Vem är Anders Lindberg? Vet väldigt lite om honom, men hans artikel är ett väldigt bra exempel på den anti-intellektuella vänsterns sätt att försöka förstöra diskussioner genom guilt-by-associaton metoder istället för att diskutera sakfrågor. Saken är den att aftonbladets ledarredaktion är nöjda med nuvarande situation så de försöker med alla medel stänga ner diskussioner som på något sätt kan förändra vad som är okej att säga. Detta är vad vänstern varit så otroligt bra på; jag har bott utomlands stora delar av mitt liv och alltid när man följer svensk mediadebatt så blir jag chockad av hur snävt det politiska spelrummet är och hur fort folk kan bli brännmärkta som "bruna" när de inte passar inom det definierade utrymmet för acceptabla åsikter. Dogdylan eller annan kan säkert applicera lämplig term för detta sätt att sätta agendan för diskussionen då jag saknar den typen av samhällsvetenskaplig utbildning många skribenter här besitter.
Financial Times hade en artikel i våras om den global succen för svenska deckare. Jag håller inte med om allt, och ogillar skarpt många av de vänsterextremister som nämns i relativt positiva ordalag, men det finns en del intressant om det svenska samhället och hur den svenska vänstern ser nazister överallt vilket illustreras i många deckare.
http://www.ft.com/intl/cms/s/2/6d092...#axzz1R6wyufG4
(Om ni inte har en FT- prenumeration, googla på titeln så kan ni läsa gratis.)
I alla fall, detta citatet av Svante Nycander var intressant. Jag håller inte med om den första delen men väl om det sista.
Citat:
Svante Nycander was editor of the Swedish newspaper Dagens Nyheter from 1979 to 1994. He argues that in Sweden liberal views are beset and harried from both right and left, and by a pervasive but subterranean fear that society has become too complex, too “modern”. “We are a small country,” he says. “We are not able to contain many opinions at the same time. Unlike the United States, the UK or France. We don’t have the sophistication that a long period of political debate and division gives. People in these big countries got used to differences. We are not used to them, we see them as wrong.”
Problemet i den svenska diskussionen är att det är inte OK att tycka olika i vissa frågor. Skattetrycket kan man idag ha åsikter om, men nivån på asylinvandringen eller multikulturen kan man ännu inte ha en åsikt om utanför konsensus. Detta är det det största problemet för den svenska debatten att den har strypts redan innan man kommer till ämnet. Därför är nuvarande utveckling där termerna definieras och alternatives börjar utformas så otroligt välkommen.