimentet kantrar alltmer så kommer den repressiva delen av 'toleransen' att synas allt mer. Vi ser det dagligen med bortförklaringen eller rentav mörkningen av brott mot etniska svenskar, men händer det omvända så basuneras det ut på förstasidorna om hemska 'hatbrott'(och naturligtvis så pixlas inte ansiktet och namnet syns klart och tydligt. Ibland så följer en brådmogen krönika om vikten att bekämpa den utbredda bland svenska folket dödsknarknazismen också).

När nu kommentarer helt kommer kontrolleras - och så sätt neutraliseras - så kan dessa mörkningar fortsätta med samma takt och intensifieras. Tänk er om en stor slakt sker om 4-5 år av en rasistisk mobb mot svenskar, kanske är det så allvarligt att regeringen vill mörka för risk för 'social oro'. Tror ni många medierna skulle säga nej om de privat blir tillfrågade att hålla sig lågt tills vidare?

I takt med att nätet blir alltmer reglerat så blir det även svårare att få ut information där också framöver. Vi kanske kan alla få ett enda konto kopplat till vårt personnummer som kanske kan inaktiveras om vi strider mot 'värdegrunden'(a.k.a kulturmarxismen) som råder.

När ett system, beroende på sina egna motsägelser, långsamt vittrar sönder så sker en naturlig impuls av kontrollbehov i försök att hindra sönderfallet. Detta kontrollbehov övergår lätt till auktoritära tendenser, som man kan rationalisera genom att tala om 'risken för social oro, nationalism, chauvinism, "hat" etc'.

Om det inte tillkommer en medial bastion som kan agera motvikt - vilket är mycket tveksamt, så kommer oron att öka än mer. Folk är inte dumma och folk vet innerst inne vad som håller på att hända, men man är rädd. Man är väldigt rädd, för man märker vad som händer med dem som råkar tycka olika. Och människa är ett flockdjur.

Kanske är jag pessimistisk, men jag tror inte den här kombinationen kommer sluta väl. Risken för en enorm överreaktion finns tyvärr där, men jag ser den bara växa.
Och jag vill inte beblanda mig med en högerradikal utopi lika lite som jag vill beblanda mig med en vänsterradikal utopi, särskilt om båda vilar sig på repression och antidemokratiskt tankegods.
Citera
2011-09-01, 11:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Frågan om att stänga/kraftigt reducera kommentarsfälten i dagstidningarna bör behandlas ytterligare i denna tråd. Det är uppenbart att detta är ett delslagfält i mediakriget. Mycket intressant blir om SvD följer efter, eller om man fortsätter med Disqus som nu. Gör man så kan man mycket väl efter en tid hävda att man håller en högre nivå av yttrandefrihet och använda detta i sin marknadsföring. Inom media följer man emellertid gärna strömmen, så risken är ju inte obetydlig att man följer efter. Det som talar för att man kan våga göra annorlunda är att man redan nu släpper fram debattörer på Brännpunkt, som de andra tidningarna ogärna vill befatta sig med.
Citera
2011-09-01, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brak-teater
Men: hur stor är chansen att någon gammelmoderat finansman som är färdig med sin VD-karriär vill sätta sitt namn till ett nytt, icke-pk-projekt? Nu, när han änteligen har möjlighet att njuta frukterna av sitt slit - skulle han riskera sin plats bland "pojkarna" på golfbanan eller vid bordet på loge-middagarna?

Ingen aning, så jag ställer frågan. Rupert Murdoch och Silvio Berlusconi ville det ju uppenbarligen. Även Jan Stenbeck ådrog väl sig jämförelser med Hitler när han utmanade delar av de svenska mediala spelreglerna på 90-talet, även om han sket i politik och bara strävade efter att bli rik.
Jag talar om en mediesatsning som skulle vara kontroversiell utan att samtidigt vara fullständigt ostracerande. Kliver du ett stort steg till höger om PK är du död, men kliver du ett litet steg till höger om PK kan du bryta ny mark både ekonomiskt och politiskt.
Citera
2011-09-01, 13:33
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Det visar väl om inte annat att denna tråd är väl värd att följa för den som vill ha koll på trender och undervattensströmmar i mediakrig och det samhälle det återspeglar och formar.

Ja, egentligen håller jag med dig, varför ska invandrare hela tiden accepteras att styras av välmenande på-huvudet-klappande svenska makthavare när de själva är en del av befolkningen och har kadrer som kan föra deras talan. Regnbågen är en produkt av ett svensk elitkonsensus av sen folkhemsmodell där goda svenskar ger invandrare resurser och skyddar dem mot rasism i utbyte mot stöd, och kan inte förväntas fungera konfliktfritt när en kritisk massa utomeuropeiska invandrare vill upp och ta sina egna resurser. När Juholtarn uppenbarligen går hårt fram i kaderpolitiken (även om jag tror att han inte rensar på etnisk grund utan efter lojalitetsband, men det slår på samma sätt då Juholts folk uppenbarligen främst är svenskar), tar det inte långt förrän invandrare i riksdagsgruppen börjar vifta med det demografiska kortet och lovar krossa den svenska normen (samma språk används även av svenska NK men det får en mycket konkret gestaltning i munnen på invandrarkadrer i en maktkonflikt med svenska kadrer).

Regnbågsmodellen bygger på att varken vanliga svenskar eller invandrare tillfrågas. Det ser vi redan nu att det inte kommer att hålla, varken från det ena eller det andra hållet. Vi får alltså i stället en direkt kamp om resurserna, som nu till slut får en rent politisk dimension. Det är en logisk konsekvens av snabba befolkningsutbyten i en parlamentarisk partidemokrati. Politiken etnifieras i samma ögonblick invandrare inte accepterar att vara an sich, och inte für sich, som Siegfrid skriver. Den etniska dimensionen blir explicit. Så fort detta sker kommer det demografiska kortet fram, samma demografi som avfärdas som xenofobisk fantasi när den lyfts fram av invandringskritiker.

Det är därför ett något lustigt uttryck för frustrationen att Mavi börjar snegla på centerpartiet, som ju numera har en klassisk regnbågsinställning där invandrare är subjekt för välvilliga svenskars politik. Invandrarrepresentationen i det partiet är väl notoriskt låg. Nu är det inom vänstern vi får de första tydliga etniska kaderkonflikterna. Förmodligen har invandrare en starkare ställning i v än i s under Juholt, men valet av partiledare blir intressant.

Socialdemokratin har varit den definierande svenska rörelsen under 1900-talet, på ett annat sätt än i t.ex. Holland, och svenskarna i partiet, som ju heller inte är für sich utan splittrade i glesbygd och urban medelklass, fackföreningsrörelse och folk direkt från universiteten m.m., kommer inte att ge upp partiet vid minsta vindpust. Den nygamla linjen, med svensk paternalism och bevarad invandrarlojalitet kommer inte att hålla när fotfolket och påläggskalvarna i förorterna inte accepterar den. Antingen blir det en comeback för Sahlins modell där svenskar ur medelklassen tillsammans med invandrarkadrer anfaller den svenska normen och slutgiltigt knäcker glesbygds- och småstadssocialdemokratin (om t.ex. Juholt skulle misslyckas i nästa val), eller så går en kritisk massa förortssossar till v och abouifierar det partiet slutgiltigt (några kanske till m, flera till mp), eller så bryter man sig ur och bildar ett eget multikulturalistiskt vänsterparti med sikte på 10-15% av rösterna.

Alla grupper kan då representera sig själva, vilket ju är fullt logisk i en multietnisk demokrati

Ja, utan tvivel. Jag tror att detta hade kunnat fungera riktigt bra med i grunden samma eller t.o.m. lite mer multietnisk demografi än vad landet hade i början på 1990-talet. Sverige hade varit ett i allt väsentligt svenskt land med många etniska grupper, religioner, traditioner m.m. men allt hade kunnat fungera inom en svensk ram som varit tillräckligt stark och överlägsen för att kunna fånga upp även de invandrare som vill upp utan att detta hade hotat systemet som sådant, och utan att intressemotsättningar kommit att definieras i etniska termer. För att inte tala om alla andra aspekter, med kanske bara några enstaka ghettoliknande områden i stället för minst ett i varje stad med över 5000 invånare. Det är de senaste två årtiondenas urspårade invandringspolitik (i kombination med andra processer som vi väl känner till) som skapat en situation när samhällets grundvalar hotas och där demokratin antingen etnifieras eller helt urholkas, och där område efter område byter befolkning.

Regnbågsfilosofin inom media utmanas nu även av Martin Ezpeleta i AB:
http://www.aftonbladet.se/debatt/kro...cle13558170.ab
Han hyllar censuren av kommentarer men vill nu gå ett steg längre. Han kräver inkvotering av invandrare till framför allt chefsposterna inom svensk media:
Citat:
Innebär det att det inte finns kompetenta journalister eller skribenter med utländsk bakgrund? Och när så stor del av befolkningen härstammar från andra delar av världen och media förväntas representera hela samhället – är inte den etniska bakgrunden en del av kompetensen?
Och som ett körsbär på toppen en utrensning och total censur av mediainnehållet, något som tydligen ska komma av sig själv när invandrarna tagit över:
Citat:
För den etniska enfalden i media bidrar till det främlingskap som Quick Response talar om. Och det leder till schablonbilderna, snedvinklingar, felaktiga generalisering och en ofullständig, verklighetsfrämmande eller skitnödig rapportering.

Media är vi-och-dem-mentalitetens främsta förstärkare och är i allra högsta grad med och bygger upp den stämning man nu gemensamt går ut och försöker stävja.

Så det räcker inte med att kasta ut de verbala, skräniga a-lagarna från samtalet.

Man måste också stoppa den mediala langningen, som förser näthatarna med fördomarna de berusar sig på. Först då kommer debatten att vara en trevlig picknick i parken.

Ezpeleta säger nu något väldigt viktigt. Det är inte kommentatorerna som skapar underlag för de åsikter som Ezpeleta har något emot. Deras kommenterande betyder inget. Det är själva beskrivningen av verkligheten, i artiklarna, som skapar ett kritiskt klimat kring invandring och mångkultur.
Även om de flesta artiklar är inställsamma och ibland direkt lögnaktiga, så skiner problemen igenom. En gris är en gris även med läppstift och smink, och ett problem med mångkulturen kan inte sminkas över med en glättig artikel.
Ezpeleta erkänner nu, åtminstone indirekt, att en genomgripande censur som utövas av etniskt godkända journalister är det enda som hjälper mot en opinion kritisk mot mångkultur, invandring och integration.
Citera
2011-09-01, 15:26
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Jag grunnar allt oftare på vad som skulle krävas för att på begränsad tid skapa ett nytt, stort konkurrerande mediehus som på allvar kunde göra anspråk på mainstreamläsarna. De flesta "alternativa medier" - PI, Fria Tider eller för den delen Proletären - överlever och lockar en del läsare men hela deras approach bekräftar hur hopplöst långt bort i periferin de är. Skall man på allvar influera stora grupper läsare skall man vara så stor och så utslätad att folk kan slösurfa utan att reflektera över att: "oj, här finns en politisk agenda! De påverkar min verklighetsbild!"
Alltså, en stor nättidning/TV-kanal som ser ut som konkurrenterna men är lite mer till höger och tar upp lite mer kontroversiella saker, som först låter mainstream nappa och sedan kan koppla greppet om debatten och föra den längre in på den egna planhalvan. Fox News på svenska, typ. Axess, fast i Expressen-format.

Vad kostar det i reda kronor att starta ett sådant projekt? Och om några gammelmoderata finansmän som var klara med sina VD-karriärer kunde hosta upp slantarna, skulle det vara genomförbart att hitta kompetenta medarbetare? Landsortstidningarna?

Jag tror du tänker på någonting liknande Nyheter24. Där har ägarna lagt in cirka 30 miljoner svenska kronor.

Kvaliteten och professionalismen suger mastigt RØVHÅL men faktum är att täckningen är bred: allmännyheter, ekonomi, allmän kvällstidningsjournalistik, det mesta. Den politiska agendan är extremt uppenbar - svenskfientlighet för nästan hela slanten och anti-etablissemang/frihetlig halvanarkism för det lilla som blir över. Det hela synes svara rätt väl mot dina specifikationer.

Blondinbella med sitt Spotlife har också någon sorts koppling in i detta som jag inte riktigt har pejlat. Synd på så rara tuttar.
Citera
2011-09-01, 16:46
Medlem
Cellars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Frågan om att stänga/kraftigt reducera kommentarsfälten i dagstidningarna bör behandlas ytterligare i denna tråd. Det är uppenbart att detta är ett delslagfält i mediakriget. Mycket intressant blir om SvD följer efter, eller om man fortsätter med Disqus som nu. Gör man så kan man mycket väl efter en tid hävda att man håller en högre nivå av yttrandefrihet och använda detta i sin marknadsföring. Inom media följer man emellertid gärna strömmen, så risken är ju inte obetydlig att man följer efter. Det som talar för att man kan våga göra annorlunda är att man redan nu släpper fram debattörer på Brännpunkt, som de andra tidningarna ogärna vill befatta sig med.

Till slut tror jag inte att detta med kommentarer behöver vara en stor förlust.
Jag menar att det fanns visserligen en plats för människor att uttrycka sina tankar, men trots de fördelar som fanns så fanns även stora negativa konsekvenser.

Mediet i sig (väldigt små utrymmen med få tecken) gjorde att man inte kunde ta sig sin tid(då man gärna ville vara bland de första som lästes, för att kunna få igång en diskussion ur en vinkel som man själv var intresserad av).

Det var starkt censurerat, också, men inte bara det. Det var/är i grunden en reaktiv handling. Man är beroende av en tillfällig samlingspunkt på kommando av ett stort mediehus. Sen försvann diskussionen efter någon dag för att starta om helt på nytt när det väl passade de mediala husen(om de ens tillät kommentering).

Detta gjorde att det aldrig hann bli någon eftertanke eller någon längre sammanlänkad kedja, plus att censuren gjorde att spelet alltid spelades på bortaplan.

I den bästa av världar så kan detta bryska borttagande få människor att bli arga, inse att dessa antidemokrater(Ezpeleta är för enkel att attackera, han är en pajas, men ni förstår vilka jag pratar om) i medierna aldrig ville att de skulle förstå och helst tycka likadant(som i artikeln). När detta inte skett så kommer förhoppningsvis en liten intelligent minoritet att ta detta vidare.

Det vore bra att se en diversifiering mot PI med dess hjärndöda Islamhets. En slags allmänsajt som Fria Tider men med mycket snabbare uppdatering som har relevans inrikes, gärna med lokala delar för människor att känna igen sig.

Detta kan naturligtvis ta några år, men jag såg inte kommentering på fientliga hemsidor som något produktivt i längden i vilket fall som helst, så denna plötsliga totalcensur kan vara bra just p.g.a. dess shockvärde. Människor fattar varför oligarkerna känner sig pressade. Och den ilskan kan vara produktiv, om allt vill sig väl. Ofta så gör en liten, produktiv minoritet mycket arbete och skapar nya plattformar och sedan kommer många passiva välvilliga läsare och släpar efter i deras spår.

Detta inte behöver vara negativt i längden.
Citera
2011-09-01, 16:57
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Jag tror du tänker på någonting liknande Nyheter24. Där har ägarna lagt in cirka 30 miljoner svenska kronor.

Kvaliteten och professionalismen suger mastigt RØVHÅL men faktum är att täckningen är bred: allmännyheter, ekonomi, allmän kvällstidningsjournalistik, det mesta. Den politiska agendan är extremt uppenbar - svenskfientlighet för nästan hela slanten och anti-etablissemang/frihetlig halvanarkism för det lilla som blir över. Det hela synes svara rätt väl mot dina specifikationer.

Blondinbella med sitt Spotlife har också någon sorts koppling in i detta som jag inte riktigt har pejlat. Synd på så rara tuttar.

Ägarna har poolat resurser och trafik från ett antal stora och lyckade privatägda sajter för att skapa ett eget litet imperium. Vacker tanke att skapa ett fristående mediabolag på internet som ligger utanför Bonnier/Schibstedt men resultatet suger som sagt, bådu ur imperiebyggarsynpunkt och ur innehållssynpunkt. Ett helt affärsinriktat koncept för att mjölka värde ur den internettrafik som finns. Helt utan innehållslig ambition.
Citera
2011-09-01, 19:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ezpeleta säger nu något väldigt viktigt. Det är inte kommentatorerna som skapar underlag för de åsikter som Ezpeleta har något emot. Deras kommenterande betyder inget. Det är själva beskrivningen av verkligheten, i artiklarna, som skapar ett kritiskt klimat kring invandring och mångkultur.
Även om de flesta artiklar är inställsamma och ibland direkt lögnaktiga, så skiner problemen igenom. En gris är en gris även med läppstift och smink, och ett problem med mångkulturen kan inte sminkas över med en glättig artikel.
Ezpeleta erkänner nu, åtminstone indirekt, att en genomgripande censur som utövas av etniskt godkända journalister är det enda som hjälper mot en opinion kritisk mot mångkultur, invandring och integration.

Jag tror att han har rätt! Rätt etnicitet, och så klart rätt etnicitetsståndpunkt, är förmodligen avgörande för att hindra att misshagliga nyheter kommer ut och alls kan diskuteras. Att sakligt informera medborgarna om problem i deras land, är förstås helt orimligt.

Vi kan nu se att mediekriget gått in i en ny fas. Från att ha handlat om att en kritisk debatt uppkommit, och MKV-etablisemanget misslyckats med att trycka ner denna md rasistkortet, så kommer nu fasen där man istället stänger nyhetsflödet och möjligheten att publikt diskutera sakernas tillstånd. Nu är det repression mot det fria ordet som är metoden.

Så får vi nu se vilket motsidans drag blir.
Citera
2011-09-01, 19:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellar
Till slut tror jag inte att detta med kommentarer behöver vara en stor förlust.
Jag menar att det fanns visserligen en plats för människor att uttrycka sina tankar, men trots de fördelar som fanns så fanns även stora negativa konsekvenser.

Mediet i sig (väldigt små utrymmen med få tecken) gjorde att man inte kunde ta sig sin tid(då man gärna ville vara bland de första som lästes, för att kunna få igång en diskussion ur en vinkel som man själv var intresserad av).

Det var starkt censurerat, också, men inte bara det. Det var/är i grunden en reaktiv handling. Man är beroende av en tillfällig samlingspunkt på kommando av ett stort mediehus. Sen försvann diskussionen efter någon dag för att starta om helt på nytt när det väl passade de mediala husen(om de ens tillät kommentering).

Detta gjorde att det aldrig hann bli någon eftertanke eller någon längre sammanlänkad kedja, plus att censuren gjorde att spelet alltid spelades på bortaplan.

I den bästa av världar så kan detta bryska borttagande få människor att bli arga, inse att dessa antidemokrater(Ezpeleta är för enkel att attackera, han är en pajas, men ni förstår vilka jag pratar om) i medierna aldrig ville att de skulle förstå och helst tycka likadant(som i artikeln). När detta inte skett så kommer förhoppningsvis en liten intelligent minoritet att ta detta vidare.

Det vore bra att se en diversifiering mot PI med dess hjärndöda Islamhets. En slags allmänsajt som Fria Tider men med mycket snabbare uppdatering som har relevans inrikes, gärna med lokala delar för människor att känna igen sig.

Detta kan naturligtvis ta några år, men jag såg inte kommentering på fientliga hemsidor som något produktivt i längden i vilket fall som helst, så denna plötsliga totalcensur kan vara bra just p.g.a. dess shockvärde. Människor fattar varför oligarkerna känner sig pressade. Och den ilskan kan vara produktiv, om allt vill sig väl. Ofta så gör en liten, produktiv minoritet mycket arbete och skapar nya plattformar och sedan kommer många passiva välvilliga läsare och släpar efter i deras spår.

Detta inte behöver vara negativt i längden.

Den riktigt stora vinsten kan vara den ekonomiska. Intresset för att gå in på tidningarnas hemsidor lär minska, när kommenteringen upphör. Minskat antal klick, ger minskat klirr i kassan från annonsörerna. Vi får väl se vad det leder till i längden.
Citera
2011-09-01, 22:40
Medlem
Arthur Dents avatar
Mediernas beslut att ta bort kommentar-funktionerna diskuterades i dagens Debatt, Aftonbladet och Hakan gjorde bort sig som vanligt, Josefsson och killen med ring i ögonbrynet gick segrande ur diskussionen, nästan på w-o. Även om Ab ville ha det till att det inte handlade om kritik mot invandringen så var det ändå det allt kretsade kring.
Gillar förresten det nya formatet med mindre publik. Skär de ner på ämnena och ger mer tid till debattörerna kan det till och med bli bra.
Citera
2011-09-01, 23:11
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Mediernas beslut att ta bort kommentar-funktionerna diskuterades i dagens Debatt, Aftonbladet och Hakan gjorde bort sig som vanligt, Josefsson och killen med ring i ögonbrynet gick segrande ur diskussionen, nästan på w-o. Även om Ab ville ha det till att det inte handlade om kritik mot invandringen så var det ändå det allt kretsade kring.
Gillar förresten det nya formatet med mindre publik. Skär de ner på ämnena och ger mer tid till debattörerna kan det till och med bli bra.

Janne Josefsson ägde hela debatten. Mats Dagerlind, mannen med ring i örat, sa inte så mycket men skötte sig väl och tillsammans lyckades de äta upp Karin Magnusson. Stackars flicka, slängt åt lejonen av Helin som inte vill torska mot Josefsson i direktsändning.
Blir illamående av hennes förakt att folk som inte vill bli förföljda för sina åsikter kan gå någon annan stans med dem.

För övrigt var Abele enbart pinsam. "Det som inte är tillåtet att säga i skolan eller på jobbet ska inte heller få sägas på nätet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in