2011-08-30, 07:32
Citat:
Ursprungligen postat av Mariam Yazdanfar
När SSU i nästa vecka har kongress kommer delegationen från mitt hemdistrikt Stockholms län, det vill säga från Stockholms förorter, till största delen att bestå av människor som är födda utanför Sverige. De driver just en politik för att uppdatera samhällsstrukturerna och krossa den svenska normen.
Skönt med lite ärlighet på ett så frankt sätt.
Jag har tidigare skrivit flera gånger att den svenska socialdemokratin är djupt splittrad och den här konflikten kommer förvärra den situationen ännu mer.
Å ena sidan så är medlemstalen allt mindre i socialdemokratin. Det gör att medlemmarna blir en liten, hängiven kärna utan särskilt stark folklig förankring eller ens legitimitet.
När denna lilla kärna sedan är fylld av människor med rötter inte bara utanför Sverige utan troligen även utanför Europa som vill 'krossa den svenska normen', så är konflikten väldigt uppenbar.
Det blir allt svårare att låtsas längre. Många talar om 'nysvenskar' men innerst inne så har de flesta ändå en viss etnisk komponent kopplat till svenskhet. Jag skulle t o m gå så långt att hävda att denna syn på svenskhet som något åtminstone etniskt är starkare bland utomeuropeiska invandrare än tvärtom. Det är relativt lätt att bli klassad som svensk om du är en etnisk tysk eller holländare till exempel, även om du är född utanför Sverige.
Det Miriam skriver om är en slags mångkulturell uppgörelse. Kanske är Juholt medveten om de radikala som nu formas i SSU, säkert än mer radikaliserade av Norgedåden. Kanske är han rädd för dem, en hel generation av unga nya Mona Sahlins. Kanske har många svenskar närt en misstro mot det mångkulturella samhället men eftersom tiderna har varit bra och de utomeuropeiska invandrarna (särskilt från MENA) har fram till ca 20 år sedan varit relativt lätta att integrera, inte minst för att de var så få (och de som var problematiska var få i antalet ändå).
Den situationen är nu bortblåst. Jag skrev för ett tag sedan om mångfaldsbarometern, om hur medierna struntade i den kanske viktigaste statistiken. Hela 65 % av alla svenskar anser att 'vissa invandrargrupper inte kan integreras'. Alltså, alls.
Och i denna siffra inräknas 20 % utomeuropéer. Tänk er vad siffran är för etniska svenskar(fortfarande 75 % av befolkningen enligt SCB).
Mot detta står alltså en liten, isolerad men alltmer radikal SSU-generation som vill 'krossa den svenska normen'.
Det bör påpekas att socialdemokratiska väljare i undersökning efter undersökning vill minska flyktinginvandringen i procenttal mellan 42-45 % - detta med tanke på att som Miriam säger så är nästan alla invandrare röstare på socialdemokratin. Siffran för svenska socialdemokrater är nästan helt säkert i en klar majoritet.
Det mångkulturella samhället har alltid varit splittrande och konfliktfyllt. Nu börjar revorna gå mitt i socialdemokratin. De har funnits där de senaste 40 åren, men nu skär de rakt igenom hjärtat. Hur länge ska den här charaden hålla på? Hur många svenska socialdemokrater kommer överge partiet i allt högre takt till SD i och med att folk vänjer sig vid SD och partiet normaliseras?
Miriams inlägg tycker jag är väldigt avslöjande för den interna frakturen som bara växer. Stackars Juholtarn. Han leder ett parti som blir svårare och svårare att hålla samman, gräsrötter i arbetarorter och förortsradikaler som dominerar SSU.